Commentaar op kamperen

19-07-2019 08:55 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een “leuke” discussie gehad met mijn schoonmoeder die er compleet tegen is dat we met de kinderen met de tent gaan camperen. Ze vindt dat ongehoord, gevaarlijk en onhygiënisch. De discussie (niet echt discussie hoor maar eerder geanimeerd gesprek waarbij ik me met een glimlach niet liet doen) kwam omdat ik zei dat we waarschijnlijk een nieuwe tent gaan kopen. En toen zei ze dat we gek waren, dat met dat geld (400€) je beter naar een bungalow kan gaan dan tentkamperen. Ik haar er van op de hoogte gesteld dat je echt niet voor 400€ een huisje of stacaravan kan huren in augustus maar haar antwoord was “dan blijf je toch beter thuis”. Want volgens haar gaan we gewoon kamperen omdat we iets anders niet kunnen betalen, hahaha.
Nou, ik ben geen fanatiekeling en ben echt geen back-to-basics type maar als iemand mijn manier van vakantie afbreekt zonder te weten wat het is (want ja, ze is 1x gaan kamperen 30 jaar geledenop een veldje en daardoor expert) tegenwoordig. Volgens haar is camperen: in de rij gaan staan voor het toilet, in de rij gaan staan voor de douche, kreupel uit je tent komen ’s ochtends van de rugpijn, voortdurend je kinderen in het oog houden want ze mogen zich niet vuilmaken (ja echt, ze mogen niet op de grond zitten of met stoffige shirtjes rondlopen, dat hoort niet blijkbaar en is onhygiënisch), etc. Mijn schoonmoeder is een lief mens waar ik veel van hou maar kan absoluut nooit toegeven dat de mening van een ander ook wel eens goed kan zijn.
Hetzelfde gesprek heb ik onlangs met een collega gehouden. Ze dacht dat we gingen kamperen omdat iets anders te duur was. Ik ga graag naar de camping voor de sfeer. Het relaxte, het alles 3x langzamer doen. ’s Morgens in mijn pyjama kunnen ontbijten. In de hangmat voor de tent een boek lezen. Maar tegelijkertijd is de camping ook een goede uitvalsbasis voor de streek te verkennen. Meestal kiezen we in de zomer voor grote campings aan het strand. Deze hebben alles wat een hotel heeft: verschillende zwembaden, restaurants, bars, winkels, privé toegang tot het strand, sport, animatie, etc. Ideaal voor de kinderen en altijd wat te beleven. In de winter gaan we naar kleine campings in de bergen.
Waarom denken mensen dat kamperen een goedkoop alternatief is voor een vakantie? Of dat het primitief moet zijn? Tegenwoordig heb je campings met percelen met een eigen badkamer met toilet, douche, wastafel als dat is wat je zoekt. Maar even 50m naar het toiletgebouw lopen (brandschoon) is toch ook niet zo erg? En ’s nachts als je dat niet wil doen bestaan er plasemmers of porta pottis.
Ik bedoel maar, hoe komt het dat mensen die niet graag kamperen (omdat ze een slechte ervaring hebben of uit onwetendheid) vaak erg negatieve meningen uiten over kamperen terwijl als je zegt dat je op hotel naar Rome gaat je de kampeerders niet vaak zult horen zeggen “Jakkes, op hotel, wat erg”.
Jufjoke schreef:
19-07-2019 10:19
Ik snap niet waarom je überhaupt je mening zo wil verdedigen. Zij denkt er anders over. Sommige andere mensen ook. Nou en? Waarom mag dat niet?
Mag best hoor. Maar ik heb dezelfde ervaringen als TO. Dat mensen jouw keuze gaan afzeiken. Dat mag je toch vervelend vinden?
Alle reacties Link kopieren
Pfff waar bemoeit zij zich mee.
Gewoon niet meer op reageren en over iets anders beginnen. Goh hoe is het eigenlijk met tante Beppie, mooie theepot waar heb je die vandaag, wat is het warm vandaag he.
makreel schreef:
19-07-2019 10:07
Dan word je net zo'n zeurmens als je schoonmoeder. Daar zou ik dus geen zin in hebben.

'Ik hoor het al schoonma, u wilt liever niet met ons mee op vakantie. Nouja, tot over drie weken dan maar!'
Het is vooral bedoeld om haar een spiegel voor te houden. Dat het gewoon vervelend is als iemand op al jouw keuzes een afzeikantwoord klaar heeft.
Alle reacties Link kopieren
Of gewoon heel direct: Nou weten we onderhand wel dat jij kamperen niks vind, zullen we het over iets anders hebben?
Gewoon zeggen: "Ieder zijn eigen voorkeuren" en het daarbij laten.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-07-2019 09:25
Hier kampeert iedereen juist. Wij worden met de nek aangekeken omdat we geld over de balk smijten met huisje of chalet.
Maar net wie je spreekt dus.
Dit. Wij hebben echt de kampeer maffia hier. Hey, ik vind kamperen echt de hell op aarde, maar iedereen moet toch vooral doen waar hij/zij zin in heeft? Zeker op vakantie!! Ik zou gewoon lekker doen waar je lol in hebt en de rest laten lullen (en zéker de kinderen vies laten worden).
Alle reacties Link kopieren
Ach, soms is het best leuk discussies te houden over dit soort onzinnige onderwerpen als wel/niet kamperen.
Ik vind kamperen ( in een tent) ook vreselijk. Dat is geen vakantie voor mij. Dat is mijn ervaring en mening. Daar gaan niemand wat aan veranderen.

En ja, zat gedaan. ;-)
Nu nooit meer. Alleen op festivals en daar ben ik ook wel klaar mee ondertussen.

Ik vind mijn mening totaal niet relevant voor mensen die wel graag kamperen, waarom zou je daar een discussie over moeten voeren?

Meer dan wel of niet leuk vinden is er niet toch?

TO's schoonmoeder praat echt onzin. Gevaarlijk en onhygienisch.
Overdrijven is ook een vak. :-D

Daar zou ik ook van gaan glimlachen. Uitglimlachen. :-D :-D :-D
Leeuwtje12345 schreef:
19-07-2019 10:35
Dit. Wij hebben echt de kampeer maffia hier. Hey, ik vind kamperen echt de hell op aarde, maar iedereen moet toch vooral doen waar hij/zij zin in heeft? Zeker op vakantie!! Ik zou gewoon lekker doen waar je lol in hebt en de rest laten lullen (en zéker de kinderen vies laten worden).
Eens.
Alle reacties Link kopieren
lilguinea schreef:
19-07-2019 10:13
Ik zou me er vooral niks van aantrekken, iedereen zijn ding toch.
Overigens ben ik geen kampeerder en ken ik veel kampeerders en hoe regelmatig ik wel niet moet horen dat ik een verwend luxepaardje ben omdat ik liever naar een viersterrencomplex ga...
Dat vind ik dan ook weer stom. Zou dat nooit zeggen, vind op hotel gaan ook wel leuk. Hangt af van de gelegenheid. Een citytrip bijvoorbeeld. Of een vakantie in Egypte.
Alle reacties Link kopieren
Ik breng regelmatig een aantal dagen in een tent door en dan op een redelijke back to basic manier, dus geen koelkast e.d.
Ik vind het heerlijk, het dwingt je om dingen eens wat langzamer te doen en bewust bezig te zijn met de handelingen die ik uitvoer.

Mijn meneer daarentegen wil niet kamperen, dus als alternatief gaan we volgend jaar in van die kampeerhutten en dan steeds naar een andere hut trekken. Dan kunnen we ook meer van de omgeving zien dan wanneer we naar een stad gaan.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Heb je die nieuwe, grote, achtervolgende teek niet gezien op het nieuws?
Ik ben voor kamp schoonmoeder!
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken dat ze bij je langs wil komen op vakantie 😂
Waarom boeit het jou wat anderen denken? Lekker laten lullen en van je vakantie genieten.
Ik houd vooral van variatie. Vorig jaar een verre vliegvakantie, met hotels en zwembaden. Dit jaar kamperen in scandinavië met de tent, zonder stroom en wifi, en koken op een kampvuurtje, naaktzwemmen in verlaten meertjes.

Ik krijg op beide altijd hele leuke reacties. En ook zeggen sommigen: leuk voor jou, gelukkig hoef ik niet mee. Dat krijg ik trouwens zowel te horen over de lange vliegreis als over de kampeervakantie.
Vind ik ook prima- als ik en mijn gezin het maar leuk vinden.

Overigens, wat is er mis met het feit dat de kosten een overweging zijn voor het kiezen van je kampeervakantie?
Wij vinden beide type vakanties heel leuk maar een verre reis met luxe hotels zit er bij ons echt niet elk jaar in.
Dus dit jaar gaan we lekker goedkoop kamperen.

Ik ken ook een aantal mensen die het liefst naar 'balkonia of tuinesia' gaan. En dan is het mijn beurt om te zeggen: Leuk voor jullie, niks voor mij!
Wat een irritant mens. Zo te horen krijgt ze veel te veel ruimte.

Of hoor haar aan en als ze uitgeluld is vraag je heel droog: verder nog iets?

Doet ze zo alleen tegen jou of ook tegen je man?
Mevrouw75 schreef:
19-07-2019 10:11
Festivalkamperen lijkt mij dan weer de hel;)

Is het ook. Alcohol (en eieren bakken als ontbijt) maakt een hoop goed :D
Sws vind ik het raar als mensen op je plannen reageren met negatief commentaar. Waarom zou ik van mijn buren of collega willen weten dat ze kamperen haten en dat ze blij zijn dat ze niet mee hoeven?
Waarom moet dat gemeld worden.

Voor de goede orde: ik ben ook blij dat zij niet met me meegaan, maar dat hou ik toch ook voor me.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
19-07-2019 11:56
Sws vind ik het raar als mensen op je plannen reageren met negatief commentaar. Waarom zou ik van mijn buren of collega willen weten dat ze kamperen haten en dat ze blij zijn dat ze niet mee hoeven?
Waarom moet dat gemeld worden.

Voor de goede orde: ik ben ook blij dat zij niet met me meegaan, maar dat hou ik toch ook voor me.
Mwah, binnen de familie mag je best commentaar hebben. Niet alleen, dat is niet leuk, maar ik vind het best hoor, als iemand zegt: gatver, kamperen, dat is vies en kramperen.
Alle reacties Link kopieren
To, ik lees zo dat je het over het algemeen gewoon prima met je schoonmoeder kunt vinden. (Mijn schoonmoeder is een lief mens waar ik veel van hou maar kan absoluut nooit toegeven dat de mening van een ander ook wel eens goed kan zijn.)
Het is altijd een stuk vervelender als iemand die belangrijk voor je is, jouw plannen en ideeën afkraakt. Ook al zijn ze oud of zo. :nut: Het enige dat je kunt doen is het gesprek afkappen en overgaan op een ander onderwerp, want ze zal het toch niet met je eens worden.

Ik ben best makkelijk, kamperen, rondreizen, hotel, appartement, alles heeft zijn charmes, plus- en minpunten. Ik kan mij zelfs voorstellen dat het zalig is om gewoon een paar weken thuis te blijven.

De meeste mensen (niet allemaal dus) reageren op een basis van hun eigen beperkte ervaring (of het gebrek eraan) en hebben niet genoeg fantasie om te begrijpen waarom iets voor een ander wel leuk zou kunnen zijn. In ieder geval dat vertel ik mij zelf altijd maar...

Ik ga graag op een verre reis, omdat ik dat leuk vind en omdat Europa in de winter gewoon niet mijn ding is. :biggrin: Maar genoeg commentaar, want; Europa is toch ook leuk, en rondreizen zijn stom, en aaaarrgghhh... de horror... een groepsreis!?? o_o
Maar als ik alleen op een stedentrip ga is het ook niet goed, denk aan; echt waar alleen, wat onveilig?! Een hostel, ieeewwww? Musea bezoeken, wat saai? Alleen, met wie kun je dan je ervaringen delen?!
Als ik naar de schoonouders ga in het buiten, wordt het trouwens niet beter. Of als ik een nachtje mij mijn moeder hier in Nederland blijf slapen. (Dat zou ik echt niet kunnen, een nacht bij mijn (schoon)ouders, want je wilt toch je eigen ding doen/privacy!)

Dus men heeft altijd iets te zeiken...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
19-07-2019 11:56
Sws vind ik het raar als mensen op je plannen reageren met negatief commentaar. Waarom zou ik van mijn buren of collega willen weten dat ze kamperen haten en dat ze blij zijn dat ze niet mee hoeven?
Waarom moet dat gemeld worden.

Voor de goede orde: ik ben ook blij dat zij niet met me meegaan, maar dat hou ik toch ook voor me.
Ligt denk ik ook aan de omgeving waarin je verkeert. In mijn omgeving is een sleurhut de norm. En als ik wil vermijden dat ik twee uur moet aanhoren welke campings ‘echt iets voor jullie’ zijn compleet met reviews op Zoover en tig foto’s uit het jaar 0, dan moet ik duidelijk maken dat ik never nooit niet een sleurhut ga aanschaffen en nog niet dood aangetroffen wil worden op een camping. Niet in een tent, niet in een caravan, niet in een camper, niet in een glampingvorm, niet in een chalet en niet in een stacaravan.

Da’s dan lekker duidelijk dus kun je het verder hebben over de bestemming, wat daar allemaal te zien/doen/beleven is, welke trekpleisters ze willen bekijken enz. Andersom ga ik mensen niet non-stop hotels aanraden als ik weet dat ze twee keer per jaar de caravan uit de stalling halen. Dan wissel je leuke streken, steden of landen met elkaar uit.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Als iemand mij vertelt dat ze al 30 jaar naar dezelfde camping in de Achterhoek gaan oid dan zeg ik gewoon: nou, veel plezier gewenst.

Ik vind het niet belangrijk dat ze weten dat ik dat saai en fantasieloos vind.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
19-07-2019 11:46
Wat een irritant mens. Zo te horen krijgt ze veel te veel ruimte.

Of hoor haar aan en als ze uitgeluld is vraag je heel droog: verder nog iets?

Doet ze zo alleen tegen jou of ook tegen je man?
Ik wil op alle posts best reageren maar kan het niet bijhouden.
Echter op deze even uitzondering maken: zo doet ze ook tegen mijn man hoor.
Maar we zijn dat al gewoon. Ze is echt een erg goed mens en zal veel voor je doen maar je moet er de commentaar bij nemen...
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
19-07-2019 11:08
Heb je die nieuwe, grote, achtervolgende teek niet gezien op het nieuws?
Ik ben voor kamp schoonmoeder!
Geweldig :rofl:
podiki25 schreef:
19-07-2019 08:55
Maar even 50m naar het toiletgebouw lopen (brandschoon) is toch ook niet zo erg? En ’s nachts als je dat niet wil doen bestaan er plasemmers of porta pottis.
Nou precies dit dus. Ik hecht er zeer aan om als ik moet dat ik ook kan, en OOK privacy heb .... Een plasemmer, jakkes bah!!!! Heb thuis eens logees gehad die 's nachts naar de wc moesten maar niet wilden doortrekken omdat dat lawaai zou geven. Mén wat een meur!!!!!!!!!!

Kamperen: het hele jaar krom liggen om een paar weken krom te kunnen liggen.... mij niet gezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven