Hoe overleef ik Tunesië?

29-12-2011 19:37 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit topic maakte vele (verhitte) reacties los, niet in de laatste plaats van mezelf. Ik beloofde om even te laten weten hoe de reis naar Tunesië nu daadwerkelijk was verlopen. Vanochtend ben ik teruggekomen, bij dezen mijn bevindingen!

Het viel me allemaal 100% mee. De weersomstandigheden waren inderdaad niet geweldig (grotendeels winterjassenweer, op sommige dagen kon je -mits in de zon- met een shirtje toe). Maar: het was stukken zonniger dan in Nederland.

De mensen waren ronduit aardig. In de toeristische gebieden probeerden ze uit alle macht je aandacht te trekken om je te verleiden tot de aanschaf van spullen of 'frikandellah mit sini sap sap' en dat was niet prettig, maar dat kwam vooral omdat het zo erbarmelijk rustig was. Laagseizoen en slechte toeristenstroom zorgden ervoor dat iedereen ons in het +1000 appartementen tellende complex kende. En wij snapten ook wel dat die lege terrasjes geen zoden aan de dijk zetten v.w.b. de inkomsten. Hebben dus geprobeerd om onze uitgaven en terrasbezoekjes zoveel mogelijk te spreiden over de aanbieders (ik gunde ze allemaal wel verkoop, maar ja, ik heb ook geen zak met geld). Zakkenrollers hebben we niet meegemaakt en we hebben er ook niet over gehoord.

Aangerand ben ik niet. Aangeráákt zelfs niet. En ook beledigende opmerkingen bleven uit. Dat kan te maken hebben gehad met de (wegens de kou) zeer bedekte kleding natuurlijk. Mannen probeerden wel enorm om mijn aandacht te trekken (roepen, fluiten, liefdesverklaringen declameren met hun hand op hun hart en aanzoeken doen voor een overhaast, stormachtig huwelijk in de sahara, omringd door babykamelen) maar daarbij werden ze niet opdringerig. Alleen naast de medina in Tunis was een man wel erg happig en die droop af bij het zien van mijn trouwring. Die ring was overigens nergens nodig, maar voorkwam wel een boel discussie, en is dus een blijvertje op reizen naar Tunesië & co.

We zagen erg veel vrouwen (en mannen) met hoofddoeken, maar volgens de gids was dat vooral tegen de kou. Voor de revolutie waren religieuze hoofddoekjes voor vrouwen zelfs verboden, vertelde ze. Ook nu liepen maar weinig Tunesiërs bedekt, de meeste gesluierde moslima's waren libiërs, als we de gids mogen geloven.

Ook ziek zijn we niet geworden. Van leidingwater worden toeristen niet meer ziek, want er zit een beetje chloor in. Niet lekker, maar tenminste ook niet meer 'gevaarlijk'. Drinken deden we dus nog steeds uit verzegelde flessen, maar het eten van salade die was afgespoeld onder de kraan kon dus geen kwaad. Het eten (vooral het ontbijt) overtrof alle verwachtingen, hoewel de kwaliteit van het avondeten sterk fluctueerde (op een dag dreven er vissegraten en schubben in mijn soep en op een andere dag was het ei in mijn brik (ei-loempia) gewoon hartstikke rauw). Maar dat was niet onoverkomelijk. Oja, we hebben niet één restaurant gevonden dat fatsoenlijke friet kon bakken. Alles was, zonder uitzondering, te zwart, te slap, te rauw of anderszins oneetbaar. En dan serieus, hè. Met friet ben ik namelijk echt niet kieskeurig. Je moet dus wel een week zonder friet kunnen, maar gelukkig vind ik dat dan weer totaal geen ramp. McDo hebben ze niet: die waren iets te goed bevriend met het gevallen regime en krijgen dus geen poot aan de grond. Ook geen andere ketens (zoals Burger King) gezien.

De enige nare ervaringen waren dat we in de medina verdwaalden tussen de opeengepakte kraampjes, en de man die ons beloofde naar de uitgang te loodsen eiste dat we eerst in zijn tapijtenwinkel zouden komen kijken. Ook hebben we een aantal toiletten gebruikt die dermate goor en gammel waren dat ik er nu nog misselijk van word. Die rol wc-papier was een razend goeie tip!

Om de tijd te doden (dat was wel nodig, met zijn 4en opeengepakt en zonder zomerhitte) hebben we een 3-daagse tocht naar het zuiden gemaakt en echt de mooiste dingen gezien en gedaan. Dat was absoluut het hoogtepunt in de reis. Mooi zou ik het land overigens niet noemen. Er zijn zat mooie dingen te zien, maar in het algemeen is de boel oud, stoffig (echt, alle auto's zaten onder het stof) en vooral onaf. Een Tunesiër stopt gewoon met bouwen als het geld voor zijn huis even op is. Resultaat: eindeloze rijen halffabrikaten langs de weg, soms vergezeld van een boel plastic troep. De huizen zijn ook slecht geïsoleerd, dus als het een keertje koud is (en dat was het dus wel, deze reis) zetten ze de kachel op roodgloeiend en heb je nog 5 dekens nodig om in slaap te kunnen vallen.

Jordanië gaat misschien uiteindelijk toch niet door, omdat we met zijn 4-en toch een interessante familiedynamiek ontwikkelden (krap op elkaar in een appartementje, terwijl we al jaren zelfstandig wonen). Bovendien hebben we, vooral in de zuidelijke tocht, veel dingen gezien die min of meer vergelijkbaar waren met onze plannen in Jordanië. Maar ik zit er niet meer zo mee: ik boek die reis gewoon een keertje zelf en het was sowieso toch maar de vraag of die door had kunnen gaan met zoveel verschillende werk- en studieroosters.

Zo, dat was een heel verhaal. En ja, ik vind het best genant dat ik me door al die apenverhalen gek heb laten maken! Hopelijk leest een aantal reageerders van weleer dit nog even, zie het maar als een spijtbetuiging.

Ik denk alleen niet dat ik een 2e keer ga, want zo intens boeiend vond ik het niet, maar ik heb deze reis enorm genoten en heb me geen enkel moment echt onveilig gevoeld.

Aan iedereen die nog nooit in Tunesië is geweest en een reis overweegt: doe het gerust! Ik heb in bovenstaand verhaal zo gedetailleerd mogelijk omschreven wat mijn bevindingen zijn. Kun je met die plussen en minnen leven, dan is Tunesië een heerlijk vakantieland. Stukken beter en geciviliseerder dan Egypte, waarmee ik het eerst op dezelfde leest schroeide. En ga dan beslist op een tocht, dat is de moeite (en het geld) dubbel en dwars waard!

Dames! Ik heb even een andere nick aangemaakt (herkenbaarheid privéleven) maar ben een vaste lezer/schrijver op dit forum.

Korte variant:

We gaan naar Tunesië en ik heb daar bij nader inzien helemaal geen trek in. Afhaken is geen optie, dus hoe maak ik er het beste van?

Lange variant:

Over een paar weken ga ik (met ouders en broertje) een week naar Tunesië. Dat is een beetje last minute gegaan. Onze eerdere vakantie naar Jordanië was geannuleerd omdat het Midden-Oosten toen zo rommelig was en ineens konden we allemaal op korte termijn een week vrijmaken. De motivatie om deze kans aan te grijpen is dus groot want we wilden nog steeds graag weg.

Ik werd dus een paar dagen geleden gebeld dat we gingen en er waren precies genoeg plekken over, dus of ik even in 5 minuten kon melden of ik mee ging. Mijn moeder benadrukte dat ik het bij twijfel niet moest doen en dat niemand me dan kwaad zou aankijken, maarja. Het is er warm, dacht ik, en anders heb ik het straks verkloot. Bovendien wist ik niks van Tunesië en klonk het net zo prima als Jordanië.

Inmiddels weet ik beter. Het is er niet warm (tegen de tijd dat wij gaan maximaal 16 graden) en al helemaal niet prima. 99% van de forumsters hier braakt gal over het land met zijn zand en opdringerige mannen die aan je zitten als je hand in hand loopt met je vriend (en dan heb ik dus nog niet eens een vriend bij me). Hele steden schijnen naar riool te stinken en een lezeres meldde dat ze zelfs in India nog niet zo hondsberoerd was geweest als in Tunesië.

Nu ben ik vorig jaar in Egypte geweest en ook dat was een ramp. Zelfs met bedekte kledij en een afwerende houding gedroegen de mannen zich ronduit weerzinwekkend. 'You woman! I talk, you answer!', op amper 4 centimeter van mijn gezicht. Heb toen praktisch de hele vakantie in het resort gezeten en er niks anders durven eten dan smerige doorgekookte troep, want al het lekkere spul was niet veilig (salade gewassen in kraanwater, vis besmet, noem maar op).

Zoiets hoeft van mij dus nooit meer. Maar Tunesië is zelfs nog een tikkeltje erger, las ik. Wc-papier meenemen, oneetbare snacks, etc. Nog beledigender mannen die elke Westerse vrouw als hoer zien. Nou en dat hoef ik me dus niet te laten welgevallen. Als ze aan me zitten mep ik wel, maar wat daar dan weer het gevolg van is weet ik natuurlijk niet.

Intussen is mijn moeder blij dat zij met haar gezinnetje een weekje weg gaat. Zij trakteert en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om af te haken nu er geboekt is, te klagen of anderszins dwars te liggen.

Ik heb al bedacht dat ik een 'trouwring' omdoe en veel bedekte kleding. En dat ik maar bij mijn vader en broertje in de buurt blijf. Maar heeft iemand tips om dit draaglijk te maken?

(en kom niet aan met 's lands wijs, 's lands eer, want als je vrouwen als hoer behandelt ben je niet wijs en verdien je wat mij betreft geen eer)
quote:TaraD schreef op 29 december 2011 @ 22:45:

Ja en dat is dus gevaarlijk apegapen. De kans is dan groot dat je de meute tegen je krijgt.Tja, dat moet dan maar. Ik heb ook mijn eergevoel en ik laat me niet betasten.
Ik zou thuis blijven.

Als ik jou was dan.
quote:zusenzoo schreef op 29 december 2011 @ 22:49:

Ik zou thuis blijven.

Als ik jou was dan.

Dat roepen er meer, en dat snap ik niet. Ik heb immers uitgelegd dat dat geen optie is.

Heb je wel verder gelezen dan de topic-titel?
quote:apegapen schreef op 29 december 2011 @ 22:50:

[...]

Dat roepen er meer, en dat snap ik niet. Ik heb immers uitgelegd dat dat geen optie is.

Ik heb alles gelezen en ik geef je het zelfde advies.

Mijn moeder zou me niet eens mee willen hebben met zo'n instelling. Zal vast een beregezellige vakantie worden.
Zo ik zit even achter de laptop, krijg de zenuwen van die telefoon

Ik weet niet precies waar je heen gaat?

Souse vond ik echt vreselijk!

Hammamet was leuk, mooi maar erg druk

Nabeul was super

Port el Kantaouie vond ik ook niets maar dat kwam meer omdat het gewoon klein is en niks voorstelt.

Ik snap wat je bedoelt, normaal gesproken zou ik ook zo reageren als iemand mij zou betasten maar daar brak bij mij echt de paniek uit.
quote:TaraD schreef op 29 december 2011 @ 22:44:

@Winkelfanaat, ik zat al te typen op mijn mobiel dus had je vraag nog niet gezien. Het is daar soms zo druk dat je echt stijf tegen elkaar aanloopt. In Sousse is mij dit dus overkomen. Overal voelde ik handen, echt vreselijk!Ik zat laatst in lijn 1 amsterdam, half 6 's avonds. Haarlem koninginnedag grote houtstraat, ik hoefde zelf niet te lopen. Hier heb je dat ook. Maar wel vervelend voor je dat je dat is overkomen hoor.
Bovendien ben je hier zelf ook zo onvriendelijk dat ik niet denk dat jij in Tunesië (of welk ander land dan ook) vriendelijkheid van andere mensen aan zal trekken.

Er wonen heus niet alleen maar 'slechte' mensen. Hier niet, daar niet, nergens niet.
quote:winkelfanaat schreef op 29 december 2011 @ 22:52:

[...]

Ik zat laatst in lijn 1 amsterdam, half 6 's avonds. Haarlem koninginnedag grote houtstraat, ik hoefde zelf niet te lopen. Hier heb je dat ook. Maar wel vervelend voor je dat je dat is overkomen hoor.

Is absoluut waar! Heb het helaas ook in Nederland ondervonden, bij leidens ontzet kunnen ze er ook wat van maar daar sla ik er wel op

En niet heel Tunesie is rot, er zijn echt hele mooie dingen te zien en te ontdekken mits je een chauffeur treft die geen zelfmoordneigingen heeft
quote:apegapen schreef op 29 december 2011 @ 21:15:

[...]

Ik heb het niet over het kopen, maar over het lézen.

Geen tijd voor.

Geen zin in.Jij gaat vast een hele leuke vakantie krijgen. Jezus, wat een negatieve instelling!!! Kan je niet gewoon BLIJ zijn dat je een reisje kado krijgt van je moeder????

[...]

Misschien komt het omdat je zo negatief doet, en eigenlijk op zoek bent naar nog meer negativiteit.

Je gaat er nu al volledig van uit dat je betast wordt, dat als mannen je aanspreken en je niet reageert dat ze dan agressief worden, dat de mannen vies zijn, net als in Egypte, dat je er niks gaat kopen, dat je er niet kan flaneren, dat je ziek wordt van het eten.

Ik begrijp het dus wel dat mensen je adviseren niet te gaan.
Met stijgende verbazing zit ik je topic te lezen. Dacht eerst eigenlijk dat het een grap was. Ben je echt serieus?

Je mag lekker een week op vakantie naar een ander land. Je moeder trakteert je hierop, hartstikke lief. En het enige wat er bij jou uitkomt is negativiteit.

Eigenlijk kom je op mij nogal verwend over.

[...]

Heb je wel verder gelezen dan de topic-titel?Je lult alleen maar negatief dus ja ik zou je moeder een lol doen.
Maar je bent vast nog in de puberteit dus het is je vergeven.

Je brein wordt vanzelf weer beter en anders hulp zoeken, heel snel.
quote:TaraD schreef op 29 december 2011 @ 22:57:

[...]

mits je een chauffeur treft die geen zelfmoordneigingen heeft

Dat is wel echt waar. Ze rijden daar echt als een stel debielen, maar dat doen ze ook echt allemaal. Ik ben benieuwd hoe je daar je rijbewijs kan halen en wat de verkeersregels zijn.
quote:TaraD schreef op 29 december 2011 @ 22:57:

[...]

Is absoluut waar! Heb het helaas ook in Nederland ondervonden, bij leidens ontzet kunnen ze er ook wat van maar daar sla ik er wel op

En niet heel Tunesie is rot, er zijn echt hele mooie dingen te zien en te ontdekken mits je een chauffeur treft die geen zelfmoordneigingen heeft Zie je zelf ook het verschil in je schrijven als je het over Tunesie of Nederland hebt? In Tunesie is het je 'overkomen' in Nederland heb je het 'ondervonden'. Is al een hele andere formulering voor eigenlijk dezelfde mensenmassa. Wie sla je er wel op?
quote:dubbelvla schreef op 29 december 2011 @ 23:01:

[...]

Dat is wel echt waar. Ze rijden daar echt als een stel debielen, maar dat doen ze ook echt allemaal. Ik ben benieuwd hoe je daar je rijbewijs kan halen en wat de verkeersregels zijn.

Halen? Die kopen ze volgens mij gewoon hoor

TO, Tunesiers zijn echt niet vies. De Egyptenaren die ik ken ik Egypte evenmin. Je zult in de steden ook zien dat veelal de jonge mannen (onder de 35) juist erg veel aandacht aan hun uiterlijk en kleding besteden.
quote:TaraD schreef op 29 december 2011 @ 23:06:

[...]

Halen? Die kopen ze volgens mij gewoon hoor

TO, Tunesiers zijn echt niet vies. De Egyptenaren die ik ken ik Egypte evenmin. Je zult in de steden ook zien dat veelal de jonge mannen (onder de 35) juist erg veel aandacht aan hun uiterlijk en kleding besteden.

Sommige zijn zelfs knap te noemen, al geld mijn mening niet echt omdat ik (bevooroordeeld) wel het type voor een ONS ben.

Mijn fling met de Tunesiër duurde trouwens een week, dus het was meer een 7NS
quote:winkelfanaat schreef op 29 december 2011 @ 23:03:

[...]

Zie je zelf ook het verschil in je schrijven als je het over Tunesie of Nederland hebt? In Tunesie is het je 'overkomen' in Nederland heb je het 'ondervonden'. Is al een hele andere formulering voor eigenlijk dezelfde mensenmassa. Wie sla je er wel op?

Ik snap wat je bedoelt maar de sfeer daar was ronduit agressief. Het was ook niet echt betasten, het was meer grijpen naar alles wat ze te pakken kunnen krijgen, niet één maar meerderen tegelijk. Vol tussen je benen kneden om het zo maar te zeggen. Hier in nederland knijpen ze je in je kont en er gaat een hand langs je tiet. Vandaar ook de paniek die ik omschreef. Het is moeilijk uit te leggen. Ook het cultuurverschil speelde daar mee.

Toch heb ik het land niet afgeschreven, allerminst. Zoiets kan overal gebeuren maar je moet wel weten wat je wel en niet kunt/moet doen. Erop slaan is daar zeker geen optie.

Tunesie is echt een mooi land, dat zei ik eerder al.
Wat een gedoe zeg...

Lekker ontspannen op vakantie.

Je maakt je zelf onnodig gek
Ik ben 3x in Tunesie geweest en vond het super leuk en de laatste keer was ik zelfs met een baby van 7 maanden misschien volgend jaar weer
Wat overdreven allemaal zeg. Ik ben ongeveer 15 jaar geleden naar Tunesië geweest. Geen jongen/man die mij aangeraakt heeft hoor. Ik was begin 20, lang blond haar. En ik was met een vriendin. Nou, in NL kregen we meer aandacht. Er liepen trouwens ook Tunesische meiden in bikini's rond, of 's avonds in "sexy" kleding. We hadden heus wel aanspraak, maar niet op een opdringerige manier. Het enige wat we niet hebben gedaan, is naar een of andere markt gaan. Maar dan meer vanwege zakkenrollers. En het bij winkels naar binnen trekken, vond ik juist veel erger in Egypte. Daar ben ik ziek geworden, in Tunesië niet.
Ben er in totaal 5x geweest en 1x in zo'n situatie beland. En ja, ik was toen ook in de 20, lang blond haar en maatje 36.

En het was inderdaad op zo'n markt waar jij niet bent geweest Tijger

Als je weet wat je doet en waar je wel en niet moet zijn is er niks aan de hand. Oh ja, de chauffeurs!
Ik ben dus twee keer daar geweest, en 3x markt bezocht. Vond het erg leuk, maar ja TO ga jij voor de zekerheid maar niet. Straks knijpt er inderdaad iemand in je kont, en dan zijn al je vooroordelen meteen waar he.
Wij gingen daar regelmatig naar de markt, en ja, sommige proberen het wel maar 1x le of imshi en ze houden op. Ik vind het jammer dat TO zo negatief over een land is waar ze nog nooit geweest is. Zoveel vooroordelen heeft over de bevolking. Ik kan daar gewoon boos over worden, misschien omdat ik daar best wel wat vrienden heb en ook gewoon bij die mensen over de vloer ben geweest. Opdringerige types heb je overal.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Ik ben in verschillende discotheken geweest. Veel met taxi's gereden. Zelfs alleen, want mijn vriendin heeft daar twee dagen in het ziekenhuis gelegen (niet vanwege het eten overigens). Top ziekenhuis trouwens. Ben zelfs 1 keer van het ziekenhuis alleen terug gelopen, ongeveer een half uur. En er heeft welgeteld 1 auto getoeterd. En ik zag er echt wel prima uit hoor en gewoon zomerse kleding aan.

Ben wel blij dat we die markten over hebben geslagen als ik de verhalen zo lees. Maar ik ga in Nederland al niet graag naar een markt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven