Cyprus

22-06-2017 18:43 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Viva's!

Wij staan op het punt een vakantie te boeken naar (zuid) Cyprus. Tot mijn verbazing kan ik weinig verhalen of ervaringen vinden online.

Wie is hier onlangs nog geweest en kan er iets over vertellen?

Ik ben ook benieuwd naar wat de gemiddelde prijs is om bijv. eens uit eten te gaan.

Was het qua hitte te doen? Het is droge hitte dus denk dat het wel te doen zal zijn aan het zwembad. We nemen ook een huurauto met airco 😂
Wij vonden het qua hitte goed te doen. Vriendelijke mensen ook, en een paar duikopties voor als je daarvan houdt. Gemiddelde prijs van een diner weet ik niet meer, maar wel dat we ook dat mee vonden vallen. Enige ding dat sommige mensen erg vervelend vinden: o-ver-al zijn zwerfkatten.
Als je van uitgaan houdt zou ik kiezen voor Agia Napa. Ben je meer liefhebber van de natuur, dan naar Paphos en een auto huren. De andere steden plus het gebied eromheen aan de zuidkust zou ik ernstig mijden. Het hooggebergte is wel de moeite waard om een paar monasteries te bezoeken en wat natuur te snuiven. Als je meer cultuurhistorisch geïnteresseerd bent zou je eigenlijk naar het Turkse noorden moeten, maar dat terzijde.

Persoonlijk vind ik de Grieks-Cyprioten niet het allervriendelijkste volk. Eiland is in de zomer vergeven van de Britten. Grieks-Cyprioten trekken massaal naar de kust in augustus en dan zitten ze de hele dag in de lobby van de vijfsterrenhotels en op de stranden luid met elkaar te netwerken en te bellen.

Maar verder een prachtig eiland met een rijke cultuur :hyper:
Dank voor jullie reacties. We gaan ervoor... we zijn geen uitgaanders. We zoeken juist rust en even helemaal niks.
Kreeg van iemand anders ook nog de tip om toch even het noorden te bekijken, we zitten slechts ruim een uur rijden van de grens vandaan dus misschien doen we dat nog wel.

Via Eliza Was Here hebben we een leuk huisje gevonden. Tot mijn verbazing waren we goedkoper uit met via EWH boeken dan alles zelf te regelen (incl dat huisje dat we natuurlijk ook gewoon rechtstreeks zelf konden boeken). Er zit ook een huurauto bij en het strand is 20min rijden.

Koffiehagedis (wil ik weten hoe je die naam bedacht hebt? 😁) - was duiken de moeite qua wat er te zien is? Mijn vriend heeft nog een introductie duikcursus van mij tegoed dus misschien moeten we dat daar doen?
Hey,

Agia Napa is heel toeristich maar ik vond het 10 jaar terug wel leuk. Nicosia ( hoe schrijf je het?) de hoofdstad vond ik altijd bijzonder. Ben nog in de tijd geweest dat de VN bij de grens stond en dat er nog echt oorlogfoto's hingen bij de grens die dwars door de winkelstaat loopt. Echt heel bijzonder om dat te zien. Later zijn de Turken iets schappelijker geworden en mag je nu ook gemakkelijker naar het "bezette" gedeelte van Cyprus gaan. Ben 1 keer in famacusta geweest. Hier zie je nog delen van leeg staande huizen van de grieken die hier ooit hebben gewoond. Heel bizar dat er een grens loopt in dat gebied en dat je daarna gewoon huizen en winkels ziet die gewoon weer bewoond zijn.

Een ober van een restaurant waar ik een paar keer was geweest kwam uit de stad Famacusta, je gaat dan de stad wel met andere ogen kijken omdat hij er uit is gezet en gewoon geen kans had toen om terug te keren...

Het binnenland is zeker mooi!! Veel natuur groen en bergen.

Duiken heb ik nooit gedaan maar wel snorkelen. Zo heerlijk daar! Alles zo helder visjes kon ik super goed zien!

Ikzelf vind de Cyprioten wel vriendelijk maar ik ben er al jaren niet meer geweest. De kosten zijn vrij prijzig. Mijn vader gaat er al jaren heel en alles word steeds duurder.
De zwerfkatten heb je daar idd, Bijna in elk grieks land denk ik...

Geniet van je vakantie!!
Wij zijn vorig jaar geweest. Zaten hoog in de bergen, klein plaatsje droushia. Plaats zelf niets aan, maar een geweldig uitzicht in het hotel wat alles goed maakte.
Auto was zeker noodzakelijk anders hadden wij geen kant op gekund. Wegen zijn niet altijd even goed, veel haarspeldbochten en natuurlijk links rijden.
Het eten was prima. Prijzen vielen ons mee. Echter een cappuccino was qua prijs wel weer vergelijkbaar met Nederland.
Veel plezier
forsyth schreef:
22-06-2017 19:26
Als je van uitgaan houdt zou ik kiezen voor Agia Napa. Ben je meer liefhebber van de natuur, dan naar Paphos en een auto huren. De andere steden plus het gebied eromheen aan de zuidkust zou ik ernstig mijden. Het hooggebergte is wel de moeite waard om een paar monasteries te bezoeken en wat natuur te snuiven. Als je meer cultuurhistorisch geïnteresseerd bent zou je eigenlijk naar het Turkse noorden moeten, maar dat terzijde.

Persoonlijk vind ik de Grieks-Cyprioten niet het allervriendelijkste volk. Eiland is in de zomer vergeven van de Britten. Grieks-Cyprioten trekken massaal naar de kust in augustus en dan zitten ze de hele dag in de lobby van de vijfsterrenhotels en op de stranden luid met elkaar te netwerken en te bellen.

Maar verder een prachtig eiland met een rijke cultuur :hyper:
Even inbreken hoor.. heb jij ervaring met vakantie in Noord Cyprus? Wat zijn de do's en dont's?
Ik ben naar noord cyprus geweest 4 jaar geleden. Het was leuk maar voor mij hoef er geen 2e keer te komen. Ik had ook aardige hoge verwachtingen door succes verhalen. Ik kijk er niet 'naar' of negatief op terug maar vind het niet bijzonder en zou het ook niet aanraden.
Bam!!!!
Het grootste deel van de cultuurhistorische bezienswaardigheden ligt nu eenmaal in 'bezet gebied', dus alleen daarom al vond ik het meer dan de moeite waard. De Turken vond ik ook een stuk vriendelijker en gastvrijer dan de Grieken. Ik zou wel via het zuiden reizen als ik jou was, niet via Turkije. Ik weet niet of en hoe de huidige politieke situatie in Turkije de stemming in het noordelijk deel beïnvloedt, dus daar zou ik me wel even in verdiepen.
forsyth schreef:
05-07-2017 20:08
Het grootste deel van de cultuurhistorische bezienswaardigheden ligt nu eenmaal in 'bezet gebied', dus alleen daarom al vond ik het meer dan de moeite waard. De Turken vond ik ook een stuk vriendelijker en gastvrijer dan de Grieken. Ik zou wel via het zuiden reizen als ik jou was, niet via Turkije. Ik weet niet of en hoe de huidige politieke situatie in Turkije de stemming in het noordelijk deel beïnvloedt, dus daar zou ik me wel even in verdiepen.
We vliegen wel via Turkije, er is geen andere manier om zonder doorreis naar het noorden te komen helaas.
Ik ben in Noord Cyprus geweest en schrok toen ik naar zuid ging en hoe duur het daar was.
annayllop schreef:
26-06-2017 11:25
Koffiehagedis (wil ik weten hoe je die naam bedacht hebt? 😁) - was duiken de moeite qua wat er te zien is? Mijn vriend heeft nog een introductie duikcursus van mij tegoed dus misschien moeten we dat daar doen?
Sorry, héle late reactie! Dit topic verdween om de een of andere reden uit mijn overzicht. Ghehe, tsja, koffiehagedis... Ik was geloof ik geïrriteerd dat al mijn opties voor een nickname bezet waren, en besloot de eerste 2 zelfstandige naamwoorden die in me opkwamen te combineren. Voila ;) .

Duiken is best leuk! Aantal wrakduiken mogelijk ook. Dus een introcursus kan daar prima (-:
Een hele goede vriendin van mij woont op Cyprus, in het Turkse gedeelte (noorden) vlakbij Nicosia. Ben er afgelopen winter geweest en vind het er prachtig. Hele mooie natuur en vriendelijke mensen.
Nicosia is een gezellige stad met leuke restaurants. Vond de prijzen niet veel anders dan hier. Ligt er maar net aan wat je wil eten natuurlijk.
Wij zijn destijds naar het noordelijkste punt van Cyprus gereden en het uitzicht daar is ontzettend mooi. Onderweg mooie ongerepte natuur gezien met ezels die midden op de weg staan. Ze komen zelfs naar je toe lopen en je kan ze rustig aaien.
Het Griekse gedeelte ben ik niet geweest, dus daar kan ik je niks over vertellen. Raad je dus wel aan om het noorden ook te bezoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven