Hondje mee Transavia? Ervaringen?
zaterdag 5 juli 2025 om 15:02
Wij gaan eind augustus 9 dagen naar Noord-Spanje. Eigenlijk wilden we ons kleine, oudere hondje niet mee nemen, maar ik las opeens ergens dat dit wel zou kunnen: een hondje onder 8 kilo (hij weegt 6 kilo) in een geschikte tas (die onder de stoel kan), dat gevaccineerd is tegen rabies, zou mee mogen! Voor 50 euro. Nu twijfel ik, omdat ik ergens bang ben dat het in Nederland op de luchthaven nog wel goedkomt (en zo niet, dan is het zo dichtbij dat iemand hem kan komen halen), maar dat het in Girona, op de terugweg, wel eens lastiger zou kunnen zijn. Dat een strenge security-medewerker die geen Engels spreekt opeens NO zegt. Dus mijn vraag: heeft er iemand ervaring met het vliegen met een klein hondje met Transavia? Liefst naar Spanje
zaterdag 5 juli 2025 om 15:06
zaterdag 5 juli 2025 om 15:20
zaterdag 5 juli 2025 om 15:20
Bij Transavia is dat prima geregeld. Ons hondje was en is super rustig en vond het allemaal wel best. Ook in het vliegtuig. Ik stop hem pas net voor het boarden in de reismand. Die mand zet ik op tijd al in de woonkamer, zodat het weer bekend is. Ze kijken in het paspoort vooral naar de rabiës inenting en de grote van je reismand. Die moet aan je voeten. Er mogen maximaal 2 honden per vlucht mee in de cabine, dus op tijd boeken.
zaterdag 5 juli 2025 om 15:27
Vergeet idd rabies vaccinatie niet. Maar vooral, en hier wordt vaak niet aan gedacht, leishmania in zuid-europese landen. Alleen daarom zou ik al nooit mijn hond meenemen op vakantie. Moet er niet aan denken dat hij de rest van zijn leven medicijnen nodig heeft.
En inderdaad, de meeste honden doe je geen plezier met vliegen. Ik zou het dus niet doen.
En inderdaad, de meeste honden doe je geen plezier met vliegen. Ik zou het dus niet doen.
zaterdag 5 juli 2025 om 15:30
Ik heb onze kat meegenomen in het vliegtuig en wat vooral belangrijk is dat je het reserveert, de hondsdolheid vaccinatie up to date is en een paspoort hebt. Maar ik weet niet of ik het zou doen voor een korte vakantie als je hond het niet gewend is. Wij hebben het twee keer gedaan vanwege verhuizing.
zaterdag 5 juli 2025 om 15:44
Dank! Hij is vorig jaar mee geweest naar dezelfde plek, daar vindt hij het fantastisch, dus dat is geen punt. We waren toen met de auto. Een veel langere zit, uiteraard. Als hij in de auto zit, of in het fietsmandje, gaat ie gewoon slapen. Als ik erbij ben, is ie altijd relaxed, daar heb ik voor twee uur vliegen geen twijfels over. Hij heeft medicatie tegen de zandvliegjes (leishmania, waar zorgen over werden geuit). Als we hem thuislaten, wat we recent hebben gedaan toen we naar Frankrijk gingen, duurt het een paar dagen voordat hij ontspant, ook al is hij thuis met een bekende oppas. Vandaar onze wens hem mee te nemen. Hij is thuis waar wij zijn, zeg maar.
zaterdag 5 juli 2025 om 16:12
Eh, er is geen medicatie tegen leishmania (om het te voorkomen zegmaar). Wel om het te behandelen, of de kans wat te verkleinen, al kun je je ook afvragen of je je hond zulke medicijnen wil geven. Maar juist met een oudere hond zou ik het risico ook daarop niet nemen.arwen72 schreef: ↑05-07-2025 15:44Dank! Hij is vorig jaar mee geweest naar dezelfde plek, daar vindt hij het fantastisch, dus dat is geen punt. We waren toen met de auto. Een veel langere zit, uiteraard. Als hij in de auto zit, of in het fietsmandje, gaat ie gewoon slapen. Als ik erbij ben, is ie altijd relaxed, daar heb ik voor twee uur vliegen geen twijfels over. Hij heeft medicatie tegen de zandvliegjes (leishmania, waar zorgen over werden geuit). Als we hem thuislaten, wat we recent hebben gedaan toen we naar Frankrijk gingen, duurt het een paar dagen voordat hij ontspant, ook al is hij thuis met een bekende oppas. Vandaar onze wens hem mee te nemen. Hij is thuis waar wij zijn, zeg maar.
zaterdag 5 juli 2025 om 16:23
Lekker meenemen dan. Op Schiphol heb je een uitlaatplek. Ik zou wel even checken hoe dat in Spanje is.arwen72 schreef: ↑05-07-2025 15:44Dank! Hij is vorig jaar mee geweest naar dezelfde plek, daar vindt hij het fantastisch, dus dat is geen punt. We waren toen met de auto. Een veel langere zit, uiteraard. Als hij in de auto zit, of in het fietsmandje, gaat ie gewoon slapen. Als ik erbij ben, is ie altijd relaxed, daar heb ik voor twee uur vliegen geen twijfels over. Hij heeft medicatie tegen de zandvliegjes (leishmania, waar zorgen over werden geuit). Als we hem thuislaten, wat we recent hebben gedaan toen we naar Frankrijk gingen, duurt het een paar dagen voordat hij ontspant, ook al is hij thuis met een bekende oppas. Vandaar onze wens hem mee te nemen. Hij is thuis waar wij zijn, zeg maar.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 5 juli 2025 om 16:27
Eh, onze dierenarts heeft, meen ik, advantix voorgeschreven de vorige keer, een insectenwerend middel. Ook gaan we in de schemering niet met hem naar plekken waar ze kunnen voorkomen. Ik bedoelde aan te geven dat we er rekening mee houden. Excuses als dat te weinig duidelijk was. En iedereen doet dingen anders. Ik zorg zo goed als ik kan voor mijn hond, op wie ik erg dol ben. Wellicht voldoet dat niet aan ieders standaard, dat kan. Poeh.
zaterdag 5 juli 2025 om 16:30
Ik heb gereisd met iemand die haar hond meenam. Deze ging het ruimbagage in. Ik vind het persoonlijk te zielig. Hondje kwam heel vrolijk weer naar buiten maar ik zou het zelf nooit overwegen.
Deze trip ging naar Afrika. Hondje is ook goed terug gekomen.
Wel had ze veel gedoe met terug komen voor andere soorten vaccinaties dan eerst was geopperd. Dus naar dierenartsen daar aan het zeulen geweest.
(Ik was er 2 weken btw, zij was er ruim een jaar)
Deze trip ging naar Afrika. Hondje is ook goed terug gekomen.
Wel had ze veel gedoe met terug komen voor andere soorten vaccinaties dan eerst was geopperd. Dus naar dierenartsen daar aan het zeulen geweest.
(Ik was er 2 weken btw, zij was er ruim een jaar)
zaterdag 5 juli 2025 om 16:32
Ik dacht dat een hond altijd alleen in een bench in het ruim mee kon maar ik lees hier in een tas onder de stoel? Een hond van 6 kilo is toch best flink en ik heb even naar de afmetingen gekeken wat de tas maximaal mag zijn en dat is 45 x 35 x 25
In zulke afmetingen ga je toch geen hond proppen en dan 2 uur onder een stoel in een vliegtuig laten zitten. Ik denk dat het beestje zich toch een stuk comfortabeler voelt bij een oppas thuis
In zulke afmetingen ga je toch geen hond proppen en dan 2 uur onder een stoel in een vliegtuig laten zitten. Ik denk dat het beestje zich toch een stuk comfortabeler voelt bij een oppas thuis
zaterdag 5 juli 2025 om 16:38
Joe, 6 kilo is echt een kleintje, en hij past er makkelijk in. Dat weet ik al. Het ruim zou ik zelf dus weer niet doen: zonder mij vind je doodeng! Maar goed, dat is voor verdere en langere reizen. Ik snap het hoor: er zijn allerlei overwegingen om het vooral niet te doen. Dat is me glashelder. Ik overweeg het juist omdat ie niet graag thuisblijft. En de twijfel is bij mij dus vooral of er gedoe is op de terugweg. Alle mogelijke nadelen voor het hondje kan ik me echt wel indenken. Toch bedankt voor het meedenken:).
zaterdag 5 juli 2025 om 16:45
Hmmm. Ik moet toegeven dat jullie me toch wel weer nieuwe inzichten hebben gegeven hoor… zijn leeftijd is wellicht het grootste bezwaar. Hij was altijd superfit, maar eigenlijk is ie dat niet meer. Daar heb ik misschien te weinig rekening mee gehouden. Was gefocust op hoe graag hij bij ons is, hoe goed het altijd is gegaan op vakanties als ie mee ging en hoe rustig hij is. Bij nader inzien lijkt het toch oncomfortabel misschien voor hem, ook al past ie makkelijk in die reistas. Wilde ik toch delen; ik deed zo overtuigd eerst, ahem.
zaterdag 5 juli 2025 om 16:57
Ik heb ook een klein hondje en toch neem ik haar niet mee in het vliegtuig (tenzij we zouden emigreren of een dikke drie maanden weggaan). Teveel stress voor zo’n beestje (stijgen, landen, in die tas moeten blijven zitten).
Los van al het gedoe, is er nog een eis: de hond moet in de reistas kunnen zitten, liggen en staan. En door dat laatste kun je geen tas/mand vinden die dan weer onder de stoel voor je past. Tenzij je een tea cup chihuahua of een puppy hebt.
Los van al het gedoe, is er nog een eis: de hond moet in de reistas kunnen zitten, liggen en staan. En door dat laatste kun je geen tas/mand vinden die dan weer onder de stoel voor je past. Tenzij je een tea cup chihuahua of een puppy hebt.
zaterdag 5 juli 2025 om 17:04
Weet je dat zeker? Want bij onze kat was dat volgens mij alleen als hij in het ruim moest. Voor de heenweg hebben we namelijk een grote kennel moeten kopen zodat hij kon staan. Voor de terugweg ging hij mee in de cabine en toen hadden we een gewone reismand die we van boven iets groter konden maken.LemoosGaatDoor schreef: ↑05-07-2025 16:57
Ja hier staat dit: Het dier moet voldoende ruimte hebben in de tas om zich te bewegen.
https://www.transavia.com/service/nl-nl ... uig/cabine
zaterdag 5 juli 2025 om 17:50
Ik weet het zeker want vorig jaar kon ik mijn schoonmoeder’s hondje ophalen bij het vliegveld want ze kon volgens medewerkers niet goed rechtop staan in de reistas. Ze controleren dat ook (en terecht hoor). En dat hondje is een dwergteckeltje met een schofthoogte van 14 cm. Maar met nek en kopje natuurlijk hoger en die tas is maar 25 cm Max. hoog. Misschien dat een andere medewerker het al oké vind als de hond kan draaien zonder kop rechtop (door de flexibele tas) maar die gok zou ik niet willen nemen. Er was expliciet gezegd door de medewerker dat de hond moest kunnen zitten, liggen en rechtop staan.Elsy schreef: ↑05-07-2025 17:04Weet je dat zeker? Want bij onze kat was dat volgens mij alleen als hij in het ruim moest. Voor de heenweg hebben we namelijk een grote kennel moeten kopen zodat hij kon staan. Voor de terugweg ging hij mee in de cabine en toen hadden we een gewone reismand die we van boven iets groter konden maken.
Ja hier staat dit: Het dier moet voldoende ruimte hebben in de tas om zich te bewegen.
https://www.transavia.com/service/nl-nl ... uig/cabine
zaterdag 5 juli 2025 om 17:55
Was pas nog bij Schiphol Airport ookLemoosGaatDoor schreef: ↑05-07-2025 17:50Ik weet het zeker want vorig jaar kon ik mijn schoonmoeder’s hondje ophalen bij het vliegveld want ze kon volgens medewerkers niet goed rechtop staan in de reistas. Ze controleren dat ook (en terecht hoor). En dat hondje is een dwergteckeltje met een schofthoogte van 14 cm. Maar met nek en kopje natuurlijk hoger en die tas is maar 25 cm Max. hoog. Misschien dat een andere medewerker het al oké vind als de hond kan draaien zonder kop rechtop (door de flexibele tas) maar die gok zou ik niet willen nemen. Er was expliciet gezegd door de medewerker dat de hond moest kunnen zitten, liggen en rechtop staan.
zaterdag 5 juli 2025 om 17:56
Ook dat nog, maar ja van mij mogen ze vliegtuigen ook adults only maken

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in