Gambia: kinderen aan anti-malariapillen?

19-11-2010 10:51 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
In januari willen we graag een weekje (of mogelijk 2) naar de zon. Nu kwam deze week Gambia in beeld. Ik zag echter dat we dan in het malariaseizoen zitten. Nu heb ik twee kinderen (van 2 en 3 jaar). Ik vind het niet zo'n fijn idee om ze malariapillen te geven. Van verschillende kanten heb ik verhalen gehoord dat je ook met malariapillen nog malaria kan krijgen en dat het in dat geval erg moeilijk is om de diagnose te stellen. Juist omdat je al die pillen hebt genomen.

Hoe denken jullie hierover?
Hi Branca,

Toen mijn kinderen klein waren zat ik 3 weken per jaar op Ameland ( wel in de zomer ). Zand en water is voor kinderen van 2 en 4 jaar voldoende. Kids hebben super vakantie , wat inhoudt dat je als ouder ook een fijne vakantie hebt.

Dus een resort is een prima oplossing en in januari is Egypte een prima alternatief. Zon zeker. Maar ook in Egypte heb je de inenting dtp en hepatites A nodig. Maar volgens mij zijn de kinderen van die leeftijd ( als ze hun inentingen hebben gehad vanaf de geboorte ) voor dtp al beschermd

Ben wel nieuwsgierig waar uiteindelijk de reis van de topic startster naar toe gaat.
Sorry, ik had niet in de gaten dat dit topic was doorgegaan...

We hebben vandaag een reis naar Egypte geboekt. Eigenlijk zijn mijn man en ik best tegen het 'all-inclusive' idee, en is dit er juist heel veel in Egypte, maar de voordelen wegen toch zwaarder.

Iedereen heel erg bedankt voor het delen van je mening en ervaring.
Hallo K32,

leuk om te horen wat het geworden is, goede keuze gezien jullie wensen denk ik!

Ik ben ook niet dol op All Inclusive, maar ben 1 keer in Egypte geweest en daar is inderdaad weinig anders te krijgen. En voor een keer is het misschien ook eens best lekker. :-)

Fijne vakantie!
Ik lees net dat je hebt gekozen voor Egypte, gelukkig maar.

Ik ben in Gambia geweest, en al zouden ze me geld toe geven, ik ga er NOOIT meer naar toe.

Gambia heeft niets, behalve rijst en pinda's.

De rest moet allemaal geimporteerd worden.

Door je huidskleur ben je de beste vriend van iedereen, en je wordt genaaid waar je bij staat.

Oh en op Nu.nl staat het volgende:

RIJSWIJK - Twee Nederlandse toeristen zijn vorige week overleden aan malaria die ze opliepen in Gambia.

Een woordvoerster van het Havenziekenhuis in Rotterdam heeft zondag een bericht van de Wereldomroep hierover bevestigd. De zegsvrouw kon niet zeggen of de twee in Nederland of Gambia zijn overleden.

De twee hadden van tevoren geen malariapillen geslikt. Het Havenziekenhuis heeft een eigen tropenpolikliniek.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Egypte? Sharm El Sheik misschien? Daar is zwemmen in zee nu verboden nadat toeristen zijn aangevallen door haaien. Vandaag is een Duitse vrouw gedood.

http://nos.nl/artikel/203 ... pte-gedood-door-haai.html

Ik wil geen paniek zaaien, maar zou dat haaiennieuws wel even in de gaten houden als je idd daar heen gaat.
.
Jullie spreken Ka32 zo echt moed in zeg!

Je weet helemaal niet of ze een hotel in Sharm el-Sheikh geboekt heeft toch? Er zijn nog wel meer toeristische bestemmingen aan de Rode Zee. Maar goed, het is idd wel oppassen voor haaien als je gaat snorkelen of duiken in de buurt van de zuidelijke Sinai. In de branding zwemmen kan wel gewoon, maar er zijn daarde laatste tijd meerdere shark-attack incidenten geweest met duikers en snorkelaars (ik heb even gegoogeld op het incident wat Impala beschreef).De oorzaak schijnt te liggen bij veetransportschepen, die helemaal vanuit Australië daar langsvaren, op weg naar Europese havens. Vlak voor ze het Suez-kanaal invaren gooien ze nog even alle kadavers overboord van de schapen en koeien die de lange reis niet overleefd hebben. Dat trekt veel haaien en andere roofvissen aan vanuit de wijde omtrek. Die dan vervolgens een snorkelende toerist ook aanzien voor een lekker hapje. Dus, mocht je voor Sharm el-Sheikh gekozen hebben, kun miisschien maar beter niet gaan duiken en/ of snorkelen. Jammer, want die onderwaterwereld van de Rode Zee is werkelijk prachtig, als je de foto's bekijkt. Maar Safety First.

Oh, en Tickel...miljoenen mensen op de wereld sterven elk jaar aan malaria. De farmaceutische industrie zou daar best een medicijn tegen kunnen ontwikkelen, maar daar maken ze totaal geen haast mee. Omdat malaria patiënten over het algemeen heel erg arm zijn (toeristen niet natuurlijk). Shame on Big Pharma! Waarom verwijt jij de Gambianen eigenlijk hun armoede 'ze hebben daar alleen maar rijst en pinda's' ??! Daar kunnen die mensen toch helemaal niks aan doen? Het toerisme zou juist een mooie impuls aan de economische ontwikkeling in Gambia kunnen geven, hoewel vast de meeste hotels van buitenlandse concerns zijn, wat iemand hierboven ook al opmerkte. Maar goed, de Costa del Sol was 50 jaar geleden ook een armoedig woestijnachtig gebied, waar alleen olijfbomen wilden groeien, nu is het dankzij het toerisme een welvarende regio geworden.

En ja, als je toerist bent lacht iedereen je vriendelijk toe, eigenlijk ze zijn allemaal uit op je dollars. Maar dat is werkelijk overal zo, ook in Nederland en dan heeft dat niks met je huidskleur te maken. Het is gewoon business, weetjewel, mensen onderhouden van dat geld hun families. Ik werk toevallig zelf in het toerisme en heb nog nooit iemand belazerd (zie mijn motto) integendeel, ik loop me de hele dag het vuur uit de sloffen om het de mensen naar hun zin te maken.
Ik ben ook zeer verbaasd over de negativiteit die sommigen hier loslaten over bepaalde landen. Vaak compleet misplaatst, zeker als je ook wat meer van de wereld hebt gezien en weet waar je het over hebt.
Mostuurrrd
quote:De farmaceutische industrie zou daar best een medicijn tegen kunnen ontwikkelen, maar daar maken ze totaal geen haast mee. Omdat malaria patiënten over het algemeen heel erg arm zijn (toeristen niet natuurlijk).Waarom is er dan geen markt voor? Er zijn zoveel toeristen die volgens mij best geld over hebben voor 'n langdurig werkende inenting tegen malaria zonder bijwerkingen.
Ja, dat is mijn gedachte ook...dat zou veel leed besparen.

Misschien is het een probleem dat er zoveel subtypen van de malaria parasiet bestaan? Weet ik niet zeker hoor...

In het algemeen maakt de farmaceutische industrie geen haast met research naar ziekten die vooral in ontwikkelingslanden voorkomen, die mensen kunnen de dure medicijnen toch niet betalen. Ze zetten meer in op welvaartsziekten in ontwikkelde landen, afslankpillen om maar iets te noemen.
@Sarah_desert

Waarom verwijt jij de Gambianen eigenlijk hun armoede 'ze hebben daar alleen maar rijst en pinda's' ??! Daar kunnen die mensen toch helemaal niks aan doen?

Het is geen verwijt, ik vind alleen dat je met kinderen voorzichtig moet zijn.

Verse groenten was daar (toen ik er was) nauwelijks te krijgen.(als het er wel was, was het verlept)

Je moet hier wel rekening mee houden als je met (kleine)kinderen reist.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Daar ben ik het natuurlijk mee eens.

Toen mijn kleine meid twee jaar was, hebben we haar meegenomen op een 6 maanden lange reis door zuid Mexico, Guatemala en Belize. Van te voren was ik daar wel wat nerveus over, maar dat bleek onnodig. Mensen daar zijn dol op kinderen en het gemiddelde gezin heeft er een stuk of vier, zat kameraadjes om mee te spelen. Het eten was ook helemaal geen probleem, de Latijns-Amerikaanse keuken is gezond en smakelijk. Vaak at ze tussendoor een lekkere avocado, of een tomaatje of een stuk meloen. Maar goed, hoe dat in sub Sahara Afrika is....in de toeristische bestemmingen zal het wel in orde zijn toch? Een bevriend stel is een keer in Gambia geweest met hun toen 6-jarige dochter, die hadden helemaal geen klachten over hun hotel en over het eten, integendeel.
Groente moet je ook niet eten op vakantie. Die wordt gewassen met lokaal water, dus daar kun je ziek van worden. Maar geschild fruit is prima te doen. Bovendien smaakt in de tropen het fruit vele malen beter dan wanneer 't eerst naar Nederland moet worden getransporteerd. Daar eet je 't gelijk rijp van de boom.

En in Gambia heb ik gewoon lekker gegeten: kip, vis, friet, pizza, brood: ze zijn er goed ingespeeld op de westerse toerist.
quote:Sahara_desert schreef op 06 december 2010 @ 14:36:

Ja, dat is mijn gedachte ook...dat zou veel leed besparen.

Misschien is het een probleem dat er zoveel subtypen van de malaria parasiet bestaan? Weet ik niet zeker hoor...

In het algemeen maakt de farmaceutische industrie geen haast met research naar ziekten die vooral in ontwikkelingslanden voorkomen, die mensen kunnen de dure medicijnen toch niet betalen. Ze zetten meer in op welvaartsziekten in ontwikkelde landen, afslankpillen om maar iets te noemen.

Het is niet besmettelijk, dat scheelt. En in de ontwikkelingslanden zijn dodelijke ziektes nodig wegens de overbevolking en armoede. Ze hebben er zo al niks te vreten, laat staan als iedereen blijft leven. (Al zouden die ontwikkelingsorganisaties beter wat aan permanente anticonceptie kunnen doen ipv blijven dweilen met de kraan open)

Maar er zijn toch hele volksstammen westerse toeristen die graag Afrika bezoeken en die zijn nu aangewezen op malariaprofylaxe met bijwerkingen en je kunt 't alsnog oplopen. Het zou toch leuk zijn als er iets beters gevonden zou worden. Denk dat 'n onderzoekers die hét middel uitvindt toch wel minstens op de nobelprijs kan rekenen als ook financieel binnen is als ie 't patent duur verkoopt.
quote:elninjoo schreef op 07 december 2010 @ 07:02:

[...]

Het is niet besmettelijk, dat scheelt. En in de ontwikkelingslanden zijn dodelijke ziektes nodig wegens de overbevolking en armoede. Ze hebben er zo al niks te vreten, laat staan als iedereen blijft leven. (Al zouden die ontwikkelingsorganisaties beter wat aan permanente anticonceptie kunnen doen ipv blijven dweilen met de kraan open)

Maar er zijn toch hele volksstammen westerse toeristen die graag Afrika bezoeken en die zijn nu aangewezen op malariaprofylaxe met bijwerkingen en je kunt 't alsnog oplopen. Het zou toch leuk zijn als er iets beters gevonden zou worden. Denk dat 'n onderzoekers die hét middel uitvindt toch wel minstens op de nobelprijs kan rekenen als ook financieel binnen is als ie 't patent duur verkoopt.

Vanwege deze opmerking heb ik je gestaft.

Extreem-rechtse lulkoek.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Saaar schreef op 07 december 2010 @ 10:52:

[...]

Vanwege deze opmerking heb ik je gestaft.

Rechtse lulkoek.

Je doet 't in elk geval niet stiekem, waarvoor mijn complimenten!

Maar ik vind het niet terecht omdat de wereldmaatschappij er blijkbaar ook zo over denkt, want waarom doen zij alleen iets aan problemen in ontwikkelingslanden waar ze zelf de economische vruchten van kunnen plukken?
quote:Saaar schreef op 07 december 2010 @ 10:52:

[...]

Extreem-rechtse lulkoek.

Toe maar, je maakt er nog even 'extreem rechts' van ook!

Vind dat toch wel extreem links van je hoor!
quote:Philein schreef op 19 november 2010 @ 13:26:

Als je een leuk hotel uitkiest met goede faciliteiten (airco), dan is dat al echt veiliger. Het eten is er over het algemeen prima in orde, ben er nooit ziek geweest in elk geval. De mensen zijn er uitermate vriendelijk, vind ik en inderdaad: zon zee (en zwembaden) en strand op relatief korte afstand.

(ja, ben er geweest uiteraard Ka, anders zou ik er niet over durven te oordelen )Achzo, die malaria mug durft niet in de hotels met goede faciliteiten te komen?
quote:elninjoo schreef op 07 december 2010 @ 10:54:

[...]

Je doet 't in elk geval niet stiekem, waarvoor mijn complimenten!

Maar ik vind het niet terecht omdat de wereldmaatschappij er blijkbaar ook zo over denkt, want waarom doen zij alleen iets aan problemen in ontwikkelingslanden waar ze zelf de economische vruchten van kunnen plukken?Hmmm, blijkbaar heb ik het verdrag gemist waarin staat dat het normaal is om dodelijke ziektes nodig te vinden.
Ja, dat vind ik echt.
quote:germanwings schreef op 07 december 2010 @ 10:57:

[...]

Achzo, die malaria mug durft niet in de hotels met goede faciliteiten te komen?

Lees vooral het gedeelte (airco), want nee, dan heb je er 'nachts geen last van. Hét moment waarop ze voornamelijk toeslaan.

De info haakte overigens ook in op het eten e.d, waar mensen zich hier zorgen om lijken te maken.
quote:elninjoo schreef op 07 december 2010 @ 10:56:

[...]

Toe maar, je maakt er nog even 'extreem rechts' van ook!

Vind dat toch wel extreem links van je hoor!Weet ik dat ook weer.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Saaar schreef op 07 december 2010 @ 10:59:

[...]

Hmmm, blijkbaar heb ik het verdrag gemist waarin staat dat het normaal is om dodelijke ziektes nodig te vinden.Iemand voor mij noemt al dat onderzoek geen geld uit wil geven aan het oplossen van malaria omdat het vooral ontwikkelingslanden zijn die het malariaprobleem hebben. Ze onderzoeken liever iets waar in 't rijke westen meer geld mee te verdienen is. Is dat dan ook extreem rechtse lulkoek? Het is m.i. gewoon waar.
quote:Saaar schreef op 07 december 2010 @ 11:01:

[...]

Weet ik dat ook weer.Je had me ook gewoon aan kunnen spreken dat je het niet met mij eens was, maar ipv daarvan ging je gelijk staffen. Dat vind ik wel passen bij extreem links gedrag ja.
malaria-muggen steken vooral in de schemering, volgens mij wordt het in landen rond de evenaar vroeger donker en ik neem aan dat TO zich niet vanaf de schemering meteen in haar airco kamer opsluit? Dus een luxe hotel is wat dat betreft echt een schijnzekerheid.
GW, het biedt absoluut meer zekerheid. In de bush kreeg ik met gemak malaria, op het moment dat ik 'nachts in airco lag heb ik het nooit meer gehad.

Natuurlijk tijdens die schemering en in de avonden blijven smeren, maar schijnt aanzienlijk verschil te maken. Ik spreek uit ervaring en heb het ook bij anderen gezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven