Japan in september/oktober
woensdag 4 december 2019 om 21:23
Hoi,
Vraagje aan de Japan ervaringsdeskundigen. Ik kan in de periode 1 september - 18 oktober 2020 drie weken op vakantie. Ik wil graag naar Japan. Nu spreken de diverse sites elkaar geven. De ene zegt: september is een van de mooiste maanden en de anderen: niet gaan in september want tyfoon seizoen.
Heeft iemand ervaring of september of eind september-eerste twee weken oktober wel of niet aan te raden is?
Ik heb nog geen echt reisplan maar denk voornamelijk naar midden en zuiden te gaan.
Ik hoor het graag!
Vraagje aan de Japan ervaringsdeskundigen. Ik kan in de periode 1 september - 18 oktober 2020 drie weken op vakantie. Ik wil graag naar Japan. Nu spreken de diverse sites elkaar geven. De ene zegt: september is een van de mooiste maanden en de anderen: niet gaan in september want tyfoon seizoen.
Heeft iemand ervaring of september of eind september-eerste twee weken oktober wel of niet aan te raden is?
Ik heb nog geen echt reisplan maar denk voornamelijk naar midden en zuiden te gaan.
Ik hoor het graag!
woensdag 4 december 2019 om 21:36
Hi! Ik heb ongeveer een half jaar in Japan gewoond. In september en begin oktober bestaat er inderdaad een grote kans op tyfoons. In 2018 heb ik drie tyfoons meegemaakt in die periode (Jebi, Trami, Kong-Rey) en de één is heftiger dan de ander. Dit jaar was tyfoon Hagibis nog vrij laat in het seizoen, half oktober geloof ik. Eind oktober is het qua tyfoons wel echt een stuk rustiger en wordt het weer ook mooier en stabieler.
Het is goed te doen om als nog naar Japan te gaan in dir periode, maar je kunt dan beter wel flexibel zijn met je planning. Uit voorzorg stoppen treinen namelijk vaak al een dag tot een aantal uren van tevoren met rijden. Als je dan geen flexibele planning hebt, is dat niet zo heel handig.
Het is goed te doen om als nog naar Japan te gaan in dir periode, maar je kunt dan beter wel flexibel zijn met je planning. Uit voorzorg stoppen treinen namelijk vaak al een dag tot een aantal uren van tevoren met rijden. Als je dan geen flexibele planning hebt, is dat niet zo heel handig.
woensdag 4 december 2019 om 21:44
Ik wilde in eerste instantie eind september naar Japan gaan, maar een vriendin van mij (die Japans is en in Tokio woont) raadde me het af. Het gaat ongetwijfeld vaak goed, want september en oktober zijn niet voor niets populaire maanden om naar Japan te reizen. Maar wil je echt dat risico nemen als zo'n bijzondere reis gaat maken? Ik wilde dat niet en besloot toen in mei te gaan.
woensdag 4 december 2019 om 22:03
Het maakt overigens ook wel een groot verschil waar in Japan je heen gaat. Ben je van plan naar het zuiden (Okinawa, Kyushu, Shikoku, etc.) te gaan, dan zou ik het niet doen. Meer in het noorden heb je echt een stuk minder last van de tyfoons. Zo zat ik zelf in Hakodate (Hokkaido) tijdens tyfoon Jebi en heb er weinig last van gehad, vergeleken met de Kansairegio in ieder geval.
woensdag 4 december 2019 om 22:25
woensdag 4 december 2019 om 22:38
Ja het is dan inderdaad tyfoon seizoen. 2 jaar geleden was ik in Zuid Korea in oktober en toen kregen we zelfs een weer alarm wegens extreme wind. Later hoorde ik van het thuisfront dat een deel van Tokyo en de omgeving moest evacueren omdat er een tyfoon Japan naderde.
Maar of je je daardoor moet laten tegenhouden? Lastig te zeggen want hoe groot is de kans nou dat er daadwerkelijk een erge tyfoon komt net wanneer je er zit? En is het geen tyfoon dan kun je nog last hebben van de regen i.v.m. regenseizoen. En vergeet de aardbevingen niet.
Wil je zo min mogelijk risico lopen op natuurgeweld dan kun je het beste in de lente gaan. Maar dan is het weer ook heel wisselend. Ik ben er dit jaar 3 weken geweest in maart/april en ik heb van alles gehad: (Nacht)vorst, natte sneeuw, 2 hele dagen regen, tot 22+ graden en licht verbranden omdat ik niet voldoende had gesmeerd.
Maar of je je daardoor moet laten tegenhouden? Lastig te zeggen want hoe groot is de kans nou dat er daadwerkelijk een erge tyfoon komt net wanneer je er zit? En is het geen tyfoon dan kun je nog last hebben van de regen i.v.m. regenseizoen. En vergeet de aardbevingen niet.
Wil je zo min mogelijk risico lopen op natuurgeweld dan kun je het beste in de lente gaan. Maar dan is het weer ook heel wisselend. Ik ben er dit jaar 3 weken geweest in maart/april en ik heb van alles gehad: (Nacht)vorst, natte sneeuw, 2 hele dagen regen, tot 22+ graden en licht verbranden omdat ik niet voldoende had gesmeerd.
woensdag 4 december 2019 om 23:29
Ik ben afgelopen augustus (einde) en grootste deel van september geweest en ik geen enkele last gehad. Er was tijdens mijn verblijf wel een fikse tyfoon in de Tokyo regio, maar daar was ik gelukkig paar dagen eerder vertrokken. Verder prachtig (na-) zomerweer, bijna dagelijks boven 30 graden.
Veel plezier met voorpret!
Veel plezier met voorpret!
lala89 wijzigde dit bericht op 04-12-2019 23:30
Reden: Typo
Reden: Typo
0.16% gewijzigd
donderdag 5 december 2019 om 04:48
Typhoon seizoen is van mei tot oktober en piekt in augustus en september maar je kunt gerust komen. Mijn dochter heeft afgelopen zomer 5 weken rond gereisd in het westen en zuiden van Japan en zolang je het nieuws in de gaten houdt en niet teveel van te voren boekt zodat je je reisplan nog aan kunt passen lukt het echt wel. Zij heeft alleen de ferry naar Okinawa moeten annuleren en kon gelukkig nog net het vliegtuig nemen.
Op het platteland hebben ze er het meeste last van en op de eilanden.
Ik woon al 13 jaar in Japan en het was dit jaar best heftig maar over het algemeen valt het in de steden best mee (wij wonen in Tokyo). Het is vaak maar kort en er rijden dan geen treinen en bussen meer.
Als je kunt kiezen zou ik wel de laatste drie weken van de periode boeken als dat kan, echt nog heerlijk warm hier dan en niet zo druk meer in vergelijking met de zomer.
Op het platteland hebben ze er het meeste last van en op de eilanden.
Ik woon al 13 jaar in Japan en het was dit jaar best heftig maar over het algemeen valt het in de steden best mee (wij wonen in Tokyo). Het is vaak maar kort en er rijden dan geen treinen en bussen meer.
Als je kunt kiezen zou ik wel de laatste drie weken van de periode boeken als dat kan, echt nog heerlijk warm hier dan en niet zo druk meer in vergelijking met de zomer.
beleza wijzigde dit bericht op 05-12-2019 04:57
0.11% gewijzigd
donderdag 5 december 2019 om 04:51
hikikomori schreef: ↑04-12-2019 22:03Het maakt overigens ook wel een groot verschil waar in Japan je heen gaat. Ben je van plan naar het zuiden (Okinawa, Kyushu, Shikoku, etc.) te gaan, dan zou ik het niet doen. Meer in het noorden heb je echt een stuk minder last van de tyfoons. Zo zat ik zelf in Hakodate (Hokkaido) tijdens tyfoon Jebi en heb er weinig last van gehad, vergeleken met de Kansairegio in ieder geval.
Kun je gewoon doen hoor, helemaal in oktober. Gewoon het weer goed in de gaten houden en zorgen dat je je route aan kunt passen. Mijn dochter heeft het prima gered in aug 5 weken lang in het westen en zuiden. Meestal heb je maar 2 dagen overlast van een typhoon en als je dus het nieuws in de gaten houdt weet je ongeveer wel welke route hij neemt en kun je op tijd maatregelen nemen.
Deze site is handig: https://www.jma.go.jp/jma/indexe.html
donderdag 5 december 2019 om 08:10
Ja, ik zeg in mijn andere reactie ook dat het vanaf half oktober meestal geen probleem meer is.Beleza schreef: ↑05-12-2019 04:51Kun je gewoon doen hoor, helemaal in oktober. Gewoon het weer goed in de gaten houden en zorgen dat je je route aan kunt passen. Mijn dochter heeft het prima gered in aug 5 weken lang in het westen en zuiden. Meestal heb je maar 2 dagen overlast van een typhoon en als je dus het nieuws in de gaten houdt weet je ongeveer wel welke route hij neemt en kun je op tijd maatregelen nemen.
Deze site is handig: https://www.jma.go.jp/jma/indexe.html
donderdag 5 december 2019 om 08:29
donderdag 5 december 2019 om 08:55
MarvelousMrsMaisel schreef: ↑05-12-2019 08:32Hmmm ik wilde eigenlijk ook in september gaan, en ook naar Ogasawara. Nu begin ik te twijfelen of het dan wel een goed seizoen is....
Ja de eilanden van Tokyo zijn wel een risico idd in die tijd al is september over het algemeen wel rustiger qua typhonen. Het is gewoon lastiger te organiseren met omboeken etc.
Dit jaar was het wel extreem druk ook met typhonen maar ik heb ook wel eens jaren meegemaakt (ik woon hier nu 13 jaar) dat er nauwelijks typhonen waren.
donderdag 5 december 2019 om 09:16
こんにちは! (Konnichiwa! Hallo!)
Ik ben in april/mei en in december/januari in Japan geweest. Hoe het weer in september/oktober is kan ik niet zeggen. De ergste hitte zal dan wel voorbij zijn.
In april/mei waren de temperaturen tussen 10 graden en 26 graden. In december/januari tussen 0 en 10 graden.
Ik ben in april/mei en in december/januari in Japan geweest. Hoe het weer in september/oktober is kan ik niet zeggen. De ergste hitte zal dan wel voorbij zijn.
In april/mei waren de temperaturen tussen 10 graden en 26 graden. In december/januari tussen 0 en 10 graden.
World of Warcraft: Legion
donderdag 5 december 2019 om 10:46
Dat is waar, maar ik bedoelde het natuurlijk wel in relatie tot m'n vorige reactie.Beleza schreef: ↑05-12-2019 08:29Eigenlijk schreef je dit: 'Het maakt overigens ook wel een groot verschil waar in Japan je heen gaat. Ben je van plan naar het zuiden (Okinawa, Kyushu, Shikoku, etc.) te gaan, dan zou ik het niet doen' daar reageerde ik op![]()
Je hebt dus ook in Japan gewoond, vandaar je nickWoonde je in Tokyo?
Nee, in 神戸!
anoniem_390051 wijzigde dit bericht op 05-12-2019 10:48
Reden: -
Reden: -
0.51% gewijzigd
donderdag 5 december 2019 om 11:02
Maar in die regio was dan weer een paar dagen later een flinke aardbeving....hikikomori schreef: ↑04-12-2019 22:03Het maakt overigens ook wel een groot verschil waar in Japan je heen gaat. Ben je van plan naar het zuiden (Okinawa, Kyushu, Shikoku, etc.) te gaan, dan zou ik het niet doen. Meer in het noorden heb je echt een stuk minder last van de tyfoons. Zo zat ik zelf in Hakodate (Hokkaido) tijdens tyfoon Jebi en heb er weinig last van gehad, vergeleken met de Kansairegio in ieder geval.
Ik zat tijdens Jebi in de omgeving van Tokyo. Daar waaide het (heel) stevig, maar het openbare leven ging aardig door. Ook bij een grote tyfoon is het gebied waar alles echt ontregeld is, relatief beperkt.
donderdag 5 december 2019 om 11:05
Wij waren er dit jaar in oktober, hagibis dus. Het begon ermee dat we onze vluchten mochten omboeken, gingen precies voor dat hij aan land zou komen. Toen pas gingen we er over nadenken. Dat hebben we niet gedaan want we gingen voor de F1 en hadden daar ook kaartjes voor. We dachten we zien wel. Uiteindelijk de eerste dag al te horen gekregen dat de trein (shinkansen) niet zou rijden de tweede dag en toen hadden we een reisdag richting de f1, een andere trein zou mogelijk wel rijden. Dat was wel even lastig en spannend, hotel alvast extra nacht bijboeken want die hadden weinig kamers meer (je zag op booking. Com ook echt de hotels weggeboekt worden) of gewoon wachten tot de volgende dag. Vroeg opgestaan en naar het station bleek dat de trein reed, denk wel dat we een van de laatste hadden maar we waren wel opgelucht. We waren in ieder geval in de goede stad. F1 was wel afgelast die dag. Stad was ook compleet dicht, winkels dicht en station op slot. Bezienswaardigheden dicht. Slecht weer en veel regen. Toch gewoon buiten op pad geweest en kasteel van de buitenkant bekeken en wat vroeger op hotelkamer. Dag erna niets meer aan de hand.
Later nog een bericht van een hotel gehad dat ze veel schade in de omgeving hadden en ov plat lag. Dat we gratis mochten annuleren. Gelukkig konden we bij het volgende hotel er een nachtje aan plakken.
Al met al viel het ons hartstikke mee, het was even jammer. Wij hadden wel alles van te voren vastgelegd, had ik onverhoopt iets moeten annuleren dan was dat jammer van het geld maar in ons geval kwam het hotel er zelf al mee.
Wij hebben er van te voren totaal geen rekening mee gehouden. Niet eens aan gedacht eigenlijk. En we hebben het prima gehad. Wij zaten in Tokyo en paar plaatsen naar het zuiden.
Later nog een bericht van een hotel gehad dat ze veel schade in de omgeving hadden en ov plat lag. Dat we gratis mochten annuleren. Gelukkig konden we bij het volgende hotel er een nachtje aan plakken.
Al met al viel het ons hartstikke mee, het was even jammer. Wij hadden wel alles van te voren vastgelegd, had ik onverhoopt iets moeten annuleren dan was dat jammer van het geld maar in ons geval kwam het hotel er zelf al mee.
Wij hebben er van te voren totaal geen rekening mee gehouden. Niet eens aan gedacht eigenlijk. En we hebben het prima gehad. Wij zaten in Tokyo en paar plaatsen naar het zuiden.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
donderdag 5 december 2019 om 11:07
Klopt, dat was vrij vervelend. Maar met aardbevingen kun je helaas weinig rekening houden. Die kunnen op ieder moment gebeuren in Japan.Eze schreef: ↑05-12-2019 11:02Maar in die regio was dan weer een paar dagen later een flinke aardbeving....
Ik zat tijdens Jebi in de omgeving van Tokyo. Daar waaide het (heel) stevig, maar het openbare leven ging aardig door. Ook bij een grote tyfoon is het gebied waar alles echt ontregeld is, relatief beperkt.
donderdag 5 december 2019 om 11:09
Ik ben wel heel erg van het van tevoren vastleggen, enzo. Zeker ook omdat ik de duikschool met hotel moet boeken op Ogasawara.
Ik ga nu echt heel erg twijfelen. Ik twijfelde al een beetje of ik de financiën wel rond zou krijgen voor september... Misschien stel ik nu even uit tot volgend jaar mei / juni. Heb de Sakura al eens gezien en toen was het nog best koud. Dus iets warmer zou prima zijn.
Ik ga nu echt heel erg twijfelen. Ik twijfelde al een beetje of ik de financiën wel rond zou krijgen voor september... Misschien stel ik nu even uit tot volgend jaar mei / juni. Heb de Sakura al eens gezien en toen was het nog best koud. Dus iets warmer zou prima zijn.
donderdag 5 december 2019 om 11:09
Overigens hadden wij wel goede schoenen (waterdicht) en ponchos mee, daar hebben we echt heel veel aan gehad. Wij hebben echt veel regen gehad, niet veel wind of storm. Sowieso de hele vakantie wel veel regen. En met regen ben je in Nederland natuurlijk al goed aan gewend.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
donderdag 5 december 2019 om 11:12
Dat was ook wat ik bedoelde: je kunt heel erg om tyfoons heen plannen, maar dan gebeurt er wel weer iets anders...hikikomori schreef: ↑05-12-2019 11:07Klopt, dat was vrij vervelend. Maar met aardbevingen kun je helaas weinig rekening houden. Die kunnen op ieder moment gebeuren in Japan.
donderdag 5 december 2019 om 11:15
Haha
anoniem_390051 wijzigde dit bericht op 05-12-2019 11:20
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.12% gewijzigd