Iemand ervaring met Schotland per openbaar vervoer?

14-08-2025 08:06 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil volgend jaar naar Schotland, en daar de kust en high lights bekijken. Maar ik heb geen zin er te rijden. Nu worden er treinreizen aangeboden, maar ik vraag me af hoe dat werkelijk is. Kom je makkelijk vanuit de trein bij de bezienswaardigheden, en vervolgens in je hotel, of moet je kilometers lopen en is het vrij onhandig?

Alle tips zijn welkom.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ik heb dit voorjaar met mijn vrouw per trein en bus door Schotland (en Engeland) gereisd. Het was prima te doen. Heen met DFDS van IJmuiden naar Newcastle, terug vanaf Harwich. In de Highlands gaat er maar drie keer per dag een trein, dus je moet wel goed plannen. De treinen en bussen rijden behoorlijk stipt en stoppen ook in kleinere plaatsen. Voor meer afgelegen plekken kan een huurauto voor één of twee dagen of een excursie handig zijn. Treinen kunnen wel prijzig zijn. Denk aan een Rail Rover, Interrail pas of een kortingskaart als je gaat reizen.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Ik zou een hotel zoeken dat goed bereikbaar is met openbaar vervoer, en van waaruit je kunt hiken naar het kasteel/de mooie plek, die je wilt zien. Zo doen veel meer mensen dat.
Sierlijk schreef:
14-08-2025 11:29
Cruise kan ik uitzoeken om te zien of dat was is. We zijn niet van die groepsmensen, gaan liever samen op stap, maar het kan natuurlijk wel praktischer zijn om zo op de gewenste plekken te komen.
Waar komt het idee vandaan dat als je een cruise gaat doen je dan in een groep zit? Als je van boord gaat ga je toch gewoon lekker met zijn tweeën op pad.
PoesMinoes schreef:
14-08-2025 13:00
Waar komt het idee vandaan dat als je een cruise gaat doen je dan in een groep zit? Als je van boord gaat ga je toch gewoon lekker met zijn tweeën op pad.
Maar als je iets meer wil zien dan alleen de stad waar je bent aangemeerd zal je toch een excursie boeken. En die is dan meestal wel met een groep lijkt mij.
Sierlijk schreef:
14-08-2025 11:23
Dat zou nou precies de dingen waar ik van houd.
Er zijn wel degelijk kastelen waar je met een bus komen kan hoor.
Of lopend in/bij een stad.

Het is echt wel te doen, flink plannen en uitzoeken
Auto is eenvoudiger
Maar Schotland is het wel waard
jojojo schreef:
14-08-2025 13:22
Maar als je iets meer wil zien dan alleen de stad waar je bent aangemeerd zal je toch een excursie boeken. En die is dan meestal wel met een groep lijkt mij.
Of je neemt de bus, de trein, huurt (elektrische) fietsen of een auto enz.
PoesMinoes schreef:
14-08-2025 13:58
Of je neemt de bus, de trein, huurt (elektrische) fietsen of een auto enz.
Ja dat kan natuurlijk. Maar ik zou dan bang zijn dat ik dan op zo'n filmpje op Youtube verschijn rennend op de kade terwijl de boot net wegvaart. I
Google op ‘Tour X’ en dan de plaats waar de trein aankomt. Je zal niet de eerste tourist zijn die naar plek Z wil, dus er zijn ongetwijfeld tourcompanies die dat regelen. En ja, dan ga waarschijnlijk in een minivan met wat anderen naar plaats X, maar ter plekke kun je je ding doen.

Andere tip: word lid van een FB pagina over Scotland. Ik heb over een ander land heel veel tips en trics gevonden op zo’n pagina, en gerichte vragen kunnen stellen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dat kan prima. Ik heb zelf veel gereisd met het OV door Europa en ook in Schotland. De treinen zijn betrouwbaar en redelijk frequent. Bussen zijn betrouwbaar maar minder frequent. Je kan best ver komen en ook in kleine plaatsjes maar het vergt meer tijd en geduld. Het noorden van Schotland is het lastigst omdat er weinig grotere plaatsen zijn en sowieso weinig mensen wonen.
Schotland is groot en er wonen maar 5.5 miljoen mensen waarvan de meesten in de central belt wonen (rondom Glasgow/Edinburgh) dus in het noorden wonen gewoon heel weinig mensen.
De bekende NC500 route in het noorden zou bijvoorbeeld vrij lastig/onmogelijk zijn om het ov te doen maar zoiets kan je natuurlijk wel met een tour doen.

Als het een georganiseerde treinreis is dan neem ik ook wel aan dat de hotels niet ver van het station zitten en ze mensen geen 2 uur laten lopen naar een hotel.

Als je het zelf wilt regelen dan zou ik van te voren goed uitzoeken waar je precies heen wil en hoe je er kan komen.

Met het OV reizen kan je vaak minder zien dan met de auto omdat alles wat langer duurt maar daar zit ook wel weer een charme in. Sowieso is Schotland heel groot dus ook met de auto zou je lang niet alles kunnen zien.

Ik zou dus kijken naar wat ik echt graag wil doen en daar dan een logische route tussen plannen. Met wat uitzoekwerk kom je er wel.
Bedankt voor alle tips. Wat een goed idee om lid te worden van de Facebookgroep. Het duurt nog even, maar ik ga mij de komende tijd goed verdiepen in mogelijkheden en wat ik wel en niet wil.
Oh ja, nog een tip. Als je via Booking.com een accommodatie zoekt kun je de plaatsnaam en station in de zoekbalk invoeren. Bijvoorbeeld Fort William Railway Station. Je krijgt dan een lijst gesorteerd op afstand van het station.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Het is al lang geleden dat ik in Schotland was (1996), maar het viel me toen op dat er ook een soort van moderne versie van de postkoets was. Namelijk busjes van de Britse Posterijen met passagiersmogelijkheid. Geen idee of dat nog bestaat.
When in doubt, the auditor is always right!
Auditor schreef:
15-08-2025 10:05
Het is al lang geleden dat ik in Schotland was (1996), maar het viel me toen op dat er ook een soort van moderne versie van de postkoets was. Namelijk busjes van de Britse Posterijen met passagiersmogelijkheid. Geen idee of dat nog bestaat.
volgens mij al een jaar of tien dicht
oudebaas schreef:
14-08-2025 20:28
Oh ja, nog een tip. Als je via Booking.com een accommodatie zoekt kun je de plaatsnaam en station in de zoekbalk invoeren. Bijvoorbeeld Fort William Railway Station. Je krijgt dan een lijst gesorteerd op afstand van het station.

Kijk, weer een tip die handig is. Dat wist ik niet. Dank je wel.
Mijn dochter heeft een paar jaar in Schotland gewoond en ik rijd tien keer liever daar dan in (Zuid-) Engeland. Veel gemoedelijker en betere wegen. Bij voorkeur in mijn eigen auto wat naar Schotland ook nog eens heel makkelijk is. De boot gaat vanuit IJmuiden en vanaf Newcastle is het nog maar een klein stukje. Daarbij heb ik inmiddels al vaak een Engelse huurauto gehad en ik blijf het vreselijk onhandig vinden en me niet op mijn gemak voelen (ik ben normaal een ervaren zekere chauffeur met 35 jaar rij-ervaring). Volgende keer ga ik een automaat proberen, capituleren eigenlijk :)
On topic over het OV in Schotland. Dat is te doen, maar het vergt wel wat meer planning met bussen e.d. De trein is wel heel comfortabel, beter dan hier.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven