Grens naar Belgie

11-03-2021 18:56 39 berichten
Hallo,
Ik heb familie in Belgie wonen en wil bij ze op bezoek, of andersom.
Ik kom er niet achter of de grens nou wel of niet is gesloten, kan dat niet vinden.
Weet hier iemand meer van?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij niet gesloten. Een Belgische vriendin moet regelmatig naar NL voor werk en kwam bij mij op bezoek.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
De meeste grenzen zijn open dacht ik, maar af en toe gooien ze de boel toe en is er controle.

Alleen essentiële reizen zijn toegelaten.

https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/

Familie-bezoek wordt zelden als een essentiële reis gezien.
Tenzij je bijvoorbeeld een moeder in BE hebt wonen die op sterven ligt.

Er zijn trouwens ook nog eens een stapeltje regels aan hoeveel mensen je hier mag zien.

Je mag 1 persoon per maand aanduiden die binnen mag in je huis.
Ga jij langs - in je ééntje - dan mag je familielid de komende maand dus niemand anders meer zien.

Buiten mag je meer, maar moet alles op 1.5 meter afstand en met mondmasker gebeuren.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Je moet een verklaring bij je hebben met de reden waarom jouw reis noodzakelijk is. Er wordt steekproefsgewijs op gecontroleerd.
In het weekend is er vaak controle bij de grens; doordeweeks niet.
Zover ik weet mag het niet. Mis mijn Belgische vriendin ontzettend, maar mag er niet naartoe
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-vakantie
je mag alleen de grens over voor essentiële verplaatsingen.
En in België mag iedereen maar één iemand in huis laten. (10 in de tuin)
not all who wander are lost
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... oronavirus

En

https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen

Familiebezoek naar België mag alleen in behoorlijk uitzonderlijke gevallen, denk huwelijk of uitvaart.
Helaas is dit zoals gezegd geen noodzakelijke reis en moet je een verklaring op eer invullen. Denk er ook aan dat je initieel bij een verblijf in NL van meer dan 4 uur een negatieve test moet voorleggen, dit is als het goed is recent verlengd naar een eis bij meer dan 24 uur verblijf.

Ik begrijp je evenwel volledig, ik ben sinds juli niet meer ‘thuis’ geweest en ben ook niet naar mijn ouder geweest toen een van de grootouders langs die kant (die weer in een ander - gesloten - land woonde) overleed. Het al tijden niet mogen bezoeken van familie of knuffelcontact zuigt echt.
Hoezo kun je dat niet vinden? Staat op de site van de Rijksoverheid.
Als Nederlander heb je sowieso een probleem als de Belgen je aanhouden en je hebt geen verklaring bij je. En Belgische agenten zijn vaak niet mals.
Mijn moeder werkt in België en wordt regelmatig gecontroleerd. Als je geen verklaring bij je hebt krijg je een flinke boete.
Ik lees dat echt niet bij de rijksoverheid.
Ik kijk er was overheen.

Wat ik wel steeds lees is dat je verklaringen bij je moet hebben wanneer je gaat vliegen, dus vlieg en aanmeer verbod, en niet wanneer je met de auto de grens overgaat.
Daar lees ik vrijwel niets over.
Gek genoeg mag ik dan wel over de grens voor boodschappen e.d., want dat hoort bij het dagelijks leven. Wel alleen omdat wij aan de grens wonen. Vind dat zo achterlijk.

Maar nee, een bezoekje is niet essentieel en dus niet toegestaan.
nadanni schreef:
11-03-2021 23:54
Ik kijk er was overheen.

Wat ik wel steeds lees is dat je verklaringen bij je moet hebben wanneer je gaat vliegen, dus vlieg en aanmeer verbod, en niet wanneer je met de auto de grens overgaat.
Site van de Nederlandse Rijksoverheid - bovenaan:

"Voor reizen buiten Nederland geldt: reis alleen bij ernstige familieomstandigheden of voor werk dat echt niet uitgesteld kan worden en waarbij fysieke aanwezigheid absoluut nodig is."

Daarna - reizen naar 't buitenland.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland

"Blijf in Nederland. Ga niet op reis tot en met 15 april. Elke reis verhoogt de kans op meer besmettingen in Nederland en in het buitenland. Reis alleen bij ernstige familieomstandigheden of voor werk dat echt niet uitgesteld kan worden en waarbij fysieke aanwezigheid absoluut nodig is."

"Voor uw vertrek naar het buitenland

Reisadvies checken
Controleer voor uw reis altijd het actuele reisadvies per land op Nederlandwereldwijd.nl.

Blijf in Nederland. Ga niet op reis. Reis alleen bij ernstige familieomstandigheden of voor werk dat echt niet uitgesteld kan worden en waarbij fysieke aanwezigheid absoluut nodig is. Het reisadvies geldt niet voor de transportsector en het goederenvervoer."

Kortom:
Blijf thuis. In Nederland.

En kom alleen naar België met een extreem goede reden.

En nee "op de koffie bij een oude schoolvriendin" is dus geen goede reden.
Je kinderen elke week / elke 2 weken bij hun vader gaan afzetten eventueel wel.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
nadanni schreef:
Ik kijk er was overheen.

Als je pech hebt wordt je bij een grenscontrole al aangehouden en teruggestuurd. En anders pakken ze je misschien als je al in Belgie rijdt. Reken maar dat je opvalt met je geel-zwarte kenteken.
nadanni schreef:
Ik kijk er was overheen.

België is oranje (zoals de rest van de wereld) dus alleen noodzakelijke reizen. Hoe kan je daar overheen kijken?
nadanni schreef:
Ik kijk er was overheen.

Kijk bij mijn links hierboven. De eerste is van de Nederlands overheid, scroll naar beneden naar het deel over corona. Dat staat een uitleg (voor reizen beide kanten op).

De tweede is van de Belgische overheid.

Samengevat: ook met auto zijn er voorwaarden. Een "eer" verklaring, link op de Belgische site, waaruit blijkt wat zwaarwegende familieredenen zijn . En een test + nog een verklaring bij meer dan 48 uur.

Dus nee, het mag niet. Aan jou de keus hoe groot je de kans op controle inschat.

En: na terugkomst in NL moet je in quarantaine, ongeacht hoe lang je over de grens bent geweest. In België geloof ik als je er langer dan 48 uur wil blijven.
nadanni schreef:
Ik kijk er was overheen.

België is ook het buitenland, link van mij gelezen?
nachtvlinder1977 schreef:
11-03-2021 23:57
Gek genoeg mag ik dan wel over de grens voor boodschappen e.d., want dat hoort bij het dagelijks leven. Wel alleen omdat wij aan de grens wonen. Vind dat zo achterlijk.

Maar nee, een bezoekje is niet essentieel en dus niet toegestaan.
Ja stom hè, al die Nederlanders die in België gaan tanken omdat het bij het dagelijkse leven in de grensstreek hoort.

En al die Belgen die hier kwamen winkelen toen bij hen alles dicht was. Toen had NL ook echt aan de grens moeten controleren zoals de Belgen nu doe .
Hier staan ze ook regelmatig doordeweeks. Ook NL marechaussee.
Ik heb familie in België wonen en wij gaan gewoon bijelkaar op bezoek. Nog nooit controle gehad.
gizzmo-returns schreef:
12-03-2021 09:10
België is ook het buitenland, link van mij gelezen?
Lees ook even de andere reacties, dan snap je dat het verwarrend is.
nadanni schreef:
12-03-2021 11:26
Lees ook even de andere reacties, dan snap je dat het verwarrend is.
Heb ik gelezen, mijn reactie blijft gelijk
MuyBien schreef:
12-03-2021 09:42
Ik heb familie in België wonen en wij gaan gewoon bijelkaar op bezoek. Nog nooit controle gehad.
Door dit soort gedrag zitten we dus al ruim een jaar in de shit.
Eva1977 schreef:
11-03-2021 19:17
In het weekend is er vaak controle bij de grens; doordeweeks niet.
Doordeweeks wordt er ook gecontroleerd, mijn man moet regelmatig voor zijn werk de grens over en hij heeft onlangs controle gehad.
Gewoon open. Je moet wel een briefje invullen met wat je komt doen. Daar wordt op gecontroleerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven