Instappen Sprinter-trein met kinderwagen

30-05-2012 10:09 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Weet iemand uit eigen ervaring of het instappen in een Sprinter-trein een beetje te doen is met kinderwagen? Ik heb de Maxi Cosi Mura 4 en kom makkelijk de bus in. Nu wil ik straks graag met de trein en op het traject rijden alleen maar Sprinters. Ik wil graag zelf in en uit de trein kunnen komen. Weet iemand of dit mogelijk is?

Alvast bedankt!
Geen probleem, de instap ligt op dezelfde hoogte als het perron. Zondag nog gedaan, met mijn kinderwagen.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Sprinter is tegenwoordig de algemene naam voor de stoptrein.

Er is ook materiaal dat de naam sprinter heeft en een gelijkvloerse instap heeft (die treinen waar geen toilet in zit).

Dat mali een gelijkvloerse instap had, wil dus niet zeggen dat dat in jouw stoptrein ook zo is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sprinter
Maar stel dat de instap niet helemaal gelijkvloers is, maakt dat dan dat jij niet meer met de trein durft?

Ik zie altijd dat mensen meteen willen helpen om kinderwagens etc uit de trein te tillen.
Ik reisde met dochter weleens met de trein en als het rustig was, zocht ik meteen op waar de conducteur uitstapte om even te helpen tillen.

Geen probleem.

Maar meestal deed ik toch dochter in de drager op mijn buik, veel relaxter.
bussen zijn vaak lastiger in en uit te stappen dan treinen
Als je ergens tussen rotterdam en amsterdam moet zijn dan heb je voor 99% zeker de gelijkvloerse sprinter. En zelfs als ik met een intercity ga met mijn 3 kinders zijn er altijd, echt altijd mensen die me helpen :)
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Bedankt allemaal voor de antwoorden.

@Mali30: als de trein dezelfde hoogte heeft als het perron is het inderdaad geen probleem. Ik weet alleen niet zeker of dit zo is. Niet in de regio Amsterdam/Rotterdam, maar Brabant. Ik moet naar een heel klein stationnetje, waar weinig mensen in en uit moeten.

@Bagheera91: de bus lukt mij inmiddels prima dus dat biedt perspectief.

@Borderwalk: ik durf best met de trein alleen ik heb naast de wagen ook nog mijn krukken bij mij. Ik wil de wagen dus het liefst zelf in en uit de trein krijgen. Heb al eens met de bus gehad dat mensen heel lief wilden helpen en de wagen alle kanten op ging.

@Helene31: draagdoek heb ik ook aan gedacht, alleen vandaag weer erg veel last van mijn rug dus even geen optie. Bovendien slaapt meisje graag in de wagen en daarom alleen al wil ik die graag mee hebben.

Kortom, ik denk er nog even over na en anders ga ik alleen op pad.
Zet anders het traject hier neer, dan weten de vaste reizigers wel wat voor soort trein het meestal is.
@Borderwalk: dat is een goede. Het is Oss-Ravenstein. Een stukje van slechts 5 minuten.
Ik vind op internet dat op dat traject de ''ouderwetse'' Sprinter oftewel Vlaflip rijdt. Weet iemand of die ook gelijkvloerse instap heeft net als de lighttrain? Volgens mij heeft hij 1 stapje omhoog.
@Sagrera: het is zo'n wit-geel-blauwe trein. Eentje zonder wc's volgens mij. Ik meen mij te herinneren dat die een vrij hoge instap hebben, vandaar ook mijn vraag.
Yoogali, dat is inderdaad de Sprinter. De nieuwe heeft gelijkvloerse instap maar op jouw traject rijdt volgens mij de oude die niet gelijkvloers zijn.
Deze wordt bedoeld denk ik.

http://www.flickr.com/photos/slons/220779941/
@Sagrera: ik denk inderdaad dat de trein dit op dat traject rijdt niet gelijkvloers is. Ik had de vorige keer (toen ik alleen ging) beter moeten opletten.

@Linnes92: volgens mij is dat 'm ja.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik ga vanmiddag alleen (is ook best warm hier dus laat kindje liever thuis) en dan ga ik eerst een bekijken of het haalbaar is om de volgende keer met de kinderwagen te gaan.

Fijne middag allemaal
Voor het geval je het nog leest...

Die vlaflip heeft ook een gelijkvloerse instap. Het enige waar je bij alle sprinters op moet letten, is dat de afstand tussen de instap en het perron soms net iets groter is dan je verwacht. Je moet je voorwielen dus goed omhoogtillen, tot het randje rijden, en dan je achterwielen optillen. Ook omdat er nog wel wat richeltjes aan de binnenkant van de trein zitten. Niet echt handig.

(Of ik heb iets te vaak een dromerig kind mee de trein in gehad, die een te kleine stap nam en dan aan je arm bungelde tussen trein en perron :-( - gelukkig wel goed gekomen, geen ongelukken...)
Ik reis dagelijks met iets wat sprinter wordt genoemd, en meestal heeft die een gelijkvloerse instap. Meestal dus, want een enkele keer zetten ze ander materieel in, en dan kan je zo maar twee treetjes hebben. Dat weet je gewoon niet zeker van tevoren. Maar er is inderdaad altijd wel iemand die even wil helpen, hoeveel kinderwagens ik al niet treinen in en uit getild heb, en stationstrappen af (die zijn vaak lastiger dan de trein, en niet op elk station zijn de liften te vinden).
Check dan ook even of er een lift op het station is waar je moet zijn of dat je een trap op en af moet om het station uit te komen. Niet alle stations hebben een lift maar je kunt dat volgens mij op de NS site checken.

Maar ik kon met mijn kinderwagen ook altijd alle treinen zelf in en uit. Ookal was de instap heel hoog. Ligt er wel aan hoe oud de baby is en of ze al zit of nog in een wagenbak ligt,...
@Tieger: gelukkig geen ongelukken. je schrikt je zeker wel rot dan.

@Nausicaa: ja, dat vind ik ook vervelend, dat je niet zeker weet of het een gelijkvloerse instap is. Maar goed, dat blijft toch gokken.

@La.India: geen liften op het station. Alles (2 sporen) is op straat niveau. Dat is gelukkig geen probleem. Baby ligt nog fijn in de wandelwagenbak (heerlijk, kan ze mooi slapen tussendoor).

Vandaag wel een hoop gedoe met de streekbus gehad. De chauffeur parkeerde de bus zo dat instappen zowat niet te doen was. Op de terugweg moesten we uitstappen bij de fietsenrekken, heel handig. Maar het is weer gelukt.

Groetjes
Die kinderwagenbak maakt het lastiger om in de trein te stappen, vooral als het een hoge instap is. Ik tilde het voorwiel altij gewoon de hoogste tree op en voegde dan de rest al binnenrijdend bij. Zittend geen probleem maar als ze nog liggen dan rollen ze richting de onderkant,....

Maar er zijn genoeg mensen die even helpen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven