Autovakantie Toscane
dinsdag 23 april 2019 om 13:33
Hoi allemaal,
De zoekfunctie leidt me naar een aantal werkende topics waar ik al leuke tips uit heb gehaald, maar de meesten zijn dode linkjes die naar de homepage leiden. Via Google zie ik door de bomen het bos niet meer... en helaas hebben vriend en ik allebei geen ervaring (als volwassenen die het zelf moeten plannen
) met autovakanties naar het zuiden.
We willen graag naar Toscane met de auto. Een dagje of 8-10, in totaal (inclusief reis). Gezien ons beroep helaas in het hoogseizoen, ergens tussen 15/7 en 29/7.
Nu heb ik goede dingen gehoord over agriturismo-boerderijen en dat lijkt ons allebei heel tof. We zijn niet zo van het midden in een stad zitten met o-ver-al toeristen om je heen. Leuk voor een dagtripje, maar de dag starten en eindigen wat verder van de stad af lijkt ons super.
Ook hebben we op een rijtje gezet waar we graag naartoe zouden willen qua steden en Lucca, Siena, Volterra en Pisa/Florence lijken ons leuk. Daarom ook graag een accommodatie die in die regio een beetje centraal ligt. San Gimignano oid? Las ik goede dingen over?
Afijn, mijn vragen aan jullie:
- 1400 km, is dat te doen zonder overnachtingshotel? We houden allebei wel van autorijden en zouden prima afwisselen en koffiepauzes nemen, maar het klinkt zo heftig. We vinden het prima om ergens een stop te boeken zo niet, maarrr... waar dan? En sowieso, de route... Rijden we het best via Oostenrijk (en dan een stop in München) of via Zwitserland (en dan Bazel oid)?
- Is, indien we via Oostenrijk rijden, Verona de moeite waard om op de heen- of terugreis nog te bezoeken? Of wellicht een andere stad/plek die we op weg tegenkomen?
- Tips en aanraders voor uitstapjes/restaurants in de regio waar we willen verblijven?
- Aanraders voor een fijne agriturismo in de regio?
We zijn allebei al veel op vakantie geweest, maar ik voel me nu nogal bleu stiekem
Ben tot nu toe altijd een vliegtuigmens geweest.
Ontzettend bedankt voor de hulp alvast!
De zoekfunctie leidt me naar een aantal werkende topics waar ik al leuke tips uit heb gehaald, maar de meesten zijn dode linkjes die naar de homepage leiden. Via Google zie ik door de bomen het bos niet meer... en helaas hebben vriend en ik allebei geen ervaring (als volwassenen die het zelf moeten plannen
We willen graag naar Toscane met de auto. Een dagje of 8-10, in totaal (inclusief reis). Gezien ons beroep helaas in het hoogseizoen, ergens tussen 15/7 en 29/7.
Nu heb ik goede dingen gehoord over agriturismo-boerderijen en dat lijkt ons allebei heel tof. We zijn niet zo van het midden in een stad zitten met o-ver-al toeristen om je heen. Leuk voor een dagtripje, maar de dag starten en eindigen wat verder van de stad af lijkt ons super.
Ook hebben we op een rijtje gezet waar we graag naartoe zouden willen qua steden en Lucca, Siena, Volterra en Pisa/Florence lijken ons leuk. Daarom ook graag een accommodatie die in die regio een beetje centraal ligt. San Gimignano oid? Las ik goede dingen over?
- 1400 km, is dat te doen zonder overnachtingshotel? We houden allebei wel van autorijden en zouden prima afwisselen en koffiepauzes nemen, maar het klinkt zo heftig. We vinden het prima om ergens een stop te boeken zo niet, maarrr... waar dan? En sowieso, de route... Rijden we het best via Oostenrijk (en dan een stop in München) of via Zwitserland (en dan Bazel oid)?
- Is, indien we via Oostenrijk rijden, Verona de moeite waard om op de heen- of terugreis nog te bezoeken? Of wellicht een andere stad/plek die we op weg tegenkomen?
- Tips en aanraders voor uitstapjes/restaurants in de regio waar we willen verblijven?
- Aanraders voor een fijne agriturismo in de regio?
We zijn allebei al veel op vakantie geweest, maar ik voel me nu nogal bleu stiekem
woensdag 1 mei 2019 om 17:12
Ik vond Montecatini Terme een leuke plaats en goede ligging t.o.v. de plekken die je allemaal wilt gaan bezoeken.
Wij hadden een hotel (oud sjiek, beetje vergane glorie maar oh zo leuk) aan de rand van het centrum maar er is ook agriturismo zat te vinden net erbuiten.
https://www.agriturismo.it/nl/boerderij ... tini-terme
Wij hadden een hotel (oud sjiek, beetje vergane glorie maar oh zo leuk) aan de rand van het centrum maar er is ook agriturismo zat te vinden net erbuiten.
https://www.agriturismo.it/nl/boerderij ... tini-terme
woensdag 1 mei 2019 om 18:44
Heerlijk, Toscane! Wij rijden altijd op zondag. Bij onze vaste agriturismo (vlakbij volterra) is het geen probleem om bijvoorbeeld van maandag tot zaterdag te overnachten. Alleen zie ik dat die het hele seizoen al geboekt is.
We overnachten tegenwoordig meestal in Frankrijk net over de grens bij Basel, dat is een stuk voordeliger dan in Zwitserland. Terugreis in 1 dag hebben we eenmaal gedaan maar had geen positieve invloed op ons humeur.
We overnachten tegenwoordig meestal in Frankrijk net over de grens bij Basel, dat is een stuk voordeliger dan in Zwitserland. Terugreis in 1 dag hebben we eenmaal gedaan maar had geen positieve invloed op ons humeur.
woensdag 22 mei 2019 om 22:03
KingsAndQueens schreef: ↑23-04-2019 13:33Hoi allemaal,
De zoekfunctie leidt me naar een aantal werkende topics waar ik al leuke tips uit heb gehaald, maar de meesten zijn dode linkjes die naar de homepage leiden. Via Google zie ik door de bomen het bos niet meer... en helaas hebben vriend en ik allebei geen ervaring (als volwassenen die het zelf moeten plannen) met autovakanties naar het zuiden.
Ook hebben we op een rijtje gezet waar we graag naartoe zouden willen qua steden en Lucca (fietsen op de stadsmuur), Siena (het plein van de Palio), Volterra en Pisa/Florence lijken ons leuk. Daarom ook graag een accommodatie die in die regio een beetje centraal ligt. San Gimignano (allemaal torens, want de families boksten tegen elkaar op) oid? Las ik goede dingen over?
- 1400 km, is dat te doen zonder overnachtingshotel? We houden allebei wel van autorijden en zouden prima afwisselen en koffiepauzes nemen, maar het klinkt zo heftig. We vinden het prima om ergens een stop te boeken zo niet, maarrr... waar dan? En sowieso, de route... Rijden we het best via Oostenrijk (en dan een stop in München of Innsbrueck) of via Zwitserland (let op de Gotthard tunnel ivm files) (en dan Bazel oid)?
- Tips en aanraders voor uitstapjes/restaurants in de regio waar we willen verblijven? Marmer/lardo di collonata
- Aanraders voor een fijne agriturismo in de regio? Hele vriendelijke mensen, waarvan de broer/eigenaar Engels spreekt! http://www.dotelversilia.it/country-clu ... o-vacanze/
We zijn allebei al veel op vakantie geweest, maar ik voel me nu nogal bleu stiekemBen tot nu toe altijd een vliegtuigmens geweest.
woensdag 22 mei 2019 om 22:32
Ben nog even benieuwd waarom vliegen geen optie is.
15 juli heen en 29 juli terug met transavia via Rotterdam kost maar 300 euro.
Super relaxed.
met zijn tweetje heb je ook maar een kleine auto nodig om te huren dus dat hoeft ook niet de wereld te kosten.
als je dt gaat vergelijke met de kosten van een autoreis inclusief benzine, tol, hotelovernachting, vignet etc, dan denk ik dat je voor een klein bedrag meer super veel luxe hebt met een vliegreis en en afgemat aankomt op je vakantiebestemming.
15 juli heen en 29 juli terug met transavia via Rotterdam kost maar 300 euro.
Super relaxed.
met zijn tweetje heb je ook maar een kleine auto nodig om te huren dus dat hoeft ook niet de wereld te kosten.
als je dt gaat vergelijke met de kosten van een autoreis inclusief benzine, tol, hotelovernachting, vignet etc, dan denk ik dat je voor een klein bedrag meer super veel luxe hebt met een vliegreis en en afgemat aankomt op je vakantiebestemming.
woensdag 22 mei 2019 om 22:38
heb de berekening voor je gemaakt
1400 km x2= 2800 KM.
stel je rijdt 1 op 15 dan 375 euro aan benzine
hotel 100 euro
vignet 10
totaal 485 euro.
voor 300 euro kan je vliegen
huur auto voor die periode kost 210 euro
in totaal dus 510 euro\voor 35 euro extra kan je dus relaxed vliegen
(tenzij de vliegangst hebt natuurlijk)
1400 km x2= 2800 KM.
stel je rijdt 1 op 15 dan 375 euro aan benzine
hotel 100 euro
vignet 10
totaal 485 euro.
voor 300 euro kan je vliegen
huur auto voor die periode kost 210 euro
in totaal dus 510 euro\voor 35 euro extra kan je dus relaxed vliegen
(tenzij de vliegangst hebt natuurlijk)
woensdag 22 mei 2019 om 22:57
Subnautica schreef: ↑23-04-2019 15:10Wij rijden altijd via Oostenrijk (Ulm - Fernpass- Innsbruck- Brennerpas). Supermooie route. Wij gaan dit jaar voor de tweede keer naar Toscane. Ik zou echt een overnachting doen, tenminste als jij ook vindt dat de vakantie begint zodra je in de auto stapt.
In Duitsland en Oostenrijk mogen op zondag geen vrachtwagens rijden dus dat is een tip. Plan je route bv via viamichelin.nl, en kijk dan hoe ver je wil rijden (ligt er ook aan waar je vertrekt in Nederland). Ik zou proberen door te rijden tot op de Brenner dan heb je het grootste gedeelte gehad. Kijk op bv booking.com voor een hotel in de buurt waar je wil stoppen (wij hebben bv overnacht in Hotel Karinhall in Trente, mooi klein hotel op een heuvel tussen de wijngaarden.
We zijn vorig jaar in Lucca geweest (ook overnacht in een b&b net buiten de stad, was 10 minuten lopen tot in het centrum en het voordeel is dat de auto veilig bij de b&b stond). Villa Alexandra heette het.
We zijn naar Livorno geweest wat ik je niet kan aanraden. Wat wel leuk om te bezoeken is het hele kleine dorpje Bolgheri, je rijdt er via een kilometers lange laan met Cipressen naar toe. Wij houden meer van kleine dorpjes dan grote drukke steden. We zijn ook naar het bergdorpje Suvereto geweest.
Het strand van Vada is ook wel grappig. Doordat er een sodafabriek ligt is het zand wit en de zee dus net zo blauw als in tropische oorden
We gaan dit jaar terug en hebben een overnachting in Pisa geboekt voordat we naar de camping gaan. Verder staat er dit jaar het archeologisch park bij de golf van Baratti op het programma.
Aanrader als je toch naar Baratti gaat is Populonia.
Dat is gewoon rechtdoor als je bij het park bent en de berg op rijden.
Heel mooi uitzicht op Elba en op golf van Baratti middeleeuws kasteel, 2 autovrije straatjes..
Baratti vinden wij het mooiste strand van Toscane
In de buurt ligt ook campiglia maritimma, ook een mooi sfeervol dorp waar je ook heerlijk kunt eten bij Il Pozzo Lungo....
woensdag 22 mei 2019 om 23:04
Als je de drukte wil ontwijken kun je ook in de avond op pad gaan.
Wij gingen vaak lekker naar zee, terug om te douchen en verkleden.
Dan op weg en eten op de bestemming, of onderweg....
Volterra was erg leuk om te bezoeken.
San Gimignano in de avond is prachtig verlicht , super mooi.
En je ontwijkt de enorme menigte en hitte van overdag.
Om een uur of 10 lekker op een terrasje , heerlijke temperatuur..
Verlang nu al terug, geweldig...
Onze kinderen vonden het zo ook leuk.
Die hadden een leuke dag strand of zwembad achter de rug, en sliepen dan op de weg terug naar onze camping
Wij gingen vaak lekker naar zee, terug om te douchen en verkleden.
Dan op weg en eten op de bestemming, of onderweg....
Volterra was erg leuk om te bezoeken.
San Gimignano in de avond is prachtig verlicht , super mooi.
En je ontwijkt de enorme menigte en hitte van overdag.
Om een uur of 10 lekker op een terrasje , heerlijke temperatuur..
Verlang nu al terug, geweldig...
Onze kinderen vonden het zo ook leuk.
Die hadden een leuke dag strand of zwembad achter de rug, en sliepen dan op de weg terug naar onze camping
donderdag 23 mei 2019 om 13:03
Off- topic maar ik wil het graag melden:
Ik denk dat ik de enige ben, op dit forum, die Toscane niet leuk vindt.
Veel gereisd en nooit heimwee gehad, behalve in Toscane. Kan het ook niet echt uitleggen, prachtige natuur maar zeer repeterend. Wij waren er in juli/augustus en het was overal uitgestorven. Zagen we in de verte het zoveelste kerkdorpje opdoemen, wij erheen, alle luiken dicht, terrassen dicht en geen mens op straat.
Luca en Sienna waren mooi en gezellig maar ook daar hadden wij geen wauw-gevoel. Wij hadden een fantastisch agri-turismo maar werden daar leeggeprikt door een muggenplaag. We hadden 2 weken geboekt maar zijn na 8 dagen naar huis gegaan.
Eenmaal thuis verneem je dat je in de "foute" periode naar Toscane bent gereisd. Ik denk dan "huh"...hoezo foute periode. Blijkt dus dat je daar niet moet zijn als de Italianen zelf vakantie hebben. Snap er helemaal niks van.
Veel gereisd en nooit heimwee gehad, behalve in Toscane. Kan het ook niet echt uitleggen, prachtige natuur maar zeer repeterend. Wij waren er in juli/augustus en het was overal uitgestorven. Zagen we in de verte het zoveelste kerkdorpje opdoemen, wij erheen, alle luiken dicht, terrassen dicht en geen mens op straat.
Luca en Sienna waren mooi en gezellig maar ook daar hadden wij geen wauw-gevoel. Wij hadden een fantastisch agri-turismo maar werden daar leeggeprikt door een muggenplaag. We hadden 2 weken geboekt maar zijn na 8 dagen naar huis gegaan.
Eenmaal thuis verneem je dat je in de "foute" periode naar Toscane bent gereisd. Ik denk dan "huh"...hoezo foute periode. Blijkt dus dat je daar niet moet zijn als de Italianen zelf vakantie hebben. Snap er helemaal niks van.
bergje65 wijzigde dit bericht op 23-05-2019 13:32
1.54% gewijzigd
donderdag 23 mei 2019 om 13:27
Ik herken wat jij zegt Bergje!
Wij waren er in sept/okt en misten ook levendigheid. Gezelligheid.
We hadden t gevoel in n prachtig ,statig schilderij te rijden, maar hebben ons nergens echt 'ondergedompeld' gevoeld. We bleven toeschouwers. De Italianen waren gehaast, en vluchtig. Ik heb genoten van de wijntjes en kaasjes maar heb geen een pasta op die ik niet zelf thuis ķan maken. Tussen die magistrale gebouwen en in die tot de verbeelding sprekende dorpen misten we sfeer, muziek, warmte, vrolijkheid.
Dat wat ik in bijv Spanje en Griekenland (waar ik nu zit) wel tegenkom.
Ik hoef er ook niet zo nodig een tweede keer heen eigenlijk.
We hadden t gevoel in n prachtig ,statig schilderij te rijden, maar hebben ons nergens echt 'ondergedompeld' gevoeld. We bleven toeschouwers. De Italianen waren gehaast, en vluchtig. Ik heb genoten van de wijntjes en kaasjes maar heb geen een pasta op die ik niet zelf thuis ķan maken. Tussen die magistrale gebouwen en in die tot de verbeelding sprekende dorpen misten we sfeer, muziek, warmte, vrolijkheid.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
donderdag 23 mei 2019 om 13:36
Nou zie, je ... ben ik dus toch niet de enige hier.Very__Cherry schreef: ↑23-05-2019 13:27Ik herken wat jij zegt Bergje!
Het hoeft niet perse overal levendig te zijn, maar er moeten wel mensen op straat zijn. Ik ervaarde het als uitgestorven en leeg. De weinige Italianen op straat waren onvriendelijk. Voor ons geen Toscane meer. Wij kiezen liever voor de kleinere Griekse eilandjes met authentieke sfeer, heerlijk eten en lieve mensen.
donderdag 23 mei 2019 om 19:34
Bergje65 schreef: ↑23-05-2019 13:03Off- topic maar ik wil het graag melden:
Nog een hier.
Het viel ons erg tegen. Veel onvriendelijke mensen meegemaakt, terwijl we dat eigenlijk nooit meemaken tijdens vakanties. Echt leuke plekken en kustplaatsen konden we niet ontdekken, ondanks dat we heel wat plaatsen aandeden. Luca is leuk, Volterra ook, maar het echt 'wauw' gevoel hebben we niet gehad. Ons zullen ze daar niet meer zien.
donderdag 23 mei 2019 om 19:36
Bergje65 schreef: ↑23-05-2019 13:36Nou zie, je ... ben ik dus toch niet de enige hier.
Het hoeft niet perse overal levendig te zijn, maar er moeten wel mensen op straat zijn. Ik ervaarde het als uitgestorven en leeg. De weinige Italianen op straat waren onvriendelijk. Voor ons geen Toscane meer. Wij kiezen liever voor de kleinere Griekse eilandjes met authentieke sfeer, heerlijk eten en lieve mensen.
Precies dit.