Alleen met een groepsreis

14-02-2009 10:36 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit er over te denken om dit najaar een maand naar China te gaan met Shoestring. Alleen....tegen iedereen die ik dit vertel zegt: 'oh, dat je dat durft, een hele maand met een groep die je niet kent, dat zou ik nooit doen hoor.'

Nou, ik vind het zelf eigenlijk ook wel eng/spannend.

Stel dat de groep niet leuk is, ik het niet naar me zin heb?

Een maand is ook wel weer lang, aan de andere kant, als ik naar China ga,wil ik het ook meteen goed doen!

Wie is ook wel eens alleen met een groepsreis gegaan en voor een langere tijd (3-4 weken). Hoe vond jij het? Wat zijn jouw middelen om te zorgen dat je het naar je zin hebt?

Ik ben niet echt een groepstype, ik vind het wel leuk om aanspraak te hebben (daarom wil ik weer niet alleen gaan), maar ik moet ook een paar uur per dag voor mezelf hebben.
Jahoor, verschillende keren met een groepsreis geweest. En ja, er zitten soms mensen bij waar je je (collectief) aan ergert, maar over het algemeen zijn er altijd wel mensen waar je het goed mee kunt vinden. Je hebt immers dezelfde belangstelling: reizen en China.

Er zitten van allerlei mensen in zo'n groep, staar je niet blind op een deelnemer van (ik noem maar wat) 59 terwijl je zelf 23 bent. Want iemand van 59 kan veel interessanter zijn om mee te reizen dan iemand van je eigen leeftijd. Maar dat kan ook andersom opgaan.

Gewoon proberen. Je bent absoluut niet verplicht om altijd met de hele groep op te trekken. Neem een boek mee, een MP3 speler en neem bijvoorbeeld een eigen kamer, zodat je je even kunt afzonderen als de groep je teveel wordt.

Maar waarschijnlijk ga je gewoon een hele leuke vakantie hebben...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hoi,

Ik ga in april met een groepje 15 dagen naar Thailand. Ga met FOX organisatie, de Single maar niet alleen reizen. Ik vind het ook super spannend en krijg ook dezelfde reacties van mensen uit mijn omgeving als ik vertel dat ik met een groep vreemden op vakantie ga.

Bij FOX kun je voordat je gaat boeken zien wie zich al hebben opgegeven (leeftijd en geslacht staat genoemd), dus ik weet nu al dat er een aantal leeftijdsgenoten (ben zelf 25) mee zullen gaan. Voor mij een van de redenen om me bij deze organisatie en reis aan te sluiten.

Ik kan je aanraden dat ook van te voren te bekijken (als dat mogelijk is tenminste). Als je weet dat er meer leeftijdsgenoten mee gaan dan ben je al wat geruster denk ik. Leeftijdsgenoten staan natuurlijk niet garant voor een leuke vakantie maar het helpt wel denk ik. En ik stel gewoon niet zulke hoge eisen aan mijn mede reizigers (minder hoog dan in het dagelijks leven bijvoorbeeld).

En ik ga 'maar' 15 dgn, als er dan echt niemands leuks tussen zit dan kan ik het alleen ook nog wel volhouden. In jouw geval is dat natuuurlijk wel even wat langer. Maar kan me gewoon niet voorstellen dat er niemand in je groep zou zitten waar je het goed mee kan vinden. Je bent tenslotte allemaal alleen en vindt het allemaal heel erg spannend.

En bij FOX heb je ook een forum, daar zitten we met de hele groep reizigers op en plaatsen daar dagelijks mailtjes (geven elkaar tips maar kletsen ook gezellig met elkaar). We gaan ook twee weken voordat we vertrekken met een aantal uit eten in Utrecht (een pre-meeting zeg maar).

Ik (en de groep) gaan 15 dgn rondreizen, iedere dag hebben we vaste plaatsen/excursies/bezienswaardigheden waar we allemaal heen gaan. Daarnaast heb je nog optionele excursies. Volgens mij heeft iedere reis dat zo'n beetje. Staat ook wel aangegeven per organisatie denk ik. Weet eigenlijk net of je wel veel op jezelf zou kunnen zijn. Je bent tenslotte met een groep dus volgens mij is het vaak 'go with the flow' dus volg je de groep.

Ik zou dat anders gewoon even checken bij de organisatie. Zij weten tenslotten precies hoe de reis er van dag tot dag uit ziet.

Hoop dat je wat aan deze info hebt.

Maar weet dat volgens mij velen het spannend vinden om aan zo'n groepsreis deel te nemen :-)

Groetjes
Ik ga regelmatig alleen met 'n groepsreis mee. Ontzettend belangrijk vind ik 't om 'n 1 persoonskamer te boeken. Ik heb behoefte aan privacy en rust na zulke intensieve dagen. In de groep zitten altijd mensen waarmee je op één lijn zit, want iedereen komt immers naar dat land omdat ze de cultuur/natuur willen zien. Ik heb er 'n paar heel goeie vrienden aan overgehouden en 'n stel gezellige kennissen in elk geval.
Ik ben een paar jaar geleden ook met een "Single maar niet alleen"-groepsreis meegegaan. Ja, er zullen mensen tussen zitten waaraan je je ergert. Maar, er zitten ook gerust mensen in de groep die wel leuk zijn! Niet alleen is het zo dat jullie reizen en China als gemeenschappelijke interesse hebben, maar jullie hebben ook allemaal gemeen dat je graag aanspraak hebt en liever niet alleen reist.

Maar ik ben het helemaal eens met de mensen hier die je aanraden om A. een mp3-speler mee te nemen en B. een eenpersoonskamer te boeken!! Je gaat zo genieten van die uurtjes 's avonds en 's ochtends in je eentje, dat moet je echt doen. Ik kon daarna al die uren in de groep weer helemaal aan!
Hoi,

Gisteren ben ik terug gekomen van een 27 daagse groeps/rondreis door Thailand en laos met Djoser.

Ook ik heb voorafgaand aan mijn reis getwijfeld of ik zelf op de bonnefooi naar Thailand zou gaan of met een groepsreis mee. Ik heb toen gekozen voor ene groep, aangezien ik alleen reizen toch best wel eng vond, vooral voor een eerste keer.

Ik kan je vertellen dat ik geen spijt heb gekregen van mijn beslissing. Ik had een hele gezellige groep. Wat de andere meiden ook al zeggen, heb je meer klik met de een dan met de ander. Ik was de jongste van ons gezelschap, maar trok meer op met de wat ouderen dan het andere jonge meisje van 29jr.

Ik had niet specifiek een eenpersoonskamer geboekt, maar alle verdere alleengaaden wel, zodoende kwam het voor mij ook zo uit dat ik een eenpersoonkamer had. Op zich best lekker, maar ik denk dat ik mij er ook niet aan had gestoord als ik had moeten delen. Volgens mij reisbegeleider had ik dan zoiezo gedeeld met een andere vrouw, aangezien ze geen man-vrouw match maken.

Als ik even alleen wilde zijn kon ik dat prima aangeven, niemand vond het raar als je een avond voor jezelf wilde hebben of een dag in je eentje op stap wilde gaan. Dan sprak je weer een tijd af om bijvoorbeeld ergens samen te gaan eten. Dat was erg fijn.

Natuurlijk zijn er bij groepsreizen ook vaste excursies waar je met de hele groep ergens naar toe gaat en soms uren samen in een bus zit. Op de excursie plaats zelf kan je dan ip weer lekker je eigen gang gaan.

Dus niet twijfelen en gewoon doen. Ik ben blij dat ik deze reis gemaakt heb. Ik heb veel gezien en weet nu zeker dat ik meer van dit soort reizen zou willen doen.

In ieder geval heel veel plezier en succes met alles uitzoeken en regelen!

Marloes
Ik sluit me bij de rest hier aan. Zelf ben ik afgelopen zomer 15 dagen met een groep naar Slovenië gegaan en ik heb me ontzettend vermaakt! Er waren inderdaad wel mensen bij waarmee ik niks had, maar ook een hoop die mijn vakantie alleen maar leuker hebben gemaakt. Met een aantal van hen ben ik sindsdien bevriend en 1 van hen is zelfs mijn vriend geworden
Ik heb ook goede ervaringen met groepsreizen. Je komt met mensen in contact waar je normaal gesproken niet zo snel op zou afstappen.

Mensen waar je je collectief aan ergert zijn misschien irritant, maar wél goed voor het groepsgevoel van de rest van de groep
Hier ook een ervaren groepsreiziger. Sluit me helemaal aan bij de vorige reacties. En staar je inderdaad niet blind op leeftijd. Mijn ervaring is dat je vaak met hele andere mensen een klik hebt dan je in eerste instantie denkt, en dat kunnen ook zeker jongere/oudere mensen zijn. Tijdens een reis naar Costa Rica waren de juist de 'oudere' medereizigers actiever en gezelliger dan de jongeren. Juist de mix van verschillende leeftijden is heel leuk!

Gewoon doen, gaat je zeker niet tegenvallen!!
In de periode dat ik vrijgezel was, heb ik twee groepsreizen gemaakt. Ik ben niet mee gegaan met 'singles' reizen. Maar echt met groepen, waarin je stelletjes tegen kwam, broers/zussen, vrienden/vriendinnen en singles. Echt heel leuk!

De eerste reis was 14 dagen naar Turkije. Dat was een fantastische belevenis. Hele leuke groep, prachtige reis. Supertijd gehad.

De andere reis was een 3 weekse reis naar de Azoren. We waren toen met een kleine groep, maar ook dat was erg gezellig. Ook genoeg ruimte voor individuele activiteiten. Je hoeft niet altijd aan je groep vast te zitten om het zo maar te zeggen.

Ik vond het ook heel erg eng, maar ben o zo blij dat ik deze stap toen genomen heb!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven