Backpacken door peru. Tips gevraagd
donderdag 23 januari 2014 om 16:54
Hi!
Over 1,5 jaar ga ik samen met een vriendin backpacken door Peru.
Eerst een taalcursus en daarna 3/4 weken door het land reizen. We beginnen in Cusco want daar is de taalcursus.
Ook al duurt het nog 1,5 jaar, we zijn al flink aan het uitzoeken naar wat we willen, Maar door alles wat er is zien we door de bomen het bos niet meer. Het land heeft zoveel te bieden. Het is ook onze eerste 'backpack' reis, dus we weten ook niet zo goed waar we mee moeten beginnen..
Hebben jullie nog aanraders of tips voor ons?
Ook willen we sommige dingen van te voren al boeken, dat
lijkt ons makkelijker. Hebben jullie hier ook tips voor wat betreft excursies?
Dankjewel!
Over 1,5 jaar ga ik samen met een vriendin backpacken door Peru.
Eerst een taalcursus en daarna 3/4 weken door het land reizen. We beginnen in Cusco want daar is de taalcursus.
Ook al duurt het nog 1,5 jaar, we zijn al flink aan het uitzoeken naar wat we willen, Maar door alles wat er is zien we door de bomen het bos niet meer. Het land heeft zoveel te bieden. Het is ook onze eerste 'backpack' reis, dus we weten ook niet zo goed waar we mee moeten beginnen..
Hebben jullie nog aanraders of tips voor ons?
Ook willen we sommige dingen van te voren al boeken, dat
lijkt ons makkelijker. Hebben jullie hier ook tips voor wat betreft excursies?
Dankjewel!
woensdag 12 februari 2014 om 13:17
quote:lousy schreef op 10 februari 2014 @ 21:51:
Zo heb ik een dikke week in Sucre vast gezeten, omdat ik niet in Uyuni kon komen door wegblokkades. Ben uiteindeljk via La Paz door Peru naar Chili gereisd om zo alsnog bij de Salar de Uyuni te komen.
Woh, dat is een omweg! Vond je het de moeite waard?
Voor mij zelf is die Salar de Uyuni en alles er omheen nog steeds een van de mooiste en bizarste landschappen die ik ooit ter aarde heb gezien, ook nu na meer dan 15 jaar verre reizen.
Alleen IJsland kwam in de buurt met ook van die buitenaardse vlaktes en vulkanische activiteit; en van de groene steile karstbergen in Laos was ik erg onder de indruk.
Dus ik snap wel dat jij helemaal bent omgereisd om het te kunnen zien.
Zo heb ik een dikke week in Sucre vast gezeten, omdat ik niet in Uyuni kon komen door wegblokkades. Ben uiteindeljk via La Paz door Peru naar Chili gereisd om zo alsnog bij de Salar de Uyuni te komen.
Woh, dat is een omweg! Vond je het de moeite waard?
Voor mij zelf is die Salar de Uyuni en alles er omheen nog steeds een van de mooiste en bizarste landschappen die ik ooit ter aarde heb gezien, ook nu na meer dan 15 jaar verre reizen.
Alleen IJsland kwam in de buurt met ook van die buitenaardse vlaktes en vulkanische activiteit; en van de groene steile karstbergen in Laos was ik erg onder de indruk.
Dus ik snap wel dat jij helemaal bent omgereisd om het te kunnen zien.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
woensdag 12 februari 2014 om 16:19
woensdag 12 februari 2014 om 16:34
Ja die Atacamawoestijn is ook zo mooi, eigenlijk zie ik dat allemaal als één gebied, alleen heeft iemand er ooit een landsgrens doorheen getrokken.
Wist je trouwens dat Bolivia vroeger aan zee lag maar dat Chili een stuk heeft ingepikt?
Omdat dat noordelijke stukje Chili ook zo mooi is, vind ik die Koning Aap route ook zo perfect. Want die tweede route waarnaar ik verwees met alleen maar Peru en Bolivia, houdt veel dubbel reizen in en je ziet dan net niet het mooiste in Bolivia.
Ik zou nog steeds Maqnifique aanraden om gewoon lekker in eigen land vrijwilligerswerk te doen (waar iedereen veel meer aan je heeft voor langere tijd, want wat is nou 3 weekjes vrijwilligerswerk... ben je net ingewerkt, ga je alweer weg... desnoods doe je vrijwilligerswerk in Nederland dat invloed heeft op Peru), en dan 6 weken rond te reizen door Peru, Bolivia en klein stukje Chili. Maar goed, iedereen moet het lekker zelf weten!
Wist je trouwens dat Bolivia vroeger aan zee lag maar dat Chili een stuk heeft ingepikt?
Omdat dat noordelijke stukje Chili ook zo mooi is, vind ik die Koning Aap route ook zo perfect. Want die tweede route waarnaar ik verwees met alleen maar Peru en Bolivia, houdt veel dubbel reizen in en je ziet dan net niet het mooiste in Bolivia.
Ik zou nog steeds Maqnifique aanraden om gewoon lekker in eigen land vrijwilligerswerk te doen (waar iedereen veel meer aan je heeft voor langere tijd, want wat is nou 3 weekjes vrijwilligerswerk... ben je net ingewerkt, ga je alweer weg... desnoods doe je vrijwilligerswerk in Nederland dat invloed heeft op Peru), en dan 6 weken rond te reizen door Peru, Bolivia en klein stukje Chili. Maar goed, iedereen moet het lekker zelf weten!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
woensdag 12 februari 2014 om 19:56
Eens met Cecilia vwb vrijwilligerswerk. Als je iets goeds wilt doen voor de bevolking kun je dit ook doen door te eten, logeren en excursies te boeken bij echte locals. Ook leuk is bijv. logeren in het Niños hotel in Cusco dat kansarme kinderen helpt. Er zijn nog veel meer van dit soort accommodaties. Veel staan gewoon in de LP. Je kunt ook bijv. kleurpotloden, -boeken en stickertjes meenemen en die aan een kindertehuis of ziekenhuis geven. Zijn ze heel blij mee.
En ja Cecilia, ik wist idd dat Bolivia vroeger aan zee lag. Vond ook heel opvallend te merken wat een grote hekel Bolivianen en ook Peruanen aan Chili hebben.
Krijg trouwens wel heimwee door dit topic ? Vond het zo fijn daar.
En ja Cecilia, ik wist idd dat Bolivia vroeger aan zee lag. Vond ook heel opvallend te merken wat een grote hekel Bolivianen en ook Peruanen aan Chili hebben.
Krijg trouwens wel heimwee door dit topic ? Vond het zo fijn daar.
vrijdag 21 februari 2014 om 13:29
Morgen, een jaar terug ben ik ook 2 maanden in peru geweest. 1 maand spaanse les in Cuzco en 1 maand vrijwilligerswerk gedaan. Echt een toptijd gehad. In de weekenden ging ik vaak uitstapjes maken en het land verkennen. Zo ben ik in de jungle geweest (geen malariapillen nodig gehad) naar ica (sandboarden supergaaf! en feesten) nazca lijnen (helaas was ik goed ziek dus er niet veel van mee gekregen) lake titicaca (ook 1 nacht bij de plaatselijke bevolking gelogeerd daar) en ik heb niet de inca trail maar de junlge trail naar machu pichu gedaan. Was erg leuk dag 1 gingen we moutainbiken, dag 2 wandelen, dag 3 met een kabelbaanachtig iets (weet niet meer hoe het heet) en dag 4 machu pichu en dan met de trein terug. Heb echt een superleuke tijd gehad daar. Hele lieve mensen en behulpzaam. Voor meer informatie kun je me altij benaderen. ik heb veel via de taalschool geregeld.
vrijdag 21 februari 2014 om 14:16
Je hebt al vele tips gehad, nog 1 aan toevoegen: ga niet naar de talenschool Amauta in Cusco, als je gelegenheid wil hebben om je Spaans ook te oefenen na schooltijd.. 9 van de 10 leerlingen daar zijn Nederlandse vrouwen van begin 20..
Tip 2: ga niet vanuit Nederland allerlei potloden/schriften/ andere cadeautjes meezeulen. In Cusco is alles prima te koop. Daarmee hoef je een stuk minder te sjouwen en steun je de lokale middenstand ook nog eens.
Tip 3, verdiep je goed in het klimaat van Peru. Als je in de Nederlandse zomer gaat, is het aan de kust in Peru grauw weer, rond de 20 graden. In de bergen overdag lekker zonnig, (kan boven de 20 graden zijn) maar 's avonds en 's nachts erg koud (rond of onder het vriespunt!). Alleen de dure hotel hebben iets van verwarming, dus zorg voor een warme pyjama en neem je winterjas mee!
Tip 2: ga niet vanuit Nederland allerlei potloden/schriften/ andere cadeautjes meezeulen. In Cusco is alles prima te koop. Daarmee hoef je een stuk minder te sjouwen en steun je de lokale middenstand ook nog eens.
Tip 3, verdiep je goed in het klimaat van Peru. Als je in de Nederlandse zomer gaat, is het aan de kust in Peru grauw weer, rond de 20 graden. In de bergen overdag lekker zonnig, (kan boven de 20 graden zijn) maar 's avonds en 's nachts erg koud (rond of onder het vriespunt!). Alleen de dure hotel hebben iets van verwarming, dus zorg voor een warme pyjama en neem je winterjas mee!
vrijdag 6 februari 2015 om 00:41
Tijd voor een upate! De plannen zijn een beetje gewijzigd.
Het wordt: 2 dagen doorbrengen op Lima, vliegen naar Cusco, 4 weken Spaans leren, 1 week iets van Peru zien, 4 weken vrijwilligerswerk, en dan binnen een week van Cusco terug naar Lima.
In de weekenden ben ik vrij van school of vrijwilligerswerk, en kan 2 maal tijdens vrijwillferswerk de vrijdag vrij nemen. Zodat ik een lang weekend weg kan!
Iemand nog tips voor de weekenden, het weekje vrij en terug reizen van Cusco naar Lima? Dit laatste moet een leuke rit worden. Is arequipa bijvoorbeeld een optie? Of is dat onhandig en kan ik dat beter anders plannen?
Oja, het wordt ook alleen reizen zonder vriendin is wel te doen toch alleen?
Het wordt: 2 dagen doorbrengen op Lima, vliegen naar Cusco, 4 weken Spaans leren, 1 week iets van Peru zien, 4 weken vrijwilligerswerk, en dan binnen een week van Cusco terug naar Lima.
In de weekenden ben ik vrij van school of vrijwilligerswerk, en kan 2 maal tijdens vrijwillferswerk de vrijdag vrij nemen. Zodat ik een lang weekend weg kan!
Iemand nog tips voor de weekenden, het weekje vrij en terug reizen van Cusco naar Lima? Dit laatste moet een leuke rit worden. Is arequipa bijvoorbeeld een optie? Of is dat onhandig en kan ik dat beter anders plannen?
Oja, het wordt ook alleen reizen zonder vriendin is wel te doen toch alleen?
vrijdag 6 februari 2015 om 08:00
vrijdag 6 februari 2015 om 09:59
Wat leuk! Weet je al wat voor vrijwilligerswerk je gaat doen? En slaap je in een gastgezin of hostel? Je kunt ook prima een weekendje arrequipa doen vanaf cuzco. Eigenlijk is heel veel prima te doen, kost wel wat tijd in de bus zitten maar ik vond het een goedkope relaxed manier. Reispilletjes mee en lekker slapen onderweg. Wanneer vertrek je? Ben stiekem wel jaloers zou zo weer terug gaan!
vrijdag 6 februari 2015 om 12:42
Ik zou vooral niet te licht denken over die Inca Trail (er zijn ook alternatieve Inca trails) en echt goed en hard trainen van tevoren. Zelf merkte ik met andere bergwandelingen op hoogte al snel dat een Inca Trail er voor mij niet in zat, ook al had ik het jaar ervoor de Vierdaagse gelopen. Op hoogte inspanning leveren is compleet anders dan in ons lage kikkerlandje.
Verder is Peru echt prachtig. Ik vond Machu Picchu echt een van de hoogtepunten van m'n reis (er rijdt ook gewoon een trein
). Verder zou ik niet te veel plannen, dat kun je allemaal daar wel regelen. Behalve dus de Inca Trail als je dat echt wilt doen die zit maanden van tevoren al vol.
Verder is Peru echt prachtig. Ik vond Machu Picchu echt een van de hoogtepunten van m'n reis (er rijdt ook gewoon een trein