Bulgarije in september

03-05-2012 23:45 13 berichten
Goedenavond allemaal!

Ik heb al enkele oude topics doorgelezen over Bulgarije, maar ik heb een aantal vragen die jullie misschien kunnen beantwoorden.

In september gaan we naar Bulgarije, hotels en vliegtuig zijn al geboekt, voor de zekerheid zijn de afspraken voor inentingen die worden aangeraden (DTP/hepatitis) gemaakt.

We zullen zowel Sofia, Veliko Tarnovo als Plovdiv bezoeken (waarschijnlijk met de bus, de treinen schijnen van minder goede kwaliteit te zijn(?)). Zoals jullie merken, het is geen strandtrip aan de Zwarte Zee, maar ik zou echt graag de geschiedenis en cultuur leren kennen. De taal ben ik niet heel machtig, maar ik kan mij toch wel redden (hopelijk spreken ze her en der een paar woordjes Duits/Russisch).

Ik ben erg benieuwd wat jullie reiservaringen zijn. Wat was echt een aanrader om te zien wat niet in de reisboekjes/op Wikipedia staat? Wat is er eigenlijk waar van de 'massaal bedelende' zigeuners? Min BuZa geeft aan dat je waakzaam moet zijn... heeft iemand van jullie zich enig moment onveilig gevoeld? Voor zover ik heb gehoord valt dit allemaal goed mee, maar mijn bronnen zijn Bulgaren zelf.

Ik ben trouwens vegetarisch en het schijnt (tot mijn (gelukkige) verbazing) dat je er nog redelijk goed kan eten in de zomer. Is er nog iets anders dat echt lekker is buiten shopska op 1000en manieren en tarator? Zijn er dingen die zeker mee moeten worden genomen als souvenirs (op het vliegtuig)?

* We hebben al een en ander uitgezocht (ook al is het nog redelijk ver weg) wat we kunnen bezoeken hoor, maar hopelijk zijn er nog leuke tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf Russische en mijn beste vriendin is Bulgaars. Laat je vooral niet bang maken door alle "enge" verhalen. Je zegt dat je zelf Bulgaarse kennissen hebt, waarom vraag je hen niet om wat meer over hun land te vertellen. Ze weten vast wat meer details dan MinBuZa of GGD...
Ik heb hen al gevraagd meer over hun land te vertellen, ik ken de geschiedenis, religie en cultuur. Punt is meer dat zij Bulgaars zijn en er ook zo 'uitzien', maar dat ik er 'typisch westers' uitzie met een witte huid die niet bruint en blond haar. Ik weet heus wel dat het niet voor niets spookverhalen zijn, maar toch vind ik het ergens wel lichtjes spannend.

edit: Как интересно! Я изучаю русский и болгарский язык (и культура)
Het is al wel lang gelden dat we er geweest zijn. We hebben in de jaren 90 een fietsvakantie daar gedaan. Ik heb me er geen moment onveilig gevoeld. Ik vond de bevolking zelf erg vriendelijk. Weet natuurlijk niet hoe dat nu is, maar zou ook niet weten waarom dat nu anders zou zijn.

Wij zijn in Plovdiv geweest. Prachtige stad, evenals Veliko Tarnovo. Gewoon door de straatjes slenteren. In Veliko werd destijds een lichtshow gegeven op de burchtheuvel. Was een prachtig gezicht vanuit ons hotel. Sofia zijn we niet geweest. Bezoek ook eens een van de vele kloosters die het land rijk is.

Ook heel erg mooi is het gebergte op de grens met Griekenland (Pamporovo e.o.).

Bedelende zigeuners zijn we wel tegen gekomen, maar niet vaak. Ik weet nog van kinderen in Kazanlak (rozenstad) die aan het bedelen waren. Verder eigenlijk toen niet veel zigeuners gezien.

Tja, souvernirs. Flesje rozenwater uit de rozenvallei. Of lavendel. Bulgaars servies. Onze reisgenoten hebben destijds gewoon een deel van het servies in een restaurant gekocht.

Ik wil er graag nog een keer weer naar toe. Het was een van onze mooiste vakantie. Echt een mooi land.
Servies! Dat wist ik niet zeg, best leuk spul!

Is trouwens een (orthodoxe) mis aan te raden (of duren die nog altijd meerdere uren? ) ? Lijkt mij eigenlijk wel eens interessant om eens te volgen.
We hebben geen orthodoxe mis meegemaakt daar. Wel een keer hier in Nederland, Russisch. Dat was best bijzonder. Weet dus niet hoe dat in Bulgarije gaat. Maar waarom niet gewoon een keer proberen. Lijkt me wel bijzonder.

Nog een souvernirtip: geschilderde ikonen. Niet met echt goud natuurlijk, maar wel leuk van die schilderijtjes van heiligen op hout.
Iconen, ik heb er al eentje uit Wit-Rusland, maar heel goed idee! Vind dat wel leuk, zeker omdat ik ook de cultuur erg interessant vind (en is ook leuke/kleine/onbreekbare/niet-liquide souvenir!)
Wat leuk, Wit Rusland, ben ik ook al eens geweest.

Trouwens, tijdens de mis die wij hier in Nederland bijwoonden (met kinderen uit Wit Rusland) mocht je dus gewoon in en uit lopen.
Je mag volgens mij altijd in een orthodoxe mis iin- en uitlopen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand er wat van zei?
Dat zou best kunnen Liubi, ik ben er maar één keer geweest. Maar vond het apart, omdat je dat in Nederland in de kerk niet doet. En wel prettig ook ja. Het was ook meer een soort lopende kerkdienst. Heeft wel indruk op me gemaakt. Vond het een fijne sfeer.
Nee inderdaad, bij een hervormde/protestantse/katholieke mis blijf je gewoon zitten... Misschien duren die missen toch nog uren en mag je daarom ook weer weg tussendoor?
Intussen al gehoord van contactpersoon Bulgaarse schoolgenoot dat de VVV in Sofia niet heel veel soeps is. Dus nóg een vraagje: wat is volgens jullie het beste reisboekje voor Bulgarije (lees: welke gebruikten jullie?)?
Wij hadden destijds een Elmar reisgids en een Dominicus. Vond ze beide goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven