Handbagage inchecken Ryanair?

09-04-2025 10:58 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort vlieg ik met Ryanair naar Spanje. Nu hebben we alleen handbagage (kleine koffer plus rugzakje) en ik vroeg me af of je je koffer ook kan laten inchecken.
Het lijkt me namelijk wel handig om ook shampoo, zonnebrand e.d. mee te nemen. Ik vlieg niet vaak, maar hoor wel dat handbagage soms ook ingecheckt wordt.
Weet iemand hoe dat bij Ryanair gaat? En moet je dan vroeg zijn of juist laat? Of maakt dat niet uit?
Als je per se al die vloeistoffen mee wil nemen dan moet je gewoon betalen voor ruimbagage.
Betaal gewoon voor de service die je af wilt nemen. Je moet je koffer voor de security inchecken, dus erop gokken dat je bagage alsnog in het ruim gaat, gaat sowieso niet op.
Platvoetje schreef:
09-04-2025 12:46
Ik vlieg heel vaak met Ryanair en je checkt online in, als je dit op de airport doet moet je extra betalen. Vervolgens ga je door de security en daar gooien ze alles boven de 100 ml weg. Dus je kunt sowieso niks in je handbagage meenemen ook al zou het alsnog in het ruim kunnen. Onlangs is ook mijn 75 ml antimuggenspul met deet weggegooid.Deet mag niet. Ryanair vind ik veel prettiger dan Transavia, tickets vaak goedkoper, minder streng qua afmetingen voor de handbagage en ze vliegen bijna altijd op tijd en Transavia nooit.
Vloog je vanaf Brussel? Dat lijkt alleen daar verboden te zijn.
Kun je niet alvast opzoeken waar een supermarkt zit in de buurt van je accommodatie? Mercadona heeft voordelige toiletartikelen dus ik zou daar even langsgaan en zonnebrandmelk en shampoo daar halen.
Bij de Action hebben ze van die kleine reisflesjes waar je toiletartikelen in over kan gieten. Werkt prima voor een wat kortere vakantie. Dan kan het prima mee in de handbagage. (Maar goed, ik gebruik een minimum aan toiletartikelen).

Afgelopen september met Ryanair gevlogen en toen gewoon een klein koffertje (10kg volgens mij) als ruimbagage bijgeboekt. In het vliegtuig alleen de toegestane tas. Ging prima.
Biebeltje schreef:
09-04-2025 15:36
Afgelopen september met Ryanair gevlogen en toen gewoon een klein koffertje (10kg volgens mij) als ruimbagage bijgeboekt. In het vliegtuig alleen de toegestane tas. Ging prima.
Tuurlijk gaat dat prima, maar TO wil geen ruimbagage bijboeken.
Hier staat het super duidelijk uitgelegd: https://www.prijsvrij.nl/veelgestelde-v ... ge-ryanair

"Instappen met prioriteit en twee stuks handbagage
Naast de standaard inbegrepen gratis kleine tas van 40x20x25 cm, mag je een koffer van maximaal 10 kg meenemen in de cabine. (Deze optie is beperkt beschikbaar).

10 kg incheckbagage
Naast de standaard inbegrepen gratis kleine tas van 40x20x25 cm, mag je een koffer van maximaal 10 kg inchecken bij de balie van Ryanair. De koffer wordt in het ruim vervoerd."

Als je niet de optie met incheckbagage hebt gekozen, dan moet het dus mee in de cabine.
Sniral schreef:
09-04-2025 15:20
Vloog je vanaf Brussel? Dat lijkt alleen daar verboden te zijn.
Eindhoven, heb het zelfs nagevraagd bij Eindhoven Airport omdat ik er niks over kon vinden. Gevraagd waar ik kon vinden dat je geen Deet mee kon nemen en ik kreeg toen een link met de lijst met verboden stoffen, die had ik zelf ook gevonden en daar stond het dus niet bij ..... ik heb er verder niet meer op gereageerd.
Lieve mensen, ik vind het echt heel fijn dat jullie zo met me meedenken.
Voor degenen die denken dat ik de regels van Ryanair niet ken: dat is niet het geval. Ik weet wat ik heb geboekt en wat niet. Het is ook niet zo dat ik per se vloeistoffen wil meenemen. Als dat het geval was, had ik wel ruimbagage bijgeboekt.
Alleen was het eerder zo dat handbagage ook vaak in het ruim ging. Ik heb nu gehoord dat dat niet meer zo is. Dus bedankt daarvoor. :hug: :heart:
Gewoon je verzorging bij de mercaedona kopen veel voordeliger en dit is een dure. Supermarkt
Vl-inder schreef:
09-04-2025 11:48
Bedankt voor alle tips!

Misschien was mijn vraag te onduidelijk. Ik probeer het nog eens.

Ik heb begrepen dat het vaak voorkomt dat er te veel handbagage is, waardoor er bij het inchecken al wordt gevraagd of je je handbagage in het ruim wil.
Ik vroeg me af of dat bij Ryanair ook gebeurt en hoe je de kans dat jouw bagage in het ruim mag kan vergroten.
Niet gratis in ieder geval bij die toko.
Iedereen die adviseert ter plekke zonnebrand en andere producten te kopen. Dat kan natuurlijk, maar dan moet je het voor de terugweg weer weggooien. Zonde van je geld en niet handig wat betreft verspilling.
Dan zou ik eerder kleine verpakkingen meenemen.

Maar goed, dat was natuurlijk helemaal niet de vraag van TO.
Ik weet niet meer met welke maatschappij we het laatst gevlogen hebben; maar daar was je trolley als ruimbagage goedkoper dan mee het vliegtuig in. Omdat er steeds teveel trolleys waren denk ik.
(Maar wel al bij boeken geregeld), ik denk het aanbod bij inchecken niet gaat gebeuren, maar pas bij het instappen. Dan ben je al door de beveiliging en zijn al je vloeistoffen dus al weg.
Nova schreef:
09-04-2025 17:32
Iedereen die adviseert ter plekke zonnebrand en andere producten te kopen. Dat kan natuurlijk, maar dan moet je het voor de terugweg weer weggooien. Zonde van je geld en niet handig wat betreft verspilling.

Hier heb je helemaal gelijk in. Ja, dom van mij, was ook mijn advies.

Ik gebruik sinds jaar en dag shampoobars. Kost weinig ruimte, je zit niet met lekkende flessen en je gebruikt het lang en het bevalt mij erg goed.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Vl-inder schreef:
09-04-2025 16:05
Lieve mensen, ik vind het echt heel fijn dat jullie zo met me meedenken.
Voor degenen die denken dat ik de regels van Ryanair niet ken: dat is niet het geval. Ik weet wat ik heb geboekt en wat niet. Het is ook niet zo dat ik per se vloeistoffen wil meenemen. Als dat het geval was, had ik wel ruimbagage bijgeboekt.
Alleen was het eerder zo dat handbagage ook vaak in het ruim ging. Ik heb nu gehoord dat dat niet meer zo is. Dus bedankt daarvoor. :hug: :heart:
Dit gebeurt voornamelijk bij duurdere Airlines waarbij een rolkoffertje nog gratis is. Meestal beginnen ze dan bij de laagste boarding group met het verzoek om de koffer in te checken. Vergeet ook niet dat je moet wachten op ingecheckte bagage en zo door kunnen lopen is best lekker.
-Matilda- schreef:
10-04-2025 07:03
Ik weet niet meer met welke maatschappij we het laatst gevlogen hebben; maar daar was je trolley als ruimbagage goedkoper dan mee het vliegtuig in. Omdat er steeds teveel trolleys waren denk ik.
(Maar wel al bij boeken geregeld), ik denk het aanbod bij inchecken niet gaat gebeuren, maar pas bij het instappen. Dan ben je al door de beveiliging en zijn al je vloeistoffen dus al weg.
Dat was voorheen, toen je nog gratis een handbagagekoffertje mee mocht.
Sinds dat veranderd is, zijn er veel minder trolley´s aan boord. En volgens mij verkopen ze niet meer priority tickets dan er trolley´s aan boord passen.
Nova schreef:

Hangt er van af hoe lang TO gaat, en met hoeveel mensen. In een week krijg je zo’n fles toch met zijn tweeën toch wel een flink eind op, en dan kun je het restant alsnog in 100ml flesjes doen.
Platvoetje schreef:
09-04-2025 12:46
Ik vlieg heel vaak met Ryanair en je checkt online in, als je dit op de airport doet moet je extra betalen. Vervolgens ga je door de security en daar gooien ze alles boven de 100 ml weg. Dus je kunt sowieso niks in je handbagage meenemen ook al zou het alsnog in het ruim kunnen. Onlangs is ook mijn 75 ml antimuggenspul met deet weggegooid. Deet mag niet. Ryanair vind ik veel prettiger dan Transavia, tickets vaak goedkoper, minder streng qua afmetingen voor de handbagage en ze vliegen bijna altijd op tijd en Transavia nooit.

Bij sommige maatschappijen (zoals KLM) krijg je bij sommige vluchten van tevoren een mail met het verzoek om je handbagage-koffertje in te checken. Dan ga je op Schiphol langs de balie en laat je je koffertje daar achter. Dan hoeft ie dus niet door de handbagage-security, en dan kan je gewoon grote vloeistoffen inpakken. Net na COVID vloog ik een paar keer op deze manier met KLM en dat vond ik wel heel chill. Geen gesjouw op het vliegveld en in het vliegtuig, plus ik durfde de grote zonnebrand wel in te pakken. Dus ik snap de vraag van TO wel, maar ik denk niet dat RyanAir dit soort dingen gratis doet.

Daarnaast had je bij Transavia altijd bij de gate zo'n rij vol mensen die dan alsnog hun koffertje moesten laten inchecken. Maar dan ben je idd al door de security heen, en dan heb je er qua vloeistoffen (en gemak) niks aan.
pina schreef:
10-04-2025 11:00
Hangt er van af hoe lang TO gaat, en met hoeveel mensen. In een week krijg je zo’n fles toch met zijn tweeën toch wel een flink eind op, en dan kun je het restant alsnog in 100ml flesjes doen.
Precies, voor zonnebrand lijkt mij dat geen probleem. Gebruik ik ook als dagcreme gedurende de vakantie. Met 100 ml shampoo kan ik gerust 3 weken vooruit, ik gebruik heel weinig. Iets voor douchen kun je ook ter plekke kopen, gewoon een klein flesje ergens van. Ik weet overigens niet wat beter is, kleine flesjes kopen die je met de restanten vult en daarna vaak weggooit of de restanten weg gooien.
Nova schreef:
10-04-2025 09:21
Sinds dat veranderd is, zijn er veel minder trolley´s aan boord. En volgens mij verkopen ze niet meer priority tickets dan er trolley´s aan boord passen.
Zeker niet! Dit was juist nieuw ingevoerd! Ruimbagage was goedkoper dan cabine-bagage. Dat ik dat zeker weet is omdat wij geboekt hebben vóór die regel ingevoerd werd en we dus niet wisten wat we met onze koffertjes moesten doen. Dat hebben we nagevraagd.
Nova schreef:
10-04-2025 09:21
Dat mag nog steeds bij sommige maatschappijen. Laatst KLM gevlogen. Dag voor vlucht al melding dat vlucht vol was en dat je je handbagage gratis kon inchecken.
Nova schreef:

Factor 30 is 3 ,15 bij de mercadona en dan geef je die fles gewoon aan een ander gezin. Deden wij vroeger ook met de opblaasbare krokodil enzo. Iedereen blij.
-Matilda- schreef:
10-04-2025 18:08
Zeker niet! Dit was juist nieuw ingevoerd! Ruimbagage was goedkoper dan cabine-bagage. Dat ik dat zeker weet is omdat wij geboekt hebben vóór die regel ingevoerd werd en we dus niet wisten wat we met onze koffertjes moesten doen. Dat hebben we nagevraagd.
Wat is nieuw?
Kan TO haar handbagage wel of niet vooraf inchecken?

Edit: dat was niet bij Ryanair dus.
Ja het zou goed kunnen dat het bij andere maatschappijen nog steeds mogelijk is.
nova wijzigde dit bericht op 10-04-2025 19:42
12.85% gewijzigd
Star⁴ schreef:
10-04-2025 18:13
Dat mag nog steeds bij sommige maatschappijen. Laatst KLM gevlogen. Dag voor vlucht al melding dat vlucht vol was en dat je je handbagage gratis kon inchecken.
Dat geloof ik. Maar TO vraagt over Ryanair.
Net als TO niet vraagt waar ze het beste goedkope zonnebrand en douchegel in Spanje kan kopen.
Nova schreef:
10-04-2025 19:32
Dat geloof ik. Maar TO vraagt over Ryanair.
Net als TO niet vraagt waar ze het beste goedkope zonnebrand en douchegel in Spanje kan kopen.
Kijk eens wat je quote anders 'Ik weet niet meer met welke maatschappij we het laatst gevlogen hebben'.
Jij reageert daarop met 'dat was voorheen'. Matilde had het niet over Ryanair.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven