Kamperen in Denemarken

23-01-2013 10:39 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ons langzaam aan het oriënteren voor de komende zomervakantie. We (man, ik, zoon van 6 en dochter van 3) zijn al vaak in Frankrijk geweest, maar willen nu eens de andere kant op. Vanwege de korte rij-afstand willen we dit jaar Denemarken gaan ontdekken met onze vouwwagen.

We vinden het leuk om in drie weken meerdere plekken en campings te bezoeken. We willen liever niks reserveren, want we houden van de vrijheid om bij slecht weer ineens te beslissen om toch richting de zon te rijden. Met twee jonge kinderen willen we wel graag campings met comfort (mooie staanplaatsen, goed sanitair, speeltuintje, andere kinderen om mee te spelen, eventueel een zwembad of strand) maar we houden niet van die hele grote campings met disco's en animatie.

- Wie heeft er voor mij leuke tips en ervaringen over kamperen in Denemarken?

- Welke streek, steden, dorpjes en plekken moeten we echt niet missen?

- Kunnen we (zoals we ook altijd in Frankrijk deden) ook op de bonnefooi naar een camping rijden of wordt het aangeraden om te reserveren?

- Wie kent er leuke websites waar ik onze reis een beetje kan voorbereiden?

- Een tip over een geweldige camping is ook zeer welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik ben alleen nog maar in Kopenhagen geweest en kan je veel vertellen over camping in Noorwegen.... Maar wilde even opmerken dat in de zomer Scandinavië ook heel warm kan zijn hoor. Het is daar niet alleen maar koud en regenachtig.

De keren dat ik in Noorwegen ben geweest (nu zo'n 4x al) was het constant rond de 30 graden en kon ik in korte broek en hemdje over straat :-).
quote:Tinus1977 schreef op 23 januari 2013 @ 10:39:

mooie staanplaatsen, goed sanitair, speeltuintje, andere kinderen om mee te spelen, eventueel een zwembad of strand) maar we houden niet van die hele grote campings met disco's en animatie

Camping Skanderborg So voldoet perfect aan jouw verzoeken :-)

Weet alleen het speeltuintje niet helemaal zeker, maar zeker wel kinderboerderij, dus op kinderen gericht, dus speeltoestellen zullen vast ook wel (al paar jaar geleden dat ik daar geweest ben). Geen zwembad, wel strandje (overigens best koud hoor), schoon sanitair, mooie plaatsen, goed beschut tegen de wind, mooie omgeving, helemaal top!

Wat wij altijd doen, is wel even voor de eerst nacht reserveren, dat je niet nog uren aan het rondrijden bent, maar dat doen we in Frankrijk ook, dus misschien kan het ook best zonder, weet ik niet zeker.

Misschien tevoren bedenken welk eiland je zou willen? Aarhus is erg leuk, Kopenhagen ook, voor je oudste kind is legoland misschien ook al erg leuk? Weer is erg wisselend, dus zou zowel mooi- en slecht weer activiteiten bedenken, beetje net als in NL, zeg maar. 't is echt een heerlijk land, fijne vakantie!
Ik zou op Jutland de omgeving van Ebeltoft aanraden. In de neus van Denemarken, bij Arhus rechtsaf zeg maar. Mooi heuvelachtig gebied, leuke dorpjes en veel kinderactiviteiten. In Ebeltoft bijvoorbeeld een oud vikingschip en een glasmuseum wat ook erg leuk is voor kinderen (wij zijn er vorig jaar geweest met kinderen van toen 4 en 3 en ze hebben het er nog steeds over). OOk het scandinavisk Dierenpark met wolven, ijsberen, elanden etc is erg leuk. Het strand aan de oostzee is erg rustig, geen grote golven, wel leuk speelstrand. Wij waren in april en hebben toen een huisje gehuurd, maar er zijn volgens mij ook voldoende campings.
Mocht het slecht weer zijn en je gaat op de bonnefooi, dan kun je op veel campings ook blokhutjes of chalets huren..
Hupseflups: Juistem, zo'n camping vinden wij leuk, dank je! Ik ga hem direct bookmarken!

De rest ook bedankt voor de tips zover.

Meer tips zijn van harte welkom!!
Wij zijn op deze camping in Ribe geweest. Mooie camping, alleen als de gewone plaatsen vol zijn kom je op een veld te staan en dan heb je geen mooi plek, maar wel mooi (kinder) sanitair en een verwarmd buitenzwembad en leuke speeltuinen. Ribe is een heel leuk oud stadje met een leuk openluchtmuseum.

http://www.ribecamping.dk

Daarna zijn we hier geweest:

http://www.eurocampings.n ... rk-strand-camping-109084/

Ook een hele mooie camping, maar wel heel massaal en vaak vol. Wij hadden een van de laatste plekken. Vanaf de camping loop je zo de dijk op waarachter het strand ligt. Er is een hele mooi zwembad bij, maar dat was behoorlijk koud.

Vanaf de camping is Odense goed te bereiken en dat is de geboorteplaats van Hans Christiaan Andersen, een hele mooie stad met een openluchttheater waar (gratis) voorstellingen van sprookjes te zien zijn.
een andere tip, slightly off-topic:

zelf ben ik vorig jaar met vriendlief in Noorwegen geweest, veel collegas van mij zijn vaak naar Denemarken op vakantie geweest.

Conclusie: neem zoveel mogelijk proviand mee vanuit NL, want alles is daar een stuk duurder dan hier!
Ik weet helaas niks over kamperen in Denemarken, maar ik ben er wel 2x op vakantie geweest.

Bij warm weer is het leuk het strand van Kopenhagen te bezoeken. Typisch Deens is het picknicken/rondhangen in de vele parken: leuk low budget uitje en heerlijk om mensen te kijken.

Vanaf Kopenhagen met de auto langs de kust naar het noorden, mooie kustweg met uitzichten. Verder is het leuk om Zweden te bezoeken. Op meerdere plekken kun je met de ferry naar de overkant. Er was een plaatsje met een kasteel (goteborg ofzo) vond ik erg gezellig!
Leuk! Wij zijn vorig jaar geweest en ik vond het echt super met kinderen. Op elke camping is een speeltuin, soms zelfs 2 en op elke camping is goed schoon sanitair. De familie douche (waarvan er daar op elke camping tenminste 1 is) vond ik echt een uitvinding: gewoon een badkamer, waar je met het hele gezin in kan. Je hoeft dus niet met gillende peuter in een mini douche hokje en dan apart naar de plee en tanden poetsen enzo, maar gewoon alles bij elkaar.

Wij zijn op de bonnefooi geweest en dat ging prima: overal plek. Ik moet er wel bij zeggen dat wij aan het einde van het seizoen en eigenlijk buiten de Deense zomervakantie daar waren. Wij hadden het boekje rustieke campings in Scandinavië van de anwb, eigenlijk allemaal leuke campings. Wij zijn vooral op Jutland geweest en dat vond ik eigenlijk ook het leukst. Eboltoft is leuk inderdaad, maar helemaal in het noorden bij Skagen is ook heel leuk (zit ook een prachtige capming super groot terrein waar wij een prachtig prive veld hadden). In het noord westen vond ik het ook mooi, heel bijzondere sfeer omdat het daar aan zee was en continue hard waaide, heerlijk.

Echt het enige min punt wat ik kon bedenken is dat die Denen allemaal en dan ook echt allemaal een carvan hebben. Als je een klein tentje tegen komt wat er echt uit ziet of er iemand kampeert en niet of er iemand woont, is het meestal een Duitser op de fiets. Als tent kampeerder is het niet altijd leuk om tegen die sleurhutten aan te kijken, gelukkig hebben ze heel vaak een soort aparte omheinde veldjes gemaakt met heggen enzo

Veel plezier
Oh trouwens over die ferry's: wij zijn uiteindelijk niet met de boot naar zweden of Noorwegen gegaan omdat het heel duur was, vooral als je niet lang van te voren reserveert. Als je dat wel wilt is het wel het beste dat van te voren te plannen, maar goed, wij hebben ons in Denemarken prima vermaakt 2,5 week.
@vosje78: misschien zijn er meerdere soorten ferrys. Ik ben met twee verschillende ferrys geweest, ik heb vantevoren niets gereserveerd en het was niet druk. Was ook maar een ritje van 20 minuten ofzo en de boten bleven af en aan varen. Volgens mij kon je niet eens reserveren en was het meer een pendeldienst.
Charme capmings, heet het boekje, onze toppers waren: Tolne Bakker camping, Hegedal strand FDM camping, camping Bovbjerg en Helnaes camping Ebberup (heel leuk op een klein eilandje).
quote:squashgirl schreef op 23 januari 2013 @ 22:33:

@vosje78: misschien zijn er meerdere soorten ferrys. Ik ben met twee verschillende ferrys geweest, ik heb vantevoren niets gereserveerd en het was niet druk. Was ook maar een ritje van 20 minuten ofzo en de boten bleven af en aan varen. Volgens mij kon je niet eens reserveren en was het meer een pendeldienst.Ja, zal er wel aan liggen wat je wilt. Wij wilden bijvoorbeeld naar Bronholm, ik vond het echt bizar die prijzen, zeker als je bedenkt dat wij meestal 2-3 dagen op een camping staan. Was echt paar honderd euro voor het hele gezin met auto.
quote:vosje78 schreef op 23 januari 2013 @ 22:28:

Oh trouwens over die ferry's: wij zijn uiteindelijk niet met de boot naar zweden of Noorwegen gegaan omdat het heel duur was, vooral als je niet lang van te voren reserveert. Als je dat wel wilt is het wel het beste dat van te voren te plannen, maar goed, wij hebben ons in Denemarken prima vermaakt 2,5 week.

Je kunt ook met de trein naar Zweden, misschien is dat goedkoper, ik dacht iets van 35¤ pp. voor een retour.

Dit is wel een aardig filmpje, gaat over de treinreis kopenhagen- helsingborg (malmo is leuker!!) maar mocht je kopenhagen willen bezoeken dan krijg je een aardige indruk.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1298994

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven