Barefoot wandelschoenen of iets anders?

25-06-2024 10:59 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er staat weer een meerdaagse wandeltocht op het programma. 4x20km. Hartstikke leuk, maar ik baal elke keer weer van de wandelschoenen. Ik heb een heel licht model, maar toch vind ik ze zwaar en lomp aan mijn voeten. Ik loop weleens een klompenpad (15km ofzo) op mijn sandalen, en dat vind ik fijn, maar niet 4 dagen achter elkaar. Een gewone boswandeling loop ik vaak op mijn nike-trail schoenen.
Ik ben dus een beetje zoekende. Waarop kan ik prettig meerdere dagen achter elkaar lopen? Waterdicht zou in ieder geval wel fijn zijn.

Nu dacht ik aan barefoot wandelschoenen, die zijn denk ik wel soepel. Maar ik ben verder geen barefoot loper, dus is dat dan wel ideaal? Ik kan me voorstellen dat je daar ook erg aan moet wennen.

Wie heeft de ultieme tip?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat dit heel erg persoonlijk is. Ik kan heel grote afstanden afleggen op mijn Skechers, die zijn heerlijk licht en geven goede steun. Gewone wandelschoenen vind ik vaak een te harde zool hebben, wat voor mij niet lekker loopt. Op vlakke ondergrond loop ik rustig 10km op mijn Toms, maar dat is vast ook niet voor iedereen te doen :mrgreen: nadeel bij mij is dat de zool op ongelijke ondergrond niet te dun moet zijn. Een klein steentje onder mijn hiel en ik ga door de grond ivm hielspoor. Barefoot zou voor mij dus weer niet werken ben ik bang. Het is vooral gewoon veel proberen en kijken wat voor jouw werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook wel eens barefoots geprobeerd, maar (voor mij) veel te weinig steun en te dunne zool om over een pad met stenen en stronken te lopen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf geen ervaring, maar een vriendin die ze gebruikt is heel tevreden, echter niet voor langere afstanden. Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen: ik loop graag op blote voeten, maar 20 km zou ik wat ver vinden, vooral als je het niet gewend bent. (Zo moet je bijvoorbeeld wel wat eelt onder de voeten hebben, ook als je barefoot schoenen draagt, want je voelt ieder steentje dat op straat ligt erdoorheen.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoeveel wegen je wandelschoenen?
Het kan waarschijnlijk lichter.
Zoek op: lichtgewicht wandelschoenen.

Bijvoorbeeld die van Brooks wegens slechts 533 gram voor een paar.
https://litepackingdistrict.com/de-best ... lschoenen/
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Barefoot is misschien licht, maar elegant???

Misschien als je een hobbit bent...
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
25-06-2024 11:15
Barefoot is misschien licht, maar elegant???

Misschien als je een hobbit bent...
Wandelschoenen zijn uberhaupt niet elegant.. Dus tja..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees mee in Camino groepen en er wordt heel veel (vooral) op trail schoenen gelopen. Zou dus lekker je Nikes aantrekken.

Bare foot schijn je echt te moeten opbouwen, km voor km.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank! Zo eenvoudig is het dus niet. Echt goedkoop zijn ze ook vaak niet, dus dat maakt het een beetje bezwaarlijk om veel uit te proberen.

Ik zal mijn wandelschoenen eens wegen. Ik meen dat ze iets van 700gram per paar zijn. Lichter zijn ze vast wel te vinden, maar dan nog steeds is het vaak een best wel flinke unit aan je voet. Stug ook.
opdeerwt wijzigde dit bericht op 25-06-2024 11:29
7.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Op welke ondergrond/terrein ga je lopen? Zware rugzak of dagrugzakje?

Hoe zijn je enkels?
Alle reacties Link kopieren Quote
Superuser2023 schreef:
25-06-2024 11:27
Op welke ondergrond/terrein ga je lopen? Zware rugzak of dagrugzakje?

Hoe zijn je enkels?
Diverse ondergronden. Bos, duinen, strand, verharde wegen. Met een rugzak met spullen voor 3 dagen, zo'n 30 liter rugzak.

Ik heb nooit problemen met mijn enkels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik loop dagen met volledige bepakking door alle soorten landschappen op mijn keens sandalen. Mijn tenen zijn beschermd tegen stoten. Ik kan door iedere beek en plas heen lopen, hoef me geen zorgen te maken over natte voeten of natte schoenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Opdeerwt schreef:
25-06-2024 11:30
Diverse ondergronden. Bos, duinen, strand, verharde wegen. Met een rugzak met spullen voor 3 dagen, zo'n 30 liter rugzak.

Ik heb nooit problemen met mijn enkels.
Zelf zou ik dan kiezen voor je trailrunners.

Ik heb zelf lage en hoge wandelschoenen. Het is dat mijn hoge wandelschoenen erg lekker zitten maar zou dit op m’n lage met deze ondergrond en een kleine rugzak prima kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op deze sandaal: https://www.zwerfkei.nl/product/olukai-upena-sandal-w heb ik laatst een klompenpad gelopen.

Misschien moet ik een combi doen, sandalen en trailrunners?
Alle reacties Link kopieren Quote
Superuser2023 schreef:
25-06-2024 11:37
Zelf zou ik dan kiezen voor je trailrunners.

Ik heb zelf lage en hoge wandelschoenen. Het is dat mijn hoge wandelschoenen erg lekker zitten maar zou dit op m’n lage met deze ondergrond en een kleine rugzak prima kunnen doen.
Welke hoge wandelschoenen heb je? Zijn dat normale wandelschoenen? Of in de categorie die ik zoek?
Alle reacties Link kopieren Quote
Trailschoenen. Wel jammer dat ze niet waterdicht zijn. Evt een dun handdoekje en wat extra droge sokken in je rugzak doen.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
25-06-2024 11:44
Trailschoenen. Wel jammer dat ze niet waterdicht zijn. Evt een dun handdoekje en wat extra droge sokken in je rugzak doen.
En dan haak ik dus al af. Want wat doe je de volgende dag aan je voeten als je schoenen nog vochtig zijn?
En droge sokken helpen niet als je schoenen vochtig zijn, dan ga je blaren kweken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trailschoenen zijn er wel waterdicht, ik heb ze iig van nike gezien, de GTX variant. Maar ik heb er geen ervaring mee. Ik zou wel overwegen zoiets te kopen als ik de route inderdaad op mn trailrunners ga lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je niet eerder op barefoot schoenen liep, dan zou ik zeker niet nu voor 4x20km dat doen. Je moet met barefoot echt opbouwen, je tenen en alle voetspieren moeten namelijk ook veel harder werken en je wil geen stressfractuur.
Ik heb vorig jaar een meerdaagse tocht (3x22) gelopen op hoge barefoot wandelschoenen, maar loop voor 70% van de tijd ook al barefoot en dan is het goed te doen. Ik heb overigens nog nooit zo weinig eelt gehad,sinds ik barefoot loop. Eelt is meestal een probleem van slecht passende schoenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zweer bij Skechers. Ik heb er een wandelschoenversie van, maar het lekkerst loop ik toch op de lichtgewicht instappers met van die ronde 'noppen' eronder en op de eenvoudige sneakers met veters. Ze zijn zo licht dat je heel eenvoudig eventueel een tweede paar in een kleine tas kunt meenemen. Ze zijn snel droog als ze eens nat worden en kunnen gewoon in de wasmachine. De instappertjes zijn alleen niet geschikt voor modderig terrein.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou voor je nike-trail schoenen gaan. Of een soortgelijke waterdichte variant kopen.
Wandelschoenen vind je te zwaar, sandalen zijn niet geschikt en barefoot ben je niet gewend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
25-06-2024 11:15
Barefoot is misschien licht, maar elegant???

Misschien als je een hobbit bent...
Denk niet dat TO van plan is de catwalk op te gaan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Opdeerwt schreef:
25-06-2024 11:43
Welke hoge wandelschoenen heb je? Zijn dat normale wandelschoenen? Of in de categorie die ik zoek?
Lowa Renegate dus zwaar en lomp. Mijn lage schoenen zijn van the North Face, niet waterdicht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op aanraden van de podoloog op barefoot schoenen gaan lopen. Je moet het idd opbouwen, maar ik moet zeggen dat ze verrassend lekker lopen. Ik wandel er vnl. mee in de bergen. Daarnaast heb ik ook trailschoenen.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor Nederlandse wandelingen heb je geen wandelschoenen nodig, over het algemeen. Voor bergwandelingen zou ik iets totaal anders adviseren, maar als je wandeltocht in NL is, zou ik zeker voor een paar trailrunschoenen gaan. Heb je inderdaad ook in GoreTex. Wandelschoenen hebben vaak een vrij stijve zool, en dat heb je niet nodig hier.

Er zijn ook de Adidas terrex free hiker, die zijn misschien precies de hybride die je zoekt denk ik nu! Is een lichte, soepele schoen die wel middelhoog is (dus geen steentjes in je schoen of natte sokken).

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven