Eerste keer samen kamperen

18-02-2012 22:09 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Dit jaar willen mijn vriend (20) en ik (18) voor het eerst samen op vakantie gaan. We hebben besloten dat we samen willen gaan kamperen in Frankrijk, en we willen er met de auto heen. Mijn vriend heeft een rijbewijs, ik niet. We willen met een tent gaan, maar wel een van redelijk formaat (dus geen "padvinderstentjes"). Wij denken er zelf over om eerst ong. 500 kilometer te rijden, en daar dan een camping te zoeken in Frankrijk voor een paar nachtjes, om vervolgens weer verder te reizen, verder naar het Zuiden (/Westen). We komen uit Zuid-Holland, omgeving Leiden.Omdat wij nog helemaal geen ervaring hebben met kamperen in Frankrijk vroeg ik me af of jullie misschien nog tips hebben voor beginnende kampeerders, dus bijvoorbeeld zaken waar we zeker rekening mee moeten houden, of misschien leuke campings voor wat jongere mensen. Alle tips zijn van harte welkom. Alvast bedankt!
Een zak met geld

De eerste keer kamperen vond ik vooral heel erg leuk! Ik heb er goede herinneringen aan. Ik vond het alleen wel een investering. Tent, goede slaapzakken, luchtbed, stoelen, tafel, kooktoestanden, gasfles...
Relaxte slaap spullen en aardig zittende stoelen. Kampeer-paklijsten zijn op internet te krijgen. Misschien is het ook goed je af te vragen hoe luxe je zou willen kamperen.

Met geschikte campings kan ik je helaas niet helpen, misschien het campingboek van de ANWB ergens regelen?
Zoek even op het forum. Aantal dagen soortgelijke vraag voorbij zien komen. Have fun!
Kijk even hier: beginners gaan kamperen- tips gevraagd

Dit is wel de goede tijd om goedkoop aan een 2e hands kampeeruitrusting te komen. Veel mensen kopen in een opwelling een complete uitset, gaan 1 keer kamperen en gooien dan alles op marktplaats. Als het straks weer vakantietijd is zoeken meer mensen een tent en toebehoren dus nu kan je goedkoper slagen.

gasstelletje, stoelen, tafeltje, lamp, tent, servies, pannetjes etc. al met al tikt het nog aardig aan. Luchtbedden en slaapzakken zou ik zelf wel nieuw kopen denk ik maar de rest kan ook prima tweedehands. En een goede tent is een must! Een beetje ruime tent is erg lekker maar als hij niet waterdicht is baal je wel als het in Frankrijk 3 dagen achter elkaar regent. En dat kan best, 3 dagen regen...
Je kunt ook via Eurocamp of iets soortgelijks in een kant en klare tent camperen. Heb ik ooit in Antibes gedaan, low-budget-technisch is dat geen aanrader overigens, maar was wel heel leuk.
Wat leuk! Ik ben zelf ook erg fan van kamperen.

Belangrijke tip! Als je op een camping komt laat je niet zomaar een (slecht) plaatsje aansmeren maar kijk goed rond. Zorg dat je niet in een kuil staat want ook in de zomer kan het soms een flinke bui doen. Ook (te ) dicht bij een toilletgebouw is niet echt prettig. betaal niet teveel vooraf. Vaak kun je bijvoorbeeld voor 2 dagen boeken en alsj e wilt dan nog langer blijven. Maar betaal je voor een week en wil je naar een paar dagen al weg betalen ze niets terug.

Verder om mee te nemen:

Goed zittende stoelen van van gehang op de grond krijg je last van je rug.

Goede lamp ( niet alleen zaklampen )

Goed luchtbed en warme slaapzakken ( vergis je niet de temp. zakt best aardig s nachts )

Een goed grondzeil tegen vocht

Vuilniszakken om onder/om je tassen te doen. Wordt je dan verrast door een regenbui dan blijft het nog enigzinds droog.

Meer kan ik zo even niet verzinnen maar er staan vast nog wel wat lijstjes op internet. En wat je vergeten bent kun je kopen.

ps: Ook belangrijk zorg dat je auto goed in orde is. Misschien nog een kleine beurt voordat je weggaat.
Houd er rekening mee dat bij slecht weer alles vochtig word en je geen plek hebt om dingen te laten drogen. Wasmachine en droger op de camping zijn dan handig maar je bent nooit de enige die daar gebruik van wil maken na een paar dagen slecht weer.
Ik ben nogal blij met een lamp die op gasverbranding werkt (Camoinggaz).

Wel duur in aanschaf, maar werkt heel goed.

's-Avonds zorgt zo'n lamp niet alleen voor licht maar ook voor warmte in je tent.
Ga niet direct naar Frankrijk, maar oefen vooraf een (lang) weekend in Nederland. Je merkt dan wat je nog mist en wat je juist niet nodig hebt.

Verder: zorg dat je naast je kampeeruitrusting altijd spullen bij je hebt om noodreparaties mee uit te voeren. Wij waren ooit heel blij dat we een rol bruine tape bij ons hadden, toen er een scheur kwam in ons tentdoek, die we hier provisorisch mee hebben gerepareerd. Tape, touw, naaisetje, dat soort dingen.

Wij hebben - jaren te laat - ook ontdekt dat je een tent ook kunt vervoeren in een flinke teil. Het scheelde ons veel ergernis dat we de tent niet overal schoon, droog en netjes in de hoes hoefden op te vouwen, maar dat we dat thuis, na de vakantie pas weer hoefden te doen.

Die teil vulden we op de camping met koud water, daar hielden we drank koud in. (Zelfs melk bleef er een nacht goed in, in Kroatië!)

Veel plezier!
Ik moet helemaal niks!
Boek een hotel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven