Commentaar op kamperen

19-07-2019 08:55 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een “leuke” discussie gehad met mijn schoonmoeder die er compleet tegen is dat we met de kinderen met de tent gaan camperen. Ze vindt dat ongehoord, gevaarlijk en onhygiënisch. De discussie (niet echt discussie hoor maar eerder geanimeerd gesprek waarbij ik me met een glimlach niet liet doen) kwam omdat ik zei dat we waarschijnlijk een nieuwe tent gaan kopen. En toen zei ze dat we gek waren, dat met dat geld (400€) je beter naar een bungalow kan gaan dan tentkamperen. Ik haar er van op de hoogte gesteld dat je echt niet voor 400€ een huisje of stacaravan kan huren in augustus maar haar antwoord was “dan blijf je toch beter thuis”. Want volgens haar gaan we gewoon kamperen omdat we iets anders niet kunnen betalen, hahaha.
Nou, ik ben geen fanatiekeling en ben echt geen back-to-basics type maar als iemand mijn manier van vakantie afbreekt zonder te weten wat het is (want ja, ze is 1x gaan kamperen 30 jaar geledenop een veldje en daardoor expert) tegenwoordig. Volgens haar is camperen: in de rij gaan staan voor het toilet, in de rij gaan staan voor de douche, kreupel uit je tent komen ’s ochtends van de rugpijn, voortdurend je kinderen in het oog houden want ze mogen zich niet vuilmaken (ja echt, ze mogen niet op de grond zitten of met stoffige shirtjes rondlopen, dat hoort niet blijkbaar en is onhygiënisch), etc. Mijn schoonmoeder is een lief mens waar ik veel van hou maar kan absoluut nooit toegeven dat de mening van een ander ook wel eens goed kan zijn.
Hetzelfde gesprek heb ik onlangs met een collega gehouden. Ze dacht dat we gingen kamperen omdat iets anders te duur was. Ik ga graag naar de camping voor de sfeer. Het relaxte, het alles 3x langzamer doen. ’s Morgens in mijn pyjama kunnen ontbijten. In de hangmat voor de tent een boek lezen. Maar tegelijkertijd is de camping ook een goede uitvalsbasis voor de streek te verkennen. Meestal kiezen we in de zomer voor grote campings aan het strand. Deze hebben alles wat een hotel heeft: verschillende zwembaden, restaurants, bars, winkels, privé toegang tot het strand, sport, animatie, etc. Ideaal voor de kinderen en altijd wat te beleven. In de winter gaan we naar kleine campings in de bergen.
Waarom denken mensen dat kamperen een goedkoop alternatief is voor een vakantie? Of dat het primitief moet zijn? Tegenwoordig heb je campings met percelen met een eigen badkamer met toilet, douche, wastafel als dat is wat je zoekt. Maar even 50m naar het toiletgebouw lopen (brandschoon) is toch ook niet zo erg? En ’s nachts als je dat niet wil doen bestaan er plasemmers of porta pottis.
Ik bedoel maar, hoe komt het dat mensen die niet graag kamperen (omdat ze een slechte ervaring hebben of uit onwetendheid) vaak erg negatieve meningen uiten over kamperen terwijl als je zegt dat je op hotel naar Rome gaat je de kampeerders niet vaak zult horen zeggen “Jakkes, op hotel, wat erg”.
Alle reacties Link kopieren
podiki25 schreef:
26-07-2019 08:31
Het ligt er ook aan naar welke soort camping je gaat. Sommigen gaan voor rust, anderen hebben liever comfort. Wij gaan vaak naar resort campings met een grote tunneltent. Met 2-pits fornuus, klaptafel en stoeltjes en hangmat.
9 restaurants, 7 zwembaden, privé strand. Het kan ook allemaal luxe zijn hoor als je gaat kamperen. En dat wisselen we dan af met kleine campings om weer wat meer back to basic te gaan.
Zoals in het artikel beschreven dat iemand hier geplaatst heeft: net dat kneuterige koffie zetten en traag afwassen is leuk.

Die opmerking van het toiletgebouw vind ik ook altijd bizar. Ik ga al jaren kamperen maar heb nog nooit een toiletgebouw gezien waar je zelf je rol moet meenemen.
En altijd brandschone toiletten, behalve in sommige wat kleinere campings waar niet om het uur schoongemaakt wordt.
Kijk dat laten wij graag links liggen die grote resorts. Niks geen massa toerisme gaan voor dat huisje op de hei of verlaten in het bos en wel te bereiken via onverhard en doodlopend graag :)
Alle reacties Link kopieren
podiki25 schreef:
26-07-2019 08:31
Het ligt er ook aan naar welke soort camping je gaat. Sommigen gaan voor rust, anderen hebben liever comfort. Wij gaan vaak naar resort campings met een grote tunneltent. Met 2-pits fornuus, klaptafel en stoeltjes en hangmat.
9 restaurants, 7 zwembaden, privé strand. Het kan ook allemaal luxe zijn hoor als je gaat kamperen. En dat wisselen we dan af met kleine campings om weer wat meer back to basic te gaan.
Zoals in het artikel beschreven dat iemand hier geplaatst heeft: net dat kneuterige koffie zetten en traag afwassen is leuk.

Die opmerking van het toiletgebouw vind ik ook altijd bizar. Ik ga al jaren kamperen maar heb nog nooit een toiletgebouw gezien waar je zelf je rol moet meenemen.
En altijd brandschone toiletten, behalve in sommige wat kleinere campings waar niet om het uur schoongemaakt wordt.
Heerlijk! Zo deden wij dat ook toen de kinderen kleiner waren. Lekker genieten hoor!
Alle reacties Link kopieren
Nu ervaar ik een groot nadeel van kamperen ; het regent. En nu zit ik hier in de voortent me enigszins te vervelen. Wilden gaan wandelen maar daar regent het net wat te hard voor.
Hopelijk straks droog genoeg om naar het restaurant in het dorp te wandelen. Lekker eten en drinken dan.
Als iemand gaat kamperen zeg ik beleefd 'fijne vakantie en heel veel plezier' zoals het hoort maar ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken. Ben veel op metalfestivals geweest in mijn latere tienerjaren en dan ga je er gewoon vanuit dat alles fulltime smerig is en daar stel je je op in. Je gaat tenslotte ook voor de bands.

Maar toen ik op mijn zestiende drie weken ging kamperen in Zuid-Europa heb ik het deksel wel flink op mijn neus gekregen hoor. Ik had er echt zin in, wist alleen totaal niet wat te verwachten (mijn ouders hebben -gelukkig- ook een hekel aan kamperen) en het viel flink tegen. Tent stond op een hoog plateau, best vet maar eer je terug was van de douches beneden zweette je alweer, na 's ochtends je tent uitgebrand en uitgezweet te zijn. Ik werd daarbinnen onderhand gefrituurd. Gelukkig was er op de camping zelf een zwembad, daar was ik niet uit te slaan. De nabijliggende stadjes en dorpjes waren prachtig, heb genoten van alles wat ik heb gezien maar de hitte en het primitieve... nee.

Ook vond ik het daar niet 'anders' warm dan hier, het was ook daar gewoon bloedheet en mijn kleren plakten alsnog aan alles vast en als ik niet in het zwembad dobberde dan was ik aan het baden in het zweet. Vies. Heb ook daar veel last gehad van de hitte (misselijk, overgeven, knallende hoofdpijn).

Ik heb dus als stelregel dat ik het op vakantie luxer wil hebben dan thuis, anders vind ik voor mezelf dat ik net zo goed thuis kan blijven. De afwas vind ik thuis al niet vet, dus op een camping ook niet en al helemaal niet als je alles mee moet slepen en het tien keer zo lang duurt. En waarom naar een gedeeld wc&douchegebouw moeten lopen als ik thuis mijn eigen wc&douche op twee seconden afstand heb.

Een glamping lijkt me dan wel weer lachen, wil dat wel een keer meegemaakt hebben. Al is het maar voor 1 nacht, kan ik meteen weer weg als het toch niet bevalt. Maar dat lijkt me op zich wel wat hebben :)
Alle reacties Link kopieren
Toen de kinderen kleiner waren ( basisschool) gingen we elk jaar 3 weken naar de Camping in Z Frankrijk met de caravan, geweldig voor kinderen, zwemmen fietsen voetballen.
Ik was geen fan, koken afwassen zand vegen Stinkende handdoeken, 1300 km gereden en dan in dr hitte tent opzetten , bedden opmaken etc etc , maar toch 12 jaar gedaan, toen het pubers werden de caravan verkocht, en op vakantie in een hotel of appartement .
Heerlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven