Belgisch volkslied

20-09-2012 21:57 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde net tot mijn stomme verbazing dat belgie echt een gezamenlijk volkslied heeft (ik kon het niet geloven) nouja gezamenlijk het blijft een frans lied wat pas jaren later is vertaald.

Maar nu vroeg ik me af in welke taal word dit lied gezongen bij officiële gelegenheid? in het originele frans?(waar bijvoorbeeld de koning bij is of als belgie een medaille haalt(i know dat gebeurt alleen in theorie)of lopen de 3 volksstammen dan maar door elkaar heen te blaten in hun eigen taal?
.
.
wat een feest

Jammergenoeg niet goed genoeg op Belgie gelet met de OS. Dus geen idee
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
galadriel alle 3 de versie`s ken ik(er is ook een duitse versie) daarom vroeg ik het me juist af.
.
quote:deedee86 schreef op 20 september 2012 @ 22:03:

wat een feest

Jammergenoeg niet goed genoeg op Belgie gelet met de OS. Dus geen ideeWaren ze daar dan aanwezig? belgie haakt toch al af in de kwalificatie? kijk naar hun nationale symbool de
Nou nou, is dit een poging om de Belgen hier uit de tent te lokken? Beetje denigrerende OP..
Wat ben jij negatief naar onze Belgische buur.

Bah.
quote:galadriel schreef op 20 september 2012 @ 22:04:

De ene is Vlaams de ander Frans, maar er is ook nog een Duitse versie, maar de Brabançonne is het volkslied.

Het Frans werd gesproken door de adel (ook bij ons) en het Nederlands door het 'gewone' volk.Maar dan nog wel, in welke taal word het ten gehore gebracht bij de officiële gelegenheden?

Bij de os(in theorie) in het nederlands

en voor de koning in het frans begrijp ik?
quote:legerwoman schreef op 20 september 2012 @ 22:06:

[...]

Waren ze daar dan aanwezig? belgie haakt toch al af in de kwalificatie? kijk naar hun nationale symbool de Euh volgens mij bedoel jij voetbal. Ik bedoelde de Olympische Spelen. Ze hebben daar 1 zilveren medaille gehaald en 2 bronzen. Zie hier Dus is het niet vreemd dat we het volkslied niet hebben gehoord, maar ze doen wel gewoon mee.

Heb jij overigens iets tegen Belgen?
quote:deedee86 schreef op 20 september 2012 @ 22:24:

[...]

Euh volgens mij bedoel jij voetbal. Ik bedoelde de Olympische Spelen. Ze hebben daar 1 zilveren medaille gehaald en 2 bronzen. Zie hier Dus is het niet vreemd dat we het volkslied niet hebben gehoord, maar ze doen wel gewoon mee.

Heb jij overigens iets tegen Belgen?Nee hoor, wij Nederlanders zijn niet dom, ik heb het ook over de olympische spelen en ja je hebt gelijk ik verwijs op het eind nog even summier naar het voetbal.

Paste belgie in de officiële uitslag nog op het papier of zijn jullie er vanaf gevallen? de officiële eindstand is ook zo lang he.
quote:legerwoman schreef op 20 september 2012 @ 22:06:

[...]

Waren ze daar dan aanwezig? belgie haakt toch al af in de kwalificatie? kijk naar hun nationale symbool de wat ben jij een typisch geval van jammer.
quote:legerwoman schreef op 20 september 2012 @ 22:26:

[...]

Nee hoor, wij Nederlanders zijn niet dom, ik heb het ook over de olympische spelen en ja je hebt gelijk ik verwijs op het eind nog even summier naar het voetbal.

Volgens mij heb ik mij al eerder om een topic van jou opgewonden.

Geen zin om te loepen, maar ik haak af.
wat is je doel met dit topic? Wil je een serieus antwoord of wil je vooral je vooroordelen over Belgen spuien?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Goeie vraag! Ik vraag het me opeens ook af. Ik neem aan dat elke taalgroep het in zijn of haar eigen taal mag zingen, maar.... in welke taal zingt de Belgische koning het volkslied?
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
o de Brabanconne, komisch hoor,

vooral de zin "Bloei, o land, in eendracht niet te breken"

nuja het gevaar is voorlopig afgewend, al probeert de splitsingspartij N-VA nog wel erg te stoken over het bereikte akkoord ivm taalgrenzen in Brussel.

In het Nederlands is volgende versie het bekendst bij het 'gewone volk'

o vaderlaand de koning kan niet schij-ij-ten

want zijnen h*l is toegeplakt met colle

Pa-ooooo-la vroeg 'mag 'k is bij-ij-ten'

en Paòla beet

en de koning liet ne scheet!

Uiteraard zingen Belgen gewoon stijfkoppig ieder in eigen taal!? Nee ik weet niet nog nooit moeten zingen, als het al eens ergens weerklinkt dan is het gewoon de instrumentale versie . Koningshuis is Franstalig. Ze kunnen aardig hun woordje staan in het Nederlands ook hoor, maar wel met een beetje rare intonatie en die Franse 'R'. En soms raar woordgebruik. Zoals toen prins Philip de pers kwam inlichten over z'n pasgeboren dochter met de gevleugelde woorden 'tis een vrouwtje' . Hoe goed hun Duits is weet ik niet.

Koning Albert II in actie op de nationale feestdag http://www.youtube.com/watch?v=V2bXPwsQQ3I

Vanzelfsprekend steeds welkom in België bij officiële plechtigheden. Wij waarderen uw interesse!
quote:rosanna08 schreef op 20 september 2012 @ 23:48:

wat is je doel met dit topic? Wil je een serieus antwoord of wil je vooral je vooroordelen over Belgen spuien? Geen idee, maar ik als Belg vind het absoluut vermakelijk, verder kan ik er ook niet veel mee . Sommige mensen voelen zich nu eenmaal beter door naar een andere groep te trappen he
quote:Hasse88 schreef op 21 september 2012 @ 00:11:

Goeie vraag! Ik vraag het me opeens ook af. Ik neem aan dat elke taalgroep het in zijn of haar eigen taal mag zingen, maar.... in welke taal zingt de Belgische koning het volkslied?Eindelijk eens iemand die het snapt.
Meestal is het zonder tekst, maar volgens mij wisselen we anders per couplet. Dus: beginnen in het Nederlands, dan Frans en zo verder. Vreemd genoeg kan ik mij niet herinneren het ooit in het Duits gehoord te hebben, maar dat kan niet anders.
Ach, als Wilders in zijn Venloos gebalk begint over 'ben ik van Duitschen bloed' ben ik ook wel weer aan het grijnzen... doet het ook altijd goed op het WK, hè?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven