Wie heeft zijn angst overwonnen?
zondag 4 november 2012 om 17:00
Ik vroeg me af of er forummers zijn die ervaring hebben met het overwinnen van hun angst, welke dan ook. En hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Ik heb zelf last van bindingsangst... Normaal volgde ik allerlei therapieën, nu heb ik haptotherapie en dat is dus eigenlijk "leren voelen"... Ik schiet vaak weer in die angst, maar ik merk door het "er te laten zijn" en er zeg maar doorheen te gaan, dat ik mezelf toch wel weer herpak en dan geen last heb van de angst. Dit gaat overigens stapje voor stapje! (logisch) En komt nog geregeld terug, maar 't begin is er!!
Ik ben daarom benieuwd dus naar de succesverhalen van jullie over welke angstoverwinning dan ook
Liefs Ing
Ik heb zelf last van bindingsangst... Normaal volgde ik allerlei therapieën, nu heb ik haptotherapie en dat is dus eigenlijk "leren voelen"... Ik schiet vaak weer in die angst, maar ik merk door het "er te laten zijn" en er zeg maar doorheen te gaan, dat ik mezelf toch wel weer herpak en dan geen last heb van de angst. Dit gaat overigens stapje voor stapje! (logisch) En komt nog geregeld terug, maar 't begin is er!!
Ik ben daarom benieuwd dus naar de succesverhalen van jullie over welke angstoverwinning dan ook
Liefs Ing
zondag 4 november 2012 om 17:13
Knap hoor!Ik heb er ook veel moeten overwinnen toen ik een aantal jaar geleden een paniekstoornis had. Het koste me heel veel om weer op stap te gaan, in de bus te stappen, in de trein, alcohol te drinken. Ik vond alles eng, maar het is gelukt. Zelfs lange vluchten lukken me, al moet ik nog steeds mezelf tot de orde roepen voor en tijdens. Het lijken kleine dingen, maar verlammende angst overwinnen kost veel moed.
zondag 4 november 2012 om 17:36
zondag 4 november 2012 om 18:15
Ik heb ook al een aantal angsten overwonnen. Simpelweg door 't toch te doen. Of simpel, het voelde die eerste paar keren allesbehalve simpel. Maar toch was ik elke keer verbaasd hoe snel 't niet meer eng is. De tweede keer gaat 't al zo'n eind beter. En na een keer of vijf is 't al bijna gewoon.
Sowieso is het overwinnen van angsten iets wat me veel gelukkiger heeft gemaakt. Niet dat ik nu zulke ingrijpende angsten had, maar 't geeft me een heel goed gevoel. M'n zelfvertrouwen groeit er ontzettend van en ik voel me dan zo heerlijk alive.
En dat ik dit nu weet geeft veel rust. Ik ben toevallig net gedumpt en ga nu, na jaren, alles weer alleen doen. Vind ik best eng maar ik weet dat het goed komt
Sowieso is het overwinnen van angsten iets wat me veel gelukkiger heeft gemaakt. Niet dat ik nu zulke ingrijpende angsten had, maar 't geeft me een heel goed gevoel. M'n zelfvertrouwen groeit er ontzettend van en ik voel me dan zo heerlijk alive.
En dat ik dit nu weet geeft veel rust. Ik ben toevallig net gedumpt en ga nu, na jaren, alles weer alleen doen. Vind ik best eng maar ik weet dat het goed komt
zondag 4 november 2012 om 18:20
Met een beetje hulp van een psych, maar voornamelijk alleen. En dat is het rotte eraan, dat je het alleen moet doen/zelf moet doen. Want ik weet niet hoe...
Het is idd moeten ondergaan, maar voor nu kan ik alleen maar als een heks reageren als mijn vriend een paar dagen weg moet voor werk (lees = totaal negeren).
Het is idd moeten ondergaan, maar voor nu kan ik alleen maar als een heks reageren als mijn vriend een paar dagen weg moet voor werk (lees = totaal negeren).
zondag 4 november 2012 om 18:27
Ik heb d.m.v. EMDR totale doodsangst herbeleefd, stammend uit mijn - niet al te prettige- kindertijd.
Totale hel en afzien, maar na vier sessies was ik mijn angst kwijt. Alle angst.. En ik was ondertussen zo ongeveer overal bang voor en zat het liefst met een dekbed over mijn hoofd de hele dag in bed.
Dus tjah, ik ben een behoorlijk succesgeval, al was het echt verschrikkelijk om door te maken.
Totale hel en afzien, maar na vier sessies was ik mijn angst kwijt. Alle angst.. En ik was ondertussen zo ongeveer overal bang voor en zat het liefst met een dekbed over mijn hoofd de hele dag in bed.
Dus tjah, ik ben een behoorlijk succesgeval, al was het echt verschrikkelijk om door te maken.
zondag 4 november 2012 om 18:33
Ik heb zelf hoogtevrees, maar wil me daar niet door laten weerhouden toffe dingen te doen. Dus toen ik op vakantie een hele mooie wandeling zag, die helaas wel over een touwbrug ging over een ravijn van 60 meter diep, toch besloten dit te doen. Daar aangekomen gewoon de brug op gelopen. Na twee stappen bevroren, kon niet meer voor of achteruit. Na een paar minuten lukte achteruit gelukkig, en weer de brug af. Naast de brug ingestort, en na vijf minuten huilen zag ik een moeder met twee kinderen over de brug huppelen. En daarna een hele dikke man. Toen besloten dat als zij het konden, ik het ook kon. Dus gewoon over de brug gelopen. En toen was ik zo maar aan de overkant!
Dit betekend niet dat mijn hoogtevrees weg is. Wel dat ik er doorheen kan en gewoon de dingen kan doen die ik wil doen. Al kost het af en toe wat moeite
Ontzettend goed dat je er mee bezig bent! Denk dat bindinsangst ook niet iets is wat je in je eentje zomaar eventjes van je af kan zetten. Hou er rekening mee dat het misschien nooit helemaal weg gaat, maar dat je er wel mee om leert gaan. Succes!
Dit betekend niet dat mijn hoogtevrees weg is. Wel dat ik er doorheen kan en gewoon de dingen kan doen die ik wil doen. Al kost het af en toe wat moeite
Ontzettend goed dat je er mee bezig bent! Denk dat bindinsangst ook niet iets is wat je in je eentje zomaar eventjes van je af kan zetten. Hou er rekening mee dat het misschien nooit helemaal weg gaat, maar dat je er wel mee om leert gaan. Succes!
zondag 4 november 2012 om 18:47
Jeetje wat mooi om te lezen allemaal! En wat stoer dat jullie ook in het diepe gesprongen zijn!! Bijzonder om te lezen dat je blijkbaar zo bang kan zijn voor die angst (vooral!) maar dat als je het "omarmt" soms toch goed voelt, minder wordt of bij sommigen zelfs verdwenen is!!
Jullie zijn toppers!!
Jullie reacties geven me écht meer (zelf)vertrouwen!!
Jullie zijn toppers!!
Jullie reacties geven me écht meer (zelf)vertrouwen!!
zondag 4 november 2012 om 19:05
Angst voor de tandarts.
Zelfs als ik hem in het dorp bij de ah tegenkom, breekt het klamme zweet me uit.
Ik ga toch braaf 2 x per jaar voor controle. Bij grote dingen zoals een wortelkanaalbehandeling ga ik naar de narcose tandarts.
Geen idee hoe ik hier ooit nog vanaf kom, maar ik dwing mezelf om toch te gaan, ook al slaap ik 3 dagen vantevoren al niet.
Zelfs als ik hem in het dorp bij de ah tegenkom, breekt het klamme zweet me uit.
Ik ga toch braaf 2 x per jaar voor controle. Bij grote dingen zoals een wortelkanaalbehandeling ga ik naar de narcose tandarts.
Geen idee hoe ik hier ooit nog vanaf kom, maar ik dwing mezelf om toch te gaan, ook al slaap ik 3 dagen vantevoren al niet.
Ja en?
zondag 4 november 2012 om 19:18
Ik ben ook nog steeds bezig om mijn angst te overwinnen, en moet er nog veel van leren, maar vind dat ik de goede kant op ga. En natuurlijk heb ik ook dagen dat het minder gaat, maar probeer het altijd weer te doen. Ik moet alleen zelf ook wat dingen uit vinden die me helpen om het te overwinnen. Inmiddels zit ik ook bij een therapie. Maar ik ga het zeker overwinnen met al mijn kracht en doorzettingsvermogen!
maandag 5 november 2012 om 00:06
Super goed van je!! Het begin is meestal het meest lastige, maar je zult zien dat je met deze kleine stapjes steeds dichterbij komt bij je doel: het overwinnen van je bindingsangst.
Ik heb mijn sociale fobie voor een groot deel overwonnen. Af en toe heb ik nog last van een terugval, laatst had ik zelfs nog een hele grote, maar je merkt dat je daar steeds makkelijker overheen komt. En dat geeft een enorme boost aan je zelfvertrouwen en je welbevinden.
Heel erg veel succes!
Ik heb mijn sociale fobie voor een groot deel overwonnen. Af en toe heb ik nog last van een terugval, laatst had ik zelfs nog een hele grote, maar je merkt dat je daar steeds makkelijker overheen komt. En dat geeft een enorme boost aan je zelfvertrouwen en je welbevinden.
Heel erg veel succes!
maandag 5 november 2012 om 07:31