Alleen op reis
zondag 13 april 2025 om 16:51
Hoi allemaal , ik wilde graag eens verhalen horen van mensen die alleen op reis zijn geweest.
Ik ga komende week voor het eerst alleen op reis. Ik ga een retraite doen, waar ik de eerste helft van de dag gevuld heb met activiteiten vanuit de retraite en daarna vrije tijd. Ik ben dan van plan zelf wat plekjes te bezoeken.
Ik zou graag verhalen horen van mensen die alleen op reis zijn geweest. Net als ik gedeeltelijk georganiseerd of echt helemaal zelf ingevuld? Wat heeft het je gebracht? Heb je ook moeilijke / spannende momenten gehad en hoe kijk je er op terug?
Bedankt alvast voor de input!
Ik ga komende week voor het eerst alleen op reis. Ik ga een retraite doen, waar ik de eerste helft van de dag gevuld heb met activiteiten vanuit de retraite en daarna vrije tijd. Ik ben dan van plan zelf wat plekjes te bezoeken.
Ik zou graag verhalen horen van mensen die alleen op reis zijn geweest. Net als ik gedeeltelijk georganiseerd of echt helemaal zelf ingevuld? Wat heeft het je gebracht? Heb je ook moeilijke / spannende momenten gehad en hoe kijk je er op terug?
Bedankt alvast voor de input!
maandag 14 april 2025 om 11:59
Een paar fijne boeken meenemen is mijn tip. Je kan de hele tijd van alles voor jezelf plannen als je alleen weg bent, maar ik vind het heerlijk om alleen ergens op een terras, in een restaurant, op een strandje of waar dan ook te gaan zitten en te lezen en lekker alles te observeren. Echt ultime ontspanning.
maandag 14 april 2025 om 16:53
Dankjewel voor de reacties ! En ook het relativeren. Momenteel ben ik op het vliegveld en heb toch wel flink wat kriebels in mijn buik. Ik heb last van vliegangst en dat zal de eerste overwinning zijn.
Verder ben ik wel ‘alleen’ op de retraite. Buiten de gastvrouw zullen er geen andere mensen zijn . Dus heb natuurlijk wel het contact met de gastvrouw maar niet met een groep ofzo . Dus de uitjes die ik ga doen , zijn alleen.
Natuurlijk is dat anders dan in je eentje aan de andere kant van de wereld. Maar voor mij al een hele stap .
Fijn jullie ervaringen te lezen !
Verder ben ik wel ‘alleen’ op de retraite. Buiten de gastvrouw zullen er geen andere mensen zijn . Dus heb natuurlijk wel het contact met de gastvrouw maar niet met een groep ofzo . Dus de uitjes die ik ga doen , zijn alleen.
Natuurlijk is dat anders dan in je eentje aan de andere kant van de wereld. Maar voor mij al een hele stap .
Fijn jullie ervaringen te lezen !
maandag 14 april 2025 om 17:02
Bedenk vooral dat dit jouw reis is en niks moet. Dat moest ik mezelf vooral even aanleren. Bijvoorbeeld je bent op een culinaire plek en jij hebt meer zin in pizza en burgers, dat is okay! Is er een prachtige zonsondergang maar je ligt 's avonds liever op je bed in je kamer, lekker doen! Doe waar jij blij van wordt.
maandag 14 april 2025 om 20:07
Hear hear! Voel je vooral ook niet schuldig als er ergens een of andere hotspot is 'waar je geweest moet zijn' en je hebt er gewoon niet zo'n zin in.essychan schreef: ↑14-04-2025 17:02Bedenk vooral dat dit jouw reis is en niks moet. Dat moest ik mezelf vooral even aanleren. Bijvoorbeeld je bent op een culinaire plek en jij hebt meer zin in pizza en burgers, dat is okay! Is er een prachtige zonsondergang maar je ligt 's avonds liever op je bed in je kamer, lekker doen! Doe waar jij blij van wordt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 14 april 2025 om 22:06
kiddo2 schreef: ↑14-04-2025 16:53Dankjewel voor de reacties ! En ook het relativeren. Momenteel ben ik op het vliegveld en heb toch wel flink wat kriebels in mijn buik. Ik heb last van vliegangst en dat zal de eerste overwinning zijn.
Natuurlijk is dat anders dan in je eentje aan de andere kant van de wereld. Maar voor mij al een hele stap.
Zit je ergens verlaten op een heuvel waar 2x per dag een bus gaat (of niet) of loop je makkelijk naar een terrasje vanaf je locatie?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 21 april 2025 om 18:26
Al sinds mijn 19e ga ik veel alleen op reis. Je kan altijd ter plaatse nog diverse georganiseerde tours boeken.
Wat het mij brengt? Heel veel zelfvertrouwen. Ultieme vrijheid en alleen maar doen wat ik zelf wil. Geen compromissen, geen gedoe / gezeur door verschillende dagritmes of interesses. Niet 24/7 sociaal hoeven doen (ik ben introvert en ik laad energie op door alleen zijn / niet hoeven praten).
Veel méér bewustzijn van wat er om me heen gebeurt. Ik doe ook vakanties en tripjes met vrienden maar dan ben je vaak te druk met kletsen en reageren en heb je geen flauw idee wat er om je heen eigenlijk gebeurt (zowel positief als negatief; mooie zonsondergangen, of enge kerels die je achtervolgen). Je mist dan heel veel.
Ook veel meer leuke praatjes met de lokale mensen, door diezelfde dynamiek dat je niet afgeleid bent door een reisgenoot. En mensen beginnen makkelijker tegen je aan te lullen als je alleen bent, zelfs als je een boek zit te lezen. En als je geen zin meer hebt kan je makkelijk weer alleen zijn.
Moeilijke en spannende momenten? Ja, ook meegemaakt. En dan leer je dat je eigenlijk heel goed in staat bent om een oplossing te regelen. En dat 99,999999% van de mensen op de wereld superbehulpzaam en lief zijn.
Een keer in een dorp van 10 huizen in Peru gestrand, de laatste bus was al te vroeg vertrokken. Een lift gekregen van een taxichauffeur en later van twee priesters, supergezellig. En anders was ik bij die huisjes gaan aankloppen of ik daar tegen betaling had mogen overnachten.
Een andere keer soortgelijke gebeurtenis met halverwege stranden in Afrika, ook een lift gekregen van twee aardige mannen, en geweldige dingen gezien die ik anders nooit gezien had.
Op reis met vrienden heb ik ook nare dingen meegemaakt zoals een suïcidale buschauffeur die na het zien van een net doodgereden brommerrijder, net zo maniakaal doorreed, ondanks protesten van iedereen uit de bus. En in een andere bus op bergpassen naast ravijnen gingen de chauffeur en bijrijder wisselen, al rijdend nam die ander dus het stuur over. Ook onder luid protest van iedereen.
Ook gedoe en onenigheid gehad met reisgenoten.
Kortom met iemand samen reizen is niet automatisch veiliger of fijner.
Wat het mij brengt? Heel veel zelfvertrouwen. Ultieme vrijheid en alleen maar doen wat ik zelf wil. Geen compromissen, geen gedoe / gezeur door verschillende dagritmes of interesses. Niet 24/7 sociaal hoeven doen (ik ben introvert en ik laad energie op door alleen zijn / niet hoeven praten).
Veel méér bewustzijn van wat er om me heen gebeurt. Ik doe ook vakanties en tripjes met vrienden maar dan ben je vaak te druk met kletsen en reageren en heb je geen flauw idee wat er om je heen eigenlijk gebeurt (zowel positief als negatief; mooie zonsondergangen, of enge kerels die je achtervolgen). Je mist dan heel veel.
Ook veel meer leuke praatjes met de lokale mensen, door diezelfde dynamiek dat je niet afgeleid bent door een reisgenoot. En mensen beginnen makkelijker tegen je aan te lullen als je alleen bent, zelfs als je een boek zit te lezen. En als je geen zin meer hebt kan je makkelijk weer alleen zijn.
Moeilijke en spannende momenten? Ja, ook meegemaakt. En dan leer je dat je eigenlijk heel goed in staat bent om een oplossing te regelen. En dat 99,999999% van de mensen op de wereld superbehulpzaam en lief zijn.
Een keer in een dorp van 10 huizen in Peru gestrand, de laatste bus was al te vroeg vertrokken. Een lift gekregen van een taxichauffeur en later van twee priesters, supergezellig. En anders was ik bij die huisjes gaan aankloppen of ik daar tegen betaling had mogen overnachten.
Een andere keer soortgelijke gebeurtenis met halverwege stranden in Afrika, ook een lift gekregen van twee aardige mannen, en geweldige dingen gezien die ik anders nooit gezien had.
Op reis met vrienden heb ik ook nare dingen meegemaakt zoals een suïcidale buschauffeur die na het zien van een net doodgereden brommerrijder, net zo maniakaal doorreed, ondanks protesten van iedereen uit de bus. En in een andere bus op bergpassen naast ravijnen gingen de chauffeur en bijrijder wisselen, al rijdend nam die ander dus het stuur over. Ook onder luid protest van iedereen.
Ook gedoe en onenigheid gehad met reisgenoten.
Kortom met iemand samen reizen is niet automatisch veiliger of fijner.
You can never have too many hats, gloves and shoes
maandag 21 april 2025 om 18:34
Gewoon zelf gaan ervaren. Je krijgt meer spijt van dingen die je nooit geprobeerd hebt (dan blijf je járenlang denken: "what if....?"), meer dan van dingen die je wel hebt geprobeerd maar die tegenvielen.kiddo2 schreef: ↑13-04-2025 17:47Ik reis normaal met partner en gezin of vrienden , nog nooit alleen.
Nu het erop aan komt, vind ik het best spannend! Ook een paar reacties van mensen om ons heen ( meesten heel positief hoor) , maakten dat ik opeens even een dubbel gevoel kreeg. Twijfel sloeg toe, doe ik hier wel echt goed aan!? Vandaar de vraag naar ervaringen van anderen. Positief of negatief, gewoon nieuwsgierig
En je hoeft het ook niet meteen op te geven als dit niet bevalt, misschien paste het dan niet bij wat jij graag doet op vakantie. Iemand die niet van steden houdt, moet al helemaal niet in haar eentje een stedentrip maken, maar kan misschien wel enorm genieten van een solo fietsvakantie, om maar een voorbeeld te noemen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
maandag 21 april 2025 om 18:45
maandag 21 april 2025 om 18:50
Kamperen en alleen in een huisje gaan prima in mijn eentje, maar in een hotel daarentegen voel ik me diep ongelukkig. Hou sowieso niet van hotels, dus dat zal bijdragen aan dat gevoel.
Begrijp ik goed dat de ochtenden in een groep plaatsvinden? Dan lijkt het me zalig de middagen zelf te kunnen invullen.
Veel plezier! Hoe dan ook leer je door zo'n ervaring weer meer over jezelf.
Begrijp ik goed dat de ochtenden in een groep plaatsvinden? Dan lijkt het me zalig de middagen zelf te kunnen invullen.
maandag 21 april 2025 om 19:29
Sterrenstof74 schreef: ↑21-04-2025 18:50Kamperen en alleen in een huisje gaan prima in mijn eentje, maar in een hotel daarentegen voel ik me diep ongelukkig. Hou sowieso niet van hotels, dus dat zal bijdragen aan dat gevoel.
Dat zal inderdaad aan je eigen voorkeur liggen. Mijn boeking in een B&B werd ooit zonder bericht door omstandigheden door de accommodatie omgezet in een huisje op een vakantiepark. Ik vond het vreselijk. Zo’n huisje is vaak veel meer basic, ik kreeg al die kamers niet warm gestookt en het was naseizoen dus de meeste huisjes stonden leeg. Zit je dan alleen… Gelukkig had ik een auto en kon ik het dorp in uit eten en moest ik al snel weer verder (het was een werkreis) maar daar wil ik echt nooooit meer heen.
maandag 21 april 2025 om 20:39
Jup…. Doe je ding. Ook als dat niksen is.
Lees een boek. Maak een wandeling. Luister muziek. Ga zwemmen in je nakie, of niet.
Je hebt nergens rekening mee te houden. Dat is het fijne van dit soort dingen.
Veel plezier vooral!
maandag 21 april 2025 om 22:39
Ik ga ook niet in huisje op park, maar natuurhuisje ofzo.Ravintola schreef: ↑21-04-2025 19:29Dat zal inderdaad aan je eigen voorkeur liggen. Mijn boeking in een B&B werd ooit zonder bericht door omstandigheden door de accommodatie omgezet in een huisje op een vakantiepark. Ik vond het vreselijk. Zo’n huisje is vaak veel meer basic, ik kreeg al die kamers niet warm gestookt en het was naseizoen dus de meeste huisjes stonden leeg. Zit je dan alleen… Gelukkig had ik een auto en kon ik het dorp in uit eten en moest ik al snel weer verder (het was een werkreis) maar daar wil ik echt nooooit meer heen.

donderdag 24 april 2025 om 11:25
Bedankt voor alle reacties ! Het was heel erg fijn. Ik heb achteraf gezien het allerfijnste gevoel over gehouden aan de tijd dat ik alleen was (in ochtend programma met begeleiding , niet in een groep maar alleen). Ik ben er alleen op uit gegaan met een auto naar verschillende plekken en voelde me eigenlijk heel goed. Ondanks dat de reis niet totaal alleen was (ochtend opstarten samen met begeleider en in avond eten ook) is het voor mij echt een overwinning geweest. Ook het alleen vliegen viel me echt mee .
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen
donderdag 24 april 2025 om 15:14
Nu heb ik ook zin om weer eens alleen weg te gaan. Ik reisde vroeger heel vaak alleen. Mijn nadeel is wel dat ik altijd veel heimwee heb, van kinds af aan al. Dus ondanks de leuke ervaringen, had ik ook altijd wel een paar rotdagen ertussen. Die ik dan opvulde met een of andere medereiziger. Toen vond ik de heimwee te overzien, en het waard dus ging ik toch.
Maar nu ik thuis ook nog een leuke vent heb zitten, is het nog veel erger geworden. Ben al eens midden in de nacht naar huis gereden, dus ik durf het nu niet zo goed meer aan.
Top dat je bent gegaan TO en super dat het zo’n goeie ervaring was!
Maar nu ik thuis ook nog een leuke vent heb zitten, is het nog veel erger geworden. Ben al eens midden in de nacht naar huis gereden, dus ik durf het nu niet zo goed meer aan.
Top dat je bent gegaan TO en super dat het zo’n goeie ervaring was!
donderdag 24 april 2025 om 16:50
Oh dat heb ik precies andersom! Ik vind een hotel in mijn eentje (of een huis/appartement via een particulier, dus niet iets op een park) juist heel fijn maar moet er niet aan denken om op een vakantiepark of op een camping te zitten alleen. Terwijl ik dat met het gezin prima vind.Sterrenstof74 schreef: ↑21-04-2025 18:50Kamperen en alleen in een huisje gaan prima in mijn eentje, maar in een hotel daarentegen voel ik me diep ongelukkig. Hou sowieso niet van hotels, dus dat zal bijdragen aan dat gevoel.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in