‘Ask the captain’ deel 2
donderdag 27 februari 2020 om 19:36
vrijdag 12 december 2025 om 13:23
zaterdag 13 december 2025 om 08:15
Ik kan denk ik hier wel redelijk antwoord op geven, aangezien ik op deze afdeling op Schiphol heb gewerkt. Het komt af en toe voor dat mensen de verkeerde bagage meenemen omdat ze denken dat het hun eigen bagage is. In de meeste gevallen blijft er dan iemand bij de band over van wie de bagage er niet is. Als er dan bagage ronddraait die er wel op lijkt, is het verstandig dat te melden bij de balie in de aankomsthal. Zij kunnen dan contact opnemen met de passagier wiens bagage nog ronddraait en een vermissingsrapport opmaken. Wel eens gehad dat mensen aan de balie stonden te schelden wie nou zo'n idioot was om de verkeerde bagage mee te nemen. En nadat die persoon zo snel mogelijk naar de aankomsthal was teruggekeerd daarbij vele excuses makend, was het commentaar; Ja geeft niet. Blij dat we onze koffer hebben. Het kan iedereen overkomenZarah schreef: ↑25-11-2025 23:39Oh, en nog een vraag! Niet specifiek over vliegen, dus ik kan me voorstellen dat jij hier het fijne ook niet van weet.
Iets waar ik me altijd over blijf verbazen als ik vlieg.... Dat de bagage zo in de 'openbare ruimte' tevoorschijn komt. En niemand die controleert of de koffer die je meeneemt wel echt van jou is....
Gaat dat nou niet heel vaak mis? Lijkt me toch heel aantrekkelijk voor mensen die kwaad willen? Je trekt een paar koffers van de band, loopt er mee naar buiten (ik word echt nooit gecontroleerd bij de uitgang) en er zit vast wel wat waardevols in?
Zelfs de hond stond zonder enige vorm van controle al bij de afwijkende bagage toen ik daar aan kwam.... zo door iedereen mee te nemen... (ok, de meeste mensen zullen niet zitten te wachten op een Egyptische zwerfhond, maar toch...).
Het gebeurt dus. Maar de meeste mensen hebben geen behoefte aan andermans bagage, en zullen dat dus ook niet meenemen. Daarbij loop je het risico om 'in het geval van ongeoorloofde bagage' daarvoor verantwoordelijk te worden gehouden aangezien jij dus met die spullen door de douane loopt en de goederen dus invoert. Je weet immers niet wat er in zit, omdat het van een ander is. En ja op Schiphol wordt zicht- en onzichtbaar streng gecontroleerd. Dus je loopt dan een risico dat je niet wil lopen.
Conclusie: check goed of de bagage werkelijk van jou is voordat je de aankomsthal uitloopt.
En mocht jouw bagage weg zijn, is het van belang dat je daar een rapport van opmaakt zodat de bagage gematched kan worden (in een wereldwijd systeem) en weer bij je terechtkomen.
zaterdag 13 december 2025 om 10:58
Sowieso een vreemde gedachtegang 'mensen die kwaad willen'. Die kopen dan een ticket alleen maar met het doel om koffers te pikken van een bagageband?hvm schreef: ↑13-12-2025 08:15Ik kan denk ik hier wel redelijk antwoord op geven, aangezien ik op deze afdeling op Schiphol heb gewerkt. Het komt af en toe voor dat mensen de verkeerde bagage meenemen omdat ze denken dat het hun eigen bagage is. In de meeste gevallen blijft er dan iemand bij de band over van wie de bagage er niet is. Als er dan bagage ronddraait die er wel op lijkt, is het verstandig dat te melden bij de balie in de aankomsthal. Zij kunnen dan contact opnemen met de passagier wiens bagage nog ronddraait en een vermissingsrapport opmaken. Wel eens gehad dat mensen aan de balie stonden te schelden wie nou zo'n idioot was om de verkeerde bagage mee te nemen. En nadat die persoon zo snel mogelijk naar de aankomsthal was teruggekeerd daarbij vele excuses makend, was het commentaar; Ja geeft niet. Blij dat we onze koffer hebben. Het kan iedereen overkomen![]()
Het gebeurt dus. Maar de meeste mensen hebben geen behoefte aan andermans bagage, en zullen dat dus ook niet meenemen. Daarbij loop je het risico om 'in het geval van ongeoorloofde bagage' daarvoor verantwoordelijk te worden gehouden aangezien jij dus met die spullen door de douane loopt en de goederen dus invoert. Je weet immers niet wat er in zit, omdat het van een ander is. En ja op Schiphol wordt zicht- en onzichtbaar streng gecontroleerd. Dus je loopt dan een risico dat je niet wil lopen.
Conclusie: check goed of de bagage werkelijk van jou is voordat je de aankomsthal uitloopt.
En mocht jouw bagage weg zijn, is het van belang dat je daar een rapport van opmaakt zodat de bagage gematched kan worden (in een wereldwijd systeem) en weer bij je terechtkomen.
zaterdag 13 december 2025 om 11:20
Helemaal waar. Je wil trouwens niet weten wat voor smerigheden mensen meenemen. Vuile was, vieze luiers, gelekte bedorven etenswaren, etc....BrutaImmaculata schreef: ↑13-12-2025 10:58Sowieso een vreemde gedachtegang 'mensen die kwaad willen'. Die kopen dan een ticket alleen maar met het doel om koffers te pikken van een bagageband?
We werkten daarom ook altijd met handschoenen aan.
hvm wijzigde dit bericht op 13-12-2025 11:21
0.47% gewijzigd
zaterdag 13 december 2025 om 11:21
Graag gedaan Explorista…Explorista schreef: ↑12-12-2025 23:05Wat een leuk topic
en wat leuk dat je vragen beantwoordt, Cygnus.
Doet me denken aan stewardess TrolleyDolly die hier haar ervaringen deelde.
Fate is just the weight of circumstances
zaterdag 13 december 2025 om 11:38
Je vuile was meenemen lijkt me heel normaal. Ik zou er wel héél ongemakkelijk van worden als een ander door m’n gedragen ondergoed heen gaat.
•
zaterdag 13 december 2025 om 12:01
Het is ook heel normaal. Maar niet fris. Dus waarom zou je de bagage van iemand anders ambiëren?
En bagage wordt in beginsel geïdentificeerd aan de uiterlijke kenmerken, en het label dat er aan hangt. Mocht die missen, of er is geen match in het systeem - mensen willen zoch nog wel eens vergissen in de kleur- dan is het toch nodig om de koffer te openen om een mogelijke match te krijgen op grond van de inhoud van de bagage. Dus dan wordt de inhoud beschreven in het systeem, in de hoop alsnog een match te krijgen op inhoud.
Daarnaast is het voor bezorging van de bagage verplicht om de bagage open aan te bieden bij de douane met een verklaring van de eigenaar erbij betreffende dat er geen ongeoorloofde items in zitten. Hier wordt de bagage ook op gecontroleerd. Mocht die inhoud er toch zijn. Wordt je gebeld met de keuze on de bagage zelf op te komen halen.
zondag 28 december 2025 om 10:53
Cygnus, hoe ervaar jij de Amerikaanse douane/security.
Soms hoor/lees ik wel eens verhalen van mensen, dat deze best rigide, autoritair en soms ronduit bot kunnen zijn. Aangezien je op enige regelmatige basis naar Amerika vliegt. Hoe ervaar jij dat.
En maakt het nog verschil dat jij als “captain” door de douane/security gaat. Of geven ze daar nul om. Op de manier hoe ze met je omgaan.
Soms hoor/lees ik wel eens verhalen van mensen, dat deze best rigide, autoritair en soms ronduit bot kunnen zijn. Aangezien je op enige regelmatige basis naar Amerika vliegt. Hoe ervaar jij dat.
En maakt het nog verschil dat jij als “captain” door de douane/security gaat. Of geven ze daar nul om. Op de manier hoe ze met je omgaan.
Karakter is wat je bent in het donker.
zondag 28 december 2025 om 12:22
Voor crew zijn er (vaak) aparte doorgangen bij de controles. Als normale passagier heb ik alleen positieve ervaringen met Amerika. Canada lijkt vriendelijker maar in mijn ervaringen zijn ze dat juist niet.MidasWolf schreef: ↑28-12-2025 10:53Cygnus, hoe ervaar jij de Amerikaanse douane/security.
zondag 28 december 2025 om 13:43
BrutaImmaculata schreef: ↑13-12-2025 10:58Sowieso een vreemde gedachtegang 'mensen die kwaad willen'. Die kopen dan een ticket alleen maar met het doel om koffers te pikken van een bagageband?
Hier in NL heb je het niet, maar er zijn luchthavens waar de bagageband gewoon in de aankomsthal is. Zelfs nog recent gehad na een binnenlandse vlucht in een Europees land. Niemand leek zich er druk om te maken, dus het gaat kennelijk gewoon goed zo.
zondag 28 december 2025 om 13:50
Cygnus, ik hoor vaak over luchtvaartpersoneel dat verder van hun standplaats af woont: cabinepersoneel dat bijvoorbeeld in Barcelona of op Ibiza woont en vanaf Schiphol werkt. Zijn er speciale regelingen voor het forenzen tussen een verre woonplaats en Schiphol? En moeten zij ook gewoon stand by diensten meedraaien zoals ieder ander, of kunnen zij een aangepast rooster krijgen?
zondag 28 december 2025 om 13:55
Het verschilt nogal. Ze zijn, ook voor crew, soms inderdaad rigide, autoritair en bot, maar soms ook helemaal niet. Daarbij maakt het totaal niet uit of je de gezagvoerder bent. Als crew moet je een Amerikaans visum hebben, daardoor is ons ‘papierwerk’ een stuk beperkter, dat scheelt.MidasWolf schreef: ↑28-12-2025 10:53Cygnus, hoe ervaar jij de Amerikaanse douane/security.
Dat visum aanvragen is echt geen feest. Moet persoonlijk in Amsterdam bij de ambassade, en daar zijn ze verre van vriendelijk of geduldig. En alles moet precies kloppen, inclusief het afwijkende formaat van de pasfoto. En als je jouw mobiel mee wilt nemen ben je echt de klos.
zondag 28 december 2025 om 14:56
Ik woon in een redelijke groot stad in de VS, en de bagageband voor binnenlandse vluchten is vrijwel meteen bij de uitgang. Ik lees op Nextdoor dat het vaak mis gaat en dat koffers van de band gestolen worden. Ik zelf probeer altijd zo snel mogelijk mijn bagage op te halen.
Mijn ervaring bij de douane/security in de VS is positief. Ik ben er zelf altijd heel vriendelijk behandelt, nooit geen problemen gehad. Ik vind ze zelf vriendelijk dan in Nederland.
zondag 28 december 2025 om 21:05
ik heb verschillende ervaringen in de VS,margreetder schreef: ↑28-12-2025 12:22Voor crew zijn er (vaak) aparte doorgangen bij de controles. Als normale passagier heb ik alleen positieve ervaringen met Amerika. Canada lijkt vriendelijker maar in mijn ervaringen zijn ze dat juist niet.
de eerste keer werden ronduit onbeschoft behandeld, wordt nog kwaad als ik er aan denk.
de 2de keer was de ambt tegen mij heel vriendelijk en tegen vriend erg streng en bot.
3de keer werden de vragen afgevuurd alsof ik in een verhoor zat, had ook het gevoel dat de ambt er geen zin in had en totaal niet luisterde wat ik zei.
ik snap die houding totaal niet, alsof ik blij moet zijn dat ik de VS moet bezoeken, boy bye er zijn betere plekken op de wereld.
pin mij hier niet op vast, maar van een bevriende stewardess weet ik dat als ze op ''wacht zit '' zit ze in vol uniform zit te wachten en ze moet dan binnen een uur op schiphol zijn als ze gebeld wordt.Ravintola schreef: ↑28-12-2025 13:50Cygnus, ik hoor vaak over luchtvaartpersoneel dat verder van hun standplaats af woont: cabinepersoneel dat bijvoorbeeld in Barcelona of op Ibiza woont en vanaf Schiphol werkt. Zijn er speciale regelingen voor het forenzen tussen een verre woonplaats en Schiphol? En moeten zij ook gewoon stand by diensten meedraaien zoals ieder ander, of kunnen zij een aangepast rooster krijgen?
gelukkig voor haar, stopt de bus naar schiphol voor haar deur en is ze er in 20 min,
Relax we're all crazy, it's not a competition
zondag 28 december 2025 om 21:30
Ja, en ja. Vliegend personeel heeft bij de KLM de zogenoemde ‘jumpseat regeling’ (XCM voor vliegers en XFA voor cabine). Dat houdt in dat, onder bepaalde voorwaarden, ze gratis kunnen reizen van de woonplaats naar Schiphol en vv. Ik woon zelf ‘gewoon’ in Nederland, dus ik ken niet alle regeltjes. Maar het is alleen voor woon-werk, in uniform, en voor de vliegers in de cockpit. Hoewel XCM en XFA geen deel uit maken van de crew, wordt er voor XCM wel van uit gegaan dat ze een bijdrage leveren aan de veiligheid indien nodig. Dit alles in overleg met de gezagvoerder, die ook mag weigeren.Ravintola schreef: ↑28-12-2025 13:50Cygnus, ik hoor vaak over luchtvaartpersoneel dat verder van hun standplaats af woont: cabinepersoneel dat bijvoorbeeld in Barcelona of op Ibiza woont en vanaf Schiphol werkt. Zijn er speciale regelingen voor het forenzen tussen een verre woonplaats en Schiphol? En moeten zij ook gewoon stand by diensten meedraaien zoals ieder ander, of kunnen zij een aangepast rooster krijgen?
Voor zover ik weet draaien mensen die in het buitenland wonen ook gewoon standby-diensten, waarbij ze in principe binnen een uur moeten kunnen melden. Hoe ze dat doen is hun eigen verantwoordelijkheid.
dinsdag 30 december 2025 om 07:53
Vorige week woensdag vroeg met KLM naar mijn vriend in Southampton gevlogen.
Voor het eerst tijdens een vlucht een de-icing van het vliegtuig meegemaakt voor we vertrokken want er lag wat ijs op de vleugels. Ik vond het heel leuk en interessant om te zien, zat bij de vleugel dus had een goed zicht.
En wat een geinige/ schattige wagentjes die dat dan komen doen
Cygnus, is er een bepaalde hoeveelheid toegestaan ijs of moet altijd alles er af zijn bij vertrek?
Voor het eerst tijdens een vlucht een de-icing van het vliegtuig meegemaakt voor we vertrokken want er lag wat ijs op de vleugels. Ik vond het heel leuk en interessant om te zien, zat bij de vleugel dus had een goed zicht.
En wat een geinige/ schattige wagentjes die dat dan komen doen
Cygnus, is er een bepaalde hoeveelheid toegestaan ijs of moet altijd alles er af zijn bij vertrek?
dinsdag 30 december 2025 om 17:00
Alles moet er af zijn, in ieder geval van de vleugels en het stabilo (de kleinere vleugels aan de staart). Zelfs de geringste hoeveelheid ijs kan al voor problemen zorgen. Het heeft te maken met het draagvermogen van de vleugel. De hedendaagse vleugels zijn ‘super-kritisch’, wat inhoudt dat ze op de millimeter nauwkeurig gebouwd zijn. Dat is efficiënt (lees goedkoper), maar dat betekent ook dat elke vervorming van het profiel grote consequenties heeft.FawleyFlame schreef: ↑30-12-2025 07:53Vorige week woensdag vroeg met KLM naar mijn vriend in Southampton gevlogen.
En wat een geinige/ schattige wagentjes die dat dan komen doen![]()
De vloeistof is trouwens glycol, en dat zorgt ook voor een beschermende laag. Door neerslag verdwijnt die laag geleidelijk, daarom berekenen we een tijd waarin we moeten starten na het de-icen, de zogenoemde ‘hold over time’ of HOT. Die is afhankelijk van de hoeveelheid en aard van de neerslag, de wind en temperatuur, en de concentratie van glycol. Als taxiën te lang duurt kan het dus zijn dat er nog een keer gede-iced moet worden.
donderdag 1 januari 2026 om 08:54
Dank je wel voor je uitleg Cygnus! Ik was er heel erg benieuwd naar! We hadden inderdaad ook 2 hogere wagentjes bij de staart staan ja, naast de 2 bij de vleugels. Nooit geweten dat het om het draagvermogen van de vleugels ging. Wij werden gede-iced in een vak vlak naast de baan waar we uiteindelijk opstegen, over de Amsterdamse haven. Maar we moesten wel even wachten, omdat er nog 2 vliegtuigen voor ons waren. Maar er werden er ook twee naast elkaar gedaan.cygnus schreef: ↑30-12-2025 17:00Alles moet er af zijn, in ieder geval van de vleugels en het stabilo (de kleinere vleugels aan de staart). Zelfs de geringste hoeveelheid ijs kan al voor problemen zorgen. Het heeft te maken met het draagvermogen van de vleugel. De hedendaagse vleugels zijn ‘super-kritisch’, wat inhoudt dat ze op de millimeter nauwkeurig gebouwd zijn. Dat is efficiënt (lees goedkoper), maar dat betekent ook dat elke vervorming van het profiel grote consequenties heeft.
De vloeistof is trouwens glycol, en dat zorgt ook voor een beschermende laag. Door neerslag verdwijnt die laag geleidelijk, daarom berekenen we een tijd waarin we moeten starten na het de-icen, de zogenoemde ‘hold over time’ of HOT. Die is afhankelijk van de hoeveelheid en aard van de neerslag, de wind en temperatuur, en de concentratie van glycol. Als taxiën te lang duurt kan het dus zijn dat er nog een keer gede-iced moet worden.
Superleuk om een keer te zien en dank voor je uitleg!
En een gelukkig nieuwjaar!
donderdag 1 januari 2026 om 15:32
Iedereen een gelukkig 2026 gewenst!FawleyFlame schreef: ↑01-01-2026 08:54Dank je wel voor je uitleg Cygnus! Ik was er heel erg benieuwd naar! We hadden inderdaad ook 2 hogere wagentjes bij de staart staan ja, naast de 2 bij de vleugels. Nooit geweten dat het om het draagvermogen van de vleugels ging. Wij werden gede-iced in een vak vlak naast de baan waar we uiteindelijk opstegen, over de Amsterdamse haven. Maar we moesten wel even wachten, omdat er nog 2 vliegtuigen voor ons waren. Maar er werden er ook twee naast elkaar gedaan.
Superleuk om een keer te zien en dank voor je uitleg!
En een gelukkig nieuwjaar!
Leuk dat je van het de-icen hebt kunnen genieten Fawley. Zelf leg ik het ook altijd even uit aan de passagiers als het gebeurt. Op de lange vluchten komt je het niet zo vaak tegen, maar we hebben er gelukkig een uitgeschreven procedure voor. Een van de dingen die moet gebeuren is bijvoorbeeld het uitzetten van de airco, glycol is namelijk giftig, we willen het daarom niet in de cabine hebben.
Op Amsterdam hebben ze er een speciaal platform voor inderdaad, maar op sommige vliegvelden kan het ook aan de gate gebeuren. Voordeel van het platform is dat de glycol wordt opgevangen en gerecycled. Het spul is niet zo milieuvriendelijk…
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in