Zelfvertrouwen opbouwen, hoe doe je dat?

18-03-2012 19:22 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van diverse mensen om me heen gehoord dat ik wel wat aan mijn zelfvertrouwen mag doen. Nu merk ik dat zelf ook wel, mag wel wat assertiever reageren op mensen/situaties. Hoe doe je dat?

Dankjulliewel!
plat gezegd: overal schijt aan hebben en het los laten.

Simpel, maar werkt het snelst.
Zorgen dat je goed wordt in dat wat je doet om in je onderhoud te voorzien.
it's a big club and you ain't in it
Er zijn genoeg boeken die je erover kunt lezen, daar kun je veel van leren
quote:mama_lein schreef op 18 maart 2012 @ 19:59:

Er zijn genoeg boeken die je erover kunt lezen, daar kun je veel van leren

Bijv:

- Negatief zelfbeeld van Manja de Neef

- Zelfvertrouwen van Matthew McKay & Patrick Fanning
Jezelf niet zoveel kwalijk nemen en milder voor jezelf zijn. En verder idd meer schijt hebben en leren bluffen.
Je eigen "grenzen" leren onderzoeken en daarnaar gaan handelen.
Hier waakt de enige echte Barones
Toevallig gisteren een artikel gelezen over zelfvertrouwen. Volgens psycholoog Jonathan Brown kun je geen zelfvertrouwen opbouwen. Da's, zoals de journaliste opmerkt, zowel eerlijk als deprimerend, maar waar je wél invloed op hebt: je eigen gedachten. Cognitieve gedragstherapie zoals RET, maar ook de tegenwoordig zo bejubelde mindfulness kunnen daarbij uitkomst bieden.

Opmerking die ik hier aanhaal staat op pagina 2.

Weinig zelfvertrouwen is lastig, weet ik uit ervaring.

Veel succes in het aanpakken van je problemen, want je vraag komt vast niet alleen voort uit een aantal losse opmerkingen hier en daar.
nee klopt. Het schijnt dat ik al behoorlijk ben gegroeid door op mezelf te gaan wonen. Ga het even maar wat tijd gunnen:) Bedankt voor de tips!
Ga een vechtsport doen.

Dat heeft niks met agressie te maken of met iemand 'fysiek de baas kunnen', maar met jezelf leren kennen en ontwikkelen.
quote:DorothyGale schreef op 18 maart 2012 @ 21:31:

Toevallig gisteren een artikel gelezen over zelfvertrouwen. Volgens psycholoog Jonathan Brown kun je geen zelfvertrouwen opbouwen. Da's, zoals de journaliste opmerkt, zowel eerlijk als deprimerend, maar waar je wél invloed op hebt: je eigen gedachten. Cognitieve gedragstherapie zoals RET, maar ook de tegenwoordig zo bejubelde mindfulness kunnen daarbij uitkomst bieden.

Dank je wel voor dit artikel.

Opmerking die ik hier aanhaal staat op pagina 2.

Weinig zelfvertrouwen is lastig, weet ik uit ervaring.

Veel succes in het aanpakken van je problemen, want je vraag komt vast niet alleen voort uit een aantal losse opmerkingen hier en daar.
Ik heb een assertiviteitscursus gevolgd. Het is niet zo dat ik nu heel assertief ben geworden, maar heb misschien wel wat meer inzicht gekregen in hoe bepaalde emoties tot stand komen en hoe je er (in theorie) het beste op kunt reageren. In praktijk brengen valt mij nog niet mee.
quote:Ksenija schreef op 18 maart 2012 @ 19:38:

plat gezegd: overal schijt aan hebben en het los laten.

Simpel, maar werkt het snelst.

Ik denk dat dit idd een plat;-), maar goed advies is. Probeer ik zelf ook te doen, alleen dit lukt me niet altijd.

Heeft er dus iemand tips voor TO en mij, hoe je overal "schijt aan kunt hebben, en dingen kunt loslaten"?
Om te beginnen je minder richten op "wat hoort" en "wat anderen denken". Minder gevoelig worden voor kritiek, meer luisteren naar jezelf, wat jij ervan vindt, wat jij wil en belangrijk vindt in het leven. En daarnaar gaan leven. Jezelf daarvoor niet verdedigen ook tov anderen, die daar moeite mee hebben. Jammer dan.

Elke keer dat je voor jezelf kiest, en voor opkomt, groeit je zelfvertrouwen. Je kan daar dus wel degelijk bewust aan "werken".. gewoon door niet anderen de doorslag te geven hoe je leeft, denkt, reageert. Je eigen weg te vinden, ongeacht wat omgeving/ media/ politiek correct daarvan zegt. Onderzoeken bij jezelf hoe je over het leven denkt, wat je wil (bereiken) en jezelf toestemming geven dat te mogen volgen.

Volwassen worden betekent oa dat je je niet afhankelijk maakt voor de bevestiging, goedkeuring van anderen. Elk mens wil gewaardeerd worden, maar niet door een gewenste rol te spelen, die jij van binnen niet bent of voelt. Als je weet wie je bent en wat jouw echte meningen zijn over iets, dan is het ook makkelijker om op dat standpunt te staan en achter jezelf te staan.

Wat ook heel goed kan zijn, is je angsten en onzekerheden kennen, je schaduwkant, je zwakker ontwikkelde plekken, en ook dat accepteren van jezelf (of verbeteren, uitproberen). Ook dat geeft signalen, misschien waar je nog aan moet "sleutelen", onder ogen zien, ontdekken en minder jezelf (ver/be)oordelen.

Weten waar je patronen en overtuigingen vandaan komen, is al heel wat. Maar om te beginnen juist sterke kanten van jezelf kennen en daarmee proberen iets te doen, dat zal je makkelijker afgaan, en vind je meestal ook leuk ojm te doen. Een reeel beeld over jezelf kan al een goed uitgangspunt zijn: waar ben ik goed in en waar is er nog wat aan te sleutelen..

En je hoeft niet perfect te zijn, als je jezelf maar van waarde weet, met al je goede en slechte (maar unieke) eigenschappen.

Een fijn boekje vind ik "Coach jezelf naar succes" van Talane Miedaner. En verder ben je van harte welkom om te lezen en schrijven op het topic "Alleen zijn en gelukkig met jezelf" (wat daar geschreven wordt is niet uitsluitend van toepassing op singles, maar voor iedereen die meer uit zichzelf wil halen of op zoek is naar wat meer zelfvertrouwen (uit jezelf te putten) en diepgang in het leven!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven