Ervaringen solo stedentrip
woensdag 27 oktober 2021 om 20:52
Ik zou graag stedentrips willen maken echter is het zodat elke vriendin zwanger en of getrouwd is waardoor er andere prioriteiten zijn.
Ik ben introvert maar vlot in contact in kleine groepjes en hou ontzettend van cultuur. Graag jullie ervaringen of solo trips bevielen en of je makkelijk in contact komt met andere reizigers daar.
Ik ben introvert maar vlot in contact in kleine groepjes en hou ontzettend van cultuur. Graag jullie ervaringen of solo trips bevielen en of je makkelijk in contact komt met andere reizigers daar.
woensdag 27 oktober 2021 om 21:11
Interessant topic, ik ben zelf al een poosje aan het denken om in januari een dag of 4 a5 naar Athene te gaan. Ik heb wel ervaring met alleen op zon-zee-strand vakantie, dat bevalt me prima. Maar alleen in een vreemde stad…Met name bang om de weg kwijt te raken, en een grotere kans op zakkenrollen.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
woensdag 27 oktober 2021 om 21:26
Doen!!
Ik probeer zeker twee jaar een paar dagen weg te gaan in mijn eentje.
Helemaal de tijd aan mezelf, niet hoeven wachten op man of zoon. Eten wat, waar en wanneer ik wil, winkeltjes ontdekken, misschien een workshop volgen.
Amsterdam, Nijmegen, Den Bosch, Eiffelgebied. Allemaal goed bevallen in mijn eentje.
Ik probeer zeker twee jaar een paar dagen weg te gaan in mijn eentje.
Helemaal de tijd aan mezelf, niet hoeven wachten op man of zoon. Eten wat, waar en wanneer ik wil, winkeltjes ontdekken, misschien een workshop volgen.
Amsterdam, Nijmegen, Den Bosch, Eiffelgebied. Allemaal goed bevallen in mijn eentje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
woensdag 27 oktober 2021 om 22:26
Als stedentrip vind ik het wel ideaal. Vind het juist heerlijk om dat alleen te doen, mits het niet langer dan een dag of 3-4 duurt. Mijn ervaring is dat je alles veel intenser beleeft in je eentje. Het is toch wat spannender, en je bent echt meer in het moment, op die plek. Met andere personen ben je toch bezig met rekening houden met elkaar, als je door de straten loopt ben je met elkaar aan het ouwehoeren. In je eentje is je focus echt vol op je omgeving.
3 jaar geleden was ik alleen in December in Stockholm. Dat is erg goed bevallen. Het sneeuwde toen ook en het wordt daar zo vroeg donker. Ik vind het nog altijd heel bijzonder hoe ik daar in m'n eentje in de late avond door de oude wijk slenterde, zo door de sneeuw met al die kerstlichtjes en die gekleurde huisjes. Dat had ik nooit zo intens beleefd als ik met iemand anders was, maar zoals je misschien merkt ben ik dan ook een beetje een dromerige romanticus die bewust ook op zoek gaat naar die sfeer en intense beleving. Heb dan niet zo'n behoefte aan geouwehoer met onbekenden over onzin.
Verder op m'n 19e een jaar naar Australie geweest. Daar wisselde ik meer sociale periodes af met alleen reizen. Contact maken was makkelijk, maar ik was dan ook een stuk jonger en sliep in hostels. Zou ik na m'n 30e niet zo snel meer aan beginnen.
3 jaar geleden was ik alleen in December in Stockholm. Dat is erg goed bevallen. Het sneeuwde toen ook en het wordt daar zo vroeg donker. Ik vind het nog altijd heel bijzonder hoe ik daar in m'n eentje in de late avond door de oude wijk slenterde, zo door de sneeuw met al die kerstlichtjes en die gekleurde huisjes. Dat had ik nooit zo intens beleefd als ik met iemand anders was, maar zoals je misschien merkt ben ik dan ook een beetje een dromerige romanticus die bewust ook op zoek gaat naar die sfeer en intense beleving. Heb dan niet zo'n behoefte aan geouwehoer met onbekenden over onzin.
Verder op m'n 19e een jaar naar Australie geweest. Daar wisselde ik meer sociale periodes af met alleen reizen. Contact maken was makkelijk, maar ik was dan ook een stuk jonger en sliep in hostels. Zou ik na m'n 30e niet zo snel meer aan beginnen.
woensdag 27 oktober 2021 om 22:27
Doen! Ik ga al jaren alleen, en ik vind het echt heerlijk! Londen, Parijs, Barcelona, Berlijn, Milaan, alle steden waren prima te doen. Ik wil op vakantie echt tijd voor mezelf en zoek dus ook niet echt veel contact met anderen.
Begin anders met een stad dichtbij, voor 2 dagen ofzo, gewoon om even te voelen hoe het is, en of het wat voor jou is.
Sommige vriendinnen moeten er niet aan denken om alleen te gaan, ik wil niets liever.
Vooral Barcelona de gotische wijk, ‘s avonds laat door die steegjes lopen, ik vind het echt heerlijk, heb me ook nooit onveilig gevoeld. Maar het moet je denk ik wel liggen.
Begin anders met een stad dichtbij, voor 2 dagen ofzo, gewoon om even te voelen hoe het is, en of het wat voor jou is.
Sommige vriendinnen moeten er niet aan denken om alleen te gaan, ik wil niets liever.
Vooral Barcelona de gotische wijk, ‘s avonds laat door die steegjes lopen, ik vind het echt heerlijk, heb me ook nooit onveilig gevoeld. Maar het moet je denk ik wel liggen.

woensdag 27 oktober 2021 om 23:39
Ik ben recentelijk nog in m'n eentje naar Boedapest geweest. Was heerlijk! Mooie architectuur, de Donau, veilige stad, kortom top. Ik heb zelf geen contact met andere mensen gezocht omdat ik daar ook geen behoefte aan had. Maar als je dat wel belangrijk vindt kun je ook een stedentrip in groepsverband overwegen of in een hostel slapen. In hostels heb je sws sneller contact met anderen.

donderdag 28 oktober 2021 om 08:53
Altijd het visitekaartje van het hotel meenemen. Weet je de weg niet meer kun je een taxi aanhouden en het kaartje laten zien waar je heen moet. Ik nam er altijd 2 mee. Een in mijn tas of broek/jaszak met wat geld voor het geval inderdaad mijn portemonnee gerold zou worden. Kun je in ieder geval de taxi betalen.caretta_01 schreef: ↑27-10-2021 21:11Interessant topic, ik ben zelf al een poosje aan het denken om in januari een dag of 4 a5 naar Athene te gaan. Ik heb wel ervaring met alleen op zon-zee-strand vakantie, dat bevalt me prima. Maar alleen in een vreemde stad…Met name bang om de weg kwijt te raken, en een grotere kans op zakkenrollen.
donderdag 28 oktober 2021 om 09:34
Heerlijk, alleen op stedentrip. Gewoon doen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je er niets aan vindt en dan ga je gewoon weer naar huis.
Ik ben zelf onder andere naar Londen, Barcelona en Parijs geweest. In Parijs van tevoren een super goed restaurant uitgezocht en daar heerlijk in mijn eentje genoten van heerlijke wijnen en fantastisch eten. Lekker shoppen in winkels waar jij naartoe wil, alles op je eigen tempo en als je wil vroeg naar bed of laat opstaan. Lekker uitgebreid in bad, lezen in bed of juist de hele dag door onderweg zijn, waar je zelf zin in hebt.
Vaak lees ik een boek tijdens het eten. Ik zorg wel altijd dat ik mijn pinpas en creditcard op verschillende plekken bewaar en geld ook op twee plekken. Verder heb ik me nooit onveilig gevoeld, maar lees je een beetje in over welke wijken je beter kunt vermijden 's avonds.
Ik ben zelf onder andere naar Londen, Barcelona en Parijs geweest. In Parijs van tevoren een super goed restaurant uitgezocht en daar heerlijk in mijn eentje genoten van heerlijke wijnen en fantastisch eten. Lekker shoppen in winkels waar jij naartoe wil, alles op je eigen tempo en als je wil vroeg naar bed of laat opstaan. Lekker uitgebreid in bad, lezen in bed of juist de hele dag door onderweg zijn, waar je zelf zin in hebt.
Vaak lees ik een boek tijdens het eten. Ik zorg wel altijd dat ik mijn pinpas en creditcard op verschillende plekken bewaar en geld ook op twee plekken. Verder heb ik me nooit onveilig gevoeld, maar lees je een beetje in over welke wijken je beter kunt vermijden 's avonds.
donderdag 28 oktober 2021 om 10:10
Vlot in contact in kleine groepjes, zeg je.
Ik weet niet wat je dan verwacht als je alleen op stedentrip gaat, maar daar komen over het algemeen geen kleine (of grote) groepjes aan te pas.
Mijn ervaring is dat contact met anderen vooral bestaat uit een terloops praatje.
Verder niet. Dat vind ik persoonlijk ook prima.
Als je wel alleen wilt gaan, maar toch deels dingen samen doen, moet je je denk ik opgeven voor een georganiseerde stadswandeling, fietstocht of bij een tourguide voor een museum of monument, of zo.
Maar goed, ik heb geen ervaring met hostels. Misschien vind je daar makkelijker aansluiting met iemand om samen op pad te gaan.
Ik weet niet wat je dan verwacht als je alleen op stedentrip gaat, maar daar komen over het algemeen geen kleine (of grote) groepjes aan te pas.
Mijn ervaring is dat contact met anderen vooral bestaat uit een terloops praatje.
Verder niet. Dat vind ik persoonlijk ook prima.
Als je wel alleen wilt gaan, maar toch deels dingen samen doen, moet je je denk ik opgeven voor een georganiseerde stadswandeling, fietstocht of bij een tourguide voor een museum of monument, of zo.
Maar goed, ik heb geen ervaring met hostels. Misschien vind je daar makkelijker aansluiting met iemand om samen op pad te gaan.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

donderdag 28 oktober 2021 om 10:30
Ik denk niet dat je moet verwachten dat je op een stedentrip heel veel contacten gaat maken.
Je kunt het beste alleen op stedentrip als je het ook gewoon leuk vindt in je eentje. Lekker uit eten met een boek erbij. Zelf bedenken wat je gaat doen. Je moet ook een beetje durven, niet in je eentje op je hotelkamer blijven zitten de hele dag, bijvoorbeeld.
Ik ga vaak alleen ver op vakantie. Soms zit daar ook een stad bij. Dat bevalt me heel goed. Maar op een verre reis heb je ook sneller af en toe contact met anderen, zeker als je een beetje backpackt en hier en daar een tour doet. Maar dat is op stedentrip allemaal niet zo.
Een echte stedentrip vind ik denk ik leuker met z'n twee.
Je kunt het beste alleen op stedentrip als je het ook gewoon leuk vindt in je eentje. Lekker uit eten met een boek erbij. Zelf bedenken wat je gaat doen. Je moet ook een beetje durven, niet in je eentje op je hotelkamer blijven zitten de hele dag, bijvoorbeeld.
Ik ga vaak alleen ver op vakantie. Soms zit daar ook een stad bij. Dat bevalt me heel goed. Maar op een verre reis heb je ook sneller af en toe contact met anderen, zeker als je een beetje backpackt en hier en daar een tour doet. Maar dat is op stedentrip allemaal niet zo.
Een echte stedentrip vind ik denk ik leuker met z'n twee.
donderdag 28 oktober 2021 om 10:34
Ik ben ook introvert, maar ik ga graag in mijn eentje op stedentrip, hoor. Soms doe ik er voor een paar dagen een groepsexcursie bij of voor wat langer een taalcursus. Dan kom je meer mensen tegen die alleen reizen. Via internet kun je trouwens ook alvast op je bestemming gaan kijken naar wat er te doen is en soms al afspreken met mensen of groepjes via plaatselijke forums. (Wel altijd op openbare plekken afspreken natuurlijk.)

donderdag 28 oktober 2021 om 12:05
Maar met een smartphone is dit toch allemaal niet meer aan de orde? Via Google Maps vind je altijd je weg weer terug. Je kunt een screenshot maken van het adres van je hotel. En via Google translate kun je communiceren als de ander geen Engels spreekt. En in Amsterdam moet je net zo goed op zakkenrollers letten als in bijvoorbeeld Athene hoorcaretta_01 schreef: ↑27-10-2021 21:11Interessant topic, ik ben zelf al een poosje aan het denken om in januari een dag of 4 a5 naar Athene te gaan. Ik heb wel ervaring met alleen op zon-zee-strand vakantie, dat bevalt me prima. Maar alleen in een vreemde stad…Met name bang om de weg kwijt te raken, en een grotere kans op zakkenrollen.

donderdag 28 oktober 2021 om 12:16
Ik ben eind september alleen naar Spanje geweest voor 3 dagen. Dat was net genoeg. Ik zorgde ervoor dat ik ook wat activiteiten boekte. Zo heb ik een Tapas tour geboekt op mijn 1e avond. Dat was met een groepje onbekenden. Maar ik had wel aanspraak, het werd een gezellige avond en ik zag meteen wat van de stad. De volgende dag had ik een fietstour door de stad met een grotere groep zo'n 15 man. Ook dit was superleuk, veel van de stad gezien en veel gelachen. Hierna ging ik mijn eigen weg. Ik had vantevoren een leuk restaurant uitgezocht waar ik graag wilde eten. Ik vroeg of ik aan de bar kon eten en dat kon. Daarna door naar een locale jazzclub waar ik een cocktail dronk en toen weer naar het hotel ging.
Echt wel een tip is om een hotel in het centrum te hoeken. Voor de rest had ik een beetje Spaans geleerd en hielp Google maps enorm.
Ik zou het weer doen maar dan in een ander land. Maar mijn volgende citytrip wordt wel weer met een vriendin.
Echt wel een tip is om een hotel in het centrum te hoeken. Voor de rest had ik een beetje Spaans geleerd en hielp Google maps enorm.
Ik zou het weer doen maar dan in een ander land. Maar mijn volgende citytrip wordt wel weer met een vriendin.
joyandpain wijzigde dit bericht op 28-10-2021 14:12
0.10% gewijzigd
donderdag 28 oktober 2021 om 12:29
Klinkt leuk!Joyandpain schreef: ↑28-10-2021 12:16Ik ben eind september alleen naar Spanje geweest voor 3 dagen. Dat was net genoeg. Ik zorgde ervoor dat ik ook wat activiteiten boekte. Zo heb ik een Tapas tour geboekt op mij 1e avond. Dat was met een groepje onbekenden. Maar ik had wel aanspraak, het werd een gezellige avond en ik zag meteen wat van de stad. De volgende dag had ik een fietstour door de stad met een grotere groep zo'n 15 man. Ook dit was superleuk, veel van de stad gezien en veel gelachen. Hierna ging ik mij eigen weg. Ik had vantevoren een leuk restaurant uitgezocht waar ik graag wilde eten. Ik vroeg of ik aan de bar kon eten en dat kon. Daarna door naar een locale jazzclub waar ik een cocktail dronk en toen weer naar het hotel ging.
Alleen reizen is imo trouwens een garantie op aanspraak. zodra mijn kinderen ouder zijn ga ik ook alleen, niet afstemmen, totale vrijheid, heerlijk!

donderdag 28 oktober 2021 om 12:58
Mwah, dat ligt toch echt vooral aan waar je heen gaat, wat je gaat doen, en hoe je zelf bent.
Het lijkt me al met al een slecht idee om alleen op vakantie te gaan als je continu wilt kletsen met iemand.
donderdag 28 oktober 2021 om 13:20
Ja, ik heb het wel eens gedaan en mij beviel het goed. Ik heb normaalgesproken 1 of 2 x per jaar een congres in het buitenland en daar plak ik dan vaak een paar dagen aan vast, soms ben ik dan met iemand anders, vaak ook alleen. Ik vind het heerlijk om even een paar dagen met niemand rekening te houden. Ik heb dan ook weinig behoefte aan contact met vreemden dus dat zoek ik ook niet echt op. Ik doe wel soms een begeleide excursie en dan maak je vaak wel een praatje natuurlijk.
Mijn aanpak verschilt per keer. Soms regel ik niks van te voren en zie ik wel ter plekke, dan trek ik er gewoon op uit en zie wel wat ik tegenkomen. Maar ik heb ook wel eens van te voren al echt gepland wat ik zou gaan doen, inclusief tickets boeken voor een show.
Ik verblijf meestal juist in een wat luxer hotel of een mooie b&b omdat dat in mijn eentje een stuk betaalbaarder is dan met het gezin
Het lastige vind ik soms de avonden want alleen uit eten gaan vind ik minder leuk (al doe ik het wel) maar ik heb er geen probleem mee om alleen naar het theater te gaan dus dat doe ik vaak. Musea hebben soms ook avondopenstelling. In grote steden is er natuurlijk genoeg vermaak te bedenken qua muziek, lezingen en entertainment. Er is altijd wel iets.
Ik ben ook wel eens in een kleine plaats geweest waar alles na 5 uur dicht was (daar was ik dan meer voor de natuur) en dan is het wat lastiger maar dan lees ik wat in de hotel lobby en daarna een film kijken en dan wat vroeger gaan slapen.
Mijn aanpak verschilt per keer. Soms regel ik niks van te voren en zie ik wel ter plekke, dan trek ik er gewoon op uit en zie wel wat ik tegenkomen. Maar ik heb ook wel eens van te voren al echt gepland wat ik zou gaan doen, inclusief tickets boeken voor een show.
Ik verblijf meestal juist in een wat luxer hotel of een mooie b&b omdat dat in mijn eentje een stuk betaalbaarder is dan met het gezin

Het lastige vind ik soms de avonden want alleen uit eten gaan vind ik minder leuk (al doe ik het wel) maar ik heb er geen probleem mee om alleen naar het theater te gaan dus dat doe ik vaak. Musea hebben soms ook avondopenstelling. In grote steden is er natuurlijk genoeg vermaak te bedenken qua muziek, lezingen en entertainment. Er is altijd wel iets.
Ik ben ook wel eens in een kleine plaats geweest waar alles na 5 uur dicht was (daar was ik dan meer voor de natuur) en dan is het wat lastiger maar dan lees ik wat in de hotel lobby en daarna een film kijken en dan wat vroeger gaan slapen.
donderdag 28 oktober 2021 om 14:32
Vind je? Ik heb nog geen stedentrip alleen gedaan wel vaker alleen ergens naartoe gereisd, en ja hoor, geheid dat je aanspraak hebt. Hele leuke mensen ontmoet. Laatste x in de herfstvakantie, ik en de kinderen hadden geen zitplaats gereserveerd in het vliegtuig dus we zaten overal alleen, en ja hoor, naast mij een chinese student die in Denemarken studeerde , uiteindelijk deelden wij onze taxi naar de stad met hem. Gezellig.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑28-10-2021 12:58Mwah, dat ligt toch echt vooral aan waar je heen gaat, wat je gaat doen, en hoe je zelf bent.