Georgië, is dat wat?

02-02-2019 09:04 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het najaar heb ik 3 weken vakantie. (september). Nu ben ik m al een tijdje in Georgië aan het verdiepen, en het lijkt me een leuke reisbestemming. Vooral vanwege de historie en natuur.

Zijn er forummers die daar al eens geweest zijn? Ervaringen gevraagd.
Ik zou daar graag alleen gaan backpacken. Is dat te doen denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Een blogster die ik volg is er geweest, en was er erg enthousiast over.

https://yvonnevanderlaan.nl/bestemmingen/azie/georgie/

Ze is erg behulpzaam als je vragen hebt!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Een collega van mij is er vorig jaar geweest en vond het ook echt heel leuk. Ik heb de foto’s gezien ( en Woe is de mol natuurlijk) en het zag er echt wel uit als de moeite van het bezoeken waard.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je uit de verboden/gevaarlijke gebieden weg blijft (zie kaart BuZa), is Georgië een heel veilig land om in te reizen, ook als vrouw alleen.

Er zijn wel wat spelregels mbt de veiligheid:
- Ga alleen met een gids de natuur in, want de bergen zijn ruig en hulp is moeilijk te vinden als je een ongelukje krijgt of aangevallen wordt door wilde dieren.
- Huur alleen een auto als je een zeer ervaren bestuurder bent, want ze rijden daar als gekken. Reizen per (mini) bus of liever nog per trein is wel goed te doen (en niet duur).
- Mannen kunnen naar vrouwen alleen erg opdringerig zijn en hebben een duidelijke dn harde afwijzing nodig om je weer met rust te laten.

Ze zijn ooit met het NPO-programma “de gevaarlijkste wegen” door Georgië gekruist, het is echt de moeite waard om dat programma op te speuren en te bekijken.

En ik zag laatst ook een programma van een Engelsman voorbij komen op RTLZ die er doorheen trok, maar geen idee wie dat was of hoe het programme heette. Ook dat was erg leuk. Misschien kun je het met Google vinden.
Alle reacties Link kopieren
Reizen Waes is ook in Georgië geweest, ook leuk om terug te kijken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Mijn broer is daar met de auto naar toe gereden en was erg enthousiast. Mooie natuur, vriendelijke mensen en met autorijden ging het ook gewoon goed.
Alle reacties Link kopieren
Hier wat informatie over o.a. kosten.

https://www.bunchofbackpackers.com/how- ... et-travel/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Italië gestudeerd met een meisje uit Georgie. Ik heb haar nu op Facebook en zie prachtige foto's, ook van haar privé leven, het ziet er allemaal gewoon heel leuk en mooi uit.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is wat! Oprecht één van de mooiste en vooral leukste reizen die ik tot nu toe heb gemaakt. Een land vol mooie natuur, cultureel erfgoed, heel veel huisgemaakte wijn van wisselende kwaliteit en belabberde chauffeurs. We waren er 2 weken, maar hadden ook 4 weken kunnen vullen.

Hoogtepunten:
- the military highway
- Trinity Church in Kazbegi tegen de achtergrond van de Kazbek berg (5000m+)
- Vardzia en ook de rit er naartoe vanaf Achaltsiche
- Het David Gareja grottenklooster midden in een desolaat landschap
- Tbilisi, wat een gave stad. Van pittoresk straatje, tot hypermoderne bouwwerken tot natuur.
- Signaghi, even relaxen van alle indrukken in de wijnregio van Georgië

Als je gaat rijden, raad ik je aan een SUV te huren. Wij hadden dat niet gedaan en dat was op hoofdwegen goed te doen (een gaatje of ontbrekend wegdek kijken ze niet van op), maar er zijn kleine dorpjes en binnenwegen waar je echt niet zonder kunt. Ze rijden als gekken, maar we hebben weinig meegemaakt dat echt gevaarlijk was.
essentialbliss wijzigde dit bericht op 02-02-2019 10:24
Reden: Typo
3.42% gewijzigd
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er twee jaar geleden geweest en het was echt superleuk!
De regering wil graag meer toeristen. Ze zijn dus heel hard bezig om daar faciliteiten voor te regelen. Het is daardoor de perfecte mix van nog rauwe authenticiteit en toch reizigersvriendelijk.
Mensen zijn over het algemeen bijzonder aardig, je kunt meestal met Engels wel terecht.

Er rijden door het hele land van die kleine busjes die daar het OV zijn.
Dat werkt prima. Al moet je je Nederlandse mentaliteit van plannen, dienstregelingen en reserveren gewoon thuislaten. Die busjes, allemaal een andere eigenaar, vertrekken vanaf bepaalde plaatsen en gaan gewoon als ze vol zijn. Dat kan soms even duren maar je komt altijd gewoon op de plaats van bestemming.

In het hele land kun je slapen bij particulieren en kleine pensions (booking, airbnb). Dat is geweldig want Georgiërs zijn erg gastvrij en zijn blij als je komt. Je krijgt bizarre hoeveelheden ontbijt.

Wij zijn zelf ook nog naar Armenië geweest. Er rijd een nachttrein van Tblisi naar Jerevan. Dat is echt leuk! Na een paar dagen zijn we met een busje weer door de Kaukasus teruggereden. Dat was echt prachtig!
Ik lees graag mee!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties allemaal en het enthousiasme.

Zelf ben ik ook nog steeds erg enthousiast :-). Ik heb zelf inmiddels ook een en ander uitgezocht. En zoals ik las zijn veel plekken vanuit Tsibilisi te bezoeken als dagtrip. Ik wil sowieso naar: Tsibilisi, Kazbegi, de wijnstreek en het grottenklooster (Vardzia) Gori lijkt me ook bijzonder, vanwege al de Stalinpropoganda.

Die busjes schrikken me wel een beetje af vanwege het verkeer. Maar goed, ik heb ook door Oeganda gereisd met van die busjes. Dus ik neem aan dat ik het dan in Georgië ook aandurf.

Ik hoorde trouwens dat het eten in Georgië ook heerlijk is. Dus dat is zeker ook iets om naar uit te kijken.

Ik denk dat ik gewoon asap ga boeken :-). Eigenlijk was ik een beetje reismoe en wilde ik weer wat meer gaan sparen, maar ineens begint het weer te kriebelen. En Georgië is ook niet zo gek duur.

Kwamen jullie veel alleenreizenden tegen daar?
Alle reacties Link kopieren
Het tripje is geboekt :-).

Ik ga in totaal 12 dagen, waarvan ik de helft van de tijd in Tbilisi verblijf en van daar uit dagtripjes maak naar : Gori, Mtsheka en David Gareja. Daarna wil ik met het o.v. richting Vardzia en daar een nachtje blijven. Vervolgens weer terug naar Tbilisi en van daar uit naar Kazbegi voor 2 dagen.

Ik heb er zin in!
Ik ben vorig jaar geweest en heel erg enthousiast. Ik heb veel inderdaad vanuit Tbilisi gedaan. Ik heb, omdat ik alleen reis, veel tripjes via mijn hostel geregeld en dat was allemaal erg handig. Vaak een aantal bezienswaardigheden in één tripje. Zelf met het openbaar vervoer (wat mijn eerste plan was) zou echt te lang duren. Daar deden ze dan middageten bij gezinnen en dat was elke keer echt een feest. Heerlijk gegeten.

Ik ben wel naar de zee gegaan en dat was vreselijk. Deels doordat er enkele dingen fout liepen, maar die plaats was ook heel erg toeristisch, maar dan met Russen en mensen uit het Midden-Oosten. Engels werd daar weinig gesproken en als er dan iets niet helemaal loopt, is het toch een tikje kut.

Dat laatste is overigens niet een reden om niet te gaan. Meer om beter voorbereid te gaan en misschien bijvoorbeeld dingen te doen als het adres van je hotel in het Georgisch te laten opschrijven ofzo.

Ik vond de mensen trouwens niet super vriendelijk. Ook niet onvriendelijk, maar er zijn zeker landen waar ik de mensen vriendelijker en hartelijker vond. Maar toerisme heeft wel de aandacht dus er zijn genoeg jonge, leuke mensen die je heel graag Georgië willen laten zien. En terecht, het is er beeldschoon.
Alle reacties Link kopieren
@strandjuttertje: welke plaatsen heb je bezocht? En hoe lang ben je geweest?

Naar de zee ga ik ook niet. Heel die plaats ziet er niet echt mooi uit. Het oogt ook echt als een sovjetstrand.
Dat vond ik dus juist een heel aantrekkelijk en interessant idee: Een Sovjetstrand. Het was ook leuk om te zien.

Ik ben tien dagen geweest en ik heb niet helemaal meer helder wat ik allemaal gedaan heb (qua namen), maar in ieder geval Gori, Boromi, Mtsheka, Vardzia en richting de wijnstreek. David Gareja uiteindeijk niet omdat het hysterisch warm was en het toch wel een klim is dan.
Alle reacties Link kopieren
Ben je wel in Kazbegi geweest?

En heb je Vardzia ook via Tbilisi gedaan als dagtrip? Daar twijfel ik namelijk nog over.
Vardzia heb ik inderdaad als dagtrip gedaan, maar met een groep zodat we met een busje gingen. Ik was aan het kijken om zelfstandig te gaan, maar volgens mij ging er alleen 's ochtends een bus waardoor je vanuit Tbilisi ongeveer drie dagen bezig bent. Dat leek me onhandig.
Superleuk dat je naar Georgië gaat! Pluk vooral de vruchten van dat het land nu nog niet zo vol zit met toeristen als bv. Amsterdam want dat gaat wel veranderen. :P
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Zelf ben ik ook van plan om 2 weken naar Georgië te gaan maar twijfel over een combinatie of keuze tussen Georgië en Armenië. Iemand voorkeur? Of tips?
Alle reacties Link kopieren
+ Wanneer je in het hoogseizoen gaat, moet je dan van te voren je ho(s)tel reserveren in Georgië of hoef je vooraf niet te reserveren?
Alle reacties Link kopieren
SiraGijs schreef:
12-02-2019 16:06
+ Wanneer je in het hoogseizoen gaat, moet je dan van te voren je ho(s)tel reserveren in Georgië of hoef je vooraf niet te reserveren?
Ik heb het wel gedaan. En ik ga ook in het hoogseizoen.
Er komen steeds meer toeristen naar Georgië, en volgens mij zijn ze daar nog niet helemaal op ingesteld. Toen ik mijn hotels gingen boeken (een week geleden) was in Tbilisi al best veel vol. En het is pas februari...
Ik heb alles laatste moment geboekt, want helaas ben ik niet georganiseerd genoeg. :D Dat ging prima.
Dat hostel bood ook een dagtocht aan naar Armenië. Dat wilde ik eigenlijk, maar lukte ook niet. Maar van andere reizigers hoorde ik dat ze Armenië niet zo geweldig vonden. Dus ik zou daar niet heel veel tijd voor uittrekken. Azerbeidzjan is inmiddels makkelijker binnenkomen dan voorheen, maar ik heb me niet zo verdiept in de opties daar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven