Iemand ervaring met Schotland per openbaar vervoer?

14-08-2025 08:06 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil volgend jaar naar Schotland, en daar de kust en high lights bekijken. Maar ik heb geen zin er te rijden. Nu worden er treinreizen aangeboden, maar ik vraag me af hoe dat werkelijk is. Kom je makkelijk vanuit de trein bij de bezienswaardigheden, en vervolgens in je hotel, of moet je kilometers lopen en is het vrij onhandig?

Alle tips zijn welkom.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Tvp, dit lijkt mij ook geweldig!
Geen ervaring in Schotland. Maar wat ik wel eens doe in wat minder ov-vriendelijke regio's is een groepsexcursie van een dag boeken naar iets wat ik graag wil zien maar lastig is qua ov. Voor mij werkt dat goed.
Tvp, ik ben ook wel benieuwd!
Hou er rekening mee dat het OV buiten de steden minimaal is. Er zijn goede treinverbindingen naar de steden. Maar daarbuiten ben je erg afhankelijk van bijvoorbeeld een (dure) taxi. De afstanden zijn soms erg groot. En sommige plekken liggen afgelegen of zijn dunbevolkt. Daar is weinig behoefte aan bijvoorbeeld een bus. Hou ook rekening met het weer. Op de eilanden veel muggen en het kan er behoorlijk regenen. Ik zou echt tours boeken. En niet afhankelijk willen zijn van alleen het OV.
Evelien heeft eigenlijk alles al gezegd. Mij persoonlijk lijkt het geen doen, zonder OV. Waarom wil je niet rijden? Schotland is niet drukbevolkt en de wegen zijn prima begaanbaar. Aan het links rijden wen je snel genoeg, je rijdt immers gewoon met het verkeer mee.
Je kunt best veel plaatsen bereiken met de trein, steden, stadjes, gaat best goed. Wat lastig wordt, zijn de kastelen, huizen, ruïnes.

Zelf rijden is wel te doen hoor, hoewel de weg erheen, in je eentje rijdend best een eind is.

Je kunt ook een georganiseerde treinreis boeken, dan zie je echt de mooiste plekken van Schotland, is wel wat duurder natuurlijk.
Kaatje_Ka schreef:
14-08-2025 09:09
Evelien heeft eigenlijk alles al gezegd. Mij persoonlijk lijkt het geen doen, zonder OV. Waarom wil je niet rijden? Schotland is niet drukbevolkt en de wegen zijn prima begaanbaar. Aan het links rijden wen je snel genoeg, je rijdt immers gewoon met het verkeer mee.

En veel binnenwegen zijn zo smal dat je van die ‘passing places’ hebt. Aan de kant gaan staan (de línker kant 😁) en een seintje geven dat de ander mag komen. Vriendelijk je hand opsteken en weer door.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lila-Linda schreef:
14-08-2025 09:18
Je kunt best veel plaatsen bereiken met de trein, steden, stadjes, gaat best goed. Wat lastig wordt, zijn de kastelen, huizen, ruïnes.

Zelf rijden is wel te doen hoor, hoewel de weg erheen, in je eentje rijdend best een eind is.

Je kunt ook een georganiseerde treinreis boeken, dan zie je echt de mooiste plekken van Schotland, is wel wat duurder natuurlijk.

Een fly-drive is een prima optie.
himalaya schreef:
14-08-2025 09:19
Een fly-drive is een prima optie.
snap ik, maar Ik vind zelf links-rijden geen probleem, maar een auto die precies verkeerd om is gebouwd wel
dat went maar niet
Lila-Linda schreef:
14-08-2025 09:22
snap ik, maar Ik vind zelf links-rijden geen probleem, maar een auto die precies verkeerd om is gebouwd wel
dat went maar niet

Ik vond het juist fijn om een Schotse auto te rijden. Deed alleen de eerste 2 dagen de ‘bestuurdersstoel’ aan de verkeerde kant open. Maar vond het verder veel overzichtelijker dan wanneer ik met mijn eigen auto had moeten rijden.

Maar goed, TO wil met het OV. Ik ben het eens met de voorgangers, je komt dan lang niet op alle plekken die je zou willen, en de bussen die er rijden rijden soms maar 3x per dag.

En op de eilanden geen last van muggen gehad, was er vanaf half mei voor 3 weken.
Ik heb hier https://www.rabbies.com/en-eu al vaak op zitten kijken. Lijkt me ook erg leuk. Iemand toevallig ervaring mee?
poesminoes wijzigde dit bericht op 14-08-2025 09:36
2.31% gewijzigd
Ik heb met eigen auto in het VK gereden, maar ook regelmatig in gehuurde auto's. Het grote voordeel van een auto die je ter plekke huurt, vind ik, dat je als bestuurder aan de 'goede' kant zit, dus het overzicht op het verkeer is beter.
Ik heb een wandeltocht gedaan daar en alles met ov. Op 1 stuk moesten we gebracht worden door een local, omdat er geen bus meer bleek te rijden. Die heb ik daarvoor betaald, want het was een half uur enkele reis, maar de mensen zijn daar zo relaxt.

Terug met de trein en boot. Ben je alleen of samen met iemand? Dat laatste lijkt me wel iets fijner in situaties als bovenstaande, maar dat ligt ook aan je eigen instelling.
https://npo.nl/luister/podcasts/520-de- ... reis/90636
https://tvblik.nl/3-op-reis/18-september-2022

Ik zou deze aflevering eens bekijken/luisteren
Het lijkt mij ook heel gaaf!
PoesMinoes schreef:
14-08-2025 09:36
Ik heb hier https://www.rabbies.com/en-eu al vaak op zitten kijken. Lijkt me ook erg leuk. Iemand toevallig ervaring mee?
Ja ik, dikke aanrader.
Ik heb een dagtour met hen gedaan vanuit Edinburgh.
This is an unacceptable timeline
Socie schreef:
14-08-2025 09:38
Ik heb een wandeltocht gedaan daar en alles met ov. Op 1 stuk moesten we gebracht worden door een local, omdat er geen bus meer bleek te rijden. Die heb ik daarvoor betaald, want het was een half uur enkele reis, maar de mensen zijn daar zo relaxt.

Terug met de trein en boot. Ben je alleen of samen met iemand? Dat laatste lijkt me wel iets fijner in situaties als bovenstaande, maar dat ligt ook aan je eigen instelling.

De wandeltocht is zo ingericht dat je begint en eindigt op ongeveer een OV-punt?
De highlights bezoeken is weer een ander soort reis.
himalaya schreef:
14-08-2025 10:20
De wandeltocht is zo ingericht dat je begint en eindigt op ongeveer een OV-punt?
De highlights bezoeken is weer een ander soort reis.
Dat klopt. We deden de West Highland Way en ik kwam vanaf Newcastle met de boot. Maar als je veel wil reizen naar allerlei plekken is het ongetwijfeld lastiger.
Mijn vrienden gaan zonder rijbewijs regelmatig naar Schotland, maar gaan ook graag lange stukken lopen. Volgens hen kan het makkelijk, maar moet je het goed vantevoren plannen/regelen. Ik zag laatst nog een reclame van Schotland zelf voorbij komen met allerlei voorbeelden over de manier waarop je met de trein en bus door heel Schotland kunt reizen.
Je kunt ook nog een cruise overwegen naar Schotland als je niet wil rijden of trein toch geen fijne optie is.
Reden van liever niet rijden is dat het ontspannender is voor mij en ik het wel kan, maar er stress van heb. En dat wil ik mezelf niet altijd aandoen.

Nu worden er treinreizen aangeboden, compleet met alles, maar ik vroeg me af of dat nu echt zo praktisch is, gezien niet alles bij het treinstation is. Waarschijnlijk bijna niets. Vandaar de vraag wie er ervaring mee heeft.
Lila-Linda schreef:
14-08-2025 09:18

Dat zou nou precies de dingen waar ik van houd.
Waitingforthenight schreef:
14-08-2025 10:52
Mijn vrienden gaan zonder rijbewijs regelmatig naar Schotland, maar gaan ook graag lange stukken lopen. Volgens hen kan het makkelijk, maar moet je het goed vantevoren plannen/regelen. Ik zag laatst nog een reclame van Schotland zelf voorbij komen met allerlei voorbeelden over de manier waarop je met de trein en bus door heel Schotland kunt reizen.

Dit is interessant. We zijn niet vies van lopen, maar willen natuurlijk niet 10 km lopen om bij een hotel te komen.
Cruise kan ik uitzoeken om te zien of dat was is. We zijn niet van die groepsmensen, gaan liever samen op stap, maar het kan natuurlijk wel praktischer zijn om zo op de gewenste plekken te komen.
Sierlijk schreef:
14-08-2025 11:29
Cruise kan ik uitzoeken om te zien of dat was is. We zijn niet van die groepsmensen, gaan liever samen op stap, maar het kan natuurlijk wel praktischer zijn om zo op de gewenste plekken te komen.
Ik ben ook geen groepsmens, maar vind cruisen echt heerlijk. Ik weet dat zowel MSC, Costa en Holland America sowieso Schotland in hun aanbod hebben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven