‘Ask the captain’ deel 2
donderdag 27 februari 2020 om 19:36
dinsdag 25 november 2025 om 23:39
Oh, en nog een vraag! Niet specifiek over vliegen, dus ik kan me voorstellen dat jij hier het fijne ook niet van weet.
Iets waar ik me altijd over blijf verbazen als ik vlieg.... Dat de bagage zo in de 'openbare ruimte' tevoorschijn komt. En niemand die controleert of de koffer die je meeneemt wel echt van jou is....
Gaat dat nou niet heel vaak mis? Lijkt me toch heel aantrekkelijk voor mensen die kwaad willen? Je trekt een paar koffers van de band, loopt er mee naar buiten (ik word echt nooit gecontroleerd bij de uitgang) en er zit vast wel wat waardevols in?
Zelfs de hond stond zonder enige vorm van controle al bij de afwijkende bagage toen ik daar aan kwam.... zo door iedereen mee te nemen... (ok, de meeste mensen zullen niet zitten te wachten op een Egyptische zwerfhond, maar toch...).
Iets waar ik me altijd over blijf verbazen als ik vlieg.... Dat de bagage zo in de 'openbare ruimte' tevoorschijn komt. En niemand die controleert of de koffer die je meeneemt wel echt van jou is....
Gaat dat nou niet heel vaak mis? Lijkt me toch heel aantrekkelijk voor mensen die kwaad willen? Je trekt een paar koffers van de band, loopt er mee naar buiten (ik word echt nooit gecontroleerd bij de uitgang) en er zit vast wel wat waardevols in?
Zelfs de hond stond zonder enige vorm van controle al bij de afwijkende bagage toen ik daar aan kwam.... zo door iedereen mee te nemen... (ok, de meeste mensen zullen niet zitten te wachten op een Egyptische zwerfhond, maar toch...).
woensdag 26 november 2025 om 00:04
Ja, ik vlieg nog actief.
Toen ik begon met vliegen waren de reizen langer en bestond Netflix nog niet. Het routeleven is echt wel minder geworden vind ik. Het werk op zich is qua techniek en mogelijkheden een stuk moderner geworden, en dat maakt het vliegen an sich in mijn ogen wel leuker. Hoewel, ik mis de BWK nog wel eens…
Fate is just the weight of circumstances
woensdag 26 november 2025 om 00:09
Graag gedaan…Zarah schreef: ↑25-11-2025 23:36Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!
Ik had in dit geval zelf een hond in het ruim zitten (ik ben vaak flight-parent als ik terug vlieg uit Egypte) en het personeel verzekerde me dat er in het ruim wel airco was tijdens het wachten (ruim 4 uur...), maar ik heb eigeniljk helemaal niets gehoord, ook niet toen we uit- en weer in stapten. Is het standaard procedure dat die airco in het ruim wel aan blijft staan als er levende dieren in het ruim vervoerd worden?
Ja, er wordt zeker voor dieren gezorgd in zo’n geval. Zal misschien per maatschappij verschillen, maar bij KLM wordt er zeker aan gedacht, of airco aan, of vrachtluik open, en bij 4 uur zou het me niet verbazen als een hond dan ook nog even uitgelaten wordt.
woensdag 26 november 2025 om 00:11
Daar weet ik het fijne inderdaad ook niet van, geen idee hoe vaak moedwillig bagage gejat wordt. Zelf nog nooit meegemaakt in ieder geval.Zarah schreef: ↑25-11-2025 23:39Oh, en nog een vraag! Niet specifiek over vliegen, dus ik kan me voorstellen dat jij hier het fijne ook niet van weet.
woensdag 26 november 2025 om 00:11
Ah dat is lief!cygnus schreef: ↑26-11-2025 00:09Graag gedaan…
Ja, er wordt zeker voor dieren gezorgd in zo’n geval. Zal misschien per maatschappij verschillen, maar bij KLM wordt er zeker aan gedacht, of airco aan, of vrachtluik open, en bij 4 uur zou het me niet verbazen als een hond dan ook nog even uitgelaten wordt.
Maar dat was hier zeker niet het geval helaas (ik vloog met TUI), ik mocht er zelf ook niet bij om 'm uit te laten of water te geven.
woensdag 26 november 2025 om 00:14
Gelukkig maar! Ik ook niet hoor, maar ik vraag het me altijd af als ik bij de band sta.....
Ben ook wel eens geland op Brussel toen daar net die stakingen van de bagage-afhandelaar waren geweest.... Werkelijk de hele luchthaven stond vol met koffers......daar had een kwaadwillend iemand best wat kunnen verdienen... Als hij/zij de stank dan even genegeerd had, want lang achtergebleven koffer stinken, echt bizar wat daar voor lucht vanaf kwam.
woensdag 26 november 2025 om 00:17
Bij KLM is er een speciale afdeling voor, die het dierenhotel wordt genoemd. Het personeel daar is er specifiek voor de dieren, niet alleen huisdieren trouwens. Toen we nog 747 Combi’s hadden vervoerden we veel paarden, waarbij er ook een paardensteward vaak mee ging (daarbij konden ze er wel bij komen). Heb ook wel eens jonge giraffen aan boord gehad, en een paar jaar geleden vervoerde KLM de panda’s die in Rhenen zitten vanuit China.
woensdag 26 november 2025 om 08:44
Ik vind het sowieso vreemd dat de piloot of co-piloot mededelingen gaat doen als die niet cruciaal zijn. Dat een landing wordt ingezet kan ook de purser doen. Wat het weer op de bestemming is idem dito.cygnus schreef: ↑25-11-2025 13:02Bovendien, smaken verschillen. Sommige passagiers vinden het leuk als alles verteld wordt, terwijl anderen denken ‘houd je kop eens’. Ik herinner me nog Jan Mulder, die bij een praatshow zei dat er teveel geluld wordt uit de cockpit. Je kan blijkbaar niet iedereen tevreden stellen, dus we proberen een gulden middenweg te vinden. Als je probeert te slapen, of een film aan het kijken bent, zit je misschien niet te wachten op de mededeling dat links Villa Riba en rechts Villa Bacho ligt…
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in