Aanstaande maandag 11 november wordt er gepland onderhoud uitgevoerd aan het forum. Hierdoor is het forum op maandagochtend enkele uren onbereikbaar.

Kamperen in Polen?

14-01-2008 12:39 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mensen,

Mijn man en ik gaan elke zomer kamperen. Eigenlijk wilden we komende zomer weer eens naar Noorwegen. Nu liepen we gisteren ineens tegen een leuk artikel over Zuid-Polen aan. Er schijnen daar best hoge bergen en veel ruige wilde natuur te zijn. Dat trekt ons erg aan.

Maar...... we weten echt 0,0 niks van Polen. Zijn er hier mensen die wat willen vertellen over hun (kampeer)vakantie, het liefst in het gebied van het Reuzengebergte of Tatragebergte?

Hoe zijn de wegen, zijn er campings en hoe zijn die, is het er veilig (ik heb al wat akelige verhalen over overvallen op caravans gevonden). Nou ja, alles wat je maar wilt vertellen is welkom!

Alvast bedankt!

Reizigster
..
hey reizigster,

Over het gebied waar jullie heen willen kan ik helaas niks vertellen, maar over Polen in het algemeen wel. Het is een heel mooi land, lekker weer in de zomer erg koud in de winter. De mensen zijn heel erg vriendelijk, maar loop niet te veel te koop met geld en dat soort dingen. De slechtere buurten kun je beter vermijden en neem vooral geen lifters mee!!!!! Veel overvallen gebeuren door middel van lifters. En kijk een beetje uit met de vodka ;)

groetjes Vivke
Het Tatragebergte is echt fantastisch, een echte aanrader! Zeker doen als je de kans krijgt.

De beroemdste plaats in het Tatra gebergt is Zakopane, erg toeristisch en vooral in de winter reuzedruk maar wel leuk om te bezoeken.

Vanuit Zakopane kun je naar Kasprowy gaan en Giemont.

Ook zeer aan te bevelen is de vlottentocht op de Dunajec rivier, startpunt is op ongeveer half uurtje van Zakopane. Wij zijn er afgelopen zomer met de tent geweest en hebben eerst gekampeerd op een mooi camping naast de Dunajec rivier in het plaatsje Niedzica www.niedzica.pl

Het is een kleine camping met heel mooi sanitair, een leuk restaurant en je kunt er kano's en fietsen huren. In Niedzica zelf kun je het kasteel bezichtigen.

Op ongeveer een kwartiertje van Niedzica vind je dan het startpunt van de vlottentocht. Deze toch gaat door het Pieniny Nationaal Park, echt heel erg mooi.

Meer info over deze toch op www.flisacy.com.pl

In deze omgeving kun je ook prachtig wandelen.

In Zakopane zijn een aantal campings maar alle campings zijn niet te vergelijken met een camping in Nederland of ander Europees land.

Wij hebben gestaan op een camping tegenover de skischans, op loopafstand van het centrum van Zakopane. www.podkrokwia.pl

Op zich een redelijke camping maar hou er rekening mee dat het sanitair en de afwasruimtes erg verouderd zijn.

De Tatra's zelf zijn echt fantastisch om te wandelen en een must is een bezoek aan Morskie Oko. Erg mooi. Overal in Zakopane kun je kaarten met wandelroutes e.d. kopen.

Wellicht is het ook een optie om de Slowaakse kant van de Tatra's te bezoeken en daar eens te kijken of er campings zijn.

Een bezoek aan Krakau is ook te combineren met een bezoek aan Zakopane en Tatra's. Krakau is zeker ook de moeite waard. Er zijn in Krakau ook een aantal campings www.smok.krakow.pl en www.camping-korona.com.pl

Behalve de Tatra's kan ik je zeker ook aanbevelen om naar het Biesczady Nationaal Park te gaan in het zuidoosten. Ik heb geen ervaring met campings aldaar.

Ook mooi is het merengebied van Mazurie in het midden van het land. Als je van watersport e.d. houdt is dit gebied ook zeker aan te bevelen.

En wat korter bij huis, in het zuidwesten heb je het Karkonosze gebergte, op de grens met Tsjechie. Ook erg leuk en te combineren met een bezoek aan de mooie stad Wroclaw.

Meer algemene info op www.poland.pl en www.poleninfo.tripod.com

Kortom, er is genoeg te zien en te beleven. De zomers zijn over het algemeen heerlijk warm en de winters lekker koud met sneeuw.

Nog niet iedereen spreekt Engels of een andere taal maar in de toeristische gebieden natuurlijk wel. Een wat en hoe taalgidsje is altijd handig, tenzij je Russisch spreekt want veel (oudere) mensen spreken wel nog Russisch.
Wauw, Sue, bedankt voor al je uitgebreide info en Vivke natuurlijk ook.

Ik heb net in mijn middagpauze al flink op internet zitten zoeken naar info en heb inmiddels ook al wat meer campings gevonden, sommigen ook van Nederlandse eigenaars.

Als campings verouderd zijn of zo, vind ik dat niet zo erg. In Scandinavie gaan we meestal wildkamperen en dan heb je helemaal geen voorzieningen, dus alles is beter dan dat.

Hoe vond jij de wegen in Polen? We gaan dit jaar met een caravan, omdat we een kindje hebben gekregen, dus dan zijn de wegen wat belangrijker dan alleen met de auto.

Is die vlottentocht ook te doen met dreumes aan boord? Het lijkt me wel erg leuk, haha, maar straks valt ie zo overboord.

Ik koop inderdaad wel een Wat en Hoe, want ik spreek echt geen woord Russisch of Pools (behalve njet, haha). Om eerlijk te zijn was het idee om naar Polen te gaan tot dit weekend zelfs niet in me opgekomen, maar hoe meer info ik er over lees, hoe enthousiaster ik word.

Nou, ik ga vanavond verder met informatie zoeken en ik ben nog steeds blij als mensen hier ook hun ervaringen met mij willen delen!
..
De wegen in Polen zijn niet echt geweldig. Er zijn geen echte snelwegen, alleen 2 baans B-wegen. Daarbij komt ook nog dat de Polen zelf rijden als gekken dus het is wel oppassen geblazen, ze halen nogal graag in of er nu een bocht aan zit te komen of niet :(

Dus je kunt eigenlijk nooit eens lekker flink doorrijden maar ja, dat kun je met een caravan toch al niet echt.

Vanaf de grens is er wel een goede (snel)weg tot aan Wroclaw maar helaas is er geen ringweg rondom Wroclaw dus je moet eigenlijk door de stad rijden om aan de andere kant van de stad te komen. Daar kun je dan de A4 snelweg op richting Krakau. Tot aan Katowice gaat het geweldig (tol betalen), vanaf Katowice tot Krakau is het ietwat minder maar niet slecht. Van Krakau tot Zakopane is het weer 2 baans weg.

Die vlottentocht met een kleine is wel te doen, lijkt me. Het is niet zo dat het gevaarlijk is en je in stroomversnellingen of zo terecht komt.

Er zitten denk ik wel een stuk of 10 mensen op zo'n vlot (bankjes) en er zijn 2 bestuurders. Zwemvesten e.d. krijg je niet dus zou ik in elk geval wel voor de kleine meenemen en wellicht voor jezelf als je dat prettig vindt.

Afhankelijk van waar je zit, kan je wel nat worden doordat de bestuurders de peddels nog wel eens in het water laten kletsen maar verder lijkt het me wel geschikt voor een jong gezinnetje. Ik weet niet precies of ze kleine kinderen wel toestaan, dat staat misschien wel op die website.

Polen is een mooi land, hele mooie natuur, veel uitgestrektheid en rust.

Op de wegen is het vooral uitkijken en je moet gewoon lekker op je gemak doen en niet willen haasten.

Als je meer info wilt, kun je me altijd mailen op sue4fun@hotmail.com
.
Oh ja, Auschwitz was ik nog even vergeten, zeker een bezoek waard maar ik weet niet of je met een klein kind binnen mag.

Ook een bezoek meer dan waard zijn de zoutmijnen van Wieliczka, die liggen daar ook in de buurt. Echt prachtig. www.kopalnia.pl
Doen hoor! Polska is echt geweldig.
He, wat leuk, nog meer tips en reacties.

Ik heb inmiddels een Poolse wat en hoe gekocht, dus het begin is er.

Van jullie tips word ik ook steeds enthousiaster.

Mijn omgeving niet trouwens, die zien veel gevaren. Polen schijnt nogal negatief bekend te staan op het gebied van veiligheid. Maar ik denk zelf dat het wel meevalt, als je het gevaar niet opzoekt tenminste, maar dat geldt eigenlijk voor alle landen, lijkt me.
..
Ik kom er al 38 jaar (waarvan ik er ook 2 jaar woon) maar heb me echt nog nooit onveilig gevoeld ........meestal komen dat soort opmerkingen van mensen die er zelf nog nooit geweest zijn :)

Meestal denkt iedereen ook dat het hier altijd koud is en dat men nog steeds in de rij staat voor een kilo worst. Da's allang verleden tijd, inmiddels rijden hier de Hummer's en Porsche Cayenne's ook gewoon in grote getalen en is er alles te koop in de winkels.

Gewoon lekker zelf ontdekken en je niet teveel aantrekken van wat de mensen je op de mouw spelden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven