Alleen op reis

13-04-2025 16:51 83 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal , ik wilde graag eens verhalen horen van mensen die alleen op reis zijn geweest.
Ik ga komende week voor het eerst alleen op reis. Ik ga een retraite doen, waar ik de eerste helft van de dag gevuld heb met activiteiten vanuit de retraite en daarna vrije tijd. Ik ben dan van plan zelf wat plekjes te bezoeken.

Ik zou graag verhalen horen van mensen die alleen op reis zijn geweest. Net als ik gedeeltelijk georganiseerd of echt helemaal zelf ingevuld? Wat heeft het je gebracht? Heb je ook moeilijke / spannende momenten gehad en hoe kijk je er op terug?

Bedankt alvast voor de input!
Ik heb ook een dag best sterke heimwee gehad maar ik vind dat ook juist goed om te voelen . Maakt het des te fijner om weer thuis te zijn.
Het voelt nog steeds zo goed dat ik dit alleen gedaan heb. Ik mijn eentje op pad , boekje lezen. Het is leuk om het samen te delen maar ook een fijn gevoel dat ik het ook alleen kan.
Dala schreef:
24-04-2025 16:50
Oh dat heb ik precies andersom! Ik vind een hotel in mijn eentje (of een huis/appartement via een particulier, dus niet iets op een park) juist heel fijn maar moet er niet aan denken om op een vakantiepark of op een camping te zitten alleen. Terwijl ik dat met het gezin prima vind.
Helemaal eens.
Ik ga woensdag weer heerlijk in mijn eentje naar een hotel.
FawleyFlame schreef:
26-04-2025 08:34
Helemaal eens.
Ik ga woensdag weer heerlijk in mijn eentje naar een hotel.
Lekker, geniet ervan! Moet ik ook nodig nog eens doen.
Dala schreef:
27-04-2025 15:47
Lekker, geniet ervan! Moet ik ook nodig nog eens doen.
Dank je wel en dat komt zeker goed. Ik hou echt van die eigen tijd.
Geniet er van als jij ook weer gaat!
evelien2010 schreef:
13-04-2025 20:25
Ik vind het juist enorm stoer als (met name vrouwen) dit doen. Niet afwachten of anderen iets willen maar je eigen weg kiezen. En niet afhankelijk zijn van anderen maar jezelf redden. Dat soort ervaringen helpt je ook op andere gebieden en kan verschil maken hoe je in het leven staat.

Hoezo? Want vrouwen zijn zwak & fragiel? En kunnen daarom niet zelfstandig reizen en dienen zich doorgaans beter aan de hand van een (mannelijke) partner buitenshuis te begeven?

Ongetwijfeld goedbedoeld, maar daarom niet minder seksistisch.
IJsschots schreef:
28-04-2025 10:43
Hoezo? Want vrouwen zijn zwak & fragiel? En kunnen daarom niet zelfstandig reizen en dienen zich doorgaans beter aan de hand van een (mannelijke) partner buitenshuis te begeven?

En naar mijn idee doen vrouwen (of wat ik in mijn omgeving zie of gezien heb) is juist dat vrouwen, al dan niet met een relatie, dat veel sneller alleen zullen doen dan mannen. De mannen die ik ken gaan óf met partner óf met een vriendengroep. En als er (tijdelijk) geen partner is of de vrienden zijn niet meer beschikbaar, vanwege relaties of gezin, dan gaan ze... niet. Tot ze weer een partner hebben met wie ze gaan.

Ook 1 op 1 met bijvoorbeeld een collega of een vriend. Zie ik mannen ook bijna nooit doen. Terwijl ik genoeg vrouwen ken die wel gerust met een collega met wie er een klik is, of met hun beste vriendin gaan. Of inderdaad alleen. Veel mannen vind ik wat dat betreft veel afhankelijker van het hebben van een relatie of vriendengroep.
dala wijzigde dit bericht op 28-04-2025 11:26
0.28% gewijzigd
IJsschots schreef:
28-04-2025 10:43

Ik denk dat het gemiddeld minder gebeurt onder vrouwen. Het is het cliché (en dat ontstaat niet zonder reden) dat de man op zakenreis gaat en de vrouw thuis blijft. Dus in die zin goed dat de vrouw zich ook vrij voelt om het gezin even achter te laten. Zou natuurlijk al lang helemaal de norm moeten zijn, maar is dat bij lange na niet.

En reizen is voor een vrouw in veel landen wel anders dan voor een man hoor. De kans dat je verkracht wordt tijdens een soloreis is groter dan bij mannen.
Tavistock schreef:
28-04-2025 11:18
Ik denk dat het gemiddeld minder gebeurt onder vrouwen. Het is het cliché (en dat ontstaat niet zonder reden) dat de man op zakenreis gaat en de vrouw thuis blijft. Dus in die zin goed dat de vrouw zich ook vrij voelt om het gezin even achter te laten. Zou natuurlijk al lang helemaal de norm moeten zijn, maar is dat bij lange na niet.

En reizen is voor een vrouw in veel landen wel anders dan voor een man hoor. De kans dat je verkracht wordt tijdens een soloreis is groter dan bij mannen.
Oh ja, bij een zakenreis kunnen de verhoudingen m/v inderdaad wel anders liggen, maar misschien komt dat ook omdat er relatief meer manen in het bedrijfsleven zitten waarbij dat soort reizen gebruikelijk zijn.

Maar voor een stedentrip/zonvakantie/spa wellness hotel nachtje weg etc./retraite liggen de verhoudingen zowel voor singles als voor mannen en vrouwen in een relatie heel anders.
Je ziet het zelfs al bij uit eten gaan. Van vrouwen hoor ik dat heel vaak, dat ze dat 1 op 1 met een vriendin gaan doen, bij mannen is het dan al gauw in een groepje van drie of meer.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven