Woede

10-05-2021 00:16 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet dat ik last had van boosheid, maar onverwacht kwam er een gigantische woedeaanval. De dagen daarna kwam er meer woede om weer andere situaties in mij op (deze heb ik wel binnen gehouden). Weet iemand wat hier dan zovan plotseling de oorzaak is? Boosheid voel ik al maanden niet. En opeens bam.

De woedeaanval heeft mij wel echt tot inzicht gebracht. Kan dat? Dat er soms gewoon zoiets nodig is om tot inzicht te komen? Wel heel schaamtevol naar de mensen naar wie ik de woedeaanval kreeg.

En nog ben ik woedend omdat de persoon zo koel/emotieloos reageerde op mijn woedeaanval. En meer. Maar blijkbaar moest dit er nog even uit.
Je bent wel heel cryptisch eerlijk gezegd......
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
10-05-2021 00:31
Je bent wel heel cryptisch eerlijk gezegd......
Pas nou op, straks is ze woest op jou...Weten we wel meteen de oorzaak, dat dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt hier de oorzaak van jouw woede aanval? Dat weet ik niet, ik was er niet bij.
Je kan wel tot inzicht komen na een woede aanval ja, stel je vent vergeet voor de zoveelste keer toiletpapier te kopen, dan kan een woede aanval voor het inzicht zorgen dat je toch echt zelf toiletpapier moet kopen.

Maar dat is vast niet het antwoord dat je zoekt, als je iets duidelijker kan zijn krijg je misschien wel het antwoord dat je zoekt.
Elsy_____ schreef:
10-05-2021 00:16
Weet iemand wat hier dan zovan plotseling de oorzaak is?
De buren van schuin tegenover hebben de hele straat uitgenodigd voor een barbecue behalve jullie en dat bracht herinneringen terug van toen je in groep 6 niet op het discofeestje van Tessa mocht komen.
Alle reacties Link kopieren
Wij weten natuurlijk niet waarom jij een woedeaanval hebt gehad. We kennen jou niet en weten niet wat jij hebt meegemaakt. Ik kan er wel wat theorieën op los laten; zoals dat je bijvoorbeeld onverwerkte gevoelens hebt die er nu op deze manier uitkomen. Of er zit iets niet goed in de relatie met de mensen die nu het doelwit zijn en de bom is nu gebarsten.

Het is ook heel tekenend dat je je zo ergert aan de reactie van degene op wie je zo boos was. Blijkbaar had je dus graag iets uitgelokt! Of dat nou bewust of onbewust was. Jij was heel erg van streek en die ander niet, dat voelt schijnbaar oneerlijk voor jou. Waarom is dat?

Ga bij jezelf na wat er vooraf ging voordat je zo boos werd, op wie je zo boos was en hoe je je daarna voelde. Probeer het schuldgevoel even los te laten en ga na wat je verder voelt. Graven, graven en graven en durf kritisch te zijn naar jezelf en ook de ander.
Dan krop je al een tijdje emoties op en dan hoopt de frustratie zich op tot het er toch uitkomt. Dat komt dan onder druk er heftiger uit. Je moet eerder je gevoelens uiten denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Wow, dat is wel heel vaag. Ik weet niet in welke richting je zit te denken qua advies?
Men zegt dat emoties alleen tot uiting komen wanneer je voor betreffende persoon iets voelt....kan negatief en kan positief zijn. Blijkbaar doet de persoon iets met je.
Alle reacties Link kopieren
Als je het voor jezelf verder wilt onderzoeken, kan ik het boek ‘boos’ van Riekje Boswijk-Hummel aanraden.

Woede is uiteindelijk geen handige manier om voor je behoeftes op te komen.
Alle reacties Link kopieren
Kan het ook hormonaal zijn? Weet niet welke fase van je leven je zit, maar sommige mensen krijgen daar meer last van richting de overgang.
Mermedina schreef:
10-05-2021 07:41
Als je het voor jezelf verder wilt onderzoeken, kan ik het boek ‘boos’ van Riekje Boswijk-Hummel aanraden.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Je geeft zelf het antwoord al: 'Blijkbaar moest dit er nog even uit'.

De meest logische verklaring is dat je negatieve gevoelens niet hebt toegelaten op het moment dat je dat had moeten doen. Als je eerder wat doet met gevoelens als irritatie, stapelt het zich niet zo op dat je de controle verliest.
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
10-05-2021 04:45
Dan krop je al een tijdje emoties op en dan hoopt de frustratie zich op tot het er toch uitkomt. Dat komt dan onder druk er heftiger uit. Je moet eerder je gevoelens uiten denk ik.
Maar wat als je bij die mensEn de kans en ruimte niet krijgt om je gevoelens te uiten
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
10-05-2021 08:23
Je geeft zelf het antwoord al: 'Blijkbaar moest dit er nog even uit'.

De meest logische verklaring is dat je negatieve gevoelens niet hebt toegelaten op het moment dat je dat had moeten doen. Als je eerder wat doet met gevoelens als irritatie, stapelt het zich niet zo op dat je de controle verliest.
Maar ik heb nooit doorgehad dat t erg was. Blijkbaar wel... Anders kwam t er niet zo uit
Alle reacties Link kopieren
Yavanna schreef:
10-05-2021 03:51
Wij weten natuurlijk niet waarom jij een woedeaanval hebt gehad. We kennen jou niet en weten niet wat jij hebt meegemaakt. Ik kan er wel wat theorieën op los laten; zoals dat je bijvoorbeeld onverwerkte gevoelens hebt die er nu op deze manier uitkomen. Of er zit iets niet goed in de relatie met de mensen die nu het doelwit zijn en de bom is nu gebarsten.

Het is ook heel tekenend dat je je zo ergert aan de reactie van degene op wie je zo boos was. Blijkbaar had je dus graag iets uitgelokt! Of dat nou bewust of onbewust was. Jij was heel erg van streek en die ander niet, dat voelt schijnbaar oneerlijk voor jou. Waarom is dat?

Ga bij jezelf na wat er vooraf ging voordat je zo boos werd, op wie je zo boos was en hoe je je daarna voelde. Probeer het schuldgevoel even los te laten en ga na wat je verder voelt. Graven, graven en graven en durf kritisch te zijn naar jezelf en ook de ander.
Dank!!
Elsy_____ schreef:
10-05-2021 08:53
Maar wat als je bij die mensEn de kans en ruimte niet krijgt om je gevoelens te uiten

Waarom krijg je de kans en ruimte niet? Durf je niet goed, kan het niet, luisteren ze niet? Kun je er onderuit? Kun je je tegen een ander uiten?
Alle reacties Link kopieren
Elsy_____ schreef:
10-05-2021 08:55
Maar ik heb nooit doorgehad dat t erg was. Blijkbaar wel... Anders kwam t er niet zo uit
Misschien helpt het als je jezelf wat vaker afvraagt hoe je over bepaalde situaties en mensen denkt?
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
10-05-2021 09:04
Waarom krijg je de kans en ruimte niet? Durf je niet goed, kan het niet, luisteren ze niet? Kun je er onderuit? Kun je je tegen een ander uiten?
Omdat ze alles zien als verwijten. Dus ook als je zegt het heeft mij verdriet gedaan. Dat kan ik niet maken/dat mag niet.
elsy_____ wijzigde dit bericht op 10-05-2021 09:26
6.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
10-05-2021 09:15
Misschien helpt het als je jezelf wat vaker afvraagt hoe je over bepaalde situaties en mensen denkt?
Dank. Dat ga Ik doen
Je moet niet schrikken van jezelf als je woest bent. Dat is een gezonde actieve emotie. De stap na het passief verdrietig voelen. Nu neem je het heft in eigen handen en ga je besluiten wat je gaat doen met de relatie tot die mensen.
Elsy_____ schreef:
10-05-2021 09:24
Omdat ze alles zien als verwijten. Dus ook als je zegt het heeft mij verdriet gedaan. Dat kan ik niet maken/dat mag niet.


Dat klinkt al een contact wat niet erg in balans is en waarin geen plaats is voor jou. Is het familie?
Alle reacties Link kopieren
VANTA schreef:
10-05-2021 09:33
Je moet niet schrikken van jezelf als je woest bent. Dat is een gezonde actieve emotie. De stap na het passief verdrietig voelen. Nu neem je het heft in eigen handen en ga je besluiten wat je gaat doen met de relatie tot die mensen.
Dank. Precies dit. Maar die mensen vinden het natuurlijk echt niet kunnen wat ik heb gedaan.
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
10-05-2021 09:34
Dat klinkt al een contact wat niet erg in balans is en waarin geen plaats is voor jou. Is het familie?
Ja
Elsy_____ schreef:
10-05-2021 09:36
Dank. Precies dit. Maar die mensen vinden het natuurlijk echt niet kunnen wat ik heb gedaan.
Trek je daar maar niks van aan. Zij hebben blijkbaar ook iets gedaan wat over jouw grenzen is gegaan. Je gaat nu eerst denken aan wat goed is voor jou. Wees maar eens 'egoïstisch'. Tussen haakjes omdat het eigenlijk verre van egoïstisch is maar het misschien zo voelt. Aan jezelf denken is precies wat je nodig hebt. Anderen gaan dat namelijk niet doen voor jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven