Heimwee na emigratie

27-01-2022 21:40 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

anderhalf jaar geleden ben ik naar Frankrijk geëmigreerd maar ik kan hier mijn draai maar niet vinden. Ik vind alles lastig: de taal, de cultuur, de mensen, de burocratie. Eerder woonde ik in Duitsland en daar was alles zo goed georganiseerd.

Ik merk steeds vaker dat ik heimwee heb en eigenlijk het liefste terug zou willen.
Ik zou ook zo terug kunnen naar mijn oude baan.

Aan de andere kant geniet ik wel van het weer, het eten, de zon, de prachtige omgeving. Maar thuis voelen nee, dat doe ik me hier niet. Ik voelde me in Duitsland veel meer op mijn gemak.

Zou dit een teken zijn dat ik hier niet thuishoor en kan ik beter terug gaan of moet ik het nog een kans geven?
Tja, het ene land ligt je natuurlijk beter dan het andere. Als je terug kan, waarom niet? Ben je bang dat je spijt krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Wat was de reden dat je naar Frankrijk vertrokken bent?

Wat heb je al geprobeert ook om je draai in Frankrijk te vinden?

Hoe ziet een week er nu voor jou uit?

Ik denk nu aan teruggaan, nu je nog je oude baan op kunt pakken. Mits die je voldoening geeft uiteraard.
Maar er zijn dus nog een heel aantal vragen, dus mogelijk zou dit idee veranderen bij meer informatie.
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt dat je twijfelt om terug te gaan? Voelt het als falen?
Was jij niet degene die hier meerdere topics heeft geopend onder andere over een woning die toch niets bleek te zijn?

Waarom emigreer je sowieso naar een land waarvan je de taal niet spreekt en de cultuur je niet aanspreekt? Als je je er niet thuisvoelt én je hebt de mogelijkheid terug te gaan, dan doen. Lekker eten bij een Frans restaurant kan ook in Duitsland en hé, ook daar schijnt weleens de zon.
Alle reacties Link kopieren
Ben je alleen, of heb je een partner en/of gezin?
Spreek je helemaal geen Frans? Dan lijkt het me wel heel lastig om te integreren.
En hou je er rekening mee dat ook in Frankrijk de dingen nu anders zijn wegens corona? Je hebt in die anderhalf jaar eigenlijk nog niet in "het gewone" Frankrijk gewoond. Dat maakt het lastiger om iets over de mensen en de cultuur te zeggen. En misschien zelfs over de bureaucratie (al geloof ik meteen dat die in Frankrijk groter is dan wij gewend zijn).
Alle reacties Link kopieren
Watskebeurt met de kat??
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Snap ik wel, Frankrijk en andere zuid Europese landen zijn leuk voor vakantie en overwinteren maar om te wonen moet je als strontverwende Nederlander gewoon lekker in noord-Europa blijven.

Ik zou teruggaan als ik jou was.

Wat maakt dat je destijds hebt gekozen om weer te emigreren. Dat vind ik dan wel interessant.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond/vind Frankrijk een prachtig land en het leek me een leuke uitdaging om hier een tijdje te wonen/werken en de taal te leren. Inmiddels spreek ik wel wat Frans maar nog lang niet vloeiend en ik vind de meeste Fransen lastig te volgen zo snel praat iedereen hier.

Er is een taalbarrière en dat maakt het lastig vrienden te maken. Ik heb geen Franse vrienden en mijn werk is internationaal dus daar leer ik ze alvast niet kennen.

Ik heb mijn vorige baan opgezegd omdat ik daarin de uitdaging miste, maar ik zou terug kunnen komen in een iets hogere functie.

Ik heb geprobeerd vrienden te maken maar het is tot nu toe niet gelukt. Daardoor voel ik me een buitenstaander en vaak best eenzaam. Familie komt ook niet vaak hier want iedereen heeft kinderen.
Alle reacties Link kopieren
HobbeltVerder schreef:
27-01-2022 22:02
Snap ik wel, Frankrijk en andere zuid Europese landen zijn leuk voor vakantie en overwinteren maar om te wonen moet je als strontverwende Nederlander gewoon lekker in noord-Europa blijven.

Ik zou teruggaan als ik jou was.

Wat maakt dat je destijds hebt gekozen om weer te emigreren. Dat vind ik dan wel interessant.
Het leek me heerlijk om in een land te wonen met veel zonuren. Dat is ook heerlijk en ik geniet er iedere dag van. Maar ik ben hier tot de ontdekking gekomen dat andere dingen ook belangrijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik zou mezelf geen geweld aandoen en lekker weer verder verhuizen naar een ander land of terug naar eerder.

Het is geen schande hoor.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
27-01-2022 21:50
Wat maakt dat je twijfelt om terug te gaan? Voelt het als falen?
Jazeker, maar daarnaast wil ik ook geen zwerver worden weetjewel. Van het ene naar het andere land emigreren en weer terug. Dat verhuizen iedere keer is ook niet echt een pretje.
GelaarsdeKat schreef:
27-01-2022 22:10
Het leek me heerlijk om in een land te wonen met veel zonuren. Dat is ook heerlijk en ik geniet er iedere dag van. Maar ik ben hier tot de ontdekking gekomen dat andere dingen ook belangrijk zijn.
Misschien past Florida dan wel beter bij je qua mentaliteit?
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooie les en wat gaaf en dapper dat je er gewoon voor bent gegaan.
Ik zou zeggen, op naar die hogere functie bij je oude werkgever en fijn weer je thuis en happy voelen in Duitsland. Misschien kijken of je in je arbeidsvoorwaarden kunt bedingen dat je bijv 1x per <vul aantal in > maanden een week ofzo vanuit thuis kunt werken en dat ‘thuis’ dan een airbnb op een zonnige plek is. Dan kun je werken vanuit Frankrijk, of Spanje, of …..
Alle reacties Link kopieren
Bij iedere verhuizing (internationaal of niet) win je iets maar verlies je ook iets.

Daarnaast... moet je je echt thuis voelen ergens om gelukkig te zijn? Ik bedoel... trek de deur dicht en je bent met jezelf. Als je veel vrienden over de vloer wilt, kun je beter gaan wonen waar je vrienden wonen.

Daarnaast... je hoeft hier toch niet je hele leven te wonen? Geniet van wat het je wél biedt voor een tijdje en kijk dan weer eens verder.

Ik woon in NL maar in m’n jeugd een jaar in de VS gewoond. Geweldig. Wat voelde ik me daar thuis. Maar ik ‘moest’ wel weer naar NL en ook daar is m’n leven gelukkig. Het is wat je er zelf van maakt.
Joh, je hebt anderhalf jaar in Frankrijk gewoond. Weer een ervaring rijker en het staat goed op je CV.
Natuurlijk was het een moeilijke tijd voor nieuwe contacten vanwege corona maar als jij denkt gelukkiger te worden van terug verhuizen naar Duitsland dan zou ik dat zeker doen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-01-2022 22:13
Misschien past Florida dan wel beter bij je qua mentaliteit?
Het is nét iets makkelijker om binnen Schengen te verhuizen dan 'even' naar Amerika.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje ik heb dus echt helemaal niks met Amerika, zeker niet nu. Ik ben ook naar andere landen dan Duitsland aan het kijken maar ik heb me daar altijd prettig gevoeld en omdat ik terug kan naar mijn oude baan zou die stap logisch zijn.

En wat ik helemaal niet verwacht had is dat de mensen hier ronduit onaardig zijn. Daar liep ik direct in het begin al tegenaan. Je gewoon niet willen helpen of je tegenwerken als ze merken dat je de taal niet spreekt. En dat is eerder regel dan uitzondering.

Ik vind dat heel gek en had dat niet verwacht van een Zuid-Europees land.

Ik ga niet direct morgen mijn baan opzeggen maar ik ga er wel serieus over nadenken om terug te gaan. Ik bel morgen mijn oude werkgever om te kijken wat ze me kunnen bieden.
Alle reacties Link kopieren
Na anderhalf nog steeds niet op je plek zitten, lijkt me best pittig.
Ik had 3 maanden heimwee toen ik in Frankrijk woonde. Maar dan ook echt ziek van heimwee. Ik idealiseerde Nederland daardoor.
Totdat ik met de kerst 2 weken naar Nederland kwam, en toen vond ik het eigenlijk maar heel saai in Nederland en zag ik ineens beter wat ik allemaal leuk vond aan Frankrijk.

Wellicht kan je erachter komen of je jouw heimwee ook om kan buigen?
Maar zo niet, ook geen schande om weer terug te gaan naar je oude land.
Alle reacties Link kopieren
Dat Fransen niet zo aardig zijn, is dacht ik toch vrij algemeen bekend? Zeker tegen buitenlanders die de taal niet spreken.

Maar afgezien van dat; toi toi toi morgen met je telefoongesprek, kom je vertellen hoe het gegaan is?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het 1.5 jaar geprobeerd en het is je ding niet. Klaar.

Kat opnemen, kat in reismand, spullen mee de auto in en terug naar Duitsland. Of Nederland.

En wie weet heb je nu wel een paar vakantie-adressen opgeschaard als je volgend jaar toch een weekje Franse zon wil snuiven.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ach lieverd, wat jammer. Ik snap helemaal wat je zegt. Maar goed, jij kent mijn verhaal ook een beetje ;)

Je hebt het geprobeerd. De regio waar jij zit is gewoon écht heel moeilijk aarden als je niet van daar bent. Het verschil tussen met en zonder corona is ook maar heel marginaal, zeg ik helaas uit ervaring. Sinds ik zelf ben vertrokken heb ik in mijn nieuwe werk meerdere mensen ontmoet met vergelijkbare ervaringen daar als de mijne, variërend van 1 tot 25 jaar geleden, dat hielp wel met realiseren dat het echt niet alleen aan mij lag, dat ik niet gefaald had.

Zeker als je een stap zou kunnen maken in je oude baan, zou ik rustig gaan werken aan een terugkeer en je ervaringen van de afgelopen tijd meenemen. Ik heb er zelf geen seconde spijt van gehad.


@HobbeltVerder: het nare is dat de onaardigheid ook blijft als je wel redelijk de taal spreekt (B2). Buitenlander is buitenlander is ongewenst.
blablablaatschaap wijzigde dit bericht op 27-01-2022 22:49
8.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang in Frankrijk gewoond en mijn ervaring is dat de taal echt zo belangrijk is. De meeste Fransen spreken geen andere talen en de taal barriere is vaak echt hoog. Als je de taal vloeiend spreekt dan is het echt allemaal veel gemakkelijker.
Frankrijk is heel bureaucratisch maar als je de juiste mensen kan vinden kan je achter de schermen veel gedaan krijgen (en daar kom je dan weer met de taal.)
Ik heb in Frankrijk mijn studie gevolgd en een aantal jaar gewerkt en ik voelde me er prima thuis maar als ik de taal niet goed had gesproken was het echt anders geweest.
Ik vind Fransen ook helemaal niet onaardig gemiddeld maar zeker in het begin moet je wel echt heel erg meebewegen in de taal/cultuur om daar een beetje binnen te komen.

De afgelopen 1,5 jaar waren natuurlijk sowieso anders dan anders dus je zou het nog een kans kunnen geven. Nu alles wat opener wordt en je de taal ook beter beheerst zal het vast makkelijker worden. Aan de andere kant hoef je het natuurlijk ook niet te forceren, als je weet dat je liever in Duitsland woont kan je ook gewoon terug gaan. Er is tenslotte geen reden waarom je perse in Frankrijk moet wonen.
Alle reacties Link kopieren
@Valia_1, wil jij vertellen in welke regio jij hebt gewoond? Want ik heb van andere Fransen wel eens begrepen dat de regio waar TO en ik onze ervaringen hebben nog net een tandje moeilijker is dan de rest van het land. Op een gegeven moment wil je gewoon niet wéér iemand wekenlang om persoonlijke gunsten smeken zodat ze je salaris kunnen storten. Of eindeloos contact opnemen in door een native gecheckt perfect Frans zonder reactie omdat je naam raar is en je nog geen persoonlijke ingang hebt. Als dat systematisch is, blijft het systematisch vermoeiend en vernederend.
Alle reacties Link kopieren
Blablablaatschaap, ik herinner me jouw verhaal zeker nog, alsof het gisteren was en nu zijn we ineens alweer 1,5 jaar verder. Ik heb mijn zaakjes beter op orde dan toen, maar het gevoel hier thuis te zijn ontbreekt. Ik hoor het ook van de Fransen zelf, dat de mensen hier zo onaardig zijn. Eigenaardig toch?

Gaat het goed met jou nu?

Ik kon laatst een paar dagen freelancen bij mijn oude werkgever in Duitsland en dat voelde als thuiskomen. Niet alleen het werk zelf, maar ook mijn collega's en de stad waar ik bijna 8 jaar heb gewoond.

Nogmaals ga ik dit niet morgen beslissen, eerst maar eens even met mijn oude werkgever praten om te kijken wat ze me kunnen bieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven