half jaar alleen backpacken in Australië, tips?

22-04-2011 15:37 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over ong. 3 weken zit ik in het vliegtuig naar Australië, ik ga daar 7 maanden lang rondreizen en werken! Hoewel ik dit altijd al heb willen doen ben ik flink zenuwachtig aan het worden, ik denk dat dit zonder twijfel het engste is wat ik ooit heb gedaan haha! Het is de eerste keer en voelt een beetje als een sprong in het diepe, hoewel ik alles wel al heb geregeld.

Ik ga de oostkust afreizen, van noord naar zuid, en werken bij boerderijen/kleine bedrijfjes via Wwoof. Verder reis ik rond met de Greyhound bussen en heb ik een groot aantal kilometers gekocht. Verder is alles qua verzekeringen en tickets geregeld..

Het probleem waar ik nu nog mee zit is dat ik geen idee heb hoe alles in mijn rugzak gaat passen! En ik heb nog nooit langer dan 3 kwartier gevlogen, dus weet niet hoe het werkt met overstappen op luchthavens en je bagage tussentijds ophalen en overzetten op de lokale australische vlucht.. Het zal vast niet zo moeilijk zijn, maar ik kan me er druk om maken! :D En dan die onbestemde zenuwen he... grrr gek kan ik ervan worden!!!

Nu ben ik dus op zoek naar ervaringen mbt backpacken/wwoof-en/australie/alleen reizen, tips en handige dingen die ik moet weten voor mijn reis! Als jullie me kunnen helpen en mijn zenuwen iets kunnen wegnemen, graag!!
Hoi!

Mijn beste vriendin vertrekt ook bijna naar Australië, zij gaat voor een jaar. Ze heeft me vertelt dat ze een speciale zak heeft gekocht om rond haar rugzak te doen op het vliegtuig. Zo kunnen er geen beschadigingen optreden, of kan je rugzak nergens blijven aanhangen. Ook heeft ze een travlers-slot gekocht om haar bagage optimaal te beveiligen.

Wel moest ze opletten dat het travlers-slot geschikt was voor Australië. Blijkbaar doen ze aan de douane je rugzak open om te controleren dat je niets meesmokkelt. Amerika en Australië gebruiken een ander soort sleutel, die van Amerika past niet op de sloten voor Australië en andersom. Indien ze je slot niet openkrijgen bij de douane, breken ze het gewoon open en zit jij de rest van je reis zonder slot. Vraag dit dus zeker goed na!

Voor de rest kan ik je weinig tips geven, enkel heel veel succes en plezier wensen!
Weet dat ze in Ausland ook alles verkopen wat ze hier hebben. Dus niet teveel meenemen.
@koekiemunster: zo'n reishoes heb ik idd ook al, maar dan met gewoon een cijferslotje.. Die kunnen ze dus niet openkrijgen, gaan ze echt alles openmaken?? Want er zitten 2948872 ritsen op die rugzak, zijn ze nog wel ff bezig :P

@liesse: jep, zo'n instelling probeer ik ook te hebben, maar ik neem vanuit hier wel een klein tentje mee, luchtmatje en slaapzak als 'grote' dingen, allemaal compact en lichtgewicht. En toch lukt het me maar niet om bijv het matje op een handige manier aan de zijkant vast te maken, dan kan ik geen flesje water meer in de ander zijkant doen zeg maar.. De geniale constructie laat nog op zich wachten :P
pak in voor iets meer dan een week, en was dus regelmatig je spul. Neem kleding mee die je daar kan achterlaten als je terugkomt, heb je ruimte voor souveniers.

Onderin het lichte spul en bovenin het zware spul (en dat wat je direct nodig hebt) Krijg je minder snel last van je rug.

bij je "kont"zit als het goed is een vak, daar kan je slaapzak in, en kan je gebruiken om op te zitten als je lang op de bus aan het wachten bent in de middle of.... (lekker zacht)
Ze maken je tas inderdaad open bij douane. Ik had ook zo'n zak met slotje. Hele zak stuk getrokken, kon ik dus zo weggooien! En mijn tip zou ook zijn neem niet te veel mee. Ga na wat het lekkerste zit en neem dat mee. Ik droeg in ieder geval vaak hetzelfde. En een lekkere dunne joggingbroek en sweater voor in avond. In Byron bay leuke tentjes met leuke jurkjes en shirtjes, koop je daar iets leuks om in uit te gaan. Ik heb daar ook slippers gekocht. Weet niet waar je reis start. En ga verder gewoon onwijs genieten, want Australie is zo'n geweldig land!!!!
Normaal zit er op je cijferslotje nog een sleutelgaatje, je moet maar eens kijken!
Vraagje: waarom neem je een tent en luchtmatje mee?

Als je ergens op een boerderij gaat werken zit de overnachting er namelijk vaak al bij in.

Verder heel veel plezier down under. Ik ben zelf ruim een maand geleden teruggekomen en het is zeker de moeite waard!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
En de Whitesunday's zijn super.. Als ik het goed schrijf en Fraser Island en natuurlijk je brevet halen!

Niet teveel kleren meenemen en daar je wasmiddel kopen, de waterhardheid is er anders dan hier. Zeker een jogging broek en dikke trui mee! Verder maar weinig kleren meenemen want als je daar eenmaal zit ben je wel met andere dingen bezig dan met wat je aan moet doen!

Zou ook geen matje en slaapzak meenemen. En veel foto's maken!!! Veel plezier, ik ben jaloers!!!
matje en tent zijn wel aangeraden door iemand die ik goed ken en die er nu woont.. Slaapzak neem ik sowieso mee, buiten het feit dat het gewoon een super klein dingetje is is het handig tegen bedbugs en niet zo hygienische plekken! En niet alle adressen waar ik kom hebben uitgebreide accommodatie, misschien ga ik tussen twee wwoof-hosts ook wel gewoon in mijn eentje of met een klein groepje rondreizen, dan is een tentje wel handig.. En dan heb je iig altijd íets om te slapen..

Dank voor de tips tot nu toe! Ik ga zeker even kijken naar dat slotje (niet bij de hand nu) of er een sleutelgat oid in zit! En verder even een lijst maken wat ik meeneem, kan ik later daarin schrappen..

Verder iets heel anders: heeft iemand een idee hoe ik mijn foto;s tussendoor ergens online kan uploaden? 7 maanden foto's past natuurijk niet op een geheugenkaartje of 2/3. picasa ed. heeft maar beperkte opslagruimte en ik wil voorkomen dat ik straks met mega veel memory kaartjes rond moet lopen voor mn camera..
@elmo over die foto's moet je je geen zorgen maken. Kunt ze op een site uploaden of cd's laten branden. Australië is helemaal gericht op backpackers, dus de rest komt vast ook wel goed.

Tent lijkt me inderdaad overbodig. Is zwaar om mee te sjouwen en daar ook te koop. Slaapzak moet je doen als je je er prettig bij voelt. Ik vond een dunne lakenzak en eigen kussensloop ook wel handig. Verder lekkere schoenen en wat kleding en vooral veel daar kopen. Een boek om daar weer om te wisselen, in het Engels.
Slaapzak, en/of kussenhoes en/of lakenzak zou ik ook aanraden, voor je weet maar nooit in wat voor bed je komt te liggen. Ik was soms erg blij met die spullen.

Mocht je halverwege nou merken dat je het echt niet gebruikt, zou je kunnen overwegen die spullen te lozen (weggooien of misschien wel door verkopen, anyway ik zou dat meenemen). Tentje weet ik zo net nog niet. Ik denk dat je eerder in hostels zult gaan slapen dan op campings. Dat doen nl de meeste backpackers en is de meest voor de hand liggende optie. Heb ik zelf ook gedaan en beviel me heel goed! Er is zoveel aanbod daarin, voor ieder budget is er wel wat.

Foto's uploaden kun je gemakkelijk doen in de internetshops. Misschien is het handig als je een site opent, met daaraan gekoppeld veel ruimte om foto's op te zetten. Dan kun je ze gemakkelijk kwijt. Wat ik heb gedaan is dat maar ook iedere keer een cdtje laten branden, voor je weet maar nooit of het een keer mis gaat. Dan loop je wel met wat cdtjes rond maarja liever dat dan dat je het kwijt bent.

Ook nog een tip, scan al je belangrijke papieren thuis in, zodat je ze digitaal achter de hand hebt mocht dat nodig zijn.

Ik heb zelf propzakjes gebruikt voor in mijn backpack. In ieder zakje iets anders (toiletspullen, ondergoed en sokken, shirtjes). Ieder zakje heeft een andere kleur dus je hebt goed overzicht van wat waar zit in je tas. 1 handdoek is voldoende, en 1 badlaken. Als ze aanvervanging toe zijn koop je dat daar gewoon. Neem ook niet teveel toiletspullen mee. Dat is aardig wat gewicht als je van alles een volle les meeneemt. Bovendien kun je dat ook daar kopen (ze hebben er heel veel merken hetzelfde als hier).

Een wereldstekker zou ik ook meenemen.
Wat leuk, ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren, de reis in je eentje. Ik ga in december 2 maanden alleen naar Australie dus ik lees even mee Ga je ook een blog bijhouden?
Mijn tips:

-bij overstappen hoef je niet je bagage op te halen en weer in te checken. Als je je vluchten in een keer geboekt hebt wordt dat voor je gedaan. (Kun je altijd nog even navragen bij de incheckbalie). (DIt geldt niet als je via de US reist, maar dat lijkt me niet naar Oz)

-overstappen wordt er vaak bij aankomst als je nog in het vliegtuig zit gezegd waar je heen kunt. Ook staan er vaak handige schermen waar de info op staat. (Tenzij je echt heel lang moet wachten ,want de overstappen staan er pas een paar uur vantevoren op). Stewardessen kunnen je ook altijd helpen de juiste gate te vinden.

-check even wat je wel en niet mee mag nemen naar Oz. Sommige etenswaren mogen niet, en ik weet dat ze ook moeilijk kunnen doen over kampeerspullen, omdat daar plantenresten in kunnen zitten als t niet goed schoon is.

-voor de lange vlucht: doe comfi kleding aan. Neem een lekkere warme trui en grote shawl mee. Afhankelijk van je vluchtmaatschappij worden er vaak sokken, tandenborstel etcetera verstrekt, maar dat kun je natuurlijk ook zelf mee nemen. Wel zo lekker op zo'n lange vlucht. Ook heel veel drinken op de vlucht, want je droogt echt uit. En de beste tip die ik ooit hier op het forum kreeg: dagcreme! Na zo lang in het vliegtuig verandert je huid echt in een schilferende pruim. Dus ik smeer dan zo ongeveer iedere 3 uur. (tenzij ik slaap natuurlijk).

-probeer het slapen op de vlucht een beetje handig te timen. Dat als je in de avond in Oz aankomt, dat je zo kunt gaan slapen, of dat je, wanneer je in de ochtend aankomt, kunt proberen een beetje wakker te blijven.

Dat was t wel weer. Veel plezier!
Hai!!

Ik ben 2 jaar geleden voor het eerst naar Australië geweest. Ik had nog nooit gevlogen (nouja.. 2x in een sportvliegtuigje boven vliegveld Teuge) en nog nooit in zo'n mega jumbojet. Dus.. wat dat betreft was het helemaal spannend. Toen ik op schiphol opsteeg, hield een chinese dame die naast mij zat, mijn hand vast.. ahhahahahah!! De tranen liepen over mijn wangen, zo eng vond ik het. Na overgestapt te zijn op Hong Kong, durfde ik al heel wat meer en ging het prima.

Ik had een grote backpack en een reishoes eroverheen. Die heeft de douane niet opengemaakt hoor, dus dat valt volgens mij wel mee. V.w.b. een tent: jij gaat met de greyhound (heb ik ook gedaan, is helemaal top), maar er zijn ook veel backpackers die met de auto gaan. Die kopen daar een oude auto voor weinig geld en vaak is dat incl tent, pannen, etc. Die tenten zijn daar gratis of voor een prikkie te kopen, dus dat komt wel goed.

Wereldstekker is idd een goed idee, heb ik veel aan gehad!

Foto's: ik heb op www.waarbenjij.nu een blog bijgehouden en daar heb ik ook die foto's opgezet. Wat ik in downunder veel zag, was dat veel backpackers zo'n minilaptop bijzich hadden. Daar zette ze die foto's op. Het scheelt ook nog met de kosten voor internet. Je kan daar namelijk een kaart kopen die je bijna overal kan gebruiken. Da's een internetkaart. Het scheelt dat je eerst op je eigen pc al een stukje kan typen (mailtjes of je blog) en dan pas online gaat om de boel te verzenden.

Ik zou zorgen dat je genoeg bij je hebt voor de eerste week of voor de eerste paar dagen (vwb persoonlijke verzorging). De rest zou ik daar kopen. Vooral zonnebrand zou ik daar ook kopen, want daar zit meteen insecticide in, zodat je niet lek wordt gestoken door de muggen.

Vwb slapen op een camping of in een hostel: ik zou voor een hostel gaan. Heb ik ook gedaan, is nog gezellig ook, alleen moet je wel een beetje geluk hebben met de bedbugs. Dat zijn kleine beestjes die in matrassen leven. Ik ben er 3,5 wk geweest en alleen maar geslapen in een hostel (of tijdens de nachtrit van de greyhound) en gelukkig geen last gehad. Maar ik zag het regelmatig om me heen dat mensen gebeten waren. Maar goed... dat mag de pret niet drukken. Vaak hebben ze in hostels een leuke bar en pc's om te internetten. Het is er vaak heel gezellig met gelijkgestemden. Da's een makkelijke manier om contact te maken.

Oh en vwb het overstappen (ik vlieg van de hak op de tak): het doorlabelen naar de andere vlucht, gaat allemaal vanzelf, heb je niks mee te doen. Tenminste.. zo ging het bij mij. Ik vloog met Cathey Pacific. Ik had me wel wat verkeken op de lengte van de luchthaven in Hong Kong en werd dus voor de laatste keer omgeroepen.. ik heb gerend kan ik je vertellen!!!! Maar goed.. toch nog optijd gehaald.

Ik snap dat je het heel spannend vindt, dat vond ik ook. Je weet wat de Aussies zeggen: "No worries" dus dat moet jij ook niet doen. De Aussies zijn bijzonder hulpvaardig en ik weet zeker dat je het mega naar je zin gaat hebben!!!!!!

Oh.. en als je gaat zwemmen, blijf dan tussen de vlaggen.. ivm de haaien. In het noorden kun je niet zomaar in een poel gaan zwemmen, want het stikt er van de krokodillen. Zelfs soms in de stad!! Croc wise noemen ze het ook wel!!! Ach.. komt wel goed. Kijken wat de locals doen, die weten het vaak wel.

Oh.. ik kan wel uren doortypen. Australië is zooooo moooooi!!!! Een lifetime memory zal dat zijn!!!
Gember, idd.. dagcreme!!! Ik wist niet dat de lucht in het vliegtuig zo droog kon zijn. Bij cathey pacific (nee ik heb geen aandelen ;) ) stond in de wc zo'n pompje met creme. Errrug fijn.
oh.. ik heb nog een goede tip:

neem kleine speciale handdoekjes mee. Ik weet ff niet wat de precieze naam is, maar het zijn die microfiberhanddoekjes. Die zijn klein dus nemen weinig ruimte in beslag en nemen heel veel water op. Dat scheelt ruimte.

Verder heb ik, maar ik ben een vrouw, een omslagdoek (als jurk) gekocht. In hostels slaap je vaak in stapelbedden en dan hing ik die doek aan het bovenste bed, zodat jij, als je onder slaap, wat privacy hebt. Ook qua licht inval etc. Veel backpackers staan vroeg op omdat ze weer met de bus mee moeten of een activiteit hebben. Als ze dan het licht aan doen, heb jij daar geen last van.
Wat een leuke reacties en tips, super!

Er zit een sleutelgat in mijn reisslotje, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken!

Wat betreft het overstappen, ik vlieg met qantas en stap over in Londen en Sydney (met tussenstop van het vliegtuig in bangkok). Wat ik heb gehoord is dat je na Sydney op een lokale vlucht over stapt (in mijn geval naar Cairns), en dus tussentijds je bagage moet ophalen en weer in moet checken. Ik hoor allemaal verschillende dingen dus ik bel voor de zekerheid het reisbureau nog maar even.. Ik heb trouwens maar 1u en 3 kwartier om over tte stappen, hopen dat ik geen vertraging oploop dan.. Hahaha dat verhaal van Lizzylizz, van die chinese vrouw! Ik had dat ook de eerste keer dat ik vloog (met de middelbare school naar Dublin). Ik ging bij de eerste beweging al helemaal freaken, mezelf in de gordel hijsen en klaar zitten, toen bleek dat het vliegtuig alleen maar 20 meter had gereden naar de landingsbaan en toen nog een hele tijd moest wachten, whaha!! Achteraf vond ik de vlucht het leukste van de hele reis dus daar maak ik met niet te veel zorgen over ;)

Veel drinken en smeren, ga ik zeker doen! Weten jullie of je ook flesjes water ed mee mag nemen of dat je een leeg flesje in het vliegtuig kunt laten vullen?

En ik ga zeker even nadenken over mn tentje, het lijkt me super leuk om wild te kamperen en ik wil niet de hele reis 'van stad naar stad' zeg maar.. Maar als ik echt alleen ga wwoofen heb ik het denk ik niet nodig, hoewel sommige hosts ook vragen of je je eigen accommodatie mee kunt nemen.. Hmm twijfels

En ik ga een blog bijhouden, al weet ik niet hoe regelmatig. Ik zet de link hier later wel neer voor degenen die geinteresseerd zijn!

Dank voor de reacties iig, tips (ook over plekken) zijn nog steeds welkom!
Oja, en ik ga nog een hele sexy afritsbroek kopen, dat scheelt toch weer een broek of twee :D
Let er bij het overstappen in Sydney wel even op dat je waarschijnlijk naar een andere terminal moet. De internationale en binnenlandse vluchten vertrekken vaak van andere terminals, wat ongeveer 5 minuten met de bus of trein is.

Ik heb niet veel tips voor de oostkust, na een weekje in Sydney en omgeving ben ik zelf richting het westen gegaan. Maar in de omgeving van Sydney vond ik de Blue Mountains erg mooi.
I'm not lazy
quote:Elmo22 schreef op 24 april 2011 @ 12:09:

Oja, en ik ga nog een hele sexy afritsbroek kopen, dat scheelt toch weer een broek of twee :D

Hoewel ik ze vaak niet erg charmant vind, zijn ze wel ongelofelijk handig. Ik heb er in ieder geval veel plezier van gehad, vooral wanneer ik buiten de stad en in de natuur was.

Ik wil weer terug
I'm not lazy
Oh ja, en mocht je vertraging hebben op de vlucht naar Sydney, dan kun je bij het cabinepersoneel aangeven dat je nog verder moet vliegen. (ik neem aan dat je ook met qantas naar Cairns vliegt?). Dan kunnen ze vaak wel wat regelen, dat het vliegtuig wacht of dat je met een volgende vlucht mee kan.
I'm not lazy
Zonnebrandcreme kun je inderdaad beter in Oz zelf kopen. Behalve de eventuele insecticide (kun je voor kiezen) is het gewoon echt andere creme. Ik was met een groep en velen waren met Nederlandse merken verbrand en ik met een factor 30 van daar, overigens ook nog eens heel goedkoop, niet. De zon is echt anders daar door het gat in de ozonlaag, dat zul je wel merken! Verder allemaal goeie tips, dus dat gaat goedkomen. Tis zoooo geweldig, ik wil graag nog eens terug!
jeej ik heb een afritsbroek haha! Nooit gedacht dat ik die ooit zou kopen, maar het is echt hele dunne lekker zittende stof met allemaal handige zakjes! Je kunt m superklein opvouwen en hij stond ook nog best redelijk!

Zonnebrand ga ik idd daar kopen, maar ik heb al wel zo'n instecten stick met een percentage deet erin. Er stond op 'tropenproof' dus dan zal dat wel goed zijn! :P

Nu nog aan het wachten op een stuk of 6 hosts die niet terugmailen.. En soort van aan het worstelen met meningen van ouders/familie die er nog steeds allesbehalve achter staan, waardoor ik gewoon mn stress over sommige dingen nergens kwijt kan
Elmo ik ben jaloers

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven