ANWB rijzekertraining

26-09-2024 15:57 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand ervaring met de ANWB rijzekertraining? Of ervaring met andere vormen van hulp voor het omgaan met rijangst?
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar komt de angst vandaan? En wat is het probleem precies?
Ik heb zelf 6 jaar rijangst gehad nav een vrij heftig ongeluk toen ik echt net mijn rijbewijs had. Daarna wel meteen weer gaan rijden, maar ik werd bang dat hij af zou slaan, toeterende mensen achter me als ik niet snel genoeg op schoot (en ja, dat gebeurde ook echt), schakelen vond ik ineens moeilijk, ging met klotsende oksels in die auto zitten en liet uiteindelijk steeds vaker een ander rijden tot ik zelf helemaal niet meer durfde. De auto zelfs eens bij een winkelcentrum laten staan en lopend terug gegaan. Man moest hem oppikken. Ik heb een scooter gekocht en zag de noodzaak van autorijden niet meer. Kwam toch overal wel.
Toen ons kind was geboren, kwam die noodzaak er ineens wel weer. Die kon niet mee op de scooter. Ik heb een kleine, wat oudere automaat gekocht en ben ingestapt en weggereden. Nooit meer angst gehad en nu rij ik zelfs graag. Ben inmiddels al op veel plekken geweest, Amsterdam, Keulen, Parijs, noem maar op. Ik rij overal, als het maar een automaat is :) ik heb dus geen hulp van een ander gehad, maar heb mezelf geholpen door een automaat te gaan rijden. Dat gaf zoveel rust in mijn hoofd, omdat ik me alleen maar op het verkeer hoefde te focussen en niet op de handelingen in de auto.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor je reactie en wat goed dat je er overheen bent!
Bij mij is het totaal irreëel, er is niks gebeurd ofzo. Ik heb wel het idee dat er teveel prikkels zijn op de weg (if that makes sense) en daar word ik duizelig van (maar waarschijnlijk ook van de angst die het met zich meebrengt). Heb nu acht jaar m’n rijbewijs en nooit graag gereden, maar afgelopen weekend zelfs niet naar huis durven rijden. Ook als ik bij een ander in de auto zit kan ik mij de hele tijd druk maken over dat diegene te moe is en ik het over moet nemen. Ik verplicht mezelf wel om de auto gewoon te pakken, maar ik doe het zeker niet voor m’n plezier.
Daarnaast ben ik bang dat als ik zo’n cursus ga doen of een keer aangehouden wordt dat ze dan m’n rijbewijs afpakken omdat ik niet kan rijden (ook totaal irreëel, nog nooit een ongeluk gehad of schade gereden).
De laatste tijd probeer ik wel iets aardiger voor mezelf te zijn en heb dus dit weekend ook gewoon de trein gepakt. Maar het lijkt mij wel fijn om er vanaf te komen, en ik begrijp dat je daar ook iets voor moet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
tvp

Ik heb sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald (in 1 keer, dat dan wel weer) inmiddels meer dan 15 jaar niet echt* gereden. Ik mis de intrinsieke motivatie en zie alleen maar dingen die mis kunnen gaan. Bij iedere tegenligger raak ik in paniek. Maar eigenlijk wil ik gewoon iemand zijn die zonder problemen in een auto stapt. En niet meer hoeven liegen over dat ik geen rijbewijs heb. Dus misschien dat dit voor mij een verkennende eerste stap kan zijn.

(* Ik heb 10 jaar geleden ooit nog wat extra lessen genomen bij een faalangst instructeur. Maar toen zijn oordeel was "dat ik heel netjes rijd voor iemand zonder ervaring die al 8 jaar niet gereden heeft" was dat voor mij vooral reden om niet meer in een auto te stappen.)
s7rin wijzigde dit bericht op 26-09-2024 16:41
7.44% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel eerlijk, ik zou het niet bij de ANWB doen, misschien dat er een kleinere rijschool in de omgeving is die jou kan helpen met de angsten?
Alle reacties Link kopieren Quote
yourlocalhero schreef:
26-09-2024 16:39
Heel eerlijk, ik zou het niet bij de ANWB doen, misschien dat er een kleinere rijschool in de omgeving is die jou kan helpen met de angsten?
Waarom niet bij de anwb?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me af zo'n rijtraining gaat helpen. Volgens mij heb je namelijk geen faalangst en kun je prima rijden (als ik het zo lees in elk geval). Zoals jij het beschrijft lijkt het meer op een (lichte) angststoornis. Ik zou het dus eerder in de psychologische hoek zoeken voor hulp.

Overigens herken ik je probleem. Al ruim 20 jaar mijn rijbewijs, altijd zonder problemen gereden, tot ik ooit een paniekaanval kreeg in de auto (door iets heel anders, had niets met autorijden te maken). Maar sindsdien niet meer van de angst afgekomen dat het opnieuw zou gebeuren in de auto. Ik rij dus ook niet meer graag (terwijl ik het prima kan). Ik dwing mezelf te blijven rijden, maar prettig vind ik het niet meer. Heb EMDR geprobeerd, maar dat heeft helaas niet geholpen.

Ik herken het gevoel van te veel prikkels en duizeligheid, maar bij mij zit dat echt in mij. Mijn ademhaling wordt slechter, mijn lichaam gaat in de stress stand...
zarah wijzigde dit bericht op 26-09-2024 18:28
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed trouwens dat je blijft rijden. In mijn ervaring wordt de angst alleen maar groter hoe langer ik niet rij....
Alle reacties Link kopieren Quote
S7rin schreef:
26-09-2024 16:38
tvp

Ik heb sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald (in 1 keer, dat dan wel weer) inmiddels meer dan 15 jaar niet echt* gereden. Ik mis de intrinsieke motivatie en zie alleen maar dingen die mis kunnen gaan. Bij iedere tegenligger raak ik in paniek. Maar eigenlijk wil ik gewoon iemand zijn die zonder problemen in een auto stapt. En niet meer hoeven liegen over dat ik geen rijbewijs heb. Dus misschien dat dit voor mij een verkennende eerste stap kan zijn.

(* Ik heb 10 jaar geleden ooit nog wat extra lessen genomen bij een faalangst instructeur. Maar toen zijn oordeel was "dat ik heel netjes rijd voor iemand zonder ervaring die al 8 jaar niet gereden heeft" was dat voor mij vooral reden om niet meer in een auto te stappen.)
Stoer dat je er hier voor uitkomt, ook wel blij dat mensen het herkennen en ik niet de enige ben 🙈
Alle reacties Link kopieren Quote
Zarah schreef:
26-09-2024 17:12
Ik vraag me af zo'n rijtraining gaat helpen. Volgens mij heb je namelijk geen faalangst en kun je prima rijden (als ik het zo lees in elk geval). Zoals jij het beschrijft lijkt het meer op een (lichte) angststoornis. Ik zou het dus eerder in de psychologische hoek zoeken voor hulp.

Overigens herken ik je probleem. Al ruim 20 jaar mijn rijbewijs, altijd zonder problemen gereden, tot ik ooit een paniekaanval kreeg in de auto (door iets heel anders, had niets met autorijden te maken). Maar sindsdien niet meer van de angst afgekomen dat het opnieuw zou gebeuren in de auto. Ik rij dus ook niet meer graag (terwijl ik het prima kan). Ik dwing mezelf te blijven rijden, maar prettig vind ik het niet meer. Heb EDMR geprobeerd, maar dat heeft helaas niet geholpen.

Ik herken het gevoel van te veel prikkels en duizeligheid, maar bij mij zit dat echt in mij. Mijn ademhaling wordt slechter, mijn lichaam gaat in de stress stand...
Eens met wat je schrijft, ik denk ook niet dat het faalangst is. En herkenbaar, het zit ook echt in mij. Als ik duizeligheid voel opkomen dan probeer ik goed door te ademen en tegen mezelf te zeggen dat ik het echt wel kan etc. Of mezelf wijs te maken dat het helpt als ik een snoepje eet ofzo. Maar op dat moment helpt het niet echt. Heb ook heel lang gedacht dat als ik het geen aandacht gaf en het niet tegen m’n omgeving zou zeggen en maar vaak genoeg zou rijden het wel voorbij zal gaan. Maar na acht jaar wordt mij steeds duidelijker dat ik er gewoon hulp bij nodig heb/wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook jaren lang niet durven rijden zonder echt duidelijke reden. Er was ook niet echt een noodzaak. Alles binnen loop en fietsafstand en goede ov opties. 1,5 jaar geleden heb ik een relatie gekregen met iemand die helaas op 2,5 uur treinen van me vandaan woont. En aan die trein begon ik na een tijdje zo’n hekel te krijgen dat ik ben gaan oefenen in zijn auto. Elektrisch, dus een automaat. En dat bevalt zo ontzettend veel beter. Toen besloot mijn moeder opeens om ook een elektrische auto te kopen. En sindsdien leen ik die regelmatig om naar de andere kant van het land te rijden. :heart: Op vakantie hadden we een huurauto, ook een automaat. En ik heb zelfs met plezier over bergweggetjes gereden.

Dus voor mij was het ook wel een stukje noodzaak, en het niet hoeven schakelen helpt me omdat ik me op minder dingen tegelijk hoef te focussen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die duizeligheid is gewoon de angst/paniek, dat is heel herkenbaar. Althans, als je verder in stressvrije situaties nooit duizelig bent dan. Als je kunt schaf dan echt een automaat aan, dat rijdt zoveel rustiger. Niet meer schakelen, nooit meer angst voor optrekken en afslaan, heerlijk.

En dan die cursus altijd een goed idee, maar heb geen ervaring ermee. Misschien even goed reviews bekijken?
Alle reacties Link kopieren Quote
montblanc schreef:
26-09-2024 16:40
Waarom niet bij de anwb?
Meerdere ervaringsredenen (en verhalen) +...ze willen alles zo snel mogelijk en kosten daarbij vaak meer dan een kleinere rijschool voor zulke zekerheidscursussen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zelf op latere leeftijd mijn leeftijd mijn rijbewijs gehaald (automaat) en raad je de ANWB af.

Ik heb zelf niet gereden bij de ANWB, maar mijn instructrice kreeg veel leerlingen, die waren afgehaakt bij de ANWB. Volgens haar was dat omdat je bij de ANWB geen vaste instructeur hebt.
Zij was al heel lang instructrice en was overgestapt op het lesgeven in automaat, omdat ze geen zin meer had in al het gedoe rondom schakelen. Ik was niet bepaald een natuurtalent, dus ik heb veel lessen gehad en daar was ik niet de enige in. Van haar begreep ik, dat zij veel leerlingen zoals ik had.

Ze vertelde ook dat er onder de rij-instructeurs regelmatig wordt neergekeken op mensen die voor een automaat gaan, zij worden toch een beetje als de loosers gezien. Zij zag het zelf juist als extra uitdaging.

Dus misschien is het een tip om een instructeur te nemen, die gewend is aan automaat-leerlingen, om ze zo te noemen. Die behoeven nou eenmaal iets vaker wat extra geduld. Zo'n instructeur zal dat op zijn beurt juist wel leuk vinden, anders kiest hij daar niet voor, lijkt me. En ik had dus een vrouw. Dat vond ik ook wel prettig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eksterbloem schreef:
27-09-2024 11:20
Ik heb zelf op latere leeftijd mijn leeftijd mijn rijbewijs gehaald (automaat) en raad je de ANWB af.

Ik heb zelf niet gereden bij de ANWB, maar mijn instructrice kreeg veel leerlingen, die waren afgehaakt bij de ANWB. Volgens haar was dat omdat je bij de ANWB geen vaste instructeur hebt.
Zij was al heel lang instructrice en was overgestapt op het lesgeven in automaat, omdat ze geen zin meer had in al het gedoe rondom schakelen. Ik was niet bepaald een natuurtalent, dus ik heb veel lessen gehad en daar was ik niet de enige in. Van haar begreep ik, dat zij veel leerlingen zoals ik had.

Ze vertelde ook dat er onder de rij-instructeurs regelmatig wordt neergekeken op mensen die voor een automaat gaan, zij worden toch een beetje als de loosers gezien. Zij zag het zelf juist als extra uitdaging.

Dus misschien is het een tip om een instructeur te nemen, die gewend is aan automaat-leerlingen, om ze zo te noemen. Die behoeven nou eenmaal iets vaker wat extra geduld. Zo'n instructeur zal dat op zijn beurt juist wel leuk vinden, anders kiest hij daar niet voor, lijkt me. En ik had dus een vrouw. Dat vond ik ook wel prettig.
Ik denk dat dit per vestiging verschilt. Mijn kind heeft altijd dezelfde instructeur.
I’m coming up on infra-red
Alle reacties Link kopieren Quote
Raak444 schreef:
27-09-2024 11:22
Ik denk dat dit per vestiging verschilt. Mijn kind heeft altijd dezelfde instructeur.
Dat scheelt dat per vestiging inderdaad. Ik heb in Rotterdam gelest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eksterbloem schreef:
27-09-2024 11:27
Dat scheelt dat per vestiging inderdaad. Ik heb in Rotterdam gelest.
Mijn kind ook :)
I’m coming up on infra-red
Alle reacties Link kopieren Quote
montblanc schreef:
26-09-2024 16:40
Waarom niet bij de anwb?
Ik heb destijds ook bij de ANWB gelest (regio Alkmaar). Had wel telkens dezelfde instructeur (zelf toen hij schurft had en met plastic handschoentjes aan het stuur zat), maar om nou te zeggen dat ik er een heel erg fijn gevoel aan over heb gehouden... Nee.

De eigenaar van de betreffende rijschool had duidelijk de pik op mij. Tijdens de theorie lesdag zat hij telkens snerende opmerkingen naar mij toe te maken in de trant van dat de verkeersregels vaak heel lastig te leren zijn voor hoog opgeleide mensen en dat "domme" mensen vaak wel in 1x slagen. Ik dacht het mij eerst in te beelden, maar in de pauze kwamen medecursisten aan mij vragen wat er nou precies met mij aan de hand was en of ik misschien hoogbegaafd was. (Eum... nee, ben ik niet. Maar ik kan wel goed leren ja.)

Ik weet ook nog dat ik de les voor mijn afrijden nog niet op de snelweg was geweest. Toen ik daar wat van zei, was de reactie dat de kans erg klein was dat ik daar met afrijden zou komen. Op mijn weerwoord dat de kans wel vrij aannemelijk was dat ik er daarná ooit zou moeten rijden, zijn we de ene afslag op- en de volgende afslag er weer af gegaan.

Maar ze zullen niet allemaal hetzelfde zijn lijkt me.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven