Familietent aanschaf...

14-09-2012 21:50 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

We zijn ons aan het oriënteren in kampeerwereld omdat we in de zomer van 2013 willen gaan kamperen met een tent. Nu heb ik al heel wat tenten voorbij zien komen, van heeeel duur tot gemiddeld en goedkoper. Wie kan me helpen met gebruikerservaringen? Onze eisen zijn:

-makkelijk op te zetten (oppomptent lijkt ons wel wat, maar Karsten vinden we a) te duur en b) lelijk door weinig ramen, zijn er alternatieven?)

-We zijn met 2 volw. en 2 kinderen van 1 en 4 jaar.

-Hij moet met flinke wind en regen geen last hebben

-niet te zwaar, wel ademend...

Ook twijfelen we tussen 2e hands en nieuw.

Zowiezo willen we gaan kijken bij een kampeerzaak maar nu zijn we alleen nog op internet gericht.

Alle ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt.
De Waard is fijn, stoer, sterk en onverstormbaar.
Ga eens naar de vrijbuiter.. Hebben ze erg veel keuze.(onder andere in roden)

Ohja en de tenten daar zijn makkelijk op te zetten en prima kwaliteit, is mijn ervaring. Ik zou trouwens in verband met je twee kinderen goed kijken naar brandbaarheid.. Je wilt niet zo'n nylon ding wat in een fakkel veranderd als je er een vonkje bijhoudt.
Decathlon. Daar hebben ze hele fijne, goede tenten van Quechua. Niet duur, eenvoudig in opzetten, allerlei soorten en maten. Op Franse campings staat niks anders
Ik heb een prachtig mooie tent liggen, dit jaar aangeschafd, doet het hartstikke goed, maar de relatie tussen de tent en mij werkt niet. We kunnen het niet vinden samen. Helaas is mijn tent niet (meer) geschikt voor jou, aangezien ik de slaaptent verbouwd heb tot 1 grote ipv 2 kleinere. Het gaat om de Budgetline Athena 4 van de Vrijbuiter, leuk ding, maar ik heb toch meer 'muur' nodig. (Terwijl ik toch echt wel kampeerervaring heb).

Bedoel er mee te zeggen dat je wel zeker moet weten of je echt echt echt wil tentkamperen. Moet dit de eerste keer worden dan zou ik huren.
quote:natonco schreef op 14 september 2012 @ 21:53:

De Waard is fijn, stoer, sterk en onverstormbaar.Maar aan de prijs en nogal zwaar
Heel Nederland ligt vol met ongebruikte tenten. Ik zou eens om je heen vragen en er gewoon een lenen van iemand.

Wel, voordat je weggaat, even testen op een grasveldje in de buurt.
http://www.decathlon.nl/NL/t6-2-33655496/
Mijn ouders zijn gestopt met kamperen gezien hun leeftijd. Ze doen hun kampeerspullen weg, de tent hebben ze al weggegeven.

Kampeerspullen zijn o.a. 't gaskookstelletje, bestek enz. Dus als je interesse hebt....
Ik zou idd naar de Vrijbuiter gaan, goeie tenten, redelijk betaalbaar. Zou iig niet online shoppen, ik vind het zelf iig wel prettig om een tent opgezet en al te zien.
Ik zou voor een 2e hands gaan denk ik, of een niet te dure. Dan kun je nog eens een andere kopen naarmate de kampeerbehoeftes veranderen of hem wegdoen als het helemaal niet bevalt.
Ik neig ook meer naar katoen of een mix...De vrijbuiter is een beetje erg uit de richting (+200 km) maar Obelink is wel weer in de buurt...
@beelicious, we hebben zeker interesse in kampeerspullen aangezien we nog helemaal niets hebben... Waaruit bestaat hetgeen je ouders aanbieden en wat vragen ze ervoor? Of moet dat even via mail? Ik hoor het graag.
Mail me maar (adres weer wegehaald)
Als je voor het eerst gaat kamperen zou ik niet zo snel in een nieuwe tent investeren, maar voor tweedehands gaan.

Wij hebben dit jaar een tweedehands vrijbuiter tent via marktplaats gekocht. Hij is 5 jaar oud en heeft oms 300 euro gekost. Het is de een na grootste van Vrijbuiter, met een drie -en een tweepersoonsslaabcabine. Man en ik zijn in de tweepersoons gaan liggen en onze twee kinderen lagen in de drie persoons met een tas tussen de luchtbedjes. Was helemaal prima. Tent is verder ook groot genoeg om alle zooi te stallen en door de luifel zaten we tijdens dat ene regenbuitje heerlijk droog.

Wij hebbem overigens een model met de stokkem buitenlangs. Die stokken zet je met van die stofzuigerpalletjes aan elkaar. En daar gaat zand tussen zitten en dan krijg je ze na twee weken camping bijna niet meer ingedrukt. Echt heel vervelend. Ik raad je daarom aan een tent te zoeken met de stokken aan de binnenkant. Moet je weliswaar in de tent kruipen om hem op te zetten, maar geen gehannes met palletjes die niet ingedrukt willen.

En ik zou echt voor katoen gaan. Wij hadden hiervoor polyester, maar katoen is echt prettiger. En zeker zo'n vrijbuiter katoenen tent. Die blijft met 2 scheerlijnen al staan, zelfs met wind. Terwijl ons polyester geval toch echt flink wat scheerlijnen nodig had, anders ging hij zo de lucht in.
Heeft iemand ervaring met de Vango Infinity oppomptent? vango oppomptent
Dank Dannas, was de tent niet te groot voor de kampeerplek? Ik zie hele mooie grote tenten maar denk dan: straks past het maar net op de kampeerplek...
Om die reden boekten wij altijd een caravanplek, heb je iig genoeg ruimte.
Dit jaar op marktplaats tweedehands Randstad bunzing tent gekocht. De waard lookalike met alles erop en eraan. Gekocht na opgezet gezien te hebben na een flinke regenbui wel zwaar door katoenen doek, maar maar 150 euro, dus wij vonden het de gok wel waard. In het algemeen staan er echt wel goede, goedkope tenten op internet

Oja, en bewezen stormproof
Ik boek alleen campings met plekken van minstems 100 vierkante meter. En dat is echt prima voor een tent van 3,5 bij 8 meter. En het is wel heel lekker hoor, zo'n grote tent.

Opblaas lijkt me overigens geweldig. Maar duuhuur.
Altijd een tent gehad van 6 bij 3,5 meter, nooit heel veel gedoe gehad.. Heel soms een plekje dat echt "krap" stond. Er is meestal ook wel veel variatie in de grootte van plekken.

Als je op de bonnenfooi gaat kan je vaak eerst een rondje over de camping doen en dan besluiten wel plekje je het liefste wil.

Ik zou dus alleen nooit voor polyester/nylon kiezen, maar voor katoen.
eigenlijk is elke tent wel oke, zeker als je een nieuwe koopt. Waar je rekening mee moet houden is dat een tent warm is, heel warm! Onze zoon van 2 kon er geen middagdutje in doen, afgelopen zomer, toen het zo warm was. Een katoenen tent is daarom 'beter', luchtiger. Maar een tent blijft warm.

Wij zijn dus voor het eerst met onze zoon gaan kamperen, en wij zijn toch ervaren backpackers (maar dat is totaal anders wanneer je met een kind kampeert)., Wij hebben een tent gekocht waar je in kan staan, met twee slaapcompartimenten (http://tentspot.nl/tunnel ... -coastline-4-de-luxe.html) en met enigszins een binnenruimte; mocht het regenen dat zoonlief ook binnen kan spelen. Er zat een giga luifel bij, dus dat is wel fijn.

Ook fijn is dat het grondzeil aan de tent vast zit.

Als ik nu nog eens tent zou gaan kopen, dan zou ik er een kopen waar de slaapcompartimenten niet naast elkaar zitten, maar tegen over elkaar. En voor jullie is het goed om te bedenken of je de kids samen wil laten slapen (4 persoons), of in een eigen compartiment (6 persoons).

De zelfde tent, maar dan 6p zou ik wel willen aanraden; is toch iets ruimer.
Ik vind een aanritsbaar grondzeil wel prettiger dan permanent vast. Een grondzeil wat je los kan ritsen is makkelkjker schoonmaken. Maar bij een regenbui is een aangeritst grondzeil echt heel fijn. De polyestertent hiervoor had een los grondzeil en ik heb echt elk jaar wel een halve rivier door de tent heen gehad. Echt heel irritant.
Ik zou bij cranenbroek kijken, daar hebben wij een 4 persoons tent gekocht, nu een stuk of 10 keer mee gekampeerd en hij is nog steeds goed. En het is wel een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld vrijbuiter.

Verder zou ik met 4 personen wel voor een 6 persoonstent gaan. Anders is het al snel erg krap, zeker als het wat slechter weer is en je in de tent moet zitten.
Heb je al kampeerervaring? En ook in een tent? Als je nog nooit met je gezin in een tent gekampeerd hebt, lijkt het mij slim om eerst maar eens een uitprobeertentje te kopen.

Wij zijn ooit begonnen met een uitverkooptentje van nog geen 100 gulden. Het kamperen beviel goed, de tent redelijk (was na 2 zomers lek en hebben we in Frankrijk achtergelaten) Door te kamperen kwamen we er achter wat we fijn vonden en konden we gerichter een tent kopen die bij ons paste.

Uiteindelijk kwamen wij wel uit op 'n Karsten (eerst tweedehands en sinds kort 'n nieuwe), omdat die ruim is, makkelijk op te zetten is, veel lucht en licht heeft. Nadeel is dat hij zwaar is en dat het een flinke investering is.

Wat betreft de eisen die je hebt:

-makkelijk op te zetten (oppomptent lijkt ons wel wat, maar Karsten vinden we a) te duur en b) lelijk door weinig ramen -> je kunt er extra ramen in laten zetten. Maar veel raam is niet per sé fijn: warmer, lekkagegevoeliger. Belangrijker is dat je 'n fijne stof hebt, die genoeg licht doorlaat.

-We zijn met 2 volw. en 2 kinderen van 1 en 4 jaar -> fijn als je genoeg leefruimte hebt in de tent, hij tegen 'n stootje kan en je er (vind ik zelf belangrijk) rechtop in kunt staan

-Hij moet met flinke wind en regen geen last hebben -> vast grondzeil is aan te raden; iets zwaardere tenten staan vaak steviger (Kartsen is perfect wat dat betreft)

-niet te zwaar, wel ademend... -> lichtgewicht en ademend is meestal prijzig!

Ook twijfelen we tussen 2e hands en nieuw. -> eerst tweedehans (of lenen) zonder twijfel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven