Brussel e.o.

10-09-2011 21:59 12 berichten

Nog 3 weken en dan gaan we met z'n 4-en naar Brussel. Kinderen en mannen blijven thuis, hotel is geboekt, vervoer is geregeld.

Alleen wat gaan we daar doen?

Wie heeft er een leuke tip waar we moeten winkelen/eten/borrelen/bezienswaardigheden bekijken.

We hebben een auto dus eventueel kunnen we ook buiten het centrum op pad gaan.
Alle reacties Link kopieren
Waterloo natuurlijk! Mooie omgeving, de Bute de Lion en het museum over de slag, Hougoumont (dé boerderij waar veel Nederlandse soldaten gesneuveld zijn) is zeker de moeite waard.

Brussel zelf is ook heel mooi en zeker de moeite waard.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Mag ik vragen waar je de keuze voor de bestemming op hebt gebaseerd? Je zult toch wel een beetje bekeken hebben wat je wilt gaan doen daar?

(Niet aanvallend bedoeld hoor.)
quote:helene31 schreef op 11 september 2011 @ 00:24:

Mag ik vragen waar je de keuze voor de bestemming op hebt gebaseerd? Je zult toch wel een beetje bekeken hebben wat je wilt gaan doen daar?

(Niet aanvallend bedoeld hoor.)Vroeg ik mij ook af idd. En hoelang ga je?
quote:helene31 schreef op 11 september 2011 @ 00:24:

(Niet aanvallend bedoeld hoor.)

Keuze is gebaseerd op weekend weg willen, het werd of Berlijn of Brussel.

Berlijn waren er al 3 geweest dus voor Brussel gekozen, niemand van ons nog geweest gek genoeg.

We gaan van vrijdagochtend tot zondagmiddag.

Ja ik heb al wel wat rondgekeken hoor, maar was gewoon benieuwd of iemand juist een leuk winkelstraatje weet, net dat ene leuke restaurant etc.
De passage bij de grasmarkt is mooi. Als je die doorloopt zit er aan het einde van de passage rechts een geweldig koffietentje met heel lekkere zelfgebakken taart.

Het stripmuseum is leuk. Vooral omdat het zo'n mooi gebouw is, ontworpen door Horta.
De drie grote winkelstraten zijn de Louisalaan (denk Gucci, Chanel), de Nieuwstraat (H&M, Hema) en de Dansaertstraat (de originele, kleinere dingen, qua prijs tussen beide andere in).

Rond het Sint-Katelijneplein en de Vismarkt zijn veel lekkere (vis)restaurantjes. Mijn persoonlijke favorieten zijn Henri op de Vlaamse Steenweg (best reserveren -ze hebben een website dus je kunt het even bekijken), Viva M'boma (ook op de Vlaamse steenweg, de broodjes zijn er heerlijk, maar je kunt er ook eten, het is oerbelgische keuken), Bar Bik op de Arduinkaai (supergoede brasserie met naast klassiekers ook originelere gerechten, maar ook hier geldt dat het heel druk is en dat je moet reserveren. Ik weet overigens niet of dat in het weekend ook zo is, maar in de week zitten ze altijd vol).

Om de hoek bij Bar Bik zit in de Lakenstraat El Txoko, een Baskische zaak waar je heerlijke pinxtos kunt eten. Ze bestaan nog maar een jaar of twee, maar kregen al meteen een erg goede quotering in Gault Millau en ze zijn helemaal niet duur.

In een andere buurt is de brasserie van de Bozar (bij het museum dus, in de bovenstad) zeker een aanrader. Prijs-kwaliteit is super. Als prijs helemaal geen bezwaar is, ga je naar de Sea Grill in het Radisson aan de Wolvengracht (maar verwacht je daar aan een zeer gepeperde rekening, ze hebben volgens mij twee sterren).

Veel plezier!
Ik ben 4 wkn geleden een weekend geweest. Wij hebben uiteindelijk zo'n hop on hop off bus gepakt. Dat doen we eigenlijk nooit maar het was echt leuk! Je kan de hele dag in en uit stappen bij verschillende haltes en je ziet echt veel! Lekker touristisch is het wel maar Brussel heeft zoveel mooie gebouwen en historisch goed dat het wel de moeite waard is..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ha, El Txoko wilde ik ook al aanraden inderdaad. Heerlijk eten, goede bediening, en ik heb het er nog nooit druk gezien.

Verdere aanraders: Qua winkelen vind ik eigenlijk de Marollen het leukst, is een wat volksere wijk met kleine winkeltjes, en met dagelijks rommel/antiekmarkt op het Vossenplein (Place de jeu de balles). Verder zijn de Rue Haute en de Rue Blaes daar erg leuk. Als je die uitloopt, kom je vanzelf in het chiquere Zavel, met overal kunsthandelaars en mooie Jugendstil-gebouwen (die vind je sowieso overal)

Bij mooi weer is het terras van De Markten om de hoek bij het St Kathelijneplein het fijnst, is ook een leuke Vlaamse enclave zo middenin toch zeer hoofdzakelijk Frans Brussel.

Waanzinnig als je van Jugendstil houdt: Het Horta-huis. Leukste museum vind ik het Bozar, al 2 keer geweest en ze hebben altijd mooie tentoonstellingen. Moet je wel van moderne kunst houden. Het Palais des Beaux Arts is ook geweldig, met een hoop knallers van oude meesters: Jeroen Bosch, Jacobs, Rubens.

Als je de Marco Polo-gids koopt, staan daar een aantal wandelingen in die erg de moeite waard zijn. Ik vond degene die begint in het Quartier Europeen en dan richting Place Ambiorix gaat erg mooi.

Bij Saint Gilles (het Parvis de St Gilles is leuk, en bij Bar a Vins St Gilles kun je fijne wijnen drinken en bijzonder klassiek doch lekker eten) is het ook leuk wandelen, zeker als je een beetje bergopwaarts richting de gevangenis gaat, alleen maar prachtige Jugendstil huizen.

Waarschijnlijk overbodig om te zeggen dat ik Brussel een geweldige stad vind
Super de reacties!!

El Txoko staat hoog op de lijst, de hop on hop off bus is idd een goeie!

Winkelen houden we inderdaad van die kleine winkeltjes, rommelmarkten zijn ook altijd goed.

Het 2sterren restaurant slaan we maar over, hoewel ik gek ben op dat soort restaurants..maar dan is het budget wel heel snel op

Bedankt, wij gaan ons zeker vermaken.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat de hopon hopoff leuk is in Brussel. Ik ben zo'n rare snob die eigenlijk nooit dat soort heel toeristische dingen wil doen, maar Brussel is groot en in alle wijken zijn mooie, leuke plekken, dus ik denk dat het een praktische manier is om een beetje een beeld van de stad te krijgen.
Weer terug uit Brussel. Wat een heerlijke stad!

We hebben inderdaad de bus genomen, relaxte manier om alles te zien. Daarna met de metro en lopend veel dingen nog eens uitgebreid bekeken.

Gegeten bij El Txoko, heerlijk, vooral de Cava

Wat erg leuk was, Nuit Blanche, door het hele centrum heen was er kunst, op straat en in bars veel live muziek.

En natuurlijk hebben we erg veel genoten van de zon die daar ook veel aanwezig was, dat maakte het net nog even leuker allemaal.

Iedereen bedankt voor de tips

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven