Backpack voor reis

19-10-2011 20:19 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Begin februari ga ik samen met een vriendin 6 maanden door Zuid-Oost Azië reizen. Nu heb ik al eens eerder een backpack voor festivals gekocht, maar deze is niet reis proof.

Aangezien hier veel ervaren reizigers zijn, dacht ik; laat ik het hier eens proberen!

Welke backpack bevelen jullie aan? Waar moet ik goed op letten?

Ik was vandaag bij de Bever & daar heb ik deze gepast;

http://bever.nl/index.cfm ... 1A90007/group/481/level/2

Zat goed, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen:)
Heb je goede voorlichting gekregen? De rugzak gepast en uurtje rond gelopen met een kilo of 15 erin? Doen hoor!

Voor mij is het belangrijk dat de schouderbanden breed zijn en de heupband ook echt op je heup zit. Anders draag je het gewicht nog alleen op je schouders/nek.

Ik zie een kleine rugzak bovenop die je los kunt halen en de rits bovenop: beiden erg handig.

Maar of jij dat handig vind weet ik niet

Wat ga je precies voor vakanties doen? Hoe groot ben je? 50 liter vind ik aan de kleine kant maar ik ben vrij lang en ik heb altijd lakenzak, muskietennet en slaapzak mee. Dat vult al behoorlijk

Ik heb bij veel verschillende winkels advies gevraagd, kost veel tijd maar de Bach die ik nu heb ben ik heel tevreden over. En nogmaals, die rugzak koop je niet vaak dus niet op beknibbelen en de tijd nemen om 'm uit te zoeken!! (en niet op kleuren letten, drie keer lokaal vervoer en zwart issie)
Zelf heb ik een rugzak die je niet van boven open doet maar waarbij je de hele bovenkant los kan ritsen. Is erg handig want je hebt altijd iets nodig wat onderop ligt.
Mwah.. ik heb heel wat gereisd, maar nog nooit met mijn volle rugzak een uur rond hoeven lopen. Dus over dat 'comfort' (of het gebrek er aan...) zou ik me niet zo druk maken.

Als je er niet echt trekkings mee gaat maken, zou ik overwegen om er een te zoeken die je helemaal open kunt ritsen, zoals een koffer. Dat is wel zo handig als je je spullen zoekt of iets op wilt brengen (hoewel ik al jaren mijn spullen op dezelfde plek opberg, dus ik pak midden in de nacht nog schone kleren )

Verder zou ik investeren in een travel bag. Dat is zo'n hoes die je over je rugzak kunt doen als bescherming van je hengsels en gespen. Ik heb er een in een knalkleur en dat is heel makkelijk aanwijzen als je rugzak boven op een bus ligt.

Ook is zo'n zak handig als je een paar dagen een tourtje gaat doen en niet al je bagage meeneemt; je kunt hem afsluiten met een slotje.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb goede voorlichting gekregen. Niet 15 kilo erin gehad, dat hadden ze niet.

We hebben nog geen concrete plannen, maar het wordt geen reis waarbij we uren aan het wandelen zijn met de backpack. Ik ben 1.75. Lakenzak neem ik ook mee, muskietennet ook. Slaapzak niet, dat scheelt al wat ruimte natuurlijk.

Ik vind het inderdaad fijn als ik de rugzak open kan ritsen, zodat ik niet alles overhoop hoef te halen als ik iets zoek...
quote:mlijn schreef op 19 oktober 2011 @ 20:42:

Ik heb goede voorlichting gekregen. Niet 15 kilo erin gehad, dat hadden ze niet.

15 kg is best veel. Volgens mij was de vuistregel niet meer dan 1/5 van je gewicht. Het risico van een lekker grote/ruime backpack is dat je die toch helemaal vol stopt.
Ik heb deze en deze beviel erg goed:

http://www.decathlon.nl/N ... lady-175183226/#AVANTAGES
Ik zou even een paar winkels af gaan waar ze bergsport-dingen verkopen. Niet alleen bever. Gewoon voor het idee. In veel grote steden hebben ze meestal wel een buitensportwinkel. Heb ik ook gedaan, en uiteindelijk alsnog bij bever geslaagd.

Ik heb dees en ben er erg tevreden mee.
Avondzon; Decathlon is inderdaad een fijne winkel. Toen ik in Frankrijk woonde, kwam ik er regelmatig. Helaas woon ik nu weer in Groningen, dus moet nogal een stuk reizen!

Dapperedoda; Dat wilde ik ook gaan doen:) Ik woon in Groningen, dus dat moet goed komen! Zaterdag ga ik nog even langs een grote buitensportzaak. Die jij hebt, daar heb ik de vrouwenversie van gepast geloof ik. Die zat inderdaad fijn!
Ik zou wel voor een vrouwenversie-rugzak gaan. Zeker als je zo'n lange tijd gaat. Echt de investering waard!
Het belangrijkste is idd dat ie je als gegoten zit: goed op de heupen, zoals iemand eerder al zei. Ook al ga je er geen trekking mee doen, het scheelt enorm als je 'm voor je gevoel amper hoeft te dragen. Heb de mijne een jaar of 12 geleden gekocht, was erg duur, maar dat haal je er dus prima uit! Altijd ook met een hoes gereisd, dus hij kan nog best wat jaartjes mee. Die hoes is handig voor in het vliegtuig, maar ook in lokale bussen en treinen én tegen de regen/wateroverlast.

De ervaring leert dat je zo'n afritsbare bovenkant die je als tasje kan gebruiken nooit zo gebruikt, daar zou ik dus zelf niet op letten. Wel handig is een rits over de hele tas of meerdere compartimenten, zodat je idd niet alles eruit hoeft te halen om 1 die ene sok onderop te pakken.

En bij het inpakken niet alles los doen, kost veel te veel tijd tussendoor! Veel plezier!
Ik sluit me bij de meeste van bovenstaande tips aan.

Ook die van mij was duur maar is inmiddels al 15 jaar oud en ik heb er nog steeds plezier van.

Wat voor mij belangrijk was

- multifunctioneel dus zowel voor trekking als voor transport geschikt.

- Goede brede banden voor heup en schouders.

- Goede steun op de heupen.

- Groot, ik heb liever te groot dan te klein, hierdoor heb ik hem vaak voor verschillende trips kunnen gebruiken. Voor trekkings doe ik er gewoon wat minder in. (Er bestaat wel een volstop risico inderdaad)

- smal, niet breder dan je eigen rug. Met name in bussen en treinen is dat namelijk een drama.

-ik heb een combi regen/transport hoes. Ideaal! Daar ben ik bijna nog blijer mee dan met mijn rugtas zelf.

Ik had achteraf een volledig openritsbatre tas wel heel handig gevonden, helaas was de keuze hierin toen nog beperkt.

Die losse tasjes heb ik nooit handig gevonden.

Buiten mijn rugtas zijn mijn brede effen omslagdoek/ sjaal, ziplockbags en zijde lakenzak mijn beste vrienden geworden overigens.

Succes! Hele fijne reis gewenst!
Ik zou ook kiezen voor een volledig open te ritsen tas, dat is echt ideaal!

In tegenstelling tot bovenstaande posters maak ik me niet meer druk over of hij echt tot in de puntjes perfect zit en of ik uren met 15kg kan rondlopen, want dat doe ik in de praktijk toch nooit Ik heb zo'n 10jr geleden een heel duur vrouwenmodel gekocht en die 8jr met veel plezier gebruikt tot hij kapot ging (onder de bus gevallen ) en nu 2 jr geleden een veel goedkopere versie van de perry gekocht en daar ben ik net zo blij mee. Ik vond het belangrijk dat hij stevig was, maar het is verder gewoon een simpele backpack met een volledige rits aan de voorkant en een klepvakje om snel iets in te doen. Inmiddels heb ik er al weer 3 langere reizen mee gemaakt en ik voel het verschil niet.

Wat ik je niet aan zou raden is te kiezen voor een tas met extra zijvakjes (die in de tas verwerkt zitten en je voor het geval dat kunt uitbouwen). Daarmee wordt je tas te breed en alles wat extra aan je tas zit kan ook weer ergens achter haken of kapot gaan.
quote:helikopter schreef op 20 oktober 2011 @ 07:30:

Buiten mijn rugtas zijn mijn brede effen omslagdoek/ sjaal, ziplockbags en zijde lakenzak mijn beste vrienden geworden overigens.Sluit ik me helemaal bij aan. En na vele pogingen heb ik nog nooit plezier gehad van een meegenomen klamboe, dus die zou ik thuislaten!
Het is inderdaad erg handig als je tas niet alleen aan de bovenkant open kan. Helemaal een rits is dan het handigst, maar als je tas wat voller is of in de haast wat ongunstig ingepakt geeft een ritssluiting een stuk minder mee dan een bovensluiting met een koord (dan is ie gewoon een beetje hoger die dag).

Ik was zelf op reis ook erg blij met een grote omslagdoek/deken/sjaal/handdoek, super handig! Klamboe hebben mijn vriend en ik in Azie heel erg veel gebruikt, hingen bijna nergens en van de drie keer zaten ze twee keer vol met gaten. Zorg wel dat je om hem op te hangen in elk geval ook touw (naast een haakje) bij je hebt, want wij konden heel vaak niet bij het plafond, maar bijvoorbeeld wel bij de gordijnroede en nog zoiets aan de andere kant van de kamer. Verder hadden wij bij de decatlon (hebben ze vast ook ergens anders) ritstasjes gekocht voor ondergoed/shirts/broeken. Dat zoekt echt heel erg veel makkelijker dan los in je tas en is fijner dan plastic tasjes in vochtige gebieden om schimmel te voorkomen, maar stapelt ook makkelijk in je tas.

Qua tas verder inderdaad een transporthoes/regenhoes (plus slotje daarvoor). Ik heb een tas die wel zijvakken heeft, daar zaten tijdens de reis poncho's en muggenspul in, omdat je dat ineens weleens even nodig hebt als je ergens aankomt, maar altijd in je 'dagtasje' hoeft niet (muggenspul eigenlijk wel trouwens, waar wij waren in elk geval).

Succes met zoeken/kopen en alvast een fijne reis!
Tip 1: geen 15 kg meenemen. Als je niet gaat kamperen en dus geen tent, slaapzak, matje, kookspullen en eten mee hoeft te sjouwen kun je het echt wel beperken tot maximaal 12 kg. Kleren kun je gewoon (laten) wassen en 3 soorten schoenen vind ik ook onzin. Maar goed, ik heb dan ook veel getrokken met 1 set kleren aan en 1 set kleren mee en 3 extra onderbroeken en sokken, dus ik ben wellicht het andere uiterste.

Verder heb ik een rugzak waar ik ook mee getrokken heb in de bergen en die geen rits over de voorkant heeft, maar daar kan ik ook prima in vinden wat ik zoek. Ik stop namelijk alles in plastic zakken en hoef alleen de juiste zak eruit te vissen. Beetje slim inpakken en je hoeft niet te zoeken. Dus ik zie de noodzaak daarvan niet zo, ook niet bij het backpacken van de afgelopen jaren.

Vraag bij andere buitensportzaken naar hun eigen merk, dat is vaak goedkoper dan de grote merken en prima kwaliteit. Maar kijk vooral of het goed past op jouw rug, dat is het belangrijkste aan een rugzak.
Ik heb zelf de Tatonka Great Escape, wordt op internet veelal beschrevben als 1 van de beste en meest robuuste rugzakken out there:

http://www.amazon.co.uk/T ... el-Rucksack/dp/B000G2QB2I

Heb m ook bij de Britse Amazon besteld, wordt gratis naar Nederland verstuurd.

hij kan helemaal opengeritst dus inderdaad geen gedoe dat je halve garderobe eruit moet als je iets onderin je rugzak moet hebben (heb 1 keer zo'n rugzak gehad en ik werd er echt bloedchagerijnig van als ik weer eens in het schemerdonker in dat ding zat te turen naar iets onvindbaars ) En er zit een afritsbaar daypack op...erg handig!
ik heb zelf de berghaus jalan 65+15 (is de vrouwenversie, mannen = 70+15/75+15), is idd ook een tas die je over de lengte open kan ritsen. ook kan je hem met schouderband dragen en hij heeft wieltjes (a)

enige probleem dat ik ermee heb is dat ik voor het mooi te lang ben voor de tas (1.85) en hij niet helemaal goed op mn rug zit, waardoor ik last van mn nek krijg. dus als je wat kleiner ben dan ik, is het een prima tas! (www.berghaus.com volgensmij)
en ik heb ook heel veel mensen positief gehoord over het merk van de perry sport, wildebeast ofzo, scheelt denk ik ook weer wat knaken ;)
Wat grappig, ben net mijn rugzak aan het inpakken. Ik ben het er volledig mee eens dat het belangrijk is om te investeren in een goede rugzak. Het maakt het reizen een stuk makkelijker!

Ik heb een radical design, van ongeveer 60 liter met een 'kofferopening'. Ben er erg blij mee. De rugzakken van radical design zijn er in verschillende rugmaten, dus even goed je rug opmeten. Wij lopen wel regelmatig meer dan een uur en dat is goed te doen.

Vliegtuighoes die ook als regenhoes gebruikt kan worden houdt je tas schoon, droog en kun je op slot doen. De kleding heb ik in twee vacuumzakken. Kleding erin, tas dicht zippen en oprollen: bespaart ruimte en houdt de kleding droog. Zijn te halen bij de Bever.

Geniet van de voorpret en het reizen!
anoniem_90143 wijzigde dit bericht op 21-10-2011 03:50
Reden: nog niet wakker...
% gewijzigd
quote:_Webs_ schreef op 20 oktober 2011 @ 12:52:

[...]

Sluit ik me helemaal bij aan. En na vele pogingen heb ik nog nooit plezier gehad van een meegenomen klamboe, dus die zou ik thuislaten!Die van mij zit na al die jaren ook nog steeds in zijn verpakking..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb mijn klamboe gedoneerd aan een guesthouse ergens, net als mijn hangmat (wel weer een nieuwe gekocht trouwens, maar dan van nylon) en katoenen lakenzak (vervangen door een zijden, erg lekker!).

Oh en ik heb een Berghaus 60 +15, heerlijke rugzak (zonder wieltjes)
Ik vind bever veel te duur. Heb zelf een goede backpack gekocht bij dickies dumpstore. Zat perfect en twee keer zo goedkoop als bever.
quote:juupie schreef op 21 oktober 2011 @ 02:38:

en ik heb ook heel veel mensen positief gehoord over het merk van de perry sport, wildebeast ofzo, scheelt denk ik ook weer wat knaken ;)Die heb ik dus ook gekocht toen mijn dure Lowe Alpine niet tegen een bus bestand bleek Hij bevalt me prima en het scheelt minimaal 200E!
Ik heb voor m'n fotospullen, laptop en opladers al 'n rugzak van ca. 10 kilo. Voor m'n bagage gebruik ik dus 'n reistas op wieltjes met trekstang van Samsonite. Ideaal vind ik! Hou er niet van om teveel op m'n rug te moeten dragen. Had eerst 'n grotere fotorugzak, maar die vond ik voor mij al iets te hoog om comfortabel te zijn en die is nog steeds lager dan de normale backpacks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven