Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
Noor21 Het is wel sneu voor zo’n vrouw, maar soms moet je gewoon ergens zijn. Dus wellicht dachten sommigen, rij maar door tot in ieder geval mijn halte.

De reden dat mensen zich zoveel ergeren in het OV is omdat je al zoveel overgeleverd bent aan de omgeving. Alles overkomt je in het OV.

Vandaag reisde ik weer eens met mijn bejaarde moeder, die slecht ter been is, met de trein. Ze doet werkelijk álles waaraan ik me erger in het OV. Stilstaan en uitgebreid lezen bij de poortjes, pal na de poortjes haar pasje terug in haar tas stoppen. Goed diep in haar tas natuurlijk, in een moeilijk vakje mét rits. Midden in een stroom mensen. :-(

Ze reist regelmatig met het OV. Gelukkig ben ik er meestal niet bij, haha!
SombraOnline schreef:
30-10-2019 18:01
Vandaag toch maar eens mensen aangesproken dat ze in een stiltecoupé zaten. Ze kwamen binnen, gingen zitten, zagen dat het een stiltecoupé was. Begonnen met fluisteren, en steeds maar harder.

En mij boos aankijken toen ik ze aansprak. :facepalm:
Daarom ga ik nooit meer in een stiltecoupé zitten, ook al zou ik daar graag in mijn eentje een boek lezen. Ik zit me dan alleen maar te ergeren aan mensen die toch gaan kletsen.
Dan zit ik toch liever in een rumoerige coupé (waar al het geroezemoes in elkaar overgaat en ik dus niet zo snel letterlijk dingen versta, wat mijn lezen verstoort), en doe ik wel mijn koptelefoon op.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ja, ik kan de spanning in de stiltecoupé ook niet verdragen. De passief-agressieve sfeer is er altijd om te snijden.
Hebben jullie het bericht op diverse sites gelezen gisteren over een gehandicapte jongen die nog net twee stappen kan zetten om zelfstandig in de trein te komen (medepassagiers tillen dan de rolstoel naar binnen) en die in de bomvolle trein door twee jongens werd opgepakt en buitengezet zodat zij plaats hadden, waarna de trein vertrok? Te bizar voor woorden dat je een medemens zo behandelt.
patsy--stone schreef:
30-10-2019 23:01
Daarom ga ik nooit meer in een stiltecoupé zitten, ook al zou ik daar graag in mijn eentje een boek lezen. Ik zit me dan alleen maar te ergeren aan mensen die toch gaan kletsen.
Dan zit ik toch liever in een rumoerige coupé (waar al het geroezemoes in elkaar overgaat en ik dus niet zo snel letterlijk dingen versta, wat mijn lezen verstoort), en doe ik wel mijn koptelefoon op.
In een normale coupé heb ik er ook geen last van, ik doe m’n oortjes in en heb er geen last van. Maar dat had ik gisteren ook, had m’n oortjes in en ze kwamen er luid en duidelijk bovenuit. Ze gingen wel weg nadat ik ze had aangesproken, dat was wel fijn.

Ik snap alleen niet dat je ziet dat je in een stiltecoupé stapt (ze wezen zelfs nog naar de stickers op het raam :facepalm: ) en dan vervolgens gewoon gaat praten. Dan heb je aan mij een verkeerde, hoor. :whistle:
¡Apagando las luces!
Izzy_ schreef:
31-10-2019 07:06
Hebben jullie het bericht op diverse sites gelezen gisteren over een gehandicapte jongen die nog net twee stappen kan zetten om zelfstandig in de trein te komen (medepassagiers tillen dan de rolstoel naar binnen) en die in de bomvolle trein door twee jongens werd opgepakt en buitengezet zodat zij plaats hadden, waarna de trein vertrok? Te bizar voor woorden dat je een medemens zo behandelt.

Nee, maar wat intens triest :O
Izzy_ schreef:
Echt... dan is er in je hoofd zo veel misgegaan als je dat alleen al kunt bedenken, laat staan daadwerkelijk doen. (En ik wil de kotssmiley terug!)
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
En dan moeten er dus ook een heleboel omstanders zijn geweest (want overvolle trein) die niets gedaan hebben.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Sommige mensen denken alleen maar aan zichzelf en willen zo snel mogelijk thuis zijn. Asociaal volk.
¡Apagando las luces!
Izzy_ schreef:
Walgelijk. En het idee dat die studenten dit waarschijnlijk ook nog eens een lachen actie vinden is al helemaal verschrikkelijk.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a5d85b8b/
Nitflex schreef:
31-10-2019 12:29
Walgelijk. En het idee dat die studenten dit waarschijnlijk ook nog eens een lachen actie vinden is al helemaal verschrikkelijk.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a5d85b8b/

Nee dit kan niet! Ik vind het nog erger dat de omstanders niks deden!!!

Ik ging vandaag sinds lange tijd weer met de trein. Er was slechts 1 incheck poortje beschikbaar! De overige 3 poortjes hadden drie rode kruizen. Staat er een meisje voor het poortje, te bellen en die haalt op haar dooie akkertje haar rugtas van haar rug af, en gaat op zoek naar haar portemonnee. Wanneer ze deze eindelijk heeft, is het telefoongesprek blijkbaar interessant want ze lacht, gaat vervolgens in op het verhaal en beseft zich niet dat ze het enige poortje nu al dik een minuut blokkeert. Ik had gelukkig de tijd.... Maar irritant is het wel.

IWanneer ze door het poortje loopt en net na het poortje stil staat, zodat ze weer de doorgang blokkeert, wil ik er bijna iets van zeggen. Maar ik hou mij in!!

Super irritant. Pak gewoon je kaart zonder dat je in de weg staat...
Ik stapte laatst de trein in, ging naast een meisje zitten (niet eens op haar tas!) dat naar me keek en heel diep zuchtte. Ik moest er vooral om lachen.
DG2015 schreef:
31-10-2019 19:12
Ik stapte laatst de trein in, ging naast een meisje zitten (niet eens op haar tas!) dat naar me keek en heel diep zuchtte. Ik moest er vooral om lachen.
Was ik het? Ik ben soms enorm diep in gedachten als ik in de trein zit, en ik zucht graag. Het is zelden persoonlijk bedoeld, tenzij je die ochtend bijzonder veel parfum op hebt gedaan of de avond van tevoren rijkelijk aan de knoflook hebt gezeten.

Wat betreft de stiltecoupe: ik stapte gisteren met een vriendin in de trein. We kwamen in de stiltecoupé terecht. Voor jullie beeld; hier zijn we welgeteld tien seconden binnen geweest.
Ik (hard fluisterend): "dit is een stiltecoupe, zullen we naar beneden lopen?"
Mevrouw naast me: "SSSST!"
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Kreeg vandaag een vuile blik van een zwangere vrouw die op het volle balkon stond (ik zat op klapstoeltje) terwijl ze de hele reis met haar rug naar me toe had gestaan en ik dus absoluut niét heb gezien dat ze zwanger was. Als ze zodra ze binnen kwam aan me had gevraagd of ze mocht zitten was ik meteen opgestaan. Maar ik kan niet aan de achterkant van je jas zien of je zwanger bent schat, heb geen röntgenogen.
Greyli schreef:
31-10-2019 18:09

Ja, ik snap dit ook echt niet. Ik ben heus geen held, maar hier zou ik wel wat van gezegd hebben. Ik vraag me af of omstanders het goed hebben begrepen of gezien? Kan het zijn dat men dacht dat ze hem op verzoek uit de trein hielpen? Ik probeer me voor te stellen waarom niemand iets deed!

Ja, getrut bij de poortjes heb ik ook een hekel aan. Mijn moeder is ook een trage, maar zij is tenminste nog geconcentreerd bezig met het poortje. Schermpje lezen enzo, en pasje weer heel goed opbergen, tegen zakkenrollers... grrr
Plantenknuffelaar schreef:
31-10-2019 20:45
Kreeg vandaag een vuile blik van een zwangere vrouw die op het volle balkon stond (ik zat op klapstoeltje) terwijl ze de hele reis met haar rug naar me toe had gestaan en ik dus absoluut niét heb gezien dat ze zwanger was. Als ze zodra ze binnen kwam aan me had gevraagd of ze mocht zitten was ik meteen opgestaan. Maar ik kan niet aan de achterkant van je jas zien of je zwanger bent schat, heb geen röntgenogen.
Misschien was het niet persoonlijk bedoeld? Ik kijk ook van nature chagerijnig en sommige mensen leggen vervolgens allerlei connecties met zichzelf die er niet zijn. (Maar misschien keek ze je overduidelijk heel vuil aan natuurlijk, ik was er niet bij).

Ik heb overigens ook wel meegemaakt in den haag dat ik 10min in de rij moest staan on uit te checken. Dat komt ook omdat niet elk perron even groot is. Je hebt er uit mijn hoofd 1 of 2 krappe bijzitten. Zeker als er veel toeristen met koffers uit moeten duurt het dan lang.

In Leiden heb je in de spits dat de trappen vanuit de trein naar de stationshal vollopen. Waardoor je ook in de rij staat. De meesten zijn er al aan gewend en wachten tot ze bij de trap zijn, maar regelmatig hoor ik ook veel gevloek van mensen die zeggen 'wat is hieeer aan de hand???!' Nou... dat is dus elke dag zo. Of mensen die zich er doorheen duwen.
Ik zit nu in de trein naar mijn werk: trein op tijd, coupé driekwart leeg, iedereen is stil, niemand eet stinkvoedsel.

Kon het maar altijd zo zijn :flirting:
Maechtje schreef:
31-10-2019 19:56
Was ik het? Ik ben soms enorm diep in gedachten als ik in de trein zit, en ik zucht graag. Het is zelden persoonlijk bedoeld, tenzij je die ochtend bijzonder veel parfum op hebt gedaan of de avond van tevoren rijkelijk aan de knoflook hebt gezeten.

Wat betreft de stiltecoupe: ik stapte gisteren met een vriendin in de trein. We kwamen in de stiltecoupé terecht. Voor jullie beeld; hier zijn we welgeteld tien seconden binnen geweest.
Ik (hard fluisterend): "dit is een stiltecoupe, zullen we naar beneden lopen?"
Mevrouw naast me: "SSSST!"
Wie weet... Was het een tweezitter in een dubbeldekker en schoof je nog wat meer richting raam toen ik eenmaal zat? :lol:
Misschien was het inderdaad niet persoonlijk bedoeld, maar ze keek me wel echt recht in mijn gezicht aan en zuchtte diep. Het kwam in elk geval wel echt gericht over.
Als ik op Amsterdam Amstel van de trein naar de metro overstap staat altijd de hele trein te dringen bij de in en uitcheckpaaltjes om over te stappen.
Ik loop altijd rustig naar mijn metro perron en check daar 'over' :proud:

Sinds ik trouwens een noise cancelling headphone heb boeit het me nooit meer of ik een stiltecoupe heb of niet.
Greyli schreef:
31-10-2019 18:09

Ik ging vandaag sinds lange tijd weer met de trein. Er was slechts 1 incheck poortje beschikbaar! De overige 3 poortjes hadden drie rode kruizen. Staat er een meisje voor het poortje, te bellen en die haalt op haar dooie akkertje haar rugtas van haar rug af, en gaat op zoek naar haar portemonnee. Wanneer ze deze eindelijk heeft, is het telefoongesprek blijkbaar interessant want ze lacht, gaat vervolgens in op het verhaal en beseft zich niet dat ze het enige poortje nu al dik een minuut blokkeert. Ik had gelukkig de tijd.... Maar irritant is het wel.

IWanneer ze door het poortje loopt en net na het poortje stil staat, zodat ze weer de doorgang blokkeert, wil ik er bijna iets van zeggen. Maar ik hou mij in!!

Super irritant. Pak gewoon je kaart zonder dat je in de weg staat...
Huh? Waarom zeg je daar niks van dan? Dat begrijp ik echt niet. En waarom ga je niet gewoon voor haar langs door het poortje heen, waarom ga je een minuut staan wachten op zo'n asociaal mens?
Plantenknuffelaar schreef:
31-10-2019 20:45
Laatst bij de tandarts zat ik op 1 van de 2 stoelen en kwamen er twee dames binnen van allebei minstens 75 jaar oud. Dus ik maakte aanstalten en vroeg: "wilt u zitten?". Nee hoor dat hoefde niet. Nou dan niet.
Uit een soort trots leek ze dat te zeggen, maar ze leek ook direct spijt te krijgen. Ongemakkelijk keken ze allebei naar die ene stoel en toen ging de vrouw die nee had gezegd, op een traptrede zitten, "Hier is ook een zitje". Keek ze mij daarbij nou toch een beetje verwijtend aan? Tja, dan moet je ook gewoon mijn aanbod accepteren. Ik ga het niet twee keer vragen. (En na 1 minuut was ik aan de beurt bij de tandarts dus kon ze op mijn stoel.)

Los hiervan vraag ik me af waarom die praktijk van 4 stoelen is teruggegaan naar 2... sociaal experiment?
patsy--stone wijzigde dit bericht op 01-11-2019 11:39
4.42% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
01-11-2019 11:21
Sinds ik trouwens een noise cancelling headphone heb boeit het me nooit meer of ik een stiltecoupe heb of niet.
Welke heb jij? Ik heb de goedkoopste noise cancelling die ik kon vinden, 100 euro, die neemt wel ruis en gezoem weg, maar geen geklets. Dat hoor ik er nog wel doorheen. Ik ben wel benieuwd hoeveel het kost om er eentje te kopen waarmee je echt niks meer van buiten hoort. En is dat niet eng, dat je ook omroepberichten of dingen in het verkeer mist?
Ik fiets volgens mij heel vaak achter van die meisjes met noise cancelling koptelefoons op, die dan je bel niet horen en je bijna tegen een paaltje drukken of opeens linksaf slaan terwijl je ze net aan het inhalen bent. Niet dat ik er zelf mee zou gaan fietsen. Maar soms wandel ik wel eens met koptelefoon op.
patsy--stone schreef:
01-11-2019 11:38
Welke heb jij? Ik heb de goedkoopste noise cancelling die ik kon vinden, 100 euro, die neemt wel ruis en gezoem weg, maar geen geklets. Dat hoor ik er nog wel doorheen. Ik ben wel benieuwd hoeveel het kost om er eentje te kopen waarmee je echt niks meer van buiten hoort. En is dat niet eng, dat je ook omroepberichten of dingen in het verkeer mist?
Ik fiets volgens mij heel vaak achter van die meisjes met noise cancelling koptelefoons op, die dan je bel niet horen en je bijna tegen een paaltje drukken of opeens linksaf slaan terwijl je ze net aan het inhalen bent. Niet dat ik er zelf mee zou gaan fietsen. Maar soms wandel ik wel eens met koptelefoon op.
Als iemand echt naast mij praat komt het er wel doorheen, maar aan de andere kant van het gangpad niet.
Oproepberichten mis ik inderdaad als ik een filmpje kijk of muziek op. Ik hoor soms wel dat er een bericht is maar niet wat en dan zet ik hem even af maar als ik mijn muziek hard heb aanstaan hoor ik dat ook niet.
Ik durf er inderdaad niet mee te fietsen, wandelen doe ik wel maar soms is dat best eng, op drukke punten zet ik hem dus even af.
Ik heb een Sony WH1000XM2
Ik heb gewoon altijd oortjes in en luister dan naar muziek op mijn telefoon. Gesprekken die mensen in de trein voeren zijn in het algemeen geestdodend saai, dus daar wil ik liever niet naar luisteren.
Werkt zo'n noice cancelling koptelefoon ook als je er geen geluid op hebt staan? Want als ik moe ben wil ik het liefst zo min mogelijk geluid om mij heen, ook niet zelfgekozen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven