In welk deel van Nederland ligt Arnhem volgens jullie?

22-04-2024 12:45 200 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien beetje gekke vraag, maar ik had hier afgelopen weekend een "discussie" over :hihi:
Ik heb altijd gedacht dat Arnhem in het oosten van Nederland ligt en dat dat een soort van vastgesteld feit is, maar tijdens die discussie kwam ik erachter dat dat dus niet zo is :confused: Voor sommigen is het oosten van Nederland alleen Twente en de Achterhoek, Arnhem ligt dan in het westen (huh?) maar in het midden van het land werd ook gezegd, en voor een ander ligt Arnhem eerder in het zuiden :nut: De conclusie werd gemaakt dat het uitmaakt waar je bent opgegroeid of je Arnhem tot het oosten rekent of niet... Ik vind dat zo gek! Maar misschien ben ik wel gek :mrgreen:

Dus wat zeggen jullie, in welk deel ligt Arnhem? En welk deel woon je zelf (als je dat wil zeggen ;) )

In welk deel van Nederland ligt Arnhem?

Totaal aantal stemmen: 219

Oosten (76%)
Midden (23%)
Zuiden (1%)
Westen (0%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik verwachtte een heel ingewikkelde Twente-Achterhoek verhaal, maar natuurlijk ligt Arnhem in het oohst'n.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-04-2024 13:01
dat zegt toch meer over of het 'stads' is? Niet oostelijk?
Van Groningen zou ik zeggen: Noordelijk, niet midden omdat het stedelijk is

Ene ten oosten van Arnhem ligt niet veel meer hoor tot je bij de grens bent, ja Zevenaar
Klopt, alleen Westervoort en Duiven liggen nog tussen Arnhem en Zevenaar. Maar buitenlandse toeristen zien Duiven nog als een deel van Arnhem omdat ze daar naar de Ikea en de Intratuin gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
22-04-2024 13:02
Als inwoner van het westen zou ik zeggen: het oosten. Het zuiden zijn voor mij Brabant en Limburg, het noorden zijn Friesland, Drenthe, Groningen en Overijssel.

Het midden doe ik niet aan :)
Wat is Utrecht dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon vrij dichtbij Arnhem en ik vind het gevoelsmatig heel oostelijk omdat je zo in Duitsland bent vanaf daar. Maar er zit wel een flinke 'knik' in ons land en dat is precies daar. Ik zeg midden-oosten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
22-04-2024 13:02
Het probleem is dat Nederland naar het oosten is gekanteld. Dus als je een verticale lijn door Nederland zou tekenen ter hoogte van Arnhem is er nog heel veel landmassa aan de rechterkant.

Maar op de horizontale lijn waar Arnhem ligt dan is het ineens heel oostelijk.
Als je naar de provincie Gelderland kijkt, Winterswijk, ook Gelderland, ligt nog zo'n 60 kilometer ten oosten van Arnhem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Amersfoort is geografisch middelpunt, dus alles erboven noorden, rechts oosten etc. Arnhem dus Oost.
Sinds ik niet meer in de regio bij Amersfoort woon, maar in het westen van het land bijna aan zee, is alles Oost.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
22-04-2024 13:04
Wat is Utrecht dan?
In mijn beleving...
Westen = Holland, Zeeland, Utrecht
Zuiden = Limburg, Brabant
Noorden = Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel
Oosten = Gelderland, Flevoland, Overijssel
gemberthee wijzigde dit bericht op 22-04-2024 15:04
Reden: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Landsdeel_(Nederland)
8.96% gewijzigd
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
22-04-2024 13:08
In mijn beleving...
Westen = Holland, Zeeland, Utrecht
Zuiden = Limburg, Brabant
Noorden = Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel
Oosten = de rest
En de provincie Flevoland dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Michèle schreef:
22-04-2024 12:59
Voor degenen die zeggen midden/oosten (klopt helemaal natuurlijk): als je nou een keiharde grens zou trekken tussen westen-midden-oosten, ligt Arnhem dan binnen de grens van het midden of van het oosten? :biggrin:
oosten
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk je van west naar oost dan ligt Arnhem in het oosten. Kijk je van Noord naar Zuid dan ligt het in het midden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Arnhem ligt dichterbij onze oostgrens, dan Amsterdam bij onze westgrens, en dat noemt toch niemand midden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik tel alles tussen Almere, Utrecht, Apeldoorn en Nijmegen als centraal in Nederland. Arnhem dus ook.

Dit is wel veranderd sinds ik zelf in het oosten ben gaan wonen. Voorheen reed ik alleen bij Arnhem de grens over en dacht ik dat Nederland daar ophield. Ik woon oostelijker dan Arnhem en de Duitse grens is bijna een uur rijden....
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Gelsomina schreef:
22-04-2024 12:54
Voor mij is de provincie Utrecht het midden van het land.
ja, dit. Utrecht is voor mij het midden. Dus dan ligt Arnhem toch vrij duidelijk in het oosten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
22-04-2024 13:08
In mijn beleving...
Westen = Holland, Zeeland, Utrecht
Zuiden = Limburg, Brabant
Noorden = Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel
Oosten = Gelderland, Flevoland
Zo zou ik de provincies indelen:
Zuiden = Zeeland, Brabant en Limburg
Noorden = Drenthe, Friesland, Groningen
Oosten = Gelderland en Overijssel
Midden = Utrecht
Westen = Noord en Zuidholland en Flevoland
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
22-04-2024 13:16
Zo zou ik de provincies indelen:
Zuiden = Zeeland, Brabant en Limburg
Noorden = Drenthe, Friesland, Groningen
Oosten = Gelderland en Overijssel
Midden = Utrecht
Westen = Noord en Zuidholland en Flevoland
Gelderland grenst ook aan Gorinchem, dus is sowieso niet in zijn geheel oost.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor mij is Arnhem het oosten van het land.
AnAppleADay schreef:
22-04-2024 12:59
Vanuit Noord/Zuid gerekend zou ik zeggen Midden.
Vanuit Oost/West dan West.

Alleen de provincie Utrecht vind ik echt midden/midden.

Vanuit oost/west vind je Arnhem west? terwijl je Utrecht midden vindt?
Arnhem ligt toch niet links van Utrecht?
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
22-04-2024 13:16
Zo zou ik de provincies indelen:
Zuiden = Zeeland, Brabant en Limburg
Noorden = Drenthe, Friesland, Groningen
Oosten = Gelderland en Overijssel
Midden = Utrecht
Westen = Noord en Zuidholland en Flevoland
:thumbsup:
Kan ook. Het is geen exacte wetenschap natuurlijk.

In beide gevallen valt Arnhem grappig genoeg in het bakje Oosten. En als je zo dicht bij de grens met Duitsland zit, lijkt me dat niet vreemd. Zelfs als het is omdat Duitsland daar naar je toe komt. Da's volgens mij toch een beetje het hele ding met indelen: je deelt het in op basis van de landsgrenzen. Niet op basis van een fictieve rechthoek om de uithoeken heen. Dan ligt immers het grootste deel van je fictieve gebied niet eens in Nederland.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
22-04-2024 13:08
In mijn beleving...
Westen = Holland, Zeeland, Utrecht
Zuiden = Limburg, Brabant
Noorden = Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel
Oosten = Gelderland, Flevoland
Huh? Overijssel het Noorden? Als Noorderling ben ik hier helemaal over in de war… Bij Meppel houdt dat voor mij toch echt wel op. Overijssel is toch eerder midden of oost?

Overigens zou ik Arnhem geografisch ook onder het Oosten rekenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleinezon schreef:
22-04-2024 13:18
Gelderland grenst ook aan Gorinchem, dus is sowieso niet in zijn geheel oost.
Inderdaad, de meest westelijke punt van Gelderland, ligt westelijker dan het westen van de stad utrecht

Ik denk dat provincies niet helemaal naar NOZW te verdelen zijn
Op een enkeling na
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablabla97 schreef:
22-04-2024 13:22
Huh? Overijssel het Noorden? Als Noorderling ben ik hier helemaal over in de war… Bij Meppel houdt dat voor mij toch echt wel op. Overijssel is toch eerder midden of oost?

Overigens zou ik Arnhem geografisch ook onder het Oosten rekenen.
De steden in Overijssel zou ik allemaal als oost bestempelen
Enschede als reserve-Duitsland :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor mij ligt Arnhem in het midden van het land. Ik vind de Achterhoek en Twente het “oosten” en daar ligt Arnhem niet in.

Ik kom zelf uit Friesland.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-04-2024 13:23
De steden in Overijssel zou ik allemaal als oost bestempelen
Enschede als reserve-Duitsland :)
Ik zou het zelf ook eerder oost noemen, alleen Utrecht en Flevoland voelen voor mij als midden nu ik er zo even over nadenk :)

Rekenen mensen ook heel Noord-Holland tot het westen? Ik zou West-Friesland en alles daarboven ook tot noord rekenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zo'n domme randstedeling die niet verder kijkt dan de randstad met de topografische skills van een dop erwt. Zonder Google Maps te openen gok ik nu ter plekke dat Arhnem ergens rechts boven in Nederland ligt. En ik check het nu met Google Maps en zie dat het een stuk lager ligt dan ik dacht. Ik noem dit verticaal midden horizontaal oosten, dus Oosten.

Ter vergelijking, ik noem Zwolle rechts boven maar Nijmegen zou ik weer rechts onder noemen omdat ik die relateer aan Noord-Brabant en carnaval en zo. Ik vind alles rechts van Utrecht oosten en alles wat tegen Noord Brabant aan schuurt zuiden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-04-2024 13:23
Enschede als reserve-Duitsland :)
:)
Wel een ontzettend leuke, mooie, gezellige stad! Alleen ontzettend ver weg, met de trein, vond ik het (vanaf Amsterdam). Ik onderschat op één of andere manier altijd hoe groot Nederland toch nog is.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven