Zware pms
woensdag 22 januari 2025 om 21:39
Hi ladies!
Elke maand ervaar ik aardig zware (pms) klachten. Soms functioneer ik niet meer zo goed en mentaal aardig in de war/van slag, geen energie, niet meer willen/kunnen afspreken met mensen. Dit duurt ongeveer een week, daarna voel ik me alweer een stuk beter. Helaas ben ik nu elke maand hiermee bezig, elke keer denk ik over 3 weken heb ik dit ‘pretje’ weer. Hebben jullie ervaringen en wat hebben jullie gedaan om deze klachten te verminderen? Ik krijg er namelijk steeds meer last van. Ik zit wel te denken aan de pil, maar hier zitten natuurlijk weer bijwerkingen aan en is onnatuurlijk.
Hoop dat er een oplossing is te vinden.
Knuffels
Elke maand ervaar ik aardig zware (pms) klachten. Soms functioneer ik niet meer zo goed en mentaal aardig in de war/van slag, geen energie, niet meer willen/kunnen afspreken met mensen. Dit duurt ongeveer een week, daarna voel ik me alweer een stuk beter. Helaas ben ik nu elke maand hiermee bezig, elke keer denk ik over 3 weken heb ik dit ‘pretje’ weer. Hebben jullie ervaringen en wat hebben jullie gedaan om deze klachten te verminderen? Ik krijg er namelijk steeds meer last van. Ik zit wel te denken aan de pil, maar hier zitten natuurlijk weer bijwerkingen aan en is onnatuurlijk.
Hoop dat er een oplossing is te vinden.
Knuffels
zaterdag 25 januari 2025 om 11:35
Oh echt fijn zeg dat je nergens last van hebt!!
Zo zie je maar dat ieder persoon er weer anders op reageert. (Ik stuur je even een privéberichtje)
woensdag 5 februari 2025 om 12:16
Al jaren lees ik (41) mee en heb speciaal voor dit topic een account aangemaakt. Ik heb sinds een jaar of vijf PMDD, wat ik redelijk goed onder controle heb dankzij de pil (zonder stopweek) en een hormoonpleister.
Omdat ik de pil doorslik zonder stopweek zou je verwachten dat ik stabiel ben, maar ik merk op sommige dagen van de maand duidelijk een mentale dip. Dan krijg ik een erg eenzaam gevoel: dat mijn vriend, vriendinnen en familie beter af zijn zonder mij, dat niemand iets om me geeft. Dit gevoel duurt 1-2 dagen en daarna is er geen vuiltje meer aan de lucht. Een maand later begint het weer. Dus precies wat veel vrouwen in dit topic ook aangeven, het is erg herkenbaar voor mij.
Zijn er hier vrouwen die weleens naar de psycholoog zijn geweest met deze klachten? Ik denk er weleens aan omdat ik het gevoel heb 'er iets mee te moeten', maar eigenlijk weet ik niet goed wat te bespreken omdat de gevoelens worden veroorzaakt door hormoonschommelingen.
Omdat ik de pil doorslik zonder stopweek zou je verwachten dat ik stabiel ben, maar ik merk op sommige dagen van de maand duidelijk een mentale dip. Dan krijg ik een erg eenzaam gevoel: dat mijn vriend, vriendinnen en familie beter af zijn zonder mij, dat niemand iets om me geeft. Dit gevoel duurt 1-2 dagen en daarna is er geen vuiltje meer aan de lucht. Een maand later begint het weer. Dus precies wat veel vrouwen in dit topic ook aangeven, het is erg herkenbaar voor mij.
Zijn er hier vrouwen die weleens naar de psycholoog zijn geweest met deze klachten? Ik denk er weleens aan omdat ik het gevoel heb 'er iets mee te moeten', maar eigenlijk weet ik niet goed wat te bespreken omdat de gevoelens worden veroorzaakt door hormoonschommelingen.
donderdag 6 februari 2025 om 21:00
Wel contact opnemen hoor als je met iemand wil praten, hoop dat het je gaat helpen.citroenuil schreef: ↑05-02-2025 12:16Al jaren lees ik (41) mee en heb speciaal voor dit topic een account aangemaakt. Ik heb sinds een jaar of vijf PMDD, wat ik redelijk goed onder controle heb dankzij de pil (zonder stopweek) en een hormoonpleister.
vrijdag 7 februari 2025 om 09:16
maandag 24 februari 2025 om 09:58
Ook PMS hier. Maar ik heb amper last omdat ik aan de pil zit. Dit moet omdat ik PCOS heb.
Op Threads (soort Twitter) las ik een bericht van een vrouw met PMS die haar eet- en drinkpatroon aanpast aan de hand van haar cyclus. Ze gebruikt de app Lively hiervoor.
Haar klachten zijn veel minder geworden. Ze noemt het een gamechanger.
Tips waren minder suiker en gluten.
Frambozenblad- en pepermunt thee.
Menstruatie tot eisprong: Lijnzaad en pompoenpitten.
Eisprong tot menstruatie: Sesamzaad en zonnebloempitten.
Collageenpoeder.
En variëren in groente en fruit.
Over dat laatste heb ik gelezen dat uit onderzoek is gebleken dat minstens 30 verschillende soorten planten (groenten, fruit, kruiden, noten en peulvruchten) per week eten zorgt voor een zo gezond mogelijke darmflora. Dit pas ik nu al een tijd toe. Ik kwam er soms net niet aan, want als alleenstaande kook je wel eens voor 3 dagen. Dus dan eet je 3 dagen dezelfde groenten en/of peulvruchten.
Nu ben ik vaker aan het mealpreppen en zitten er gevarieerde maatlijden en soepen in mijn vriezer.
Hoe is jullie voedingspatroon?
Op Threads (soort Twitter) las ik een bericht van een vrouw met PMS die haar eet- en drinkpatroon aanpast aan de hand van haar cyclus. Ze gebruikt de app Lively hiervoor.
Collageenpoeder.
Over dat laatste heb ik gelezen dat uit onderzoek is gebleken dat minstens 30 verschillende soorten planten (groenten, fruit, kruiden, noten en peulvruchten) per week eten zorgt voor een zo gezond mogelijke darmflora. Dit pas ik nu al een tijd toe. Ik kwam er soms net niet aan, want als alleenstaande kook je wel eens voor 3 dagen. Dus dan eet je 3 dagen dezelfde groenten en/of peulvruchten.
Nu ben ik vaker aan het mealpreppen en zitten er gevarieerde maatlijden en soepen in mijn vriezer.
maandag 24 februari 2025 om 16:00
Oh dat mealpreppen met verschillende groente is wel een idee! Kom echt niet in de buurt van dertig soorten. Probeer op mn voeding te letten maar is er de afgelopen maanden bij in geschoten. Straks een nieuwe keuken en grote vriezer dus dan neem ik je tip mee! Eerder lunchte ik ook met groente, dat wil ik ook weer oppakken. Verder probeer ik dagelijks iets van noten, chia of lijnzaad te nemen.
maandag 24 februari 2025 om 20:51
Goede tips, dankjewel! Zat er ook aan te denken om mijn voedingsschema eens aan te passen en te minderen met alcohol, misschien helpt dat ook. Collageen is dierlijk jammer genoeg. Bedankt voor het laten weten.PeanutbutterJelly schreef: ↑24-02-2025 09:58Ook PMS hier. Maar ik heb amper last omdat ik aan de pil zit. Dit moet omdat ik PCOS heb.
Collageenpoeder.
dinsdag 25 februari 2025 om 11:53

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in