Echtscheiding in Egypte

11-01-2019 20:06 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,
Ik wil van mijn Egyptische vrouw scheiden. We zijn getrouwd bij het Egyptische ministerie van Justitie in Egypte. Ze is Muslima, zij kiest ervoor om ook het recht te hebben om te scheiden. Kan ze van me scheiden zonder dat ik in Egypte ben?
Mijn andere vraag is: kan ik problemen krijgen met de Nederlandse autoriteiten? Zullen ze onderzoeken waarom ik ben gescheiden? en of het huwelijk een schijnhuwelijk was, voor het geval de echtscheiding kort na het huwelijk plaatsvindt?
Momenteel ben ik in de Nehterlands en zij is in Egypte.

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even de ambassade bellen die kunnen je vast antwoord geven.
En als het geen scheinhuwelijk was zou ik me geen zorgen maken.
Lijkt me zinniger om een advocaat in te schakelen, dan dergelijk specifieke vragen op een forum te stellen. Als je geen schijnhuwelijk te verbergen hebt, dan lijkt een advocaat zoeken me toch een logische stap... En als je wel een schijnhuwelijk aangegaan bent, zal je ook goed hulp van een advocaat kunnen gebruiken.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 15:40
19.85% gewijzigd
Al was het wel een schijnhuwelijk, daar kunnen ze vaak weinig mee. Ga het maar eens bewijzen. Wat je moet doen is een advocaat (in egypte, of een NL die veel ervaring heeft met egyptisch familierecht) inschakelen.
Heb je je huwelijk laten registreren in Nederland? ( Den haag). En heb jij de Nederlandse nationaliteit? Zo ja dan ben je getrouwd volgens de Nederlandse wetgeving en kun je in Nederland je huwelijk laten ontbinden bij de rechter. Als je je huwelijk niet hebt laten registreren hier dan geldt voor jullie de Egyptische wetgeving mbt huwelijk en echtscheiding. In dat geval denk ik dat je naar Egypte moet en daar een advocaat moet inschakelen. Aan een Nederlandse advocaat of rechter heb je dan niets. Als het in Egypte mogelijk is om te scheiden zonder dat partner op de hoogte of aanwezig is, dan kan dat als je huwelijk niet in Nederland is geregistreerd .
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 15:39
Reden: Aanvulling
13.62% gewijzigd
forumfossiel schreef:
12-01-2019 15:37
Heb je je huwelijk laten registreren in Nederland? ( Den haag). En heb jij de Nederlandse nationaliteit? Zo ja dan ben je getrouwd volgens de Nederlandse wetgeving en kun je in Nederland je huwelijk laten ontbinden bij de rechter. Als je je huwelijk niet hebt laten registreren hier dan geldt voor jullie de Egyptische wetgeving mbt huwelijk en echtscheiding. In dat geval denk ik dat je naar Egypte moet en daar een advocaat moet inschakelen. Aan een Nederlandse advocaat of rechter heb je dan niets. Als het in Egypte mogelijk is om te scheiden zonder dat partner op de hoogte of aanwezig is, dan kan dat als je huwelijk niet in Nederland is geregistreerd .
Onzin. Neem een advocaat TO.
forumfossiel schreef:
12-01-2019 15:37
Heb je je huwelijk laten registreren in Nederland? ( Den haag). En heb jij de Nederlandse nationaliteit? Zo ja dan ben je getrouwd volgens de Nederlandse wetgeving en kun je in Nederland je huwelijk laten ontbinden bij de rechter.
Volgens mij is het eerste niet waar (dat je na registratie getrouwd bent volgens de NLse wetgeving).
De man kan in Egypte in ieder geval alleen het huwelijk laten ontbinden, dat is slechts een formaliteit. Of dat ook voor de vrouw geldt weet ik niet. Mocht je in Egypte op huwelijkse voorwaarden gehuwd zijn, je huwelijk in Nederland hebben laten registreren en beiden genaturaliseerd zijn dan is er nu sprake van gemeenschap van goederen. Dat gaat automatisch. Mocht vrouw melding maken dat het een schijnhuwelijk betrof dan kan er een onderzoek volgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven