Camperreis Noorwegen - Lofoten
woensdag 13 augustus 2025 om 13:49
Hoi allemaal!
Mijn vriend en ik willen graag met een camper naar Noorwegen. Het plan is om vanuit Nederland (of België) naar Noorwegen te vliegen en daar een camper te huren. We hebben ongeveer 3,5 week de tijd.
Ons doel is om de mooiste plekjes van Zuid-Midden-Noorwegen en de Lofoten te zien. We zijn nog nooit in Noorwegen geweest, en ook nog nooit met een camper, dus we hebben ChatGPT geraadpleegd om een reisplan te maken op basis van onze wensen. In ieder geval willen we de bergen, fjorden, Atlantic Road en Lofoten er wel in hebben.
Wat we nog niet goed kunnen inschatten, is of het echt haalbaar is om in deze tijd zoveel te reizen. Is de planning realistisch? Of wordt het te veel reizen en hebben we te weinig tijd om echt van de mooiste plekken te genieten? Hieronder het schema van ChatGPT.
Alvast bedankt voor jullie tips en het lezen van het hele verhaal!
Dag 1 – Oslo → Mjøsa/Lillehammer (2–3 u)
Aankomst, boodschappen (Lillehammer: grote supermarkten), overnacht aan Mjøsa.
Dag 2–3 – Jotunheimen NP (Besseggen) (3 u) Rijd naar Gjendesheim.
Wandeling: Besseggen-graat (6–9 u via boot Memurubu → terug naar Gjendesheim). Pittig maar iconisch.
Dag 4–5 – Sognefjord & Nigardsbreen (3–4 u) Baseer je in Gaupne/Jostedal.
Dag 4: panoramaroutes langs Sognefjord.
Dag 5: Nigardsbreen (uitzichtpunt of begeleide gletsjerwalk).
Dag 6 – Geirangerfjord (4–5 u) Rijd de Ørnevegen met uitzichtpunt Ørnesvingen; evt. fjordcruise.
Dag 7 – Trollstigen & Åndalsnes (1,5–2 u) Over de Trollstigen naar Åndalsnes.
Dag 8 – Romsdalseggen-hike (Åndalsnes)
Wandeling: Romsdalseggen (7–8 u, 10 km, 970 m stijgen; er is ook een makkelijkere variant).
Dag 9 – Åndalsnes → Trondheim (4–5 u) Slenteren door Bakklandet en langs de Nidaros-kathedraal.
Dag 10–12 – Kystriksveien (Rv17) naar Helgeland (totaal 2–3 reisdagen, korte etappes)
Rijd de Helgelandskysten / Kystriksveien: eilandhoppen met veerboten, relaxte stops. Must-sees: Torghatten (berg met gat) bij Brønnøysund, Vega-archipel, stranden en bruggen rond Sandnessjøen.
Dag 13 – Helgeland → Bodø (3–4 u)
Rustige dag.
Dag 14 – Ferry Bodø → Moskenes (Lofoten)
Boek/plan op tijd (zomertijden vaak druk). Operator: Torghatten Nord
Dag 15–17 – Zuid-Lofoten (Reine, Å, Nusfjord)
Wandelingen: Reinebringen (1.974 sherpa-treden; steil maar veilig bij droog weer), Kvalvika Beach/Ryten.
Dag 18–20 – Midden-Lofoten (Leknes – Haukland – Uttakleiv)
Stranddagen (weerafhankelijk), korte hikes: Mannen, Offersøykammen.
Dag 21–23 – Noord-Lofoten (Henningsvær, Svolvær, Kabelvåg) Fotogenieke dorpjes Henningsvær, Kabelvåg; zeearenden tochten vanuit Svolvær.
Extra hike-optie: Djevelporten/Fløya bij Svolvær (alleen bij goed weer).
Dag 24–25 – Buffer/rustdagen of mini-uitstap
Dag 26–27 – Terug naar Evenes of Bodø
Inleveren camper, laatste avondje in Svolvær of Bodø.
Dag 28 – Terugvlucht.
Mijn vriend en ik willen graag met een camper naar Noorwegen. Het plan is om vanuit Nederland (of België) naar Noorwegen te vliegen en daar een camper te huren. We hebben ongeveer 3,5 week de tijd.
Ons doel is om de mooiste plekjes van Zuid-Midden-Noorwegen en de Lofoten te zien. We zijn nog nooit in Noorwegen geweest, en ook nog nooit met een camper, dus we hebben ChatGPT geraadpleegd om een reisplan te maken op basis van onze wensen. In ieder geval willen we de bergen, fjorden, Atlantic Road en Lofoten er wel in hebben.
Wat we nog niet goed kunnen inschatten, is of het echt haalbaar is om in deze tijd zoveel te reizen. Is de planning realistisch? Of wordt het te veel reizen en hebben we te weinig tijd om echt van de mooiste plekken te genieten? Hieronder het schema van ChatGPT.
Alvast bedankt voor jullie tips en het lezen van het hele verhaal!
Dag 1 – Oslo → Mjøsa/Lillehammer (2–3 u)
Aankomst, boodschappen (Lillehammer: grote supermarkten), overnacht aan Mjøsa.
Dag 2–3 – Jotunheimen NP (Besseggen) (3 u) Rijd naar Gjendesheim.
Wandeling: Besseggen-graat (6–9 u via boot Memurubu → terug naar Gjendesheim). Pittig maar iconisch.
Dag 4–5 – Sognefjord & Nigardsbreen (3–4 u) Baseer je in Gaupne/Jostedal.
Dag 4: panoramaroutes langs Sognefjord.
Dag 5: Nigardsbreen (uitzichtpunt of begeleide gletsjerwalk).
Dag 6 – Geirangerfjord (4–5 u) Rijd de Ørnevegen met uitzichtpunt Ørnesvingen; evt. fjordcruise.
Dag 7 – Trollstigen & Åndalsnes (1,5–2 u) Over de Trollstigen naar Åndalsnes.
Dag 8 – Romsdalseggen-hike (Åndalsnes)
Wandeling: Romsdalseggen (7–8 u, 10 km, 970 m stijgen; er is ook een makkelijkere variant).
Dag 9 – Åndalsnes → Trondheim (4–5 u) Slenteren door Bakklandet en langs de Nidaros-kathedraal.
Dag 10–12 – Kystriksveien (Rv17) naar Helgeland (totaal 2–3 reisdagen, korte etappes)
Rijd de Helgelandskysten / Kystriksveien: eilandhoppen met veerboten, relaxte stops. Must-sees: Torghatten (berg met gat) bij Brønnøysund, Vega-archipel, stranden en bruggen rond Sandnessjøen.
Dag 13 – Helgeland → Bodø (3–4 u)
Rustige dag.
Dag 14 – Ferry Bodø → Moskenes (Lofoten)
Boek/plan op tijd (zomertijden vaak druk). Operator: Torghatten Nord
Dag 15–17 – Zuid-Lofoten (Reine, Å, Nusfjord)
Wandelingen: Reinebringen (1.974 sherpa-treden; steil maar veilig bij droog weer), Kvalvika Beach/Ryten.
Dag 18–20 – Midden-Lofoten (Leknes – Haukland – Uttakleiv)
Stranddagen (weerafhankelijk), korte hikes: Mannen, Offersøykammen.
Dag 21–23 – Noord-Lofoten (Henningsvær, Svolvær, Kabelvåg) Fotogenieke dorpjes Henningsvær, Kabelvåg; zeearenden tochten vanuit Svolvær.
Extra hike-optie: Djevelporten/Fløya bij Svolvær (alleen bij goed weer).
Dag 24–25 – Buffer/rustdagen of mini-uitstap
Dag 26–27 – Terug naar Evenes of Bodø
Inleveren camper, laatste avondje in Svolvær of Bodø.
Dag 28 – Terugvlucht.
woensdag 13 augustus 2025 om 13:59
Ik wou eerst zeggen no way maar ik zie nu dat het een enkele reis met de camper is. Gaan organisaties daarmee akkoord? Dan krijgen ze toch in no time een camperoverschot in het noorden want niemand wil de andere kant op. Maar als dat wel gaat, dan is het wel beter haalbaar. Maar nog steeds heel veel rijden. Persoonlijk zou ik dat uitspreiden over een paar verschillende vakanties. Maar het is net wat je wilt. Ik ervaar zelf liever de natuur door erin te zijn en te wandelen, juist van de wegen vandaan. Deze trip beleef je voornamelijk vanuit een autoraam. Maar hele volksstammen die dat geweldig vinden. De wandelingen die tussendoor worden voorgesteld zijn supermooi trouwens, maar ook lang dus onderschat het niet.
woensdag 13 augustus 2025 om 14:29
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
We staan nog helemaal aan het begin van onze planning en moeten inderdaad nog goed uitzoeken of een enkele reis mogelijk is. Als dat zo is, hebben we meer opties. We willen volgend jaar zomer die kant op, dus we zijn nu alles aan het uitzoeken. Het onderdeel 'camper inleverplaats uitzoeken' valt daar ook onder.
Als ik de reactie van Wombat zo lees, lijkt het wel een erg volle reis. Wij houden ook erg van de natuur, en dat autoraam hoeft voor ons niet per se
. Soms is het natuurlijk wel nodig om ergens te komen, maar als ik het zo hoor, moeten we toch wat knippen in onze route.
En daar lopen we een beetje op vast: wat moeten we schrappen? Wat laten we vallen om die 3,5 week wél leuk te houden, zonder dat we alleen maar in de camper zitten? We hebben al die afbeeldingen op internet gezien en willen het liefst die hele reis
Wat zouden jullie aanraden voor een 1e keer?
We staan nog helemaal aan het begin van onze planning en moeten inderdaad nog goed uitzoeken of een enkele reis mogelijk is. Als dat zo is, hebben we meer opties. We willen volgend jaar zomer die kant op, dus we zijn nu alles aan het uitzoeken. Het onderdeel 'camper inleverplaats uitzoeken' valt daar ook onder.
Als ik de reactie van Wombat zo lees, lijkt het wel een erg volle reis. Wij houden ook erg van de natuur, en dat autoraam hoeft voor ons niet per se
En daar lopen we een beetje op vast: wat moeten we schrappen? Wat laten we vallen om die 3,5 week wél leuk te houden, zonder dat we alleen maar in de camper zitten? We hebben al die afbeeldingen op internet gezien en willen het liefst die hele reis

woensdag 13 augustus 2025 om 14:33
Dat staat ook in de opningspost, het inleveren van de camper in Bodo.margreetder schreef: ↑13-08-2025 14:14Al gekeken of je een camper kunt huren in Oslo en inleveren in Bodo? Anders kan je reisplan sowieso de prullenmand in.
Dit kan zeker in deze periode, maar ik zou de dagen minder vol plannen. Reken erop dat je gemiddeld niet harder gaat dan 60kn p/u en in hoogseizoen (Juni/Juli) eerder langzamer dan sneller. Een beetje afhankelijk ook van het soort camper dat je huurt natuurlijk. Houdt rekening met grote drukte in het hoogseizoen en wachttijden voor veerpontjes bijvoorbeeld. En relax ook tussendoor, plan niet elke dag vol.
woensdag 13 augustus 2025 om 14:41
Ga nog een keer, Noorwegen is veel te groot voor 3 weken. Voor de eerste keer is de West kant erg leuk tot aan Sognefjord bijvoorbeeld.TinaMina schreef: ↑13-08-2025 14:29
Als ik de reactie van Wombat zo lees, lijkt het wel een erg volle reis. Wij houden ook erg van de natuur, en dat autoraam hoeft voor ons niet per se. Soms is het natuurlijk wel nodig om ergens te komen, maar als ik het zo hoor, moeten we toch wat knippen in onze route.
En daar lopen we een beetje op vast: wat moeten we schrappen? Wat laten we vallen om die 3,5 week wél leuk te houden, zonder dat we alleen maar in de camper zitten? We hebben al die afbeeldingen op internet gezien en willen het liefst die hele reis![]()
woensdag 13 augustus 2025 om 14:58
Ik ben het echte noorden, in de buurt van de Lofoten, als aparte noorderlichtreis geweest. Kamperen alleen zuidelijker, tot aan Jotunheimen. In het midden zit een wat saaier stuk rond Trondheim en dat kan je zo vermijden.
Er zijn veel mooie gebieden! Prachtige nationale parken die elk weer hun eigen karakter hebben. Jotunheimen, Jostedalsbreen, Rondane, en wat zuidelijker de Hardangervidda. En de fjorden, allemaal geweldig! Papegaaiduikers spot je fantastisch op Runde (eilandje).
Maar mijn tip is eigenlijk vooral om het niet van tevoren al tot in detail te plannen. De fjorden zijn heel mooi maar ook regengevoelig. In het oosten is het veel stabieler weer, dat verschil is groot. Ik zou daar rekening mee houden en je planning aanpassen waar nodig. Mooi stabiel weer na aankomst? Hup richting fjorden. Niet zo mooi? Kies het oostelijkere binnenland en hoop dat het later bijtrekt, dat is vaak wel zo.
Er zijn veel mooie gebieden! Prachtige nationale parken die elk weer hun eigen karakter hebben. Jotunheimen, Jostedalsbreen, Rondane, en wat zuidelijker de Hardangervidda. En de fjorden, allemaal geweldig! Papegaaiduikers spot je fantastisch op Runde (eilandje).
Maar mijn tip is eigenlijk vooral om het niet van tevoren al tot in detail te plannen. De fjorden zijn heel mooi maar ook regengevoelig. In het oosten is het veel stabieler weer, dat verschil is groot. Ik zou daar rekening mee houden en je planning aanpassen waar nodig. Mooi stabiel weer na aankomst? Hup richting fjorden. Niet zo mooi? Kies het oostelijkere binnenland en hoop dat het later bijtrekt, dat is vaak wel zo.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:06
Meelezer hier - mijn advies:
Doe het rustig aan en als je flexibel(er) wil zijn: ga in augustus.
Noorwegen is groot, het tempo is langzaam, het weer is onvoorspelbaar, en in juli krioelt het van de toeristen in de Lofoten.
Deel je reis, doe of de bergen, of de fjorden. En lees je alsjeblieft in op de wandelingen die je wil maken. Goede bergschoenen, voldoende warme kleding, voldoende eten en drinken. Je zou niet de eerste toerist zijn die met een reddingsactie van de berg gehaald moet worden.
Noorwegen is groot, het tempo is langzaam, het weer is onvoorspelbaar, en in juli krioelt het van de toeristen in de Lofoten.
Deel je reis, doe of de bergen, of de fjorden. En lees je alsjeblieft in op de wandelingen die je wil maken. Goede bergschoenen, voldoende warme kleding, voldoende eten en drinken. Je zou niet de eerste toerist zijn die met een reddingsactie van de berg gehaald moet worden.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:11
Ik zou op de bonnefooi gaan; dat is juist het leuke van reizen met een camper. En zeker in Noorwegen aangezien je mag wildkamperen.
Wij markeren altijd alle punten op een (digitale) kaart die ons de moeite waard lijken, en kiezen ter plekke, mede afhankelijk van het weer, waar we naar toe willen en hoe lang we er willen blijven. Het reizen in Noorwegen neemt veel tijd in beslag en voor je weet zit je inderdaad alleen maar in de camper.
We zijn de laatste 4 jaar steeds naar Noorwegen gegaan en zijn nog niet hoger dan Trondheim gekomen. En dat terwijl we nog zoveel willen zien/doen én we voor ons gevoel steeds al enorm veel aan het rijden waren.. (de Romsdalseggen is trouwens een leuke hike!)
Wij markeren altijd alle punten op een (digitale) kaart die ons de moeite waard lijken, en kiezen ter plekke, mede afhankelijk van het weer, waar we naar toe willen en hoe lang we er willen blijven. Het reizen in Noorwegen neemt veel tijd in beslag en voor je weet zit je inderdaad alleen maar in de camper.
We zijn de laatste 4 jaar steeds naar Noorwegen gegaan en zijn nog niet hoger dan Trondheim gekomen. En dat terwijl we nog zoveel willen zien/doen én we voor ons gevoel steeds al enorm veel aan het rijden waren.. (de Romsdalseggen is trouwens een leuke hike!)
_horizon_ wijzigde dit bericht op 13-08-2025 15:14
3.84% gewijzigd
woensdag 13 augustus 2025 om 15:14
woensdag 13 augustus 2025 om 15:15
Dit ook, onderschat het wandelen in Noorwegen niet. Als je geen ervaren bergwandelaar bent zou ik met makkelijker wandelingen beginnen. Bereid je goed voor, goede GPS, kleding in laagjes, goede schoenen, regenkleding e.d.. En kijk oo vooraf naar wat het weer gaat doen.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:17
Waarom augustus? Is dat beter dan juni?Bjorg schreef: ↑13-08-2025 15:06Meelezer hier - mijn advies:
woensdag 13 augustus 2025 om 15:20
Omdat het in juni in de hoger gelegen gebieden nog voorjaar is met smeltende sneeuw. En er dan langs de kust ook al veel toeristen zijn.
In augustus is het warmer, geen sneeuw meer (=veiliger wandelen) en minder toeristen.
De Noren zijn hebben in juli vakantie, en zij gaan zelf ook graag op vakantie naar de mooie toeristische plekken. In augustus zijn ze weer aan het werk in de grote steden.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:22
Muggen zijn vooral actief in juni en juli. Juni en Juli zijn daarnaast zeer drukke vakantiemaanden in Noorwegen. Augustus is ietsjes rustiger gemiddeld gezien.
Lofoten wordt overlopen in juni en juli, puilt dan echt uit met bussen, campers enz. enz. Zoals zoveel plekken natuurlijk in de wereld. Er zijn in Noorwegen ongereptere plekken te vinden die net zo mooi zijn.
Lofoten wordt overlopen in juni en juli, puilt dan echt uit met bussen, campers enz. enz. Zoals zoveel plekken natuurlijk in de wereld. Er zijn in Noorwegen ongereptere plekken te vinden die net zo mooi zijn.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:30
Wat fijn, al deze tips! Ook over de route, want ik merk dat ik daar eigenlijk geen idee van heb hoe het werkt in Noorwegen.Phlox24 schreef: ↑13-08-2025 15:15Dit ook, onderschat het wandelen in Noorwegen niet. Als je geen ervaren bergwandelaar bent zou ik met makkelijker wandelingen beginnen. Bereid je goed voor, goede GPS, kleding in laagjes, goede schoenen, regenkleding e.d.. En kijk oo vooraf naar wat het weer gaat doen.
Op welke manier zou het wandelen onderschat kunnen worden? Heeft dit vooral te maken met de weersomstandigheden of de hoogteverschillen?
Wij beschouwen onszelf als redelijke wandelaars, denk ik. De afgelopen jaren hebben we mooie hikes gemaakt in Mauritius, de Seychellen, Zwitserland en Sardinië. Ook tijdens onze rondreis in West-Canada hebben we mooie bergwandelingen gedaan. Afgelopen jaar zijn we gaan eilandhoppen op de Azoren en daar ook ontzettend veel gewandeld in allerlei weersomstandigheden.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:34
Bedankt voor deze tip!Bjorg schreef: ↑13-08-2025 15:20Omdat het in juni in de hoger gelegen gebieden nog voorjaar is met smeltende sneeuw. En er dan langs de kust ook al veel toeristen zijn.
In augustus is het warmer, geen sneeuw meer (=veiliger wandelen) en minder toeristen.
De Noren zijn hebben in juli vakantie, en zij gaan zelf ook graag op vakantie naar de mooie toeristische plekken. In augustus zijn ze weer aan het werk in de grote steden.
Is de reistijd vanaf half augustus tot begin september ook nog een optie? Bijvoorbeeld 15 augustus tot 5 september oid? Of is het weer dan al minder mooi aan het worden?
woensdag 13 augustus 2025 om 15:37
Dus ben je een ervaren wandelaar en gaat het voor jou niet op. Er gaan zoveel onervaren wandelaars slecht voorbereid dit soort wandelingen maken.
Ik heb de eerste wandeling eens bekeken, wel duur alles bij elkaar en redelijk druk als ik de ervaringen lees. Moet je van houden.
Over het weer, tja daar valt natuurlijk niet zoveel over te zeggen. Het kan prachtig zijn, maar ook regenachtig.
Ik heb de eerste wandeling eens bekeken, wel duur alles bij elkaar en redelijk druk als ik de ervaringen lees. Moet je van houden.
Over het weer, tja daar valt natuurlijk niet zoveel over te zeggen. Het kan prachtig zijn, maar ook regenachtig.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:39
Over het weer valt niets te zeggen, half augustus zou ik nog wel aandurven - je kunt geluk hebben, je kunt pech hebben.
Wat betreft wandelingen: hoogteverschil en kwaliteit van wandelpaden wordt vaak onderschat. Als er ooit een schaap gelopen heeft, is het voor Noren al een wandelpad. Paden staan niet altijd even goed aangegeven, vaak met een vervaagd rood/blauw streepje op een steen/boom. Goed kunnen kaartlezen is een must.
Toeristen willen vaak kostte wat kost een wandeling maken, en gaan door terwijl ze eigenlijk terug zouden moeten gaan omdat het weer omslaat, ze moe zijn etc. Of ze vallen omdat proberen op slippers in spijkerbroek een berg op te wandelen
Wat betreft wandelingen: hoogteverschil en kwaliteit van wandelpaden wordt vaak onderschat. Als er ooit een schaap gelopen heeft, is het voor Noren al een wandelpad. Paden staan niet altijd even goed aangegeven, vaak met een vervaagd rood/blauw streepje op een steen/boom. Goed kunnen kaartlezen is een must.
Toeristen willen vaak kostte wat kost een wandeling maken, en gaan door terwijl ze eigenlijk terug zouden moeten gaan omdat het weer omslaat, ze moe zijn etc. Of ze vallen omdat proberen op slippers in spijkerbroek een berg op te wandelen

woensdag 13 augustus 2025 om 15:45
Van die drukte werd ik ook niet blij. Allemaal leuk en aardig zo'n schema van ChatGPT, maar de menselijke ervarings-factor ontbreekt toch wel.Phlox24 schreef: ↑13-08-2025 15:37Dus ben je een ervaren wandelaar en gaat het voor jou niet op. Er gaan zoveel onervaren wandelaars slecht voorbereid dit soort wandelingen maken.
Als ik alles zo eens lees, gaan we de reis die in mijn OP staat aanpassen. Ik vind het moeilijk om een keuze te maken welk gebied we dan kiezen, alles ziet er zo mooi uit op internet.
Wel goed om te weten dat juni/juli geen handige reisperiode is.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:48
Zijn de wandelroutes ook te vinden in een app? Voor de Azoren was er zo'n hele website met allemaal wandelroutes, ook op moeilijkheidsgraad ingedeeld. Heeft Noorwegen dat ook?Bjorg schreef: ↑13-08-2025 15:39Over het weer valt niets te zeggen, half augustus zou ik nog wel aandurven - je kunt geluk hebben, je kunt pech hebben.
Toeristen willen vaak kostte wat kost een wandeling maken, en gaan door terwijl ze eigenlijk terug zouden moeten gaan omdat het weer omslaat, ze moe zijn etc. Of ze vallen omdat proberen op slippers in spijkerbroek een berg op te wandelen![]()
Zijn er wandelingen die jij zou aanraden om echt te doen?
woensdag 13 augustus 2025 om 15:50
Is het dan misschien beter om de Lofoten ooit in de winter te doen? Of is het dan net zo druk?Phlox24 schreef: ↑13-08-2025 15:22Muggen zijn vooral actief in juni en juli. Juni en Juli zijn daarnaast zeer drukke vakantiemaanden in Noorwegen. Augustus is ietsjes rustiger gemiddeld gezien.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:51
woensdag 13 augustus 2025 om 15:52
Wij zijn net terug uit Noorwegen met camper (hier gehuurd). We zijn er ook vaker geweest, ook op de Lofoten.
Hierboven zijn al veel tips gegeven die ik ook zou geven.
Ik zou het echt niet plannen. Noorwegen is overal mooi. Lofoten zijn mooi maar (zeker als je nog nooit in Noorwegen geweest bent) geen absolute must. Afhankelijk van het weer kan je je route aanpassen. Wij waren er net met een hittegolf dus wandelen was (voor ons) alleen 's avonds echt te doen, we zijn ook naar de hooglanden gegaan omdat het dar wat koeler was.
Wat voor camper wil je huren, en hebben jullie vaker met een camper gereden? Hou er rekening mee dat ook de hoofdwegen vaak smal zijn of opeens versmallen. Een grote camper is dan behoorlijk lastig, sommige binnenwegen zijn daarmee ook niet toegankelijk. Als je 200-300 km op een dag rijdt heb je echt een flink eind gereden.
Hierboven zijn al veel tips gegeven die ik ook zou geven.
Ik zou het echt niet plannen. Noorwegen is overal mooi. Lofoten zijn mooi maar (zeker als je nog nooit in Noorwegen geweest bent) geen absolute must. Afhankelijk van het weer kan je je route aanpassen. Wij waren er net met een hittegolf dus wandelen was (voor ons) alleen 's avonds echt te doen, we zijn ook naar de hooglanden gegaan omdat het dar wat koeler was.
Wat voor camper wil je huren, en hebben jullie vaker met een camper gereden? Hou er rekening mee dat ook de hoofdwegen vaak smal zijn of opeens versmallen. Een grote camper is dan behoorlijk lastig, sommige binnenwegen zijn daarmee ook niet toegankelijk. Als je 200-300 km op een dag rijdt heb je echt een flink eind gereden.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
woensdag 13 augustus 2025 om 15:59
Ik ben op de Vesteralen geweest in de winter en dat was heel goed te doen. Lofoten weet ik niet, die hebben meer de naam dus misschien drukker? Vesteralen is één eilandengroep verderop dus zelfde idee.
Qua wandelen: ik vind het qua zwaarte best vergelijkbaar met Zwitserland, alleen zijn de bordjes in Zwitserland beter. Maar in Noorwegen is het allemaal ook best goed uitgezet met rode T-markeringen. Minder vaak onweer in Noorwegen heb ik het idee, dat is een voordeel. Ander voordeel is langer licht dus je kunt zo lang doorgaan als je wilt. Al heb je dat in augustus niet meer zo sterk.
Ik vind voor mooie wandelingen de Rother wandelgidsen erg fijn. App of website weet ik niet!
Ik ben er in de zomer alleen een paar keer in juli geweest. Het is zo'n groot land en er zijn ook weer niet zoveel Noren. Enorm druk was het echt niet, ook halflege campings gehad. Misschien is op de Lofoten dan weer wel druk maar elders viel het mij dus wel mee.
By the way, bereid je wel voor op hoge prijzen overal. Voor een natuurvakantie waarbij je zelf kookt is het wel te overzien. Maar excursies en uit eten gaan: superduur. Camperhuur zal ook vast wel fors aan de prijs zijn. Wij zijn altijd met eigen tent gegaan.
Qua wandelen: ik vind het qua zwaarte best vergelijkbaar met Zwitserland, alleen zijn de bordjes in Zwitserland beter. Maar in Noorwegen is het allemaal ook best goed uitgezet met rode T-markeringen. Minder vaak onweer in Noorwegen heb ik het idee, dat is een voordeel. Ander voordeel is langer licht dus je kunt zo lang doorgaan als je wilt. Al heb je dat in augustus niet meer zo sterk.
Ik vind voor mooie wandelingen de Rother wandelgidsen erg fijn. App of website weet ik niet!
Ik ben er in de zomer alleen een paar keer in juli geweest. Het is zo'n groot land en er zijn ook weer niet zoveel Noren. Enorm druk was het echt niet, ook halflege campings gehad. Misschien is op de Lofoten dan weer wel druk maar elders viel het mij dus wel mee.
By the way, bereid je wel voor op hoge prijzen overal. Voor een natuurvakantie waarbij je zelf kookt is het wel te overzien. Maar excursies en uit eten gaan: superduur. Camperhuur zal ook vast wel fors aan de prijs zijn. Wij zijn altijd met eigen tent gegaan.
wombat wijzigde dit bericht op 13-08-2025 15:59
0.21% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in