Zo prikkelbaar!!! Wat werkt bij jou?

22-01-2022 19:45 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al een tijdje in een burn out. Het gaat de laatse 2 weken slechter. Deels ook door al dat the voice gedoe wat een hoop triggert. Maar ik kan het niet kwijtraken, ben continue geïrriteerd. Over alles, door iedereen. Ook om dingen waarbij dat totaal niet nodig is. Het is een beetje als heel erg erge pms waarbij je je schaamt van hoe je je gedraagt. En ik kom er niet echt doorheen, kan het moeilijk doorbreken. Elke dag is irritant, met kinderen, man, huis wat een bende is, werk waarvoor ik dingen moet doen, pakketjes die ik moet terugsturen, de stofzuiger die kapot gaat enz enz.

Ik sta al op de lijst van een psycholoog, doe af en toe een geleide meditatie. Schrijf af en toe mijn dagboek vol. Maar het is vooral de prikkelbaarheid waar ik deze dagen mee worstel. Ik heb best lijstjes om te doen als ik me slecht voel, maar om zo boos in bv bad te gaan is niet leuk.

Wat doen jullie in zo'n bui?
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer die irritaties en prikkelbaarheid te voorkomen. Wat mij daarbij helpt is minder doen. Kijken of je minder op werk kan doen, of het e.e.a. qua huishouden over kan laten aan een schoonmaakster, makkelijkere dingen koken en zorgen dat je meer kookt zodat er altijd wat in de diepvries zit om op te warmen. Sinds dat ik echt een aantal stappen terug heb gezet met dat soort dingen merk ik dat mijn prikkelbaarheid zo goed als verdwijnt.

Hoe ga jij nu om met je burn-out? Geef je jezelf rust of ga je op dezelfde voet door?
Alle reacties Link kopieren
Dan ga ik lopen. Afstanden van 8 a 10 km, de natuur in.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeerde zulke buien juist te voorkomen door op tijd m'n rust te pakken. Als ik me niet fysiek terug kon trekken dan deed ik graag een goede noise canceling koptelefoon op met fijne muziek (of meditaties).
Alle reacties Link kopieren
Yoga en in de natuur wandelen
https://centrumseksueelgeweld.nl/

Misschien kunnen zij helpen.

Wat mij helpt: geen mensen en stilte, over oude begraafplaatsen wandelen en hele lange autoritten.
Alle reacties Link kopieren
Boksen
Hard zingen
wild dansen
Schreeuwen
Stampen
huilen

Als je emmer vol zit en het lukt je niet om te kalmeren, dan moet je je emmer fysiek leegkieperen. En daarna wél je rust pakken.

Durf / wil je je niet zo uiten, want eng voor je omgeving, ga tegen de wind in schreeuwen op het strand. Probeer het eens, het is heel lekker :$
Opruimen en schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
Wat doet je man om de bende in huis te verminderen? De kinderen onder zijn hoede te nemen zodat jij wat tijd voor jezelf kan hebben?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Vraag je man om je te helpen en je te ontlasten.

Ik probeer zoveel mogelijk m’n rust te pakken en buiten te zijn. Juist geen lijstjes.
Alle reacties Link kopieren
In de natuur wandelen en enkel met de omgeving bezig zijn, niet met muziek in de oren of aan dingen die je nog moet doen denken.
Een fikse workout.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
22-01-2022 20:46
Wat doet je man om de bende in huis te verminderen? De kinderen onder zijn hoede te nemen zodat jij wat tijd voor jezelf kan hebben?
Ja hoor. Maar die zit ook tegen overspannen aan. Dus we zitten al in overlevingsstand: we verdelen ze vaak per blokken van een uur of paar uur. Proberen met ze weg te gaan, zodat de ander even rust heeft. Of als een van ons even boven is, koptelefoon op en iets ontspannends doen. Eten koken we op dagen dat kinderen naar opvang zijn dubbel.


Maar het zijn nogal intensieve kinderen. En als ik me niet goed voel, dan lijken ze nog extra intensief en niet luisterend (dat is ook heel logisch).

En op dagen dat ze naar de opvang zijn en ik niet werk, kom ik ook niet tot rust.
Alle reacties Link kopieren
2020Suzuki schreef:
22-01-2022 19:53
Dan ga ik lopen. Afstanden van 8 a 10 km, de natuur in.
Dat helpt wel, maar is vaak niet mogelijk. Ik ga nu niet buiten lopen bijvoorbeeld en overdag met kids gebruik ik de alleen-tijd om op te ruimen of toch iets van een klusje wat echt moet te doen.

Maar.... ik denk dat ik toch maar naar buiten moet...
Alle reacties Link kopieren
schaduwdier schreef:
22-01-2022 21:23
Dat helpt wel, maar is vaak niet mogelijk. Ik ga nu niet buiten lopen bijvoorbeeld en overdag met kids gebruik ik de alleen-tijd om op te ruimen of toch iets van een klusje wat echt moet te doen.

Maar.... ik denk dat ik toch maar naar buiten moet...
Ga die alleen tijd eens gebruiken om je rust te nemen. Zo te horen ga je ondanks je burn-out toch gewoon door met alles.
Alle reacties Link kopieren
Aardbei_86 schreef:
22-01-2022 21:31
Ga die alleen tijd eens gebruiken om je rust te nemen. Zo te horen ga je ondanks je burn-out toch gewoon door met alles.
Ik doe al bijna niks. Echt waar. Afgelopen week heb ik reïntegratie ook even gestopt en niet gewerkt. Ik stel geen hoge eisen aan hygiëne ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook heel prikkelbaar worden als je een paar dagen achter elkaar te laat gaat slapen. Het kan zijn dat je dan wel genoeg slaapt 8-9 uur maar doordat je laat naar bed bent gegaan, de volgende dag toch sneller geïrriteerd wordt van dingen om je heen. Alles wat er gebeurt of hoe het is staat je dan niet aan. Heel vervelend gevoel. Ik weet niet of jij daarin herkent? Hoe laat slaap jij? Heb je een goede nachtrust?
Alle reacties Link kopieren
schaduwdier schreef:
22-01-2022 21:23
Dat helpt wel, maar is vaak niet mogelijk. Ik ga nu niet buiten lopen bijvoorbeeld en overdag met kids gebruik ik de alleen-tijd om op te ruimen of toch iets van een klusje wat echt moet te doen.

Maar.... ik denk dat ik toch maar naar buiten moet...
Mijn ervaring is dat uiteindelijk bijna niets echt moet.

Als ik zo prikkelbaar ben, moet ik zorgen dat ik niks meer moet. Totaal geen druk.

Met kinderen gaat dat natuurlijk niet, die moeten bijv naar school, maar verder kan bijna alles best een poosje blijven liggen of op een andere manier opgelost worden.

Ik heb een hekel aan naar buiten gaan, dus dat helpt bij mij absoluut niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Iets doen waar je je gedachten bij moet houden misschien, haken, of puzzelen, schilderen op nr...
Alle reacties Link kopieren
Sporten. En janken. Vandaag deed ik beide: eerst flink janken en daarna me afreageren in de sportschool. Alleen zijn helpt ook, dus als het thuis echt te gek wordt dan loop ik naar buiten voor een wandeling (wel afgestemd met man natuurlijk, die moet er wel zijn als kind ook thuis is).

Dingen die 'moeten' zoals opruimen, gaan bij mij op tijd. Ik neem bijvoorbeeld 10 minuten om op te ruimen, wekkertje erbij. Daarna stop ik ook echt, of het nou opgeruimd is of niet. Daarna doe ik iets voor mezelf, zoals een lekkere kop koffie maken met opgeschuimde melk. En daarna kan ik dan weer een ' taakje' doen zoals de was ophangen. En daarna doe ik weer iets voor mezelf.

Verder accepteren dat deze dagen bestaan en dat het uiteindelijk beter wordt, met de juiste hulp. En accepteren dat de kinderen druk zijn. Minder 'nee' zeggen helpt hier en ook de lat heel heel heel laag leggen. Dus dan maar meer tv-tijd, een luisterboek extra, op de ipad voor een spelletje. En dan neem ik tijd voor mezelf in de vorm van een boek lezen (nu dat weer een beetje lukt), schrijven, of als een zombie op m'n telefoon hangen (wat trouwens niet helpt met beter voelen).
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
22-01-2022 21:44
Iets doen waar je je gedachten bij moet houden misschien, haken, of puzzelen, schilderen op nr...

Helpt dat jou als je prikkelbaar bent? Dan heb ik daar nóg minder geduld voor dan normaal, ik denk dat ik foeterend achter m'n handwerkje zou zitten en het binnen de kortste keren door de kamer zou flikkeren. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-01-2022 21:39
Mijn ervaring is dat uiteindelijk bijna niets echt moet.

Als ik zo prikkelbaar ben, moet ik zorgen dat ik niks meer moet. Totaal geen druk.

Met kinderen gaat dat natuurlijk niet, die moeten bijv naar school, maar verder kan bijna alles best een poosje blijven liggen of op een andere manier opgelost worden.

Ik heb een hekel aan naar buiten gaan, dus dat helpt bij mij absoluut niet.

Wat echt moet: dat is het aanrecht leegruimen of de vaatwasser leegruimen omdat anders er geen plek meer op het aanrecht om iets te koken. Of de schoenen van een kind schoonmaken wat net in de peop heeft gestapt, ontploft pakje chocomel uit de rugtas spoelen wat anders gaat stinken, een nieuwe stofzuiger bestellen omdat die ik had kapot is gegaan. De kattenbak verschonen voordat de kat ernaast gaat plassen en we verder van huis zijn.
Ik heb het niet over schoonmaken volgens een rooster ofzo.

En ja, de kinderen op tijd de deur uitkrijgen naat de opvang of opa en oma is ook een klus.
schaduwdier wijzigde dit bericht op 22-01-2022 22:34
4.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
22-01-2022 22:10
Helpt dat jou als je prikkelbaar bent? Dan heb ik daar nóg minder geduld voor dan normaal, ik denk dat ik foeterend achter m'n handwerkje zou zitten en het binnen de kortste keren door de kamer zou flikkeren. ;-D
Eh ja, bij mij zou dat ook naar buiten gegooid worden.... ik kan al niet handwerken, dan moet ik echt nadenken, spullen verzamelen en opletten wat ik doe...... ik voel het nu al in mijn lijf @(

Op andere momenten wel een goede suggestie hoor. Want ik voel me beter als ik somber ben als ik wat heb gemaakt met mijn handen.
Alle reacties Link kopieren
Decentdeer schreef:
22-01-2022 21:35
Je kunt ook heel prikkelbaar worden als je een paar dagen achter elkaar te laat gaat slapen. Het kan zijn dat je dan wel genoeg slaapt 8-9 uur maar doordat je laat naar bed bent gegaan, de volgende dag toch sneller geïrriteerd wordt van dingen om je heen. Alles wat er gebeurt of hoe het is staat je dan niet aan. Heel vervelend gevoel. Ik weet niet of jij daarin herkent? Hoe laat slaap jij? Heb je een goede nachtrust?

Hier is wel aan te sleutelen denk ik. Maar mijn man wordt geïrriteerd van mij als ik om dezelfde tijd naar bed ga als hij (22.00). Hij slaapt heel slecht, altijd al, maar nu extra. Meestal ga ik om 23u naar bed, zo zachtjes als ik kan. Vroeg opstaan lukt niet, maar zou ik wel moeten proberen. Maar dan moet ik beneden slapen, anders horen mijn kinderen mij en worden ze wakker. Nu word ik wakker van de kinderen, mijn man laat ik dan liggen omdat hij meestal in uren minder geslapen heeft dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Als ik teveel prikkels ervaar werkt het om te wandelen of extra te douchen/ in bad te gaan liggen. Wat ook werkt is een halve dag geen tv, telefoon, beeldscherm. Hooguit wat relaxte muziek. En knuffelen, met man, kinderen en/ of de kat.

Op langere termijn helpt het als het opgeruimd is en als ik goed slaap. We hebben twee pubers, dus dat eerste is nog wel eens een uitdaging. En uitwaaien aan zee, maar dat is hier niet echt om de hoek. Frisse lucht helpt dan sowieso.

Als ik veel pieker kies ik juist voor afleiding (boek of Netflix), wandelen en praten met man of een vriendin, of schrijven.

Maar ik heb geen burnout en daar ook geen ervaring mee, dus ik heb geen idee of je iets aan deze tips hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven