Backpack kopen

28-06-2009 20:14 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Zoals de titel al zegt: waar letten jullie op als je een backpack koopt? Ik heb niet echt een hoog budget en ben backpacks gaan passen en heb erop gelet dat ze goed zitten bij mijn rug (ben niet zo groot) en een frontloader lijkt mij erg handig. Verder begreep ik dat voor vrouwen 50-60 liter ideaal is. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, is zo'n 50-60 liter prima? Ik heb een paar goede backpacks van wildebeast en van vaude op gehad, iemand ervaring met deze backpacks? En nog tips?

Groetjes!
Ik heb er eentje van 50l, uitbouwbaar naar 60, van Beversport huismerk. Heb daarnaast nog heel wat duurdere tassen gepast, maar deze zat het beste en was, toevallig, ook nog eens het goedkoopst, en hij bevalt prima! Hij gaat nu toch alweer 4 jaar elke zomer mee op reis

Ook het formaat is prima, hoewel ik er nooit langer dan 6 weken mee ben weggeweest, maar qua hoeveelheid spullen maakt 6 weken of 6 maanden ook niet zoveel uit.

Wat ben je van plan om ermee te gaan doen? Rondreizen en in hostels (hotels?) slapen of kamperen? Of kortere tripjes? Wandelvakanties? Dat speelt ook allemaal mee bij het uitzoeken van je tas.
Volgens mij heb je prima research gedaan. Een 50-60 liter frontloader is ideaal. Heb ik toevallig zelf ook (Wildebeast, ook lekker betaalbaar) en bevalt me al jaren erg goed ;)

Verder vooral: passen en testen, liefst ook met gewicht. En als het kan even laten helpen met afstellen.
Bedankt voor de reacties! Ik ga 3 maanden backpacken en zal dan m.n. in hostels slapen. Ik vond het zelf ook opvallend dat de goedkopere exemplaren lekkerder leken te zitten dan de dure exemplaren ;) Ik heb idd met passen al wel goed in laten stellen, maar wil volgende keer ook met gewichtjes proberen. Heb nogal een holle rug, dus moet wel echt zorgen dat hij beetje goed zit.
heb zelf een backpack van een nederlands bedrijf: radical design. Ook een frontlader en echt superfijn. Wel ietsje duurder, denk ik.

Wij hebben er ook 3 maanden mee gereisd en dat is goed bevallen. In de winkel hebben wij er gewoon allerlei dingen ingestopt om te kijken of 60 liter voldoende was, misschien ook een idee voor jou.

Succes!
Ik kan niet tegen 'n backpack (heb je zelf al vaker met zo'n hoog ding op je rug geprobeerd om te kijken of jij er tegen kan?), had zelfs ooit 'n maatje grotere fotorugzak (en dat is echt nog kleiner dan 'n normaal formaat backpack), maar daar kreeg ik al rugpijn van. Nu heb ik 'n maat kleiner en ik gebruik 'n reistas van samsonite met wieltjes voor m'n normale bagage. Dat vind ik veel praktischer om mee te slepen.
Ik heb mijnes al jaren en ik vind het heel handig dat er best veel vakken in / op zitten. Maakt het geheel wat overzichtelijker. (overigens moet je er dan wel voor zorgen dat hij in balans blijft, dus niet links zware dingen in het zijvak en rechts hele lichte... dan ga je scheef lopen...
Passen, ook met gewicht. Heupband echt goed strak aantrekken en ook alle gespjes die het gewicht dichter naar je rug trekken goed strak aantrekken. Schouderbanden kunnen dan behoorlijk los. Ik heb ook een holle rug en zo zit ie bij mij het beste.

Ik heb trouwens ook een Bever eigen merk, 55 l. Bevalt prima.

Goed inpakken is ook heel belangrijk. Op de Bever-site vind je hierover informatie. in elk geval: alles wat in je backpack kan erin doen en niet aan de buitenkant eraan hangen, dat maakt hem onstabiel.

Een budget-tip: schrijf je in voor de nieuwsbrief van Perrysport. Je krijgt dan speciale aanbiedingen. Ik heb zo een aantal buitensportartikelen met 25% extra korting kunnen kopen op een speciale koopavond, ook online.
Zorg er in ieder geval voor dat je een damesmodel hebt. Die zijn echt anders afgestemd en meer op de anatomie van een vrouw. Een een frontloader is een must. Hoef je niet elke keer dat ding helemaal uit te pakken als je weer eens wat nodig hebt wat onderaan ligt (en dat is altijd )

En zorg dat er een ingebouwde regenhoes inzit (misschien zitten die tegenwoordig in allemaal maar dat weet ik niet zeker). Zon hoes is handig als hij weer eens door het stof gesleept wordt of op een andere vieze ondergrond of als er weer iets bovenop gegooid word (oh en natuurlijk voor als het regent). Het is maar een dun ding maar het beschermt wel meer. Oh en zorg ook voor een goede flightbag die je tijdens het vliegen eromheen kan doen en ook weer met een slotje kan beveiligen. Deze zijn trouwens los te verkrijgen. Die zijn ook echt onmisbaar hoor.

De zwakke plek van een rugzak zijn trouwens altijd de ritsen. Dus die moeten van goede kwaliteit zijn. Verder is het wel handig als je door de ritsen een slotje kan steken. Niet dat het heel veel uitmaakt want als ze echt willen dan gaan ze er met een mes natuurlijk zo doorheen, maar alleen voor het afschrikken en het ze niet gemakkelijk maken is dat wel handig.

Tevens geldt de wet, hoe groter en meer liter, hij gaat altijd helemaal vol, ook al wil je dat niet. Ik denk dat het iets psychisch is dat als je ruimte hebt je denkt: oh dan kan dat er ook nog wel even bij en voor dat je het weet til je je een breuk Ik zou dus voor een middenmaatje gaan qua liters.

Verder heb ik met Wildebeast goede ervaringen. Twee jaar de wereld rondgereisd en in heel veel landen wordt er zeker niet zachtzinnig mee omgesprongen en dat ding vertoont nog geen spoortje verval. Super dus.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Ik heb jaren geleden bij de Decatlon een rugzak gekocht, 50 liter. Die gaat nu al zo´n 5 jaar mee. Waarvan het de afgelopen twee jaar zeer intensief gebruikt. Hij kan van onder, boven en voorkant open. Daarnaast veel extra vakjes en ´tussenvakken´. Regenhoes zit er al in. Heb destijds maar 40 euro betaald. Ben er nog steeds super blij mee!
Van voren en onderen open is erg prettig, helemaal als het onderstuk afgescheiden kan worden van de bovenkant (voor de vuile was of schoenen of zo) Verder heeft de mijne een flap aan de achterkant waarachter ik de draagriemen weg kan ritsen zodat ze niet beschadigd kunnen worden door hardhandig luchtvaartpersoneel.

De regenhoes heb ik eraf gehaald, onhandig ding.

Als je niet te lang bent, zou ik idd voor een damesmodel gaan, die dragen veel prettiger. Die van Perry schijnen goed te zijn.
Als aanvulling op:quote:Chica34 schreef op 28 juni 2009 @ 22:31:

Tevens geldt de wet, hoe groter en meer liter, hij gaat altijd helemaal vol, ook al wil je dat niet. Ik denk dat het iets psychisch is dat als je ruimte hebt je denkt: oh dan kan dat er ook nog wel even bij en voor dat je het weet til je je een breuk Ik zou dus voor een middenmaatje gaan qua liters.

Als je een te grote rugzak hebt die je door je geniale inpaktalent niet helemaal volstopt loop je weer met balansproblemen, want dan zit ineens al het gewicht op je onderrug. Ook niet fijn.

En inderdaad: zo veel mogelijk erin, zo min mogelijk erop/eraan.
Hai Eend,

ik zit nu in Thailand met mijn spiksplinternieuwe backpack van wildebeast, damesmodel 50 liter, ziet er ook nog een beetje vrouwelijk uit (heeft donkerroze touwtjes ed en een bloem) en heeft openingen aan de boven en onderkant, afgescheiden vak onderin en een flap over de voorkant die open kan. Ben er heel tevreden over, maar kom er wel achter dat backpacken echt niet bij mij past. Dus als je wilt mag je hem passen en overnemen. Heb hem precies 1 week geleden gekocht en blijf tot de 23e in Thailand. Wanneer ga je?
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
Ik heb er een van 80 liter, vind ik helemaal perfect, aan het begin van mijn reizen is die lekker leeg. En aan het eind van de vakantie hoef ik niet zo op te letten met netjes inpakken en kunnen mijn souveniers gelukkig ook nog allemaal mee.

Ik ben helemaal fan van backpacks die je als een koffer kan openen. Op de rug neerleggen en helemaal openritsen, vind ik echt ideaal om even 1 shirtje uit je tas te pakken zonder dat alles eruit hoeft.
quote:Bonny82 schreef op 29 juni 2009 @ 14:22:

Hai Eend,

ik zit nu in Thailand met mijn spiksplinternieuwe backpack van wildebeast, damesmodel 50 liter, ziet er ook nog een beetje vrouwelijk uit (heeft donkerroze touwtjes ed en een bloem) en heeft openingen aan de boven en onderkant, afgescheiden vak onderin en een flap over de voorkant die open kan. Ben er heel tevreden over, maar kom er wel achter dat backpacken echt niet bij mij past. Dus als je wilt mag je hem passen en overnemen. Heb hem precies 1 week geleden gekocht en blijf tot de 23e in Thailand. Wanneer ga je?Ha! Die tas heb ik vandaag gekocht (hebben nu 20% korting bij de Perry, dus 59 betaald)
When in doubt, add glitter.
Hallo allemaal,

Hartstikke bedankt voor alle tips, heb ik veel aan.

Bonny, ik wil graag een iets grotere backpack, maar bedankt voor het aanbod, veel plezier nog in Thailand!! Ow en nu 20% korting op backpacks is wel echt veel, zal wel alleen deze week zijn.. moet ik wat snel beslissen alleen, wil graag ook nog met gewichtjes oefenen. Nogmaals bedankt voor de reacties!
Wat toevallig ik heb diezelfde tas ook vandaag gekocht met 20% korting!

Ik wilde eerst een andere maar heb gepast en met advies van de verkoopster bleek deze toch het fijnst te zijn.
Ow en ik mocht hem trouwens thuis uitproberen en inpakken en ruilen als hij toch niet lekker blijkt te zitten.
quote:so_what schreef op 03 juli 2009 @ 22:11:

Ow en ik mocht hem trouwens thuis uitproberen en inpakken en ruilen als hij toch niet lekker blijkt te zitten.ow dat is wel heel fijn zeg! Mij lijkt het model met 55 liter ook wel wat, iets meer ruimte. heb ook een goede gepast van 55 +8 liter. wel wat duurder maar als het maar goed zeg. Ik ga morgen gewoon langs denk ik...
Ik ben net als Elninjoo niet zo kapot van backpacks. Ben 3 maanden onderweg geweest en wist al in het begin niet hoe snel ik van dat ding af moest. Wat een onhandig gesleep en het kostte me m'n rug. Heb toen ook een reistas op wieltjes gekocht...heerlijk.
quote:so_what schreef op 03 juli 2009 @ 22:11:

Ow en ik mocht hem trouwens thuis uitproberen en inpakken en ruilen als hij toch niet lekker blijkt te zitten.

Dat is inderdaad ook tegen mij gezegd!

Ik ga hem straks maar een keer inpakken... ben heel erg benieuwd!
When in doubt, add glitter.
Vorig jaar was ik in Azie aan het reizen en ik zag daar steeds meer backpacks met wieltjes aan de onderkant. Zag er zeer handig uit. In de stad gewon op de wieltjes zetten en lopen maar. In de natuur ding op je rug en lopen maar. Als ik ooit een nieuwe nodig heb ga ik er zo een aanschaffen
Hmz backpack met wieltjes klinkt inderdaad ideaal! Heb gisteren eentje gekocht die echt heel goed zat, frontloader heeft en ook onder- en boven gescheiden, van vaude. Ga hem zo ook maar eens volladen en kijken hoe hij dan zit ;)
Backpack met wieltjes is wel direct wat zwaarder.

Als je weinig trekkings te voet over redelijk onbegaanbare (berg)wegen gaat doen is het een handige oplossing, maar als je een wandeltocht van 17 dagen hebt die je ergens flink de hoogte in brengt, is het geen optie om een backpack achter je aan te slepen. Ik kan me er in ieder geval niets bij voorstellen..

In het geval van Elninjoo snap ik de keuze volledig overigens: Als je snel last van je rug hebt kan een backpack nog zo goed zitten, maar eenmaal beladen eist het toch wel een goede rug!

Heb nu zelf een Deuter aircontact pro (damesmodel), zit mij goed en heeft inderdaad een frontlader, toplader en een apart boven-tussen en ondercompartiment.

Was wel één van de duurdere, maar ben vrij lang en niet alle rugdelen van andere tassen zaten goed.

Mochten de tas ook meenemen naar huis, laden met spullen etc en ruilen als het toch niet was wat we zochten (bij Perry Sport)

Grt Ivy
quote:Poison Ivy schreef op 05 juli 2009 @ 12:36:

Als je snel last van je rug hebt kan een backpack nog zo goed zitten, maar eenmaal beladen eist het toch wel een goede rug!

Ik heb er ook een van Perry Sport gekocht van Deuter. Ik vroeg daar naar een backpack met vooropening, maar de verkoper raadde dit mij met klem af. Hij vertelde mij dat, een enkele uitzondering daargelaten, de meeste backpack met zo'n vooropening snel problemen krijgen bij de rits. Of meer: omdat er een rits inzit, is dat gedeelte van de tas gewoon een stuk kwetsbaarder. Daarom heb ik er een zonder voorvak gekocht, hoewel ik het af en toe wel handig zou vinden!

En om even te reageren om die slechte rug: ik heb ook geen goede rug en zal dan ook niet enorme afstanden gaan lopen met een volle backpack. Maar een backpack wordt in veel landen ook voor je getild en moet bovendien op kleine, gammele bootjes etc. worden getild. Het is dan voor jezelf en ook voor een evt. mannetje dat je helpt veel gemakkelijker om een backpack op te tillen en ergens onder te duwen dan een gewone koffer. Ik merkte dat op de plekken waar ik ben geweest, de til-en-sjouw mannetjes de gewone koffers ook echt heel vervelend vonden. Daardoor vond ik zelf een goede keuze om een backpack aan te hebben geschaft en geen koffer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven