Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
31-07-2020 17:56
Ik heb daar een goede tegenactie voor.
Op luide toon maar vriendelijk een gesprek over koetjes en kalfjes beginnen. En gewoon doorgaan ondanks dat je geen reactie krijgt.
Glimlach vriendelijk en maak een compliment over haar mooie/leuke schoenen en/of broek.
Wedden dat ze haar benen van de bank haalt en oordopjes in doet?
Yep. Ik werk met pubers. Kill 'em with kindness. Werkt het bestse. Zo'n griet is juist uit op een boze reactie en als ze die niet krijgt is de lol er snel vanaf.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Leuk topic.

Even paar korte dingetjes die ik eruit wil lichten

- balkons leeg : het kan zijn dat mensen echt hutje mutje staan en als het dan ook nog warm is dan is de kans dat er reizigers out gaan aanzienlijk en dan mag iedereen nog meer vertraging oplopen want de hulpdiensten moeten worden opgetrommeld. Sowieso het balkon achter de machinist moet leeg want vluchtweg. Ook sleutelt en fluit de conducteur vanaf het balkon en als het te vol staat gaat dat vrij lastig.

- te korte treinen: materieel planning gebeurt vooraf. Als er dan ook nog op een traject wat aan de hand is of een trein gaat stuk is er niet zomaar eentje bij geregeld of aan vast gekoppeld. Dit zal namelijk moeten worden gedaan door personeel wat ook vaak weer ergens anders op gepland staat. Meestal als het van te voren wel bekend is, houdt men er rekening mee in de materieel planning.

- Treinen op tijd. Ja er gaat zat mis als in technische problemen of ad hoc planning. MAAR. ...dikke maar. 9 van de 10 keer komt vertraging echt mijns inziens door de reizigers zelf. Tenminste tijdens de ritten die ik rijd wel. ( Ik ben treinmachinist) Mensen die deuren open houden. Die na het fluitsignaal zich nog erin willen proppen waardoor deur in storing schiet. Mensen die gevaarlijk doen langs een perron of doodleuk al dan niet met kwade bedoeling langs het spoor gaan wandelen. Mensen die allemaal denken dat een trein 2 deuren heeft en zich daar in willen wurmen terwijl ik met 10 bakken en tig deuren langs het perron sta. Daardoor pak je per station ook makkelijk een paar minuten vertraging per keer. En op het moment dat mijn trein eenmaal vertraging heeft opgelopen is het dikke kans dat ik aan de kant word gehouden voor andere treinen die wel op tijd rijden en zo heb ik weleens geheel buiten mijn eigen schuld (ik kachel normaliter lekker door) dat ik 2 minuten vertraging op Schiphol (mensen met koffers ook een leuke) heb zien oplopen met +15 binnenkomen op mijn eindbestemming.

En als er calamiteiten zijn is het sowieso een logistieke operatie van jewelste. Wij zitten ook met rij en rust tijden. Einde dienst op standplaats. Niet elke machinist is bevoegd om elk traject of elk materieel te mogen rijden. Lange treinen moeten minimaal 2 conducteurs mee wanneer we door een tunnel gaan ivm mogelijke evacuatieprotocollen en ga zo maar door. Je kan je voorstellen als er dan ergens een sein of wisselstoring is, personeel achter een stremming zit wat eigenlijk door had moeten rijden. Zo komt het dus dat er soms een omroep komt dat er geen machinist is. Niet omdat wij nog ergens rustig een peuk staan te roken maar omdat we er zelf dan ook niet door konden.

Het is verreweg de mooiste baan op de wereld en overal waar gewerkt wordt , zullen er allicht fouten gemaakt worden. Die chagrijnige conducteur die zijn dag niet heeft, kan eerder die dag om niks uitgescholden zijn. Iedereen die ik ken heeft maar 1 doel en dat is reizigers op tijd en op aangename manier van A naar B krijgen. Helaas lukt dat niet altijd om uiteenlopende redenen. Zie mijn post dus ook niet als goedpraten maar meer als uitleg wat er achter kán zitten. Want voor dat ik bij dit machtig mooie bedrijf kwam werken ben ik járenlang forens geweest inclusief ergernissen richting de NS maar nu ik er werk sta ik er echt van te kijken wat er allemaal achter de schermen bij komt kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven