Alleen Citytrip

27-09-2017 23:07 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Over een paar weken heb ik een citytrip geboekt naar Lissabon. Alleen. Voor de eerste keer alleen een trip maken. Ik hoor steeds vaker van mensen dat ze het heerlijk vinden om er alleen tussenuit te gaan. Ik ben heel benieuwd hoe ik het ga vinden...
Zijn er hier forummers die ervaring hebben en nog goede tips hebben? Zowel over het alleen reizen als over Lissabon :-)
Kijk even bij deze TO reizen/lissabon/list_messages/390369. Gaat zo te lezen hetzelfde doen.

Veel plezier!
Ik vind alleen op reis ook heerlijk en citytrips zeker ook. Lekker doen waar je zelf zin in hebt, eten wanneer jij dat wil, treuzelen hoe het je uitkomt. Ideaal. Ik hou niet van winkelen met mensen erbij, dus dat kan ook lekker op je eigen tempo. Ik vind musea best leuk, maar geen uren. En vaak zijn hotelkamers in steden aan de kleine kant, dus dan is het ook lekker om die voor jezelf te hebben.

Er zijn ook nadelen. Ik vind alleen uit eten heerlijk, maar dat is toch wel ietsje leuker met iemand erbij. Dan is het ook meer avondvullend. Ik ga vaak ook 's avonds wel wat drinken in een bar, maar hoewel ik me prima vermaak, is dat echt leuker met iemand erbij. En naar clubs ben ik eigenlijk nooit alleen geweest. Ik hou heel erg van uitgaan, maar alleen clubben zie ik niet zitten.

Alleen naar het strand vind ik ook heerlijk, maar dat is vaak wel lastig met je spulletjes en zwemmen enzo. Ik durf in nederland mijn dingen wel even alleen te laten, maar in het buitenland vind ik dat lastig inschatten.

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat mijn pinpas blokkeerde en dan is het ook heel onhandig als je geen reisgenoot hebt. Tegenwoordig heb ik dus meerdere passen mee en ik hou er één op een aparte plek, voor het geval dat.

Ik ben overigenszelf ook alleen in Lissabon geweest, maar dat is al weer jaren geleden, dus ik weet niet echt meer tips. Maar het was wel leuk staat me bij. En het eten is heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier Mona ^^
Alle reacties Link kopieren
(Ikzelf ben nog nooit in Lissabon geweest, maar naar het schijnt is het een heerlijk plaatsje.)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf vorig jaar naar Londen geweest... heerlijk op mezelf. En 14 november ga ik 3 dagen naar Barcelona.
Heerlijk in je persoonlijke tempo de steden bekijken. Ik vond het fantastisch
Alle reacties Link kopieren
ik1980 schreef:
28-09-2017 08:08
Ik ben zelf vorig jaar naar Londen geweest... heerlijk op mezelf. En 14 november ga ik 3 dagen naar Barcelona.
Heerlijk in je persoonlijke tempo de steden bekijken. Ik vond het fantastisch
Wat gaaf!
Hoe doe jij dat met eten? Gewoon alleen naar een restaurant gaan? Of eet je bv samen met mensen in je hotel?
Alle reacties Link kopieren
Oh fijn! Ik ben er groot fan van!

Tips:
- wat al werd genoemd: extra pas, dan wel creditcard apart houden
- kopietjes paspoort, tickets en andere belangrijke dingen meenemen
- belangrijke telefoonnummers even opschrijven
- boeken of ereader mee (ik vond dat in ieder geval fijn bij uit eten bijvoorbeeld als je geen zin hebt in aanspraak :))

Wel lichtelijk gekleurd doordat ik een keer bestolen ben en dat is echt kut als je alleen bent. Met bovenstaande tips kun je dan in ieder geval nog íets.

Dat is me overigens maar 1 keer gebeurd in al mijn reizen alleen, maar heeft me wel het een en ander geleerd haha. Dat mijn pas niet werkte is me wel vaker gebeurd. Daarom heb ik altijd cash achter de hand.

Verder vooral enorm genieten!
Alle reacties Link kopieren
@mona87

Gewoon lekker een wok to Go, of iets simpels maar lekker als een broodje.

Gewoon genieten en niet te veel nadenken
mona87 schreef:
28-09-2017 08:25
Hoe doe jij dat met eten? Gewoon alleen naar een restaurant gaan? Of eet je bv samen met mensen in je hotel?
.
Ik reis regelmatig alleen, zowel voor werk als privé, en ga alleen uit eten. In Spanje bijvoorbeeld graag een menú del día voor de lunch en 's avonds tapas en een glas wijn op een terras met een boek erbij.

Eten in hotels doe ik bij voorkeur niet, vind het eten er zelden geïnspireerd en zijn geld waard in vergelijking met kleine restaurantjes elders.

Ik heb ook vaak mijn telefoon of iPad erbij, zo zit ik bijvoorbeeld nu (in een andere tijdzone) te ontbijten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel ook alleen op reis (geen stedentrip, maar ik zit wel even in een stad). Heerlijk om alleen m'n gang te kunnen gaan!

Qua eten neem ik 's middags meestal een dagmenu of ander warm gerecht.' s Avonds doe ik dan makkelijk met een belegd broodje, of zoals gisteravond een verse wrap, vanavond een couscoussalade met cherrytomaten van de supermarkt. Dat eet ik dan op m'n kamer op, of nu in de woonkeuken van het hostel waar ik verblijf. Dat vind ik zo fijn aan een hostel: je hebt makkelijker contact met anderen, deelt eens een kopje thee ofzo, maar het is geen verplicht 24 uurs contact zoals een reisgenoot.
mona87 schreef:
28-09-2017 08:25
Wat gaaf!
Hoe doe jij dat met eten? Gewoon alleen naar een restaurant gaan? Of eet je bv samen met mensen in je hotel?
Je vroeg het niet aan mij, maar ik ga gewoon alleen naar restaurants. Het is gek, maar in het buitenland vind ik dit makkelijker dan in Nederland. Ik heb voor werk ook veel alleen gereisd, dus ik ben het gewend. En in steden is het sowieso niet raar. Ik neem wel iets te lezen mee, maar vaak red ik me zonder ook prima. Als je ergens aan de bar kunt eten doe ik dat vaak. Het is natuurlijk wel minder avondvullend dan eten met een gezelschap, maar toch ook heel fijn.

En anders kun je vaak ook wel ergens wat lekkers halen om op je kamer te eten. Of room service ofzo, hoewel ik dat eten zelden lekker vind.
Heerlijk, alleen op reis.

Uit eten gewoon boek meenemen en er wel uitgebreid van genieten.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg leuk is om te doen: een fietstour met gids door de stad. Nou is Lissabon nogal heuvelachtig, maar wij hadden toen echt onwijs goede elektrische citybikes bij die tour.

En ook de gratis stadstour (wandeling) door locals is een vette aanrader! Ben even vergeten hoe dat heet maar het wordt in bijna alle grote steden van Europa gedaan, ook Amsterdam trouwens. Een local leidt je rond door zijn stad en je komt dan ook op minder touristische plekken, bijvoorbeeld waar de restaurantjes en pleintjes zijn waar ze zelf graag eten/zijn. Na afloop geef je een vrijwillige fooi. Meestal grote groepen, en gezellige aanspraak. Ik had zo een paar mensen ontmoet waarmee ik 'savonds ben gaan eten.
Klaar mee
Door Buffie ergens aan herinnerd: https://www.tasteoflisboa.com/

Goede tour en je maag is gelijk gevuld.
Wat leuk dat je voor het eerst alleen op vakantie gaat. Ik ga zelf ook om de zoveel tijd alleen een paar dagen weg.
Avond eten was de eerste paar keer wel een issue omdat ik me zo ongemakkelijk voelde alleen een restaurant in te stappen. Ik ging dus altijd naar simpele eettentjes waar de drempel wat lager is of kocht wat in de supermarkt of take away en at het in mijn kamer of ergens buiten op een bankje op. Maar tijdens mijn laatste trip toch een Italiaans restaurant binnen gelopen want ik had zo'n zin in lekkere pasta en had reviews gelezen dat het restaurant erg goed was. Nou ik was lang niet de enige! Had een boek meegenomen voor als ik lang zou moeten wachten maar de bediening was juist super snel wat wellicht kwam doordat ik alleen was.
Ik heb er ook veel over nagedacht. ben een x per ongeluk alleen naar London gegaan (vriendin kon niet meer mee, en ik wilde niet cancellen want alles was geregeld).. het beviel me wel in de zin van, ik kon doen waar ik zin in heb plus ik voelde me veel opener richting mijn omgeving/ mensen.. alsof ik meer waarnam. aan de andere kant, miste ik soms wel de gezelligheid en het delen van dingen.. maar ja tegenwoordig met social media ben je toch nooit alleen?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Fijn om te lezen dat er inderdaad veel mensen zijn die het alleen reizen heerlijk vinden. Het alleen avond eten zie ik het meest tegenop... en s avonds een drankje doen, vind ik ook altijd gezellig. Maar alleen... geen idee. Hoop dat er op die momenten wat gezellige aanspraak is...

@Frankies oef bestolen.. dat lijkt me echt vreselijk!! Was dit overdag of juist s avonds? Ik wilde vragen of de alleenreizigers zich veilig voelen alleen... Heeft dit je kijk/gevoel op alleen reizen veranderd?
Ik heb mij meestal gewoon veilig gevoeld alleen 's avonds laat voelde ik me wel eens onveilig en dan zorgde ik dat ik bij betrouwbaar ogende mensen liep of koos ik de beter verlichte straatjes als ik niet kon voorkomen dat ik zo laat nog op straat was. Als ik alleen reis let ik ook altijd erop dat mijn hotel/hostel dichtbij OV is en in een betere buurt. Ik ben als ik alleen reis ook meer op m'n hoede en let ik beter op m'n spullen. Ik verdeel mijn geld en pasjes ook en mijn paspoort en creditcard draag ik dan regelmatig onder mijn kleding/jas daar zit ook een briefje bij voor noodnummers etc. Ben gelukkig nog nooit gerold maar mensen hebben wel een paar keer een poging willen doen volgens mij. Zo vroeg een jongen en keer 6 cent voor de bus want hij kwam te kort terwijl hij daar met een groep vrienden aan het chillen was. (Hij had blijkbaar zoveel gedronken dat ie dacht dat ik dat niet door had), of andere groepen mensen die om hulp vroegen/praatje wilden maken waar ik geen goed gevoel bij had 's avonds laat en overdag.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom net terug van 3,5 week door italie reizen in mijn eentje.
Het was ook mijn eerste keer alleen en het was fantastisch! Ik ben iemand die me best snel irriteer als ik te lang met dezelfde persoon ben. Ook al vind ik hem/haar heel lief. Dus ik wilde een keer meemaken hoe het was om alleen te gaan en zo'n reis door Italië wilde ik al heel lang, dus het kwam precies goed uit.

Ik heb het zo naar mijn zin gehad alleen, dat ik nu al begonnen ben met mijn volgende vakantie plannen.

Er zijn heel veel voordelen met alleen gaan.
- je ontmoet heel veel mensen, meer dan als je met een groepje gaat
- je kan alles in je eigen tempo doen
- je hoeft geen dingen te doen die je niet wilt doen
- je kan zo vroeg of laat naar bed en opstaan als je wilt, zonder dat er andere mensen op je wachten
- je hebt een kamer voor jezelf

Maar uiteraard ook wel wat nadelen.
- je moet alles zelf regelen en altijd zelf bedenken wat je gaat doen. Dat vond ik zelf af en toe erg lastig. Ik had wel soms iemand nodig die me dan vertelde wat we vandaag weer konden doen.
- als je niemand ontmoet dan zit je echt alleen op terrasjes en in restaurants. Uitgaan alleen is toch minder gezellig, maar aan de andere kant heb ik juist op de terrasjes de meeste mensen ontmoet.

Over Lissabon kan ik niks zeggen, daar ben ik nooit geweest, ik wens je wel heel veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Tof!

Geen ervaring maar las hierboven de tip om een kopie van je paspoort en dergelijke mee te nemen. Daarnaast heb ik die tip om al dat soort zaken in kleur in te scannen en op te slaan in een cloud waarvan je de inloggegevens uit je hoofd weet. Naar jezelf mailen is natuurlijk ook een optie. Mocht er onverhoopt iets met de fysieke versies te gebeuren dan heb je het altijd digitaal.
Ik ga binnenkort ook een weekje alleen. Al veel vaker gedaan maar wel altijd voor/gekoppeld aan werk. Wel al een paar keer alleen een vakantie gepland maar dan ging er op het laatste moment toch weer iemand mee. Nu ook bijna een vriendin die graag wilde maar ik was stiekem opgelucht dat dat niet doorgaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind alleen op vakantie gaan heerlijk!

Niet inzitten over alleen uit eten gaan! Is mij mijn grootste (en duurste) hobby :) . Gewoon een boekje mee en gaan! En lekker alles en iedereen observeren.

Wat ik doe is in mijn Google Maps alles wat ik wil zien als favoriet markeren. Dan 'zeg' ik waar ik heen wil ( bijvoorbeeld cathedraal x). En dan doe ik mijn oortjes in en ga gewoon lopen. Google zegt wel wanneer ik ergens een hoek om of een straat in moet. Dit geeft me de gelegenheid om alles te zien zonder de hele tijd op een kaart te kijken en heel veel rust. Echt fantastisch!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven