Istanbul

24-04-2007 10:50 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn de do's en don'ts van Istanbul? Ik ga er over 1,5 week met mijn vriend naar toe op vakantie voor een weekje.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben er wel eens vijf dagen geweest. Toen hebben we de zo'n beetje de toeristische hoogtepunten gedaan: Topkapi Paleis, Blauwe Moskee, Ayia Sophia, Grote Bazaar etc etc.

Was allemaal fantastisch mooi om te zien. Je waant je net in de Efteling Fata Morgana.

Vergeet niet om goed uit het vliegtuigraampje te kijken als je gaat landen. Dan zie je boven de stad duizenden minaretten van alle Moskees uitsteken.

Heel gaaf gezicht!

Ik vond het wel jammer dat wij toen niet meer tijd hadden om uit het stadcentrum te stappen en dan naar de buitenwijken te gaan. Ik denk dat je je daar echt tientallen jaren terug in de tijd waant.
Ik ben een tijdje terug een lang weekend geweest. Ons hotel zat echt midden in het toeristische centrum. Wij zijn bijna heel istanbul doorgegaan. Alleen de echte buitenwijken hebben wij ook niet echt bezocht.



Er is een nieuw luxe shoppingcentre gekocht (waarvan de lokale mensen zeggen echt luxe, maar voor ons valt het wel mee en er zitten ook goedkopere winkels)



Verder idd een moskee bezocht, maar vond het niet zo heel bijzonder. Wel leuk om een keer gezien te hebben. Maar meer dan dat vond ik niet echt nodig. Verder zijn we naar het paleis geweest. Hebben we met een boot een tocht gemaakt. Dat is wel leuk om te doen, maar pas wel op dat je een beetje een stabiele boot hebt. Bij ons zaten de bankjes op het dek niet goed vast dus met een harde windstoot vloog je bijna overboord (geen aanrader als je snel zeeziek wordt) Verder zijn we ook met het openbaar vervoer gegaan. Is een leuke ervaring. Maar de taxi is bijna net zo goedkoop.



Het is een leuke stad, waar veel te zien en te doen is. Ook veel is lopend te doen.



Vooral savonds heel veel verlichte moskeen. Dat is wel heel mooi.



Veel plezier.



Kijk voor je weggaat nog wel even in de verschillende toeristische boekjes over wat je moet zien en doen.. Vaak leuke tips..



Of als je in een leuk restaurantje zit, vraag het aan de ober.. Die hebben vaak ook nog leuke plekken, die soms minder toeristisch zijn..
Alle reacties Link kopieren
Zwiep, hoeveel betaal jij voor een weekje Istanbul, als ik vragen mag? Ik wil er nl ook heen binnenkort.
Waterpijp roken in Ali Pasha.
Alle reacties Link kopieren
do's zijn er genoeg, maar een don't die ik je wil meegeven: let op je geld. Wellicht een beetje suffig, maar ben zelf overal en nergens geweest en heb me toch laten 'bestelen' in de taxi...... grrr.... Taxi stopt, mijn vriend en ik zitten te bakkelijen over wisselgeld en wat te geven omdat hij geen wisselgeld had. Draait de chauffeur zich om en voordat we het weten zit hij met zijn klauwen in onze portemonnee en haalt er een briefje van 50 uit (maar zo geroutineerd snel dat wij niet zagen hoeveel die pakte) en hij rende snel de straat op om wisselgeld te pakken voor het briefje van 5 wat hij zogenaamd in zijn handen had..... jawel de alom bekende wisseltruck....Pas teruggekomen in het hotel misten we het briefje en zoveel geld was het niet, maar we waren wel echt enorm pissig, dat dit ons gebeurde, recht onder onze neus!!!De taxi stopte overigens ook een straatje voor het hotel (voor het hotel stonden portiers, dus misschien wilde die het er niet op wagen voor hun neus).Van een vriendin hoorde ik dat ze proberen de oude turkse lira's (met die miljoenen erop die geen miljoen meer waard zijn) aan haar probeerden te geven als wisselgeld bij een restaurant.... Tuurlijk komen dit soort trucs overal voor, maar van alle plekken, overkwam het ons in Instanbul.... :( Maar Instanbul is helemaal geweldig!!!
Gelukkig heb ik het zelf niet meegemaakt, maar vrienden wel.. Ik ben alleen kwijt hoe ze nou ook alweer opgelicht waren.. Maar daar moet je wel extra voor uitkijken.. zorg idd goed dat je weet hoe het geld eruit ziet..



En als je staat te pinnen, zorg er dan echt voor dat een van de twee oplet, want daar slaan ze ook snel toe..
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel allemaal en we zullen goed op ons geld letten. We hebben een vliegticket geboekt en boeken zelf nog de hotels. Het ticket kost 190 euro en we hebben alleen voor de eerste 2 nachten een hotel gereserveerd (voor 20 euro per persoon per nacht). Heb er zoveel zin in, helemaal als ik jullie berichtjes lees. Gelukkig gaan we ook bijna weg.
Alle reacties Link kopieren
ik kom net terug van een weekje istanbul

echt helemaal leuk

tip bezoek de toeristische highlight vroeg in de ochtend  dan is het nog rustig en kan je op je gemak bijvoorbeeld de moskee bekijken
Alle reacties Link kopieren
Kan je Istanbul een beetje normaal bezoeken als vrouw alleen (25 jr), of kan je dan niet relaxed over straat?
Net als iedere andere metropool.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Zwiep,

Naar een hamam gaan is ook een echte aanrader. Wij zijn naar de hamam in de wijk Sultanameth (schrijf ik het zo goed?) geweest.Als ik het me goed herinner een van de oudste hamams in Istanbul. Erg leuk!



In het toeristische gedeelte wordt je constant aangesproken, zodra ze in de gaten hebben dat je toerist bent. "Where are you from?" is de meest gestelde vraag tijdens ons weekend. Je kan hier je voordeel uithalen door tips te vragen. Daarnaast gewoon duidelijk maken als je er geen prijs op stelt.



De echte trekpleister moet je gewoon zien. De moskee-en vond ik erg indrukwekkend, Weer eens wat anders dan de kerk. Maar met hetzelfde effect, net als na drie kerken... idem bij de moskee.



Wat ik ook erg leuk vond is om met de boot over te steken naar het arabische gedeelte.Toch ander sfeertje en ook erg leuk om door te straten te struinen!



Veel plezier! En dat gaat zeker lukken, ik vond het een geweldige stad.

Groetjes Sje
Alle reacties Link kopieren
hmmm vlgs mij zit je er al... beetje mosterd!
Alle reacties Link kopieren
Kan je Istanbul een beetje normaal bezoeken als vrouw alleen (25 jr), of kan je dan niet relaxed over straat?
Ik ben er samen met een vriendin (allebei blond) en mijn moeder al een aantal keren geweest en ik vind de mensen ontzettend vriendelijk en juist heel erg relaxed. We hebben het zelfs meegemaakt als je in de tram stapt dat mannen voor je opstaan, zonder enkele bijbedoeling. Als je naar de grote Bazaar gaat zijn ze wel opdringerig, maar dat zijn ze tegenover mannen ook, ze proberen met alle macht hun koopwaar te slijten. Als je duidelijk laat merken dat je er niet van gediend bent, heb ik tenminste ondervonden, laten je ze je ook verder met rust. Ik vind Istanbul in ieder geval helemaal geweldig, en ga beslist naar het Aziatische gedeelte, neem een taxi de brug over, is niet duur, laat je aan het einde van de brug afzetten en dool rond door de honderden straatjes met koopwaar, specerijen, je waant je echt in een andere wereld.



En vergeet niet om 's avonds naar het taksim plein te gaan, geweldig, leuke sfeer, mooie winkels en natuurlijk lekker eten.



Veel plezier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven