Camperreis Noorwegen - Lofoten
woensdag 13 augustus 2025 om 13:49
Hoi allemaal!
Mijn vriend en ik willen graag met een camper naar Noorwegen. Het plan is om vanuit Nederland (of België) naar Noorwegen te vliegen en daar een camper te huren. We hebben ongeveer 3,5 week de tijd.
Ons doel is om de mooiste plekjes van Zuid-Midden-Noorwegen en de Lofoten te zien. We zijn nog nooit in Noorwegen geweest, en ook nog nooit met een camper, dus we hebben ChatGPT geraadpleegd om een reisplan te maken op basis van onze wensen. In ieder geval willen we de bergen, fjorden, Atlantic Road en Lofoten er wel in hebben.
Wat we nog niet goed kunnen inschatten, is of het echt haalbaar is om in deze tijd zoveel te reizen. Is de planning realistisch? Of wordt het te veel reizen en hebben we te weinig tijd om echt van de mooiste plekken te genieten? Hieronder het schema van ChatGPT.
Alvast bedankt voor jullie tips en het lezen van het hele verhaal!
Dag 1 – Oslo → Mjøsa/Lillehammer (2–3 u)
Aankomst, boodschappen (Lillehammer: grote supermarkten), overnacht aan Mjøsa.
Dag 2–3 – Jotunheimen NP (Besseggen) (3 u) Rijd naar Gjendesheim.
Wandeling: Besseggen-graat (6–9 u via boot Memurubu → terug naar Gjendesheim). Pittig maar iconisch.
Dag 4–5 – Sognefjord & Nigardsbreen (3–4 u) Baseer je in Gaupne/Jostedal.
Dag 4: panoramaroutes langs Sognefjord.
Dag 5: Nigardsbreen (uitzichtpunt of begeleide gletsjerwalk).
Dag 6 – Geirangerfjord (4–5 u) Rijd de Ørnevegen met uitzichtpunt Ørnesvingen; evt. fjordcruise.
Dag 7 – Trollstigen & Åndalsnes (1,5–2 u) Over de Trollstigen naar Åndalsnes.
Dag 8 – Romsdalseggen-hike (Åndalsnes)
Wandeling: Romsdalseggen (7–8 u, 10 km, 970 m stijgen; er is ook een makkelijkere variant).
Dag 9 – Åndalsnes → Trondheim (4–5 u) Slenteren door Bakklandet en langs de Nidaros-kathedraal.
Dag 10–12 – Kystriksveien (Rv17) naar Helgeland (totaal 2–3 reisdagen, korte etappes)
Rijd de Helgelandskysten / Kystriksveien: eilandhoppen met veerboten, relaxte stops. Must-sees: Torghatten (berg met gat) bij Brønnøysund, Vega-archipel, stranden en bruggen rond Sandnessjøen.
Dag 13 – Helgeland → Bodø (3–4 u)
Rustige dag.
Dag 14 – Ferry Bodø → Moskenes (Lofoten)
Boek/plan op tijd (zomertijden vaak druk). Operator: Torghatten Nord
Dag 15–17 – Zuid-Lofoten (Reine, Å, Nusfjord)
Wandelingen: Reinebringen (1.974 sherpa-treden; steil maar veilig bij droog weer), Kvalvika Beach/Ryten.
Dag 18–20 – Midden-Lofoten (Leknes – Haukland – Uttakleiv)
Stranddagen (weerafhankelijk), korte hikes: Mannen, Offersøykammen.
Dag 21–23 – Noord-Lofoten (Henningsvær, Svolvær, Kabelvåg) Fotogenieke dorpjes Henningsvær, Kabelvåg; zeearenden tochten vanuit Svolvær.
Extra hike-optie: Djevelporten/Fløya bij Svolvær (alleen bij goed weer).
Dag 24–25 – Buffer/rustdagen of mini-uitstap
Dag 26–27 – Terug naar Evenes of Bodø
Inleveren camper, laatste avondje in Svolvær of Bodø.
Dag 28 – Terugvlucht.
Mijn vriend en ik willen graag met een camper naar Noorwegen. Het plan is om vanuit Nederland (of België) naar Noorwegen te vliegen en daar een camper te huren. We hebben ongeveer 3,5 week de tijd.
Ons doel is om de mooiste plekjes van Zuid-Midden-Noorwegen en de Lofoten te zien. We zijn nog nooit in Noorwegen geweest, en ook nog nooit met een camper, dus we hebben ChatGPT geraadpleegd om een reisplan te maken op basis van onze wensen. In ieder geval willen we de bergen, fjorden, Atlantic Road en Lofoten er wel in hebben.
Wat we nog niet goed kunnen inschatten, is of het echt haalbaar is om in deze tijd zoveel te reizen. Is de planning realistisch? Of wordt het te veel reizen en hebben we te weinig tijd om echt van de mooiste plekken te genieten? Hieronder het schema van ChatGPT.
Alvast bedankt voor jullie tips en het lezen van het hele verhaal!
Dag 1 – Oslo → Mjøsa/Lillehammer (2–3 u)
Aankomst, boodschappen (Lillehammer: grote supermarkten), overnacht aan Mjøsa.
Dag 2–3 – Jotunheimen NP (Besseggen) (3 u) Rijd naar Gjendesheim.
Wandeling: Besseggen-graat (6–9 u via boot Memurubu → terug naar Gjendesheim). Pittig maar iconisch.
Dag 4–5 – Sognefjord & Nigardsbreen (3–4 u) Baseer je in Gaupne/Jostedal.
Dag 4: panoramaroutes langs Sognefjord.
Dag 5: Nigardsbreen (uitzichtpunt of begeleide gletsjerwalk).
Dag 6 – Geirangerfjord (4–5 u) Rijd de Ørnevegen met uitzichtpunt Ørnesvingen; evt. fjordcruise.
Dag 7 – Trollstigen & Åndalsnes (1,5–2 u) Over de Trollstigen naar Åndalsnes.
Dag 8 – Romsdalseggen-hike (Åndalsnes)
Wandeling: Romsdalseggen (7–8 u, 10 km, 970 m stijgen; er is ook een makkelijkere variant).
Dag 9 – Åndalsnes → Trondheim (4–5 u) Slenteren door Bakklandet en langs de Nidaros-kathedraal.
Dag 10–12 – Kystriksveien (Rv17) naar Helgeland (totaal 2–3 reisdagen, korte etappes)
Rijd de Helgelandskysten / Kystriksveien: eilandhoppen met veerboten, relaxte stops. Must-sees: Torghatten (berg met gat) bij Brønnøysund, Vega-archipel, stranden en bruggen rond Sandnessjøen.
Dag 13 – Helgeland → Bodø (3–4 u)
Rustige dag.
Dag 14 – Ferry Bodø → Moskenes (Lofoten)
Boek/plan op tijd (zomertijden vaak druk). Operator: Torghatten Nord
Dag 15–17 – Zuid-Lofoten (Reine, Å, Nusfjord)
Wandelingen: Reinebringen (1.974 sherpa-treden; steil maar veilig bij droog weer), Kvalvika Beach/Ryten.
Dag 18–20 – Midden-Lofoten (Leknes – Haukland – Uttakleiv)
Stranddagen (weerafhankelijk), korte hikes: Mannen, Offersøykammen.
Dag 21–23 – Noord-Lofoten (Henningsvær, Svolvær, Kabelvåg) Fotogenieke dorpjes Henningsvær, Kabelvåg; zeearenden tochten vanuit Svolvær.
Extra hike-optie: Djevelporten/Fløya bij Svolvær (alleen bij goed weer).
Dag 24–25 – Buffer/rustdagen of mini-uitstap
Dag 26–27 – Terug naar Evenes of Bodø
Inleveren camper, laatste avondje in Svolvær of Bodø.
Dag 28 – Terugvlucht.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:59
Wij zijn een paar keer begin mei geweest met onze camper. Wij vonden dat echt fantastisch, maar zijn niet heel noordelijk geweest toen. Het is rustig op de wegen, je kon op veel plekken ongestoord overnachten en het weer was mooi. Ook veel watervallen bijvoorbeeld door de smeltende sneeuw. Het grootste nadeel van die periode vonden wij dat wandelpaden vaak nog niet begaanbaar waren door smeltende sneeuw. Was vaak een grote blubbermassa. Ook zijn nog niet alle wegen begaanbaar, dat is afhankelijk van de sneeuwsituatie. Wel enorme sneeuwwallen gezien.
Met de tent in de auto zijn wij weleens via Finland naar de Noordkaap gereden, was ook erg leuk.
Lofoten was ook mooi, was wel in een periode dat het nog niet zo ontdekt was.
En wat Kluitje zegt, 300 km is echt meer dan genoeg voor een dag met de camper.
Met de tent in de auto zijn wij weleens via Finland naar de Noordkaap gereden, was ook erg leuk.
Lofoten was ook mooi, was wel in een periode dat het nog niet zo ontdekt was.
En wat Kluitje zegt, 300 km is echt meer dan genoeg voor een dag met de camper.
woensdag 13 augustus 2025 om 16:01
Bedankt voor de tips!Kluitje schreef: ↑13-08-2025 15:52Wij zijn net terug uit Noorwegen met camper (hier gehuurd). We zijn er ook vaker geweest, ook op de Lofoten.
Hierboven zijn al veel tips gegeven die ik ook zou geven.
Ik zou het echt niet plannen. Noorwegen is overal mooi. Lofoten zijn mooi maar (zeker als je nog nooit in Noorwegen geweest bent) geen absolute must. Afhankelijk van het weer kan je je route aanpassen. Wij waren er net met een hittegolf dus wandelen was (voor ons) alleen 's avonds echt te doen, we zijn ook naar de hooglanden gegaan omdat het dar wat koeler was.
Wat voor camper wil je huren, en hebben jullie vaker met een camper gereden? Hou er rekening mee dat ook de hoofdwegen vaak smal zijn of opeens versmallen. Een grote camper is dan behoorlijk lastig, sommige binnenwegen zijn daarmee ook niet toegankelijk. Als je 200-300 km op een dag rijdt heb je echt een flink eind gereden.
We hebben nog nooit een reis niet gepland eigenlijk. West-Canada hadden we in grote lijnen ook uitgestippeld, geen camper overigens, maar accommodaties. Azoren: idem dito. Hoe kan ik dan het beste een planning 'loslaten'? Als we niet plannen, hoe weten we dan waar we een slaapplaats hebben en of sanitair?
Of moet ik het gewoon zien als: we gaan naar een bepaald gebied met een x aantal bezienswaardigheden en kijken per dag wat we gaan doen, blijven daar een beetje in diezelfde streek en reserveren in de ochtend een camping voor de avond? Is dan niet alles vol? of vanwege last-minute boeken veel duurder?
We hebben ook nog geen ervaring met een camper overigens. Welke camper zou je aanraden?
woensdag 13 augustus 2025 om 17:07
Voor 3,5 wk zou ik mijn reisplannen aanpassen. Wat jullie willen is wel heel erg ambitieus.
Noorwegen is onwijs mooi, en je wilt niet elke dag alleen maar reizen, boodschappen doen, etc je zal ook een keertje willen wassen en wat van de omgeving zien. Noorwegen is echt heel groot, je verkijkt je snel op de afstanden en de reistijd.
Afgelopen zomer in Zuid West Noorwegen geweest. Elke fjord en gletsjer is weer anders, leuke eilandjes en plaatsjes. En overal zie je campers ..........
Noorwegen is onwijs mooi, en je wilt niet elke dag alleen maar reizen, boodschappen doen, etc je zal ook een keertje willen wassen en wat van de omgeving zien. Noorwegen is echt heel groot, je verkijkt je snel op de afstanden en de reistijd.
Afgelopen zomer in Zuid West Noorwegen geweest. Elke fjord en gletsjer is weer anders, leuke eilandjes en plaatsjes. En overal zie je campers ..........
woensdag 13 augustus 2025 om 17:13
TinaMina schreef: ↑13-08-2025 16:01Bedankt voor de tips!
We hebben nog nooit een reis niet gepland eigenlijk. West-Canada hadden we in grote lijnen ook uitgestippeld, geen camper overigens, maar accommodaties. Azoren: idem dito. Hoe kan ik dan het beste een planning 'loslaten'? Als we niet plannen, hoe weten we dan waar we een slaapplaats hebben en of sanitair?
Of moet ik het gewoon zien als: we gaan naar een bepaald gebied met een x aantal bezienswaardigheden en kijken per dag wat we gaan doen, blijven daar een beetje in diezelfde streek en reserveren in de ochtend een camping voor de avond? Is dan niet alles vol? of vanwege last-minute boeken veel duurder?
We hebben ook nog geen ervaring met een camper overigens. Welke camper zou je aanraden?
Afgelopen zomer met de zeilboot Noorwegen verkent. Bij elke "haven" stonden vaak ook een aantal campers geparkeerd. Betalen deed je bij de betaalautomaat of een enveloppe met geld in een bus stoppen. Sanitair vaak betalen met muntgeld. In Noorwegen hebben ze ook een tekort aan personeel, en was er niet altijd een havenmeester / campingbaas aanwezig. Ligplaats voor een boot viel vaak niet te reserveren.
Camperplaatsen waren niet groot, en de campers stonden redelijk kort elkaar geparkeerd. Vaak wel met een mooi uitzicht over het fjord. Ik zou dus geen al te grote camper huren. Een kleine met een korte draaicirkel lijkt me handiger.
In Noorwegen mag je volgens mij ook op veel meer plekken wild kamperen.
woensdag 13 augustus 2025 om 17:30
Wij waren in mei in Noorwegen, heerlijk lange dagen en mooi om de natuur te zien wakker worden.
Niet leuk: de drukte! Zweden was hierna een oase van rust.
Niet doen: naar de tips van ChatGPT gaan. Tenzij je houdt van camperfiles, gedoe met parkeren enz.
Voorals als je nog lekker kan wandelen en een kleine camper hebt, dan zou ik juist van deze routes afgaan. De uitzichten, watervallen, staafkerken enz die je dan tegenkomt zijn even mooi.
De prijzen in Noorwegen vielen mij mee, buiten de toeristische gebieden hebben we fantastisch gegeten bij berghutten en herbergen voor 20 euro pp, het biertje erbij was even duur. De campings waren rond de 25 euro per nacht.
Niet leuk: de drukte! Zweden was hierna een oase van rust.
Niet doen: naar de tips van ChatGPT gaan. Tenzij je houdt van camperfiles, gedoe met parkeren enz.
Voorals als je nog lekker kan wandelen en een kleine camper hebt, dan zou ik juist van deze routes afgaan. De uitzichten, watervallen, staafkerken enz die je dan tegenkomt zijn even mooi.
De prijzen in Noorwegen vielen mij mee, buiten de toeristische gebieden hebben we fantastisch gegeten bij berghutten en herbergen voor 20 euro pp, het biertje erbij was even duur. De campings waren rond de 25 euro per nacht.
woensdag 13 augustus 2025 om 17:35
Dat is dus niet zo. Je mag op parkeerplaatsen waar geen huizen in de buurt zijn overnachten, maar op veel plekken staat er een verbodsbordje bij omdat de Noren er helemaal klaar mee zijn.
Er zijn prachtige, kleine campings aan het water met prachtige uitzichten, waar je buren 15-20 meter verderop staat.
woensdag 13 augustus 2025 om 17:36
Dit was inderdaad altijd zo, ik weet niet of dat inmiddels meer aan banden is gelegd doordat teveel mensen dit doen.
De laatste keer Noorwegen is nog van voor de camperhype, toen hebben wij veel nachten in het wild overnacht. Campings waren toen, begin mei, amper geopend.
woensdag 13 augustus 2025 om 17:38
In meithistle schreef: ↑13-08-2025 17:35Dat is dus niet zo. Je mag op parkeerplaatsen waar geen huizen in de buurt zijn overnachten, maar op veel plekken staat er een verbodsbordje bij omdat de Noren er helemaal klaar mee zijn.
Er zijn prachtige, kleine campings aan het water met prachtige uitzichten, waar je buren 15-20 meter verderop staat.

Dat wildkamperen aan banden wordt gelegd is logisch. Teveel mensen die er een rotzooi van maken.
woensdag 13 augustus 2025 om 17:40
Voor de camper: korter dan 6 meter, dan ben je een stuk goedkoper uit op de pontjes, kan je nog parkeren op een gewone parkeerplaats en hebben meer campings plek voor je.TinaMina schreef: ↑13-08-2025 16:01Of moet ik het gewoon zien als: we gaan naar een bepaald gebied met een x aantal bezienswaardigheden en kijken per dag wat we gaan doen, blijven daar een beetje in diezelfde streek en reserveren in de ochtend een camping voor de avond? Is dan niet alles vol? of vanwege last-minute boeken veel duurder?
Verder moet je je eigen camper stijl ontdekken. Wij vertrekken rond 9-10 uur van de camping en gaan dan ergens iets leuks doen. Tegen vier in de middag openen we de app campercontact, zoeken een plekje waar camping gedrag is toegestaan en rijden er naartoe. Buiten de toeristische gebieden is er altijd plek. Als er geen plek is, dan rijd je een kwartiertje verder naar de volgende.
woensdag 13 augustus 2025 om 17:43
Nee hoor, er staat bij die kleine campings zonder beheerder op het terrein vaak in de regels: zoek een plekje maar houdt minstens 15 meter tussen de campers/caravans.
woensdag 13 augustus 2025 om 17:52
Dit inderdaad, camper model volkswagenbusje. Een california met hefdak bijvoorbeeld (te huur bij o.a. Benzini Campers, wij hebben daar niet gehuurd maar dit bedrijf heeft ons goed geholpen bij pech).thistle schreef: ↑13-08-2025 17:40Voor de camper: korter dan 6 meter, dan ben je een stuk goedkoper uit op de pontjes, kan je nog parkeren op een gewone parkeerplaats en hebben meer campings plek voor je.
Verder moet je je eigen camper stijl ontdekken. Wij vertrekken rond 9-10 uur van de camping en gaan dan ergens iets leuks doen. Tegen vier in de middag openen we de app campercontact, zoeken een plekje waar camping gedrag is toegestaan en rijden er naartoe. Buiten de toeristische gebieden is er altijd plek. Als er geen plek is, dan rijd je een kwartiertje verder naar de volgende.
Wij keken naar overnachtingsplekken op de app en website park4night. Wel goed de commentaren lezen, wan er staan daar plekken bij die op particulier terrein zijn (en waar je dus niet mag overnachten). Er staan ook campings en camperplaatsen op dus alles in 1 eigenlijk.
We kwamen meestal halverwege de middag op een plek/camping, dan was er nog ruim keus in de plek. En in de avond gingen we kijken waar we de volgende dag heen konden.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
woensdag 13 augustus 2025 om 18:39
Wanneer ga je dit doen? Augustus is het beste. Mei zou ik nog niet wagen omdat je dan nog kans hebt dat er sneeuw ligt in het noorden en sommige wegen dan onbegaanbaar kunnen zijn. Ik vind het een ambitieus plan. Je kan het noorden beter vliegen op Tromso en dan een rondtrip maken. In de winter met een camper in het Noorden is niet te doen vanwege onbegaanbare wegen. Dan kan je beter een huisje of hotel nemen. Let op dat je op de Lofoten afhankelijk bent van veerboten waar je niet altijd voor kan reserveren. Je moet dan ruimschoots op tijd aanwezig zijn om vooraan in de rij te staan. Als de boot vol is moet je weer vier uur wachten. Dus neem de tijd.
Hiken kan vies tegenvallen in Noorwegen. Het is heel anders dan in Sardinië of zelfs in de Alpen. Je zit vaak al hoog dus als je dan gaat klimmen is het meteen steil. Neem alpine schoenen mee!!! Paden zijn niet altijd goed afgezet (of helemaal niet) en wat de Noren makkelijke klimmetjes vinden vinden Nederlanders ze vaak gevaarlijk. Reinebringen is trouwens niet de mooiste wandeling maar wel de meest toeristische. Veel instagrammers lopen de trappen voor de foto. Die zou ik dus mijden.
Hiken kan vies tegenvallen in Noorwegen. Het is heel anders dan in Sardinië of zelfs in de Alpen. Je zit vaak al hoog dus als je dan gaat klimmen is het meteen steil. Neem alpine schoenen mee!!! Paden zijn niet altijd goed afgezet (of helemaal niet) en wat de Noren makkelijke klimmetjes vinden vinden Nederlanders ze vaak gevaarlijk. Reinebringen is trouwens niet de mooiste wandeling maar wel de meest toeristische. Veel instagrammers lopen de trappen voor de foto. Die zou ik dus mijden.
woensdag 13 augustus 2025 om 19:24
woensdag 13 augustus 2025 om 21:59
Ik vond mei dus fantastisch. Een groot deel van de passen zijn open. En wat nog dicht is staat heel goed aangegeven. Bovenop lag de sneeuw nog meters dik en vroor het flink. Om in de dalen zonder jas en soms zelfs op korte broek te kunnen lopen. We hebben wel eens 35 graden verschil in een half uur gehad.
donderdag 14 augustus 2025 om 08:37
Inleveren in Evenes en ophalen in Oslo kan zeker. Kijk maar eens op www.camper.nl
Je betaalt dan wel een one way toeslag van bijna 2000 euro. Dat is flink! In de USA betaal je een paar honderd dollar voor een one way toeslag.
Je betaalt dan wel een one way toeslag van bijna 2000 euro. Dat is flink! In de USA betaal je een paar honderd dollar voor een one way toeslag.
donderdag 14 augustus 2025 om 13:33
De lofoten zijn echt prachtig, dat is een mooie plek om naar toe te gaan. Het heeft 1 lange tweebaansweg die alle eilanden verbindt, en ontzettend veel mensen die er met de camper reizen in juli/augustus. De lokale mensen zijn er niet zo blij mee maar ook voor jezelf is die superdrukte niet fijn.
Daarom is juist mei of begin september een goede tijd om te gaan reizen.
Wij zijn eind augustus er heen geweest, en hadden prima weer. Je moet uiteraard altijd geluk hebben met het weer in scandinavie, dat is niet te voorspellen.
De omgeving er om heen is zeker de moeite waard om heen te gaan, net zo mooi: Senja, de Vesteralen, Tromso. En dan natuurlijk de atlantic road van Bodo tot aan Trondheim. Dit bij elkaar is meer dan genoeg voor 3wk vakantie, vooral als je overdag ook langere wandelingen wil maken.
Het zuiden van noorwegen is anders, maar ook heel erg mooi, daar is zo veel te zien dat je daar weken lang kunt rond touren en elke dag nieuwe dingen ziet. ik zou noord/zuid niet in 1 vakantie van 3 weken combineren, de afstanden zijn daarvoor te groot en je mag in noorwegen niet hard rijden. Het stuk tussen Oslo en Trondheim is grotendeels nog een tweebaans weg waar je grotendeels 80 mag rijden.
In Noorwegen kun je ook heel makkelijk hutten huren: houten huisjes met een eigen badkamer, ingerichte keuken en slaapkamer. Deze zijn niet zo duur (100-120 euro per nacht) en tegelijk niet al te basic, alles wat je nodig hebt is er. wij verbleven gemiddeld 2 nachten in een huisje zodat je ook tijd hebt om de omgeving te kunnen zien.
veel mooie wegen zijn lastig te rijden (of soms zelfs afgesloten) voor een camper, bijvoorbeeld de Gamle Strynefjellsvegen. Een heel oude weg wat grotendeels 1,5 baans is maar het is wel twee richtings verkeer. Wel geweldig mooie route, die wil je niet missen. maar dan is een auto wel fijner dan een camper.
Daarom is juist mei of begin september een goede tijd om te gaan reizen.
Wij zijn eind augustus er heen geweest, en hadden prima weer. Je moet uiteraard altijd geluk hebben met het weer in scandinavie, dat is niet te voorspellen.
De omgeving er om heen is zeker de moeite waard om heen te gaan, net zo mooi: Senja, de Vesteralen, Tromso. En dan natuurlijk de atlantic road van Bodo tot aan Trondheim. Dit bij elkaar is meer dan genoeg voor 3wk vakantie, vooral als je overdag ook langere wandelingen wil maken.
Het zuiden van noorwegen is anders, maar ook heel erg mooi, daar is zo veel te zien dat je daar weken lang kunt rond touren en elke dag nieuwe dingen ziet. ik zou noord/zuid niet in 1 vakantie van 3 weken combineren, de afstanden zijn daarvoor te groot en je mag in noorwegen niet hard rijden. Het stuk tussen Oslo en Trondheim is grotendeels nog een tweebaans weg waar je grotendeels 80 mag rijden.
In Noorwegen kun je ook heel makkelijk hutten huren: houten huisjes met een eigen badkamer, ingerichte keuken en slaapkamer. Deze zijn niet zo duur (100-120 euro per nacht) en tegelijk niet al te basic, alles wat je nodig hebt is er. wij verbleven gemiddeld 2 nachten in een huisje zodat je ook tijd hebt om de omgeving te kunnen zien.
veel mooie wegen zijn lastig te rijden (of soms zelfs afgesloten) voor een camper, bijvoorbeeld de Gamle Strynefjellsvegen. Een heel oude weg wat grotendeels 1,5 baans is maar het is wel twee richtings verkeer. Wel geweldig mooie route, die wil je niet missen. maar dan is een auto wel fijner dan een camper.
donderdag 14 augustus 2025 om 16:17
Je mag op veel plekken wildkamperen. Dit zag ik tijdens mijn road trip door Noorwegen vorige weekPhlox24 schreef: ↑13-08-2025 17:36Dit was inderdaad altijd zo, ik weet niet of dat inmiddels meer aan banden is gelegd doordat teveel mensen dit doen.
De laatste keer Noorwegen is nog van voor de camperhype, toen hebben wij veel nachten in het wild overnacht. Campings waren toen, begin mei, amper geopend.

donderdag 14 augustus 2025 om 19:30
Nou, mensen doen het gewoon. Ze blokkeren zo de doorgang voor boeren naar hun land, staan op de prive toegangswegen naar iemands huis, staan midden in natuurgebieden aan water zodat de dieren niet meer naar het water durven om te drinken, enz. Het is echt niet tof voor de bewoners van die gebieden en de beheerders van de terreinen daar. Een toerist kan denken dat het een plekje is dat voor niemand belangrijk is en er gewoon zijn camper neerzetten, maar dat is dus lang niet altijd zo.
In Griekenland was de overlast van campers zo erg dat er een algemeen parkeerverbod is gekomen, je mag daar alleen nog maar van camping naar camping rijden. Als het zo doorgaat in Scandinavië gaat het daar ook die kant op....
vrijdag 15 augustus 2025 om 09:30
Bedankt allemaal voor alle tips! We hebben naar jullie adviezen geluisterd en gaan onze reis niet meer doen zoals in de oorspronkelijke plannen van ChatGPT stond. Ik ben blij dat ik hier even heb gepeild of het wel een realistische route was, anders hadden we toch mooi een gehaaste, drukke, volle vakantie gehad.
Een enkele reis wordt het ook niet, want een toeslag van €2.000 voor een one way is wel erg veel, al begrijpen we wel waarom dat zo is.
Dit weekend gaan we er nog eens goed voor zitten om te bepalen waar we wél naartoe willen. Dat is nog even zoeken, want we willen het liefst plekken zonder massatoerisme. Op internet kom je via zoektermen al snel bij de bekende hotspots uit. Ik zag deze week op Instagram ook filmpjes van hordes mensen die allemaal naar hetzelfde plekje liepen voor dé foto… daar worden we allebei niet blij van.
We hebben in ieder geval besloten om de Lofoten niet te bezoeken en kijken nu naar mogelijkheden en wensen in Zuid- of Midden-Noorwegen.
De tips over de camper (zoals de grootte, enzovoort) nemen we ook zeker mee.
Het stelt me gerust dat er een app bestaat met overnachtingsmogelijkheden, én dat campings daar vaak nog plekken beschikbaar hebben. Ook fijn dat er meestal niet ver rijden weer een andere optie is om het opnieuw te proberen.
Ik heb ooit een rondreis gemaakt langs de oostkust van Amerika, waarbij we, behalve de eerste paar dagen na aankomst, niets hadden geboekt. Toen we naar de volgende bestemming reden, bleek er daar helemaal niets meer beschikbaar te zijn. Dat was nog in de tijd dat iedereen Nokia’s had en smartphones nog niet bestonden. We waren toen afhankelijk van internet bij hotels of in internetcafés.
We hebben toen zó lang moeten zoeken naar een overnachtingsplek met nog ruimte, dat ik het echt zonde van de tijd vond. Ik nam me toen voor dat ik dat nooit meer zo wilde doen. Dus fijn om jullie positieve ervaringen hier te lezen!
Een enkele reis wordt het ook niet, want een toeslag van €2.000 voor een one way is wel erg veel, al begrijpen we wel waarom dat zo is.
Dit weekend gaan we er nog eens goed voor zitten om te bepalen waar we wél naartoe willen. Dat is nog even zoeken, want we willen het liefst plekken zonder massatoerisme. Op internet kom je via zoektermen al snel bij de bekende hotspots uit. Ik zag deze week op Instagram ook filmpjes van hordes mensen die allemaal naar hetzelfde plekje liepen voor dé foto… daar worden we allebei niet blij van.
We hebben in ieder geval besloten om de Lofoten niet te bezoeken en kijken nu naar mogelijkheden en wensen in Zuid- of Midden-Noorwegen.
De tips over de camper (zoals de grootte, enzovoort) nemen we ook zeker mee.
Het stelt me gerust dat er een app bestaat met overnachtingsmogelijkheden, én dat campings daar vaak nog plekken beschikbaar hebben. Ook fijn dat er meestal niet ver rijden weer een andere optie is om het opnieuw te proberen.
Ik heb ooit een rondreis gemaakt langs de oostkust van Amerika, waarbij we, behalve de eerste paar dagen na aankomst, niets hadden geboekt. Toen we naar de volgende bestemming reden, bleek er daar helemaal niets meer beschikbaar te zijn. Dat was nog in de tijd dat iedereen Nokia’s had en smartphones nog niet bestonden. We waren toen afhankelijk van internet bij hotels of in internetcafés.
We hebben toen zó lang moeten zoeken naar een overnachtingsplek met nog ruimte, dat ik het echt zonde van de tijd vond. Ik nam me toen voor dat ik dat nooit meer zo wilde doen. Dus fijn om jullie positieve ervaringen hier te lezen!
tinamina wijzigde dit bericht op 15-08-2025 09:31
Reden: typefout
Reden: typefout
0.21% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in