Cuba en groepsreis ervaringen

02-01-2011 19:01 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik ga voor het eerst in jaaaaren op vakantie (feb/maart naar Cuba) en ga hoogstwaarschijnlijk alleen. Daarom wil ik graag een groepsreis boeken (lijkt me iets minder eng), en ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met bijv. Shoestring of Baobab en wat je dan kan verwachten - soort reis en groepssamenstelling bijvoorbeeld.

NB: Er zijn vast wel vaker groepsreis-topics geweest, maar die kon ik zo snel niet vinden. Tips voor Cuba zijn natuurlijk ook welkom Alvast bedankt!
Hi, cuba is geweldig! Ik ben zelf met kras geweest en dat was prima. De leeftijden zijn daar wel heel gemeleerd maar ik heb er alles behalve last van gehad.
Over leeftijden zou ik me niet druk maken. Je kunt het soms prima vinden met iemand van in de 60, en je ergeren aan een 20'er.

Kijk bij het programma of je ook wat tijd hebt om er zelf op uit te trekken, dat je niet constant met de hele groep op hoeft te trekken. Vaak klikt het met een paar mensen, en daar ga je dan mee eten of dingen mee doen.

Als er verschillende 'setjes' zijn die hebben geboekt, hoeft dat nog niet te betekenen dat je daar niets aan hebt: ook daar kun je een heel leuke tijd mee hebben.

Veel plezier, Cuba is leuk én mooi!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De organisaties zelf zijn bijna identiek vind ik, al is men bij Djoser en Baobab gemiddeld iets jonger en avontuurlijker.

De grote vraag is: ben jij een groepsreismens? Je moet namelijk wel tegen continu mensen om je heen, irritante lieden, vroeg opstaan, een hoog tempo, als makke schaapjes achter de reisleider aanlopen en weinig vrijheid kunnen.

Ik kan dat dus duidelijk niet.
Ik heb 'n paar jaar geleden Cuba met Baobab gedaan en dat is goed bevallen. Vond hen de meest uitgebreide rondreis bieden (24 dagen ipv 20-22 van Djoser e.a.)

Heb al veel groepsrondreizen gedaan en altijd wel gezellige mensen in m'n groep gehad om dingen mee te ondernemen en uit eten te gaan.
Ik heb 'n paar jaar geleden Cuba met Baobab gedaan en dat is goed bevallen. Vond hen de meest uitgebreide rondreis bieden (24 dagen ipv 20-22 van Djoser e.a.)

Heb al veel groepsrondreizen gedaan en altijd wel gezellige mensen in m'n groep gehad om dingen mee te ondernemen en uit eten te gaan.

Ik en met shoestring naar India geweest (een singlesreis) en het was geweldig!!! Geen ervaring met Cuba.

Onze India groep bestond uit mensen raden de 19 en 57. Van alles wat dus!!
.
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 17-10-2011 19:01
Reden: daarom
% gewijzigd
Had je het na drie keer niet gezien Elninjoo ?
Ik heb (met man) ook een groepsreis naar Cuba bij Baobab gedaan: 17 mensen en met 2 klikte het helemaal niet, maar met de rest wel. Leeftijden waren ook erg divers, van 25 tot 63, maar dat vind ik persoonlijk een voordeel. Leeftijd zegt me ook niet zoveel. Binnen de beperkingen van de georganiseerde reis in afwisselende groepjes wezen eten en wandelen en dat was een leuke ervaring. Maar Iris heeft een punt, je hebt altijd mensen om je heen en het programma ligt doorgaans in grote lijnen vast.

Cuba was trouwens geweldig en vervreemdend: prachtige natuur, mooie plaatsen en tegelijk ook armoe en half afgebouwde flats. Voor toeristen wordt veel geregeld, maar het is wel bizar om te zien dat jouw appartement stroom heeft terwijl de rest van de stad helemaal donker is vanwege stroomgebrek.

Aanrader: ga in Havana naar een jazzcafé, ik vond het 10x leuker dan Tropicana met zijn pracht en praal.
En in aanvulling op panadol: goeie zeep (Nivea bijv.) en pennen waren toen (2005) ook zeer gewild.
.
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 17-10-2011 19:02
% gewijzigd
Ik las vandaag dat zeep niet meer verstrekt gaat worden door de overheid, dat de mensen dat zelf moeten kopen. En dat het een flink bedrag gaat kosten!

Ik vind Djoser luxer dan Baobab of Shoestring. En daar komt een bepaald publiek op af. Ik zal niet snel meer voor Djoser kiezen, ook al om de prijs.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Vind Baobab en Summum vergelijkbaar met Djoser qua luxe. Shoestring is volgens mij nogal primitief. Spreekt mij in elk geval minder aan.
Wow, bedankt voor de reacties nu al, stelt me toch een beetje gerust

Ik vroeg me inderdaad af hoe die leeftijden zijn, maar zo'n gemengde groep klinkt wel goed. En ik neem aan dat er altijd wel mensen zijn met wie het wel klikt en misschien mensen met wie het niet klikt.

Ik had niet eerder gehoord van die spullen om mee te nemen, maar dat is een goede tip!
Ik (toen 31) ben vorig jaar met mijn moeder met Kras naar Cuba geweest.

Ik had altijd een 60+ idee bij Kras, maar de groep was heel gemeleerd, van ongeveer 25 tot een stel van 70+.

Leuke groep, wel redelijk kliekjes vormend, maar geen problemen verder.

De 23daagse reis gedaan, waarvan 1 week strandverlenging.

De reis zelf was prachtig, zoveel gezien en gedaan (van jungletochten tot stadswandelingen tot vrije tijd).

We zijn in Santiago De Cuba naar La Trova geweest en ik ben daar de hele avond de dansvloer over gegooid door diverse Cubanen (inclusief onze leuke chauffeur ), kwamen mn salsalessen mooi van pas!

Een van mn mooiste reizen.

Moet ik zeggen dat ik de groepsrondreizen die ik met mijn moeder heb gedaan (ZuidAfrika, Thailand, Cuba) altijd goed vond. We klikken altijd wel met iemand en er is eigenlijk nooit iemand geweest waarmee het drama was.

Waren er wel mensen waar je het niet zo op hebt, dan zijn die in een groep makkelijk te ontwijken en te tolereren.

Het ligt ook een heel eind aan je eigen instelling natuurlijk.

Ik vond de reizen van De Jong Intra en Kras redelijk vergelijkbaar als het ging om kwaliteit hotels. Al zijn de landen zo verschillend en moet je eigenlijk niet vergelijken..

Wat wel altijd redelijk aanslaat zijn de verschillen tussen rijk en arm, dit blijft toch elke keer weer confronterend.

Maar als je idd kleinigheidjes meeneemt om uit te delen (al zijn het maar de zeepjes uit je hotels!) en je ziet de stralende gezichten bij het in ontvangst nemen.. tja.. daar kan geen 5 sterren hotel tegenop...
Zelf zou ik gaan voor een singlesreis als je alleen gaat. Dan zijn de meeste mensen alleen en maak je makkelijker contact. Als je tussen alleen groepjes zit en stelletjes is dat anders. Ik ben zelf met een groepsreis naar Brazilie geweest ( singlesreis, shoestring ) en vond dit een fijne ervaring omdat de meeste alleen zijn en ik niet snel contact maak met vreemden. Maar je bent op elkaar aangewezen. Ik vond onze hotels trouwens helemaal niet primitief hoor Elninjoo. Gewoon standaard. Goed ontbijt, mooie kamers, fijne bedden. Wat wil je nog meer, je bent er toch bijna nooit.
Ik ben met Fox, Summum en 2x met Shoestring geweest. Shoestring is wat avontuurlijker, Fox vond ik meer met de groep mee en de Summum reis die wij hebben gemaakt zat er tussen in. Ik zou voor de Cuba reis van Baobab gaan. Ben nog niet met de organisatie meegeweest, maar die reis spreekt mij erg aan.

En leeftijden zou ik niet zozeer naar kijken. Ik heb soms meer een klik gehad met 50+, dan met leeftijdsgenoten (rond de 30).
Spullen uitdelen wordt door de reisbegeleiding áltijd afgeraden. Je kweekt er bedelaars mee die elke toeristengroep gelijk bespringen en lastig vallen.
Eens met elninjoo. Als 1 persoon van onze groep pennen uitdeelde, werd meteen de hele groep besprongen en we kwamen er ook niet meer vanaf. Zwaar irritant.

Onze reisbegeleider (een local notabene) raadde het dus ook sterk af.
Ik ben 4 keer met Fox weggeweest en 1 keer met Djoser.

Het bevalt mij altijd prima zo'n groepsreis.

Alleen in Zuid Afrika hadden we geen leuke groep en ook nog een hele slechte reisleidster dus dat kan je wel overkomen.

En wat leeftijden betreft het maakt niet uit hoe oud mensen zijn de ene persoon ligt je wel en de ander niet.
.
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 17-10-2011 19:03
% gewijzigd
quote:panadol schreef op 03 januari 2011 @ 09:04:

Ik ben er niet met een groepsreis geweest maar gewoon op eigen houtje,dus ik wist niet dat het er word afgeraden door reisleiders.Ik heb wel spullen gegeven aan de cubanen en die waren op dat moment niet aan het schooien heb wel velen blije gezichten gezien.Als je al iets wil geven geef het niet aan schooiers maar aan mensen waarvan je denkt die het kunnen gebruiken in de buitenwijken van havanna waren de mensen er wel blij mee.Maar je werkt er wel aan mee dat de locals westerlingen als wandelende portemonnees gaan zien. Jij had er dan wellicht geen last van maar de volgende westerling die op hun pad komt misschien wel, omdat ze dan denken dat daar vast ook wel iets bij te halen valt. Vind het erg irritant in elk geval. Voor mensen die toch persé iets willen geven, wordt altijd aangeraden om 'n donatie bij 'n schooltje o.i.d. te doen.
.
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 17-10-2011 19:04
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven