Eerste vakantie met hond, tips?

03-06-2018 18:00 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan dit jaar voor het eerst op zomervakantie met onze hond. Ze is al vaker mee geweest als we een weekend weg gingen (max 3 uur rijden) en dat gaat over het algemeen prima. Maar nu dus voor het eerst voor langere tijd (we willen zo'n 2 weken op vakantie) en hoogstwaarschijnlijk veel verder rijden.
Onze hond is echter niet de makkelijkste. Ik zie daarom enorm veel beren op de weg waarvan ik me afvraag of dat terecht is of dat me zorgen maak om niks. Zijn er daarom mensen die me iets meer kunnen vertellen over het op vakantie gaan met (een) hond(en)? Waar moet je rekening mee houden? Wat doe je met een hond niet wat je anders wel doet, en andersom? Wat voor accommodatie kies je (appartement, stacaravan, hotel, ...)? En hebben jullie nog tips, qua spullen om aan te schaffen of qua locatie?
We hebben ook nog geen idee waar we precies heen willen namelijk. Vriend en ik willen heel graag naar Italië, maar ik zie mezelf niet met hond aan de lijn door de straatjes van Florence (of andere stad) struinen eigenlijk. Hond kan op zich wel alleen blijven, maar dan kunnen we niet een dag lang een stad in natuurlijk, hooguit een halve dag. Ik vraag me daarom af of het dan nog wel zin heeft om naar Italië te gaan, als we alle culturele dingen moeten overslaan, en of we dan niet net zo goed naar Duitsland ofzo kunnen. Hond mag helaas Frankrijk niet in (kruising stafford), dus dat valt af. Vliegen is ook geen optie. We zijn eigenlijk op zoek naar een huisje met omheind terras of tuin, midden in de natuur van een mooi gebied waar we mooie wandelingen kunnen maken met de hond. Iemand toevallig de perfecte tip?
Alvast bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Kijk even bij Van Maanen vakantiehuizen (staan ook op Facebook) Veel leuke huisjes, ook in buitenland en alles is omheind en hondvriendelijk. Pension zou ik ook niet doen/durven. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet een goede en goed passende muilkorf aan te schaffen en mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
mimarr schreef:
03-06-2018 18:50
Ah kijk, dat soort ervaringen mis ik dus! In de zomer gaat de hond op de zwarte tegels in de tuin liggen zonnebaden, wat ik zelf echt véél te heet vind. Dus ik heb ergens het idee dat hond qua warmte best wel wat kan hebben. De streken die jij noemt ken ik zelf niet, ik ben wat betreft autovakanties nooit verder gekomen dan Duitsland. Heb je tips qua mooie streken in die landen?
Wij zijn op de bonnefooi gaan rondtrekken:) meertjes zijn meestal ook toegankelijk voor honden, zee niet in het hoogseizoen.
In Slowakije heb je een mooi meer aan de Oostenrijkse grens vlakbij de Vintar kloof. Dat vonden wij een prachtig gebied. Staat ook bekend om mooi weer.
Alle reacties Link kopieren
Als de hond niet goed samen met andere honden kan, dan zou ik je adviseren om een huisje te boeken dat niet op een park staat. Staat het wel op een park en worden honden daar toegelaten, dan kun je er namelijk vanuit gaan dat er ook (veel) meer andere honden zijn. Een stacaravan zou ik geen optie vinden als je af en toe even zonder de hond weg wil, want die worden veel te heet in de zomer.

En vergis je niet, op de zwarte tegels liggen in het zonnetje is warm, maar vraagt verder geen inspanning en je kunt er weer bij weg lopen. Bij dezelfde temperatuur een stuk wandelen kan alsnog voor oververhitting zorgen. En ook kan de ondergrond pijn doen aan de pootjes (asfalt wordt bijvoorbeeld bloedheet). Ik zou daarom zelf met de hond eerder voor een vakantie richting het oosten of noorden kiezen. Midden in de zomer is het daar meestal ook warm, maar een stuk minder warm dan richting het zuiden.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
03-06-2018 21:36
Als de hond niet goed samen met andere honden kan, dan zou ik je adviseren om een huisje te boeken dat niet op een park staat. Staat het wel op een park en worden honden daar toegelaten, dan kun je er namelijk vanuit gaan dat er ook (veel) meer andere honden zijn. Een stacaravan zou ik geen optie vinden als je af en toe even zonder de hond weg wil, want die worden veel te heet in de zomer.

En vergis je niet, op de zwarte tegels liggen in het zonnetje is warm, maar vraagt verder geen inspanning en je kunt er weer bij weg lopen. Bij dezelfde temperatuur een stuk wandelen kan alsnog voor oververhitting zorgen. En ook kan de ondergrond pijn doen aan de pootjes (asfalt wordt bijvoorbeeld bloedheet). Ik zou daarom zelf met de hond eerder voor een vakantie richting het oosten of noorden kiezen. Midden in de zomer is het daar meestal ook warm, maar een stuk minder warm dan richting het zuiden.
Ja daar heb je ook gelijk in. Ik vind het moeilijk inschatten omdat ik dus verder geen referentie punt heb, anders dan dat ze meer kan hebben qua warmte dan andere honden die ik ken. Ik ben ook nog nooit naar Italië oid geweest dus geen idee hoe het klimaat daar is.

Op basis van de reacties heb ik besloten Italië sowieso te laten voor wat het is. Ik ga aan de slag met alle tips die gegeven zijn!
Alle reacties Link kopieren
Wij nemen de hond bijna altijd mee. Hij is wel erg makkelijk, dus dat scheelt. Als het warm is regelmatig even laten zwemmen. Ook steden bezoeken we gewoon. Je kunt dan alleen geen kerk of museum in. In Italie zijn ze wel lief voor honden. Op het plein in Verona mochten we gewoon op een terras plaats nemen en werd zonder dat we er om vroegen water voor hem gehaald. We hadden een eigen caravan, maar daar heb ik hem nooit achter gelaten, bang dat het te warm wordt. Laatste jaren meestal verre vliegreizen gedaan, dan zoeken we oppas. Geen pension, dat hebben we ooit 1 keer gedaan met onze vorige hond. Hij was helemaal mager en heeft me 2 weken genegeerd. Dat doe ik niet meer. Of hij gaat mee of we regelen eerst oppas en boeken pas daarna.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem hondjes graag mee. :)
Jammer dat Frankrijk afvalt. Daar ben ik al tweemaal in een B&B geweest speciaal voor honden. Dat was echt handig, moest je zelf niet te veel meenemen.
Denemarken vond ik ook top met hond.
Erg hondvriendelijk land, niet te warm, veel water,...
Hebben toen een huisje geboekt via novasol (veel keuze waar honden zijn toegelaten).
Beter.Laat schreef:
03-06-2018 18:20
*Dogglywood!
Jaaa, daar wilde ik spontaan naar toe toen ik het zag. Leek me zo leuk voor mijn honden.

Maar even ontopic: wij hebben ook honden met een gebruiksaanwijzing. Ze zijn één keer in een pension geweest en dat doen we nooit meer. Nu vragen we iemand die thuis voor ze zorgt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste Duitse Herder ging al mee kamperen in Duitsland maar dat is niet heel praktisch omdat je eigenlijk je hond niet alleen achter laat in de tent.
Vorig jaar ben ik naar Oostenrijk geweest met mijn Duitse Herder ( 1 jaar ) in een huisje op een camping en ging perfect. Ze is gewend aan auto rijden en zijn al vaker in Zeeland geweest bij Landal. Dit jaar gaan we 2 weken naar Zwitserland met de hond, nu in een stacaravan van Vacansoleil.

Als je de eerste keer de hond achter laat in de accomodatie is het altijd ff spannend ( tenminste ik heb daar last van, ik bedenk dan ineens als ze maar geen raam open maakt en opzoek gaat) maar ze ligt eigenlijk altijd languit te slapen en te wachten tot we weer terug komen en is dan dolblij.

Verder is het in Duitsland verplicht de hond in de gordel te zetten op de achterbank of in de kofferbak achter een hondenrek. Je kunt de hond natuurlijk ook in de bench doen. ( heb ik gedaan tot ze 8 maand was) en nu gaat ze direct liggen in de kofferbak.
Muilkorfje altijd meenemen in een rugtas als je eropuit gaat en natuurlijk water voor de hond.

Onderzoek vooraf waar je naartoe wilt en of de hond mee mag.

Maar als je in het hoogseizoen gaat naar Italie weet ik niet of je je hond mee moet nemen. Het is erg warm voor de hond en vaak in meren of op standjes mogen de honden niet komen. Ik heb mijn eerste Duitse Herder ook 2 weken in het pension gestopt toen in naar Zuid Frankrijk ging, een cultuur vakantie is niet echt wat voor de hond, kies dan beter voor een actieve vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben tweemaal de hond meegenomen op vakantie. Je hebt simpelweg een ander soort vakantie mét hond als zonder....
Wij wandelen graag in mooie natuur: dan kan beessie prima mee natuurlijk. Maar we gaan ook graag winkeltjes, musea, kerken, uitkijktorens enz enz in. Da's jammer. Staat er altijd eentje buiten met de hond...... Uit eten gaan is ook lastiger; in veel landen mag een hond een restaurant niet in. Wij hebben vaak buiten op een terras gegeten, ook al was dat te frisjes :).
Ook huren we graag fietsen of gaan kanoën. Actieradius met fietsen opeens zeer beperkt met hond. Kanoën ging wel, maar ook lastig.... ( Tja, jachthond. Kip op oever rivier geeft dan veel gedoe o_o )
Ook zijn vaak strandjes verboden voor honden; jammer. Maar och.... er is altijd wel water te vinden waar jullie allemaal kunnen opfrissen, maar dit zullen geen officiele strandjes enzo zijn.

Ga naar een niet te warm land, neem met jullie ras een muilkorf mee voor de zekerheid, plan niet teveel stadsuitstapjes maar focus je op wandelen ed in de natuur. Een lange reis vond onze jachthond trouwens geen probleem. Gewoon van te voren echt ver uitlaten en om de twee uur even flink wandelen tijdens een stop. Ging prima.

Denemarken is écht hondvriendelijk. Wel even een hondsdolheid-inenting halen!! Frankrijk ook best wel. Engeland zeker ook, maar da's best een gedoe qua inentingen en dergelijke. Italië niet fijn.

Veel plezier!!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een oppas aan huis een uitkomst en die zijn zeker te vinden via via. Een hond kan leuk mee op een wandel vakantie of als je een huisje huurt maar met stedentrips vind ik er niks aan om een hond mee te nemen. Die vindt heel andere dingen leuk dan ik, museum versus een dode eend in een of andere poel.

H

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven