fly and drive cuba. ervaringen???

21-08-2011 10:40 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil eind sept/ begin oktober vor 16 dagen naar cuba vertrekken.

ik ga samen met een vriendin, en we willen een fly and drive nemen.

is er iemand die ervaring heeft met cuba? alle info is welkom.

We hebben ook nog niet geboekt. is het te doen om een last minute te boeken naar cuba. weet iemand een site waar ze goedkope tickets hebben?
Martinair had destijds de goedkoopste vluchten. En als je eind september/begin oktober wilt, dan is het onderhand toch al een last minute?

Zelf een auto huren hebben wij niet gedaan, de wegen zijn niet altijd even goed en de bewegwijzering is er vaak niet. Je moet dus een goede kaart mee hebben (en kaart kunnen lezen natuurlijk ) . Wij hebben alles met de Viazul bussen etc gedaan: wat luxere bussen die tussen vrijwel alle plaatsen rijdt. Was prima te doen.

Hou er wel rekening mee dat het officiele orkaanseizoen loopt van 1 juni tot 30 november. De grootste kans op een orkaan is er in september en oktober.

Op de startpagina van Cuba is volgens mij ook een forum waar je veel info vandaan kunt halen, en ook hier: http://www.cubaforum.nl/index.php

Cuba is een fantastisch land, veel plezier!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hier vind je veel info over vervoer in Cuba: http://www.cubaforum.nl/viewforum.php?f=49

Vlucht met Martinair:

Havana ¤ 699 09 sep 11 31 okt

Ik zou er voor de eerste of eerste 2 nachten meteen een hotel bij boeken, bij ons zat het vervoer vanaf de luchthaven er bij in en zo hadden we een prima deal.
t is een geweldig land om met de auto doorheen te rijden.

lifters meenemen, krijg je goeie gesprekken en indrukken van het leven daar. en soms kan je bij mensen thuis logeren, ze zijn echt enorm gastvrij. ( vlgnde ochtend geld achterlaten).

k weet niet of je rookt, maar ze zijn dol op zware shag.

er zijn niet overal hotels, dus dat moet je van tevoren even bekijken. en rijden in het donker kan problemen geven omdat sommige wegen ineens ophouden, klap je in een grint bak.
wij slapen nooit.
Wij hebben alleen de eerste 2 nachten overnacht in een hotel, daarna alleen bij Casa Particulares, overnachtingen bij mensen thuis. Ze zitten op iedere hoek van de straat, herkenbaar aan dit schildje op de deur:

Gewoon aanbellen en vragen of ze een kamer beschikbaar hebben. Als zij niets hebben, weten ze altijd wel een buurman/nicht/kennis die nog wat beschikbaar heeft.

Laat je niet weerhouden door soms verveloze deuren waar je dat bordje ziet: soms zitten er juweeltjes áchter die deur.
ja, t is echt leuk om in zo,n casa te logeren.

maar die zitten meest in de steden. in dorpjes zijn de mensen iets voorzichtiger.

daar is de controle scherper, en er is altijd wel zo,n dorpscommunist voor wie ze uit moeten kijken.

daarom is lifters meenemen zo handig, die kunnen je zulke dingen vertellen.
wij slapen nooit.
Nooit een auto huren en zelf rijden in Cuba! Als je een ongeluk krijgt, ook al is het niet jouw schuld, dan moet je in het land blijven tot een rechter zich erover gebogen heeft. En dat kan zo een jaar duren. Google maar eens op Cuba + autoongeluk en je krijgt behoorlijk wat horrorervaringen te lezen.
quote:nummerzoveel schreef op 21 augustus 2011 @ 10:58:

Nooit een auto huren en zelf rijden in Cuba! Als je een ongeluk krijgt, ook al is het niet jouw schuld, dan moet je in het land blijven tot een rechter zich erover gebogen heeft. En dat kan zo een jaar duren. Google maar eens op Cuba + autoongeluk en je krijgt behoorlijk wat horrorervaringen te lezen.

Ik lees mee, en schrik hier wel erg van.

Goeie tip, Nummerzoveel!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
die horrorverhalen hoor je van ieder land.

cuba is juist erg zuinig op toeristen. en t is erg veilig om te rijden, gezien het kleine aantal auto,s wat er rijdt.

hele stukken geen andere auto,s te zien.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 21 augustus 2011 @ 10:58:

ja, t is echt leuk om in zo,n casa te logeren.

maar die zitten meest in de steden. in dorpjes zijn de mensen iets voorzichtiger.

daar is de controle scherper, en er is altijd wel zo,n dorpscommunist voor wie ze uit moeten kijken.

daarom is lifters meenemen zo handig, die kunnen je zulke dingen vertellen.

Ook in dorpjes waren casa's, al was het uiteraard wel wat dunner gezaaid dan in grotere plaatsen.

En wat bedoel je met 'de mensen zijn in dorpjes iets voorzichtiger'? Als zij een legale casa hebben (wat dus te herkennen is aan dat bordje) dan betalen zij een fors bedrag aan 'belasting' per maand, ongeacht of ze gasten hebben of niet. En bij binnenkomst moeten meteen alle papieren ingevuld worden (paspoortgegevens etc), dus voor wie zouden ze uit moeten kijken?

Wel hebben ze een probleem als ze géén legala casa hebben en wel mensen laten logeren, al dan niet tegen betaling.
@valentinamaria

Ik zou zeggen, google er eens op voordat je het gevaar van zelf autorijden in Cuba zo makkelijk van tafel veegt.
mensen in dorpjes zijn iets voorzichtiger met wie ze praten en wat ze zeggen.

wij hebben gelogeerd bij iemand die een pc had, wat daar niet mag. buren die verklikkers zijn, in havana is dat wat anders.

t is nog steeds een communistisch land, en dat merk je dan echt.

dus als je ergens terechtkomt waar geen hotel of casa is krijg je geen onderdak. moet je van tevoren dus een alternatief achter de hand zien te krijgen.

er zijn ook all in hotels voor cubanen, alleen aan de noordkant.

die kostten toen iets van 25 dollar per nacht.
wij slapen nooit.
In Havana is de controle ook groot. Wij reden daarheen met een illegale taxi en mooi wel dat de beste chauffeur en zijn bijrijder gepakt werden.
Hier is nog een topic over Cuba:

Cuba: OV/ liften/ auto huren/ auto kopen?
quote:nummerzoveel schreef op 21 augustus 2011 @ 10:58:

Mei 2009 heb ik zelf een ongeluk gehad op Cuba, alleen blikschade gelukkig en de conclusie was (denk ik) dat we allebei onze eigen schade moesten betalen, het was wel erg vervvelend, zeker omdat ik geen spaans spreek, maar veel langer dan een halve dag heeft het niet geduurd.

Wel is het inderdaad zo dat een goede kaart onmisbaar is en snelle stuurtechniek (ivm gaten in de weg) erg belangrijk. Maar als dat geen probleem is dan is met een eigen auto rondtrekken wel erg gaaf.
Jaren geleden zijn we ook naar Cuba geweest. Geen echte fly&drive, maar via een organisatie waarbij je zelf bouwstenen aan elkaar kon knopen om je ideale reis samen te stellen. Omdat we in korte tijd veel wilden zien, hebben we ook een auto gehuurd. Rijden is prima te doen, alleen zijn er nauwelijks verkeersborden en is het wegdek niet altijd even goed. Veel lekke banden gehad, maar die werden door locals prima gerepareerd.
Joehoe TO...?

Hoeveel rijervaringen hebben jullie? En spreken jullie een beetje/redelijk Spaans, zodat je in ieder geval de weg kunt vragen?
quote:himalaya schreef op 21 augustus 2011 @ 12:13:

Joehoe TO...?

Hoeveel rijervaringen hebben jullie? En spreken jullie een beetje/redelijk Spaans, zodat je in ieder geval de weg kunt vragen?

we hebben beide voldoende rijervaringen. ook al bijna 10 jaar mijn rijbewijs. hoop dat dat toch voldoende is.

spaans spreken gaat me redelijk af. in ieder geval voldoende om me verstaanbaar te maken.

wel eng om die horrorverhalen te horen. maar dat heb je overal dus ga me daar niet te druk over maken.

ik zal het andere forum ook eens lezen over cuba.

we moeten innmiddels al wel een beetje plannen gaan maken aangezien de tijd snel voorbij gaat. en voor ik het weet is het okt,
Ik vond het super! Ik ben samen met een paar vriendinnen naar Cuba gegaan en omdat het daar hoogseizoen was, hebben we vantevoren alles geregeld (vlucht, auto geboekt, hotels en route uitgestippeld). Dit is niet mijn ideale manier van reizen (ik ga meestal op de bonnefooi) maar het was nodig, want alle hotels waar we kwamen zaten vol.

Autorijden ging prima. Je moet wel goed kaart lezen en anders aan mensen vragen. De mensen zijn vriendelijk, willen je graag helpen en ons werd geadviseerd om info aan kinderen en/of vrouwen te vragen (mannen wilden graag mee en dat werd ons afgeraden door een plaatselijke gids, hij zei dat dat het voorkwam dat ze je dan via een omweg op de plek van bestemming kwam (en dus langs de bestemming van de lifter).

Maar met gezond verstand kom je heel eind! Ik zou het zo weer doen! En die casa's zijn echt leuk. Beter dan een hotel.
Wat is overigens je overweging om een huurauto te nemen, en niet met het OV te gaan? Je wilt 16 dagen, dan ga je niet alle uithoeken af, maar doe je (een deel van) de highlights. En daar is prima te komen met de Viazul-bus e.a., die op verschillende tijden naar de verschillende plekken rijden.

Hou er ook rekening mee dat je 'parkeergeld' moet betalen als je je auto ergens parkeert, vaak is dat een of enkele CUC's voor de man die op je auto past. En in plekken als Trinidad, Havana of Santiago de Cuba zul je lastig in de stad zelf kunnen parkeren.
[quote]himalaya schreef op 21 augustus 2011 @ 13:03:

Wat is overigens je overweging om een huurauto te nemen, en niet met het OV te gaan? Je wilt 16 dagen, dan ga je niet alle uithoeken af, maar doe je (een deel van) de highlights. En daar is prima te komen met de Viazul-bus e.a., die op verschillende tijden naar de verschillende plekken rijden.

quote]

we dachten aan een huurauto omdat je dan minder afhankelijk bent van het ov. maar als je aangeeft dat het ov ook prima te doen is. kan ik dat altijd in overweging nemen.
quote:Kessy74 schreef op 21 augustus 2011 @ 12:58:

Autorijden ging prima. Je moet wel goed kaart lezen en anders aan mensen vragen. De mensen zijn vriendelijk, willen je graag helpen en ons werd geadviseerd om info aan kinderen en/of vrouwen te vragen (mannen wilden graag mee en dat werd ons afgeraden door een plaatselijke gids, hij zei dat dat het voorkwam dat ze je dan via een omweg op de plek van bestemming kwam (en dus langs de bestemming van de lifter).

Maar met gezond verstand kom je heel eind! Ik zou het zo weer doen! En die casa's zijn echt leuk. Beter dan een hotel.dank je voor je tips:-) een casa wil ik ook wel langs gaan. is toch weer heel anders dan al ie standaard hotels. :-)
Ik vind een casa veel persoonlijker, je komt bij de mensen thuis en het kan een leuke manier zijn om meer van het Cubaanse leven te weten te komen. Bovendien kun je er vaak heerlijk eten, voor niet veel geld.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-04-2014 09:08
Reden: spam
% gewijzigd
Speciaal aangemeld om een 3 jaar oud topic te spammen??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven